Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

MarloesHJ

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:26

Mijn paarden drinken voornamelijk leidingwater en als ik regenwater heb opgevangen staan vul ik de waterbakken buiten met regenwater. Alleen als het niet regent heb ik natuurlijk ook geen regenwater meer.

Gelukkig de afgelopen paar dagen af en toe een bui gehad en gisteren de paarden net binnen voordat het echt hard begon te regenen :)

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 12:21

Mijn katten komen niet los buiten en wij hebben een kattenren. Vroeger wel een kat gehad die aan een tuigje met een hele lange lijn zat en op die manier wel wat buiten kon lopen maar nog niet weg. Miss is dat ook nog een tussenoptie.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:36

Ah onze kattenren is van gaspanelen gemaakt die ook voor schuttingen worden gebruikt. Knappe kat die daar een gat in bijt bij ons. Wij hebben verder geen tuin alleen weiland en een binnenplaats dus ze moeten het daar mee doen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:02

beatje schreef:
MarloesHJ schreef:
Ah onze kattenren is van gaspanelen gemaakt die ook voor schuttingen worden gebruikt. Knappe kat die daar een gat in bijt bij ons. Wij hebben verder geen tuin alleen weiland en een binnenplaats dus ze moeten het daar mee doen.

Wij hadden ook gaaspanelen 5x5 enkel het dak niet dat ging niet,en dan ga je op je kop hangen en bij ter een gat in.Wij hebben een stuk tuin voor honden en katten,daar achter een stuk voor kippen en varkens en daar achter de wei pas.

Julie hebben hard gewerkt Lynnikita

Wij hebben golfplaten op het dak, maar wel slim bedacht van kat in kwestie!

Lynn hoop gebeurd zo te horen!

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:03

Ik heb twee verschillende kruiwagens met twee wielen, wel beiden kiep, vind ik ideaal! Toevallig een paar dagen geleden de banden opgepompt en gaat nu weer als een tierelier. Ik heb inderdaad ook wel ene uit een hogere prijscategorie maar heel fijn en dus afgezien van de banden oppompen gaan ze al 2.5 jaar mee zonder problemen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:10

Ik ben zeker al €200 pm kwijt aan hooi in de winter, zomers minder. Mestafvoer is een x bedrag per jaar, bakhuur, de loonwerker die zo nu en dan langskomt... ik tel het liever ook allemaal niet. En ik heb twee paarden.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 22:03

Het is idd al vroeg donker. Ga net paardlief binnen halen en denk, klinkt raar. Wat hij heeft gedaan geen idee maar hij heeft het goed gedaan. IJzer compleet naar achteren geschoven. IJzer heb ik er nu van af maar wat er gebeurd is, is mij niet duidelijk, de keren dat ik ze gezien heb vandaag stonden ze ook gewoon rustig.

Wij hebben grotendeels onze binnenstallen zelf gebouwd dus geen idee van prijzen. Had de schuifdeuren en tralies van marktplaats af, ergens in Zeeland dus zo’n 400 km gereden om ze op te halen en thuis te brengen. Waren een nette prijs en er moest wel wat aan opgeknapt worden maar desondanks zeker de moeite waard. Tralies zitten in de zijwanden zodat ze elkaar kunnen zien en ze kunnen met hun hoofden over de deur heen.
Ik heb nog tralies over zelfs, staan in de schuur nog.

Sterkte superpony, hopelijk knapt ie weer op.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 17:28

Superpony, je weet inderdaad niet wat voor gekke ongelukjes ze soms uithalen. Maar goed, hij zal vandaag wel voorzichtig zijn want het is wel gevoelig vandaag. Natuurlijk doet hij dat ook net voordat de hoefsmid op vakantie gaat. Maar goed, komt wel weer goed.

Klinkt trouwens als een flinke klus, wij zijn hier ook al flink wat jaren bezig.

Vandaag was er een straat verder een pomologisch festival. Eens gaan kijken en gevraagd wat fruitbomen van een grote kwekerij kostten en dat viel mij alles mee dus deze winter er een aantal planten. Maar niet nu want ik krijg nog geen schep de grond in momenteel... Afgezien van het feit dat het ook niet het juiste seizoen is.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 19:10

Ir1ne, het is mij niet helemaal duidelijk wat nu precies de bedoeling was, maar naast muziek was er veeeeel met appels en eten/drank/drinken en info over appels/peren, en traditionele dingen met appels.

