Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 06:52

beatje schreef:
Hier nog geen rupsen gespot,ik heb voor de helft eiken staan.
Maar in de buurtgemeentes is het drama,en wij hadden verleden jaar in de tuin 1 nestje wat we gelijk weg gebrand hebben.
Op het moment heb ik weinig lol nog in de paarden,Rupsen ,esdoorn ,sintjacobskruiskruid,dan weer de eikels.Er zijn dagen dat ik denk waar ben ik in godsnaam mee bezig.Alleen maar ruimen en zorgen...

Dat is wel een beetje herkenbaar hoor. Wij hebben dan geen rupsen, maar wel esdoorn en JKK (nabij de huurwei). Ik doe het met plezier, maar heb soms het idee dat ik meer aan het opruimen ben dan aan het paardrijden. :)) Ach, ik kom in elk geval voldoende buiten en dat is wel belangrijk met een kantoorbaan.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 08:34

Voeren in oude kloffie, douchen en omkleden en dan naar werk. Vanaf het moment dat de wekker gaat heb ik 1,5u om alles te doen en te vertrekken.

en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 08:55

Uitmesten doe ik twee keer per dag. Even snel voor werk aan en dan 's avonds weer. Waterbak vullen doe ik wel altijd in de avond.

en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 12:44

Wat jammer Lynn, dat het zo loopt.

Wij hadden ook gedoe met de vloer van de woonkamer. Het leek een kwestie van houtworm bestrijden en een stukje verstevigen, maar toen mijn vriend bij die werkzaamheden door de vloer zakte was het wel even slikken. Wij hebben het erbij gelaten, temeer omdat wij verwachten dat de vorige eigenaren ook niet wisten dat de vloer er zo slecht aan toe was. We hebben destijds een bouwkundig rapport laten opmaken, maar de vloer was alleen vanuit de kelder te bekijken. Daar zag het er goed uit, maar verderop was het dus een drama.

Nou ja, het is niet anders. Wij hebben het toen gelijk maar grondig aangepakt, alles eruit gehaald en schuimbeton laten storten met vloerverwarming er bovenop. Geen spijt van gehad, maar het was wel een duur grapje.

Hier is het nu nog mooi weer, maar het zou wel slecht worden begreep ik. Vanavond komt een vriendin langs en zouden we met beide pony's op pad. Ik hoop dat het tegen die tijd weer rustig is.

en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:23

Hier heeft het vanochtend gestaag geregend, maar van het noodweer hebben wij niks gemerkt. Ons buitenritje kon dus doorgaan. De heren waren goed fris, dus ik had Fernando aan de hand mee ipv onder het zadel. Nou dat heb ik geweten, ik moest er flink tegen lopen. :=

en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 12:08

Ik wacht op regen. Vanochtend een van de weitjes gemaaid en compost erover verspreid. Nu dus wel wat regen nodig...

en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 19:21

Een van mijn ruinen is ook niet gemakkelijk met andere paarden (lees: ruinen/hengsten). Zeker als er merries in de buurt zijn blijft hij jagen en bijten. Tegen merries is hij wel vriendelijk, maar gewoon wat mans. Mag ook graag de baas spelen en iedereen vertellen waar ze moeten staan/lopen. Nu hij al twee jaar een vaste vriend heeft zonder merries in de buurt is hij heel rustig.

en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 19:30

Gemengd werkt voor die van mij dus ook niet, dan zijn alle ruinen zijn vijand. := Met merries zou wel kunnen, maar daar is hij wel onrustiger mee. Veel aan het lopen, kijken, wegsturen etc. Hij deed het op pension vooral slecht door de vele wisselingen qua paarden en mensen. Nu hij thuis staat, met één vriend en twee mensen die hem verzorgen, is hij heel rustig.

en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:29

Ik heb vanochtend voor het eerst sinds het zo warm is Zanzi weer gereden (andere ochtenden moet ik vroeg weg voor werk). Hij heeft volgens mij niks te lijden gehad van de warmte. Ik had bedacht hem even rustig 20 minuutjes los te werken en het daarbij te laten. Niks daarvan: Zanzi was on fire. Ik mocht nog bijna gaan zandhappen ook, want hij kneep er toch een keer smerig tussenuit. :=

Daarna lekker onder de tuinslang en 1000x rollen natuurlijk. Dat is het leukste aan gewerkt hebben: de tuinslang. Als ik in de paddock bezig ben met de slang komt hij ook zelf naar me toe om nat gespoten te worden. Vandaag tot drie keer toe.

en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:05

Ik heb zojuist mijn losse zitbad naar het terras versleept en gevuld met lauw water. Heerlijk. Lekker onder een boom, ik hoor de paarden wat rommelen op de achtergrond. Niks mis mee. :D

en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 15:47

Hier gewoon weer 29 graden. Ik heb vanochtend beide paarden gereden. Volgens mij lopen mijn boys op zonne-energie ofzo. Hoe heter, hoe beter zeg maar.

Vooral Zanzi kan er wat van, ik heb dit weekend tot twee keer toe bijna vliegles gekregen. Vrijdag naaide hij er tijdens het dressuurwerk ineens bokkend tussenuit, ging maar net goed. Vandaag mocht hij op buitenrit even het gas opentrekken en besloot ergens halverwege dat dat veel beter ging met zijn hoofd tussen zijn voorbenen. }:) En dat is dan dertien jaar. Hij zal altijd wel zo blijven vrees ik. :))

en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 16:54

MarloesHJ schreef:
Flew schreef:
Hier gewoon weer 29 graden. Ik heb vanochtend beide paarden gereden. Volgens mij lopen mijn boys op zonne-energie ofzo. Hoe heter, hoe beter zeg maar.

Vooral Zanzi kan er wat van, ik heb dit weekend tot twee keer toe bijna vliegles gekregen. Vrijdag naaide hij er tijdens het dressuurwerk ineens bokkend tussenuit, ging maar net goed. Vandaag mocht hij op buitenrit even het gas opentrekken en besloot ergens halverwege dat dat veel beter ging met zijn hoofd tussen zijn voorbenen. }:) En dat is dan dertien jaar. Hij zal altijd wel zo blijven vrees ik. :))

Hier ook twee van die paarden, al vond ene gister het temperatuur verschil waarschijnlijk te groot (20 graden verschil) met de dag daarvoor dus viel dat gisteren erg mee. De andere had echt het gas erop en was heel ijverig.

Maar gelukkig halen die van mij niet zulke dingen uit als bij jouw. Denk niet dat dat bij mij goed was gegaan dan.

Zanzi was in zijn vorige leven een bronco denk ik. Ik heb hem al lang en hij heeft nog nooit normaal gedaan. :') Voordeel daarvan is wel dat ik heeeeel goed heb leren zitten. :))

en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:58

Interessant topic, Antheman!

Hier heeft het wat gedrupt, maar het mag geen naam hebben. Het weiland stoof mooi toen mijn paardjes er net doorheen renden. Inmiddels is het ook meer een paddock met een beetje gras, zo droog. Nouja, ze hebben in elk geval extra ruimte om de benen te strekken en ondertussen voer ik flink hooi bij. Op mijn andere weitjes staat nog wel wat gras, maar daar zaten veel meer dazen en dat vinden ze ook niet leuk. Als het wat koeler wordt, mogen ze daar wel weer heen. :)

en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:21

Hier is geen drup gevallen, dus nog altijd onverminderd droog... Paarden eten alweer volle bak hooi, want het gras groeit niet meer.

en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 11:49

@ Jes: plantnet zegt rode kornoelje.

en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:14

Bij mij is het gras ook op. Ik heb nog wel wat, maar het is dor en bruin en dat vinden ze niet zo lekker. Ik zet ze er om de dag even op, maar ze hebben het dan al gauw weer bekeken. Gaan liever hooi eten in de paddock. Na dit weekend zou het gaan regenen dacht ik. Vind ik niet leuk, maar het is wel echt hard nodig. Er is hier bar weinig gevallen.

en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:22

Hier drinken de paarden uitsluitend leidingwater. Dat was in het begin wel een dingetje, want het leidingwater hier smaakt anders dan het leidingwater elders in de provincie. Ze wilden het aanvankelijk dus niet drinken (snap ik wel, ik vind het ook niet lekker). Inmiddels gelukkig geen problemen meer.

Er is een flinke plens water gevallen gisteren zeg! Net even op de wei gaan kijken die ik bemest had van te voren en die begint mooi groen te kleuren. Hopelijk kunnen de paarden daar in september dan nog lekker op. Zonet op pad geweest met beide paardjes. Een vriendin van me heeft zelf geen paard meer en komt zo nu en dan op Zanzi rijden. Dat klikt goed en Zanzi is erg vertrouwd in het verkeer. Fijn, want dan kan ik met Fernando op de trekhaak en dat gaat heel mooi. Fernando vindt alles nog erg spannend als ik niet naast hem sta, maar doet het toch maar braaf.

en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:29

Wij hebben ook vreselijk veel bomen en struiken. Voor de grap heb ik eens geteld en ik ben gestopt bij 40 bomen. Echt absurd. :)) Kleintjes zijn we rustig aan aan het verwijderen, zodat er in elk geval niet nog meer bij komt. Voor de rest hanteren we maar gewoon een uitsterfbeleid. Ze mogen er staan, maar als er wat dood gaat komt er geen nieuwe.

en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:45

Ik heb dat wel Hilary, maar ik vrees dat ik absoluut niet bij jou in de buurt zit. (Groningen)

en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:28

Hier twee binnenkatten die ook helemaal niet talen naar de 'grote boze buitenwereld'. Dat is maar goed ook, want we wonen aan een straat waar harder gereden wordt dan toegestaan en ik moet er niet aan denken dat ze die kant op gaan. De ene kat kent 'buiten' wel, want die is destijds als zwerver binnengebracht bij het asiel. De andere kat woont sinds ze dertien weken is bij ons en is nog nooit naar buiten geweest. Zij kan ook echt niet naar buiten want ze eet alles op. Die eet zichzelf echt nog dood (gif of iets).

en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:08

Wat een nette omheining!

Ik ben blij. Heb zonet gratis 8 m2 aan rubber tegels mogen ophalen. Dat komt precies mooi uit, want ik had ook al 4 m2 liggen. Straks dus nog even aan de klus in de schuilstal.

en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:37

Ja echt. Mijn schuilstal is al betegeld hoor, maar een extra 'zacht' laagje is wel fijn. Ook wat warmer lijkt me. Ik ben er blij mee. :D

en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 17:36

abfab schreef:
Flew schreef:
Ja echt. Mijn schuilstal is al betegeld hoor, maar een extra 'zacht' laagje is wel fijn. Ook wat warmer lijkt me. Ik ben er blij mee. :D

Heb je geen bodembedekking in de stal? Ik zomers niet, dan ligt er gewoon zand. In de winter maak ik een potstal van vlas.

Niet meer nee. Ze staan alleen in de stal te dutten en te eten, echt slapen doen ze