Wel best druk voor zo'n klein gehucht als waar het was...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:15

Als je het voor aankomend weekend wilt hebben zou ik niet bij agradi bestellen, hun levertijden zijn vaak langer dan verwacht. Wij hebben het draad bij twee plaatselijke winkels vandaan, palen bij een andere lokale onderneming. Voor de omheining hebben wij niets online besteld.

Van gallagher kan jij bijv. ook online bestellen en in een winkel afhalen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 23:01

kojack schreef:
MarloesHJ schreef:
Als je het voor aankomend weekend wilt hebben zou ik niet bij agradi bestellen, hun levertijden zijn vaak langer dan verwacht. Wij hebben het draad bij twee plaatselijke winkels vandaan, palen bij een andere lokale onderneming. Voor de omheining hebben wij niets online besteld.

Van gallagher kan jij bijv. ook online bestellen en in een winkel afhalen.

Nou die levertijd van agradi is bij mij altijd drama.. ik hoor veel positieve verhalen van mensen over de service en snelle service, ik mag dat alleen nooit zo ervaren :(

Vroeger waren ze snel, laatste paar bestellingen bij mij duurden ook langer dan verwacht. Maar gelukkig voorlopig ook niets nodig. Maar is zeker niet de webshop van mijn voorkeur.

Hier vanavond nog door de smid het ijzer terug eronder gelegd. Ben blij dat het er weer onder zit!

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:29

De positie van het bandje aan de BH maakt vooral ook een groot verschil of bandjes afzakken of niet. Bij het veranderen cup/omvangmaat veranderd ook de positie van het BH bandje. Het is dus vooral belangrijk om het juiste type BH te vinden. Bijv. bij balconette BH’s zakken mijn bandjes ook vaak af, maar bij T-shirt BH’s weer niet. Ik kan ze ook zelf maken en ook dan doe ik wel eens een bandje iets naar binnen of buiten schuiven. Vroeger in een ouderwetse lingeriezaak eens aangegeven en toen een aantal fijne gevonden.

Hier klopt het weerbericht totaal niet en het heeft zeker ook niet de hele nacht geregend. Niet erg gezien het feit dat een van mijn paarden met een hoefverband staat en ik ze liever niet de hele dag op stal wil laten staan. Hopelijk nog een dag of twee en dan eens kijken of ik het af kan laten:)

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 06:58

Hier vandaag mijn eendagsweekend (en maandag weer) want heb avonddienst dit weekend.

Hier gelukkig nu wel wat regen inmiddels gehad al is het wel wat ongelukkige timing ivm een hoef die schoon moet blijven maar heb inmiddels een werkende manier gevonden :) Vanavond omdat mijn grote deze week niet gereden is vanwege die hoef met mijn IJslander les, speciaal van de week voor de tweede keer in drie weken de borst eruit geschoren. Als je hem moet geloven komt er een winter aan van -20.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:42

Robijntjah, zonder scheren hoef ik niet proberen te rijden, het schuim van het zweet staat er met een paar minuten op en hij komt dan slecht op adem. Hij is nu wel geschoren maar staat nog altijd zonder deken buiten omdat ik alleen de boest eruit heb kan hij best tegen een buitje.

Ik werk ook 36 uur en snap je wel een beetje;)

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:26

Robijntjah schreef:
Jij werkt nog wisselend begrijp ik? Dat mis ik zo joh, toen werkte ik meer en had ik het gevoel meer vrije tijd te hebben (heerlijk om vrij te zijn wanneer de rest van de wereld werkt en andersom).

Ahja, dat herken ik wel, alleen heeft Mo dat met uitstappen (wat is dat?!).... Dus ook scheren maar.

Ik werk onregelmatig onregelmatig maar twee dagen weekend werken voelt toch anders dan doordeweeks. Veel paarden dingen doe ik ook doordeweeks en dingen die veel tijd kosten plan ik op roostervrije dagen en dat lijkt dan extra tijd, die geen uren kost. Hoefsmid enzo bijv. Les met mijn IJslander is een uur rijden enkele reis etc.

Dat is wel het fijne van het temperament van mijn IJslander, je kan ontzettend fanatiek bezig zijn geweest, scherp aan de hulp maar lange teugel is hij meteen relaxt. Maar zijn haar is nu al een centimeter of drie minimaal lang, als je op zijn kont je hand legt heb je echt al een kussentje onder je hand liggen. Mijn warmbloed maakt zelfs op het dikst van zijn wintervacht niet zo’n dikke vacht als hij nu al heeft. Mijn warmbloed probeer ik ook maar 1-2x te scheren en hoeft nu echt nog niet. IJslander scheer ik meestal een keer of 4-5 in de winter.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 19:05

Ir1ne schreef:
Wat voor les heb je met je IJs Marloes? speciale IJslanderles?

mijn kwpn hoeft juist niet geschoren te worden, die heeft t te snel koud en maakt niet zo heel veel vacht gelukkig. Wel wat, maar te weinig om m te scheren. en ik vind dat ook niet zo erg :+

Ik heb gangenles met mijn IJslander op een ovaalbaan bij een speciale IJslander instructrice. Gister had hij alleen pech, had al dressuurles afgesproken bij mijn andere instructrice maar omdat mijn warmbloed even uit de running is/was vanwege dat ijzer mocht hij aan de bak. Maar met hem ik misschien 5x per jaar dressuurles als het dat al is.

Scheren probeer ik ook zo min mogelijk te doen maar mijn warmbloed is een AES-ruin met als opa een Welsh cob en heeft nog wel wat meer haar dan een warmbloed maar minder dan een koudbloed, hij heeft ook mini sokjes :+ Ik scheer wel functioneel en laat als het ware een uitrijdeken staan van vacht, ideaal met in- en uitstappen. Kan gewoon zonder zweetdeken zadelen etc. Zonder scheren zweet hij best na op de trailer en aangezien hij altijd de trailer op gaat kies ik er liever voor om functioneel te scheren, de voorkant is kaal en de achterkant gewoon vacht, noem hem dan altijd duo penotti. Maar meestal hoef ik hem niet voor eind november te scheren.

Belle_boef ziet er goed uit! Fijn dat ze in de winter dan ook een rondje kunnen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:24

JudithO schreef:
Ik heb vandaag maar weer een lading houtsnippers besteld. Het begint toch al weer iets drassig te worden op plekken waar ze veel lopen. Dat is voor de schuilstal, en rond het terras en de drinkbak.

Leuk Marloes, een IJslander. Ik heb tot twee maanden geleden een IJslander gereden, maar ergens tijdgebrek ben ik daarmee gestopt. Ik was net bezig de tölt er bij hem op te zetten. Gave pony's/paarden vind ik het!

Ja, ik zei vroeger altijd ik wil een dressuurpaard en een IJslander. Maar ik wilde niet een IJslander op pension houden. Nu is mijn warmbloed weliswaar niet stereotype dressuurpaard, toch heb ik het wel een beetje :)

Vind IJslanders hele fijne paarden om mee te werken :D

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:22

Mijn warmbloed waagt zich niet aan de distels, mijn IJslander ziet ze volgens mij als snack. Staat ie te wachten tot ik hem binnen haal staat ie weer te snoepen van de distels:)

Brandnetels maai ik ook om en werkt wel fijn om ze in toom te krijgen. Het op eten daarvan is wisselend.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 19:01

FleurVP, ik heb iets kleinere baaltjes dan jij hebt maar in de winter moet ik er elke maand wel 50 halen, nu heb ik meer paard (denk zo’n 1100 kilo) maar zodra er echt geen gras meer is dan eet mijn warmbloed alleen al iets meer dan 1 baaltje per dag. Mijn IJslander kan meestal met half-3/4 toe per dag. Dan heb ik het wel over echt koude dagen en ik heb ze niet onbeperkt staan. Meestal is het dan 1.5-1.3/4 baal per dag. Gelukkig niet de hele winter lang maar goed, hoe lang hangt van de winter zelf af.

LynnNikita, ik voel met je mee qua temperatuur in huis. Hier is de ketelmodule van de cv kapot. Ik kan hem alleen aan krijgen door twee draadjes contact te laten maken en hem vervolgens weer handmatig uit te zetten voordat het een sauna in huis wordt. Maar goed dat doe ik niet voor een half uurtje ‘s avonds. Met als gevolg dat het hier nu ook zo’n 16 graden in huis is. En dat is leuk voor een dagje maar niet voor weken. En aangezien gisteren de verkeerde ketelmodule na 3 weken levertijd is geleverd vrees ik dat het nog wel even gaat duren voordat de juiste er is. Gelukkig kan ik nu wel even de ketel aanzetten dus klagen doe ik niet ;) Hopelijk komt er binnenkort weer schot in de zaak voor jullie!

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 11:50

Ik heb zelf 2 rijpaarden aan huis, rijd ze beide maar moet daarvoor wel naar de bak gaan met de trailer.
Hoeveel tijd ze kosten wisselt, maar ik ga toch minimaal 3x pw rijden maar dit kost wel de nodige planning. De gewone dagelijkse verzorging kost mij ongeveer 1-1.5 u per dag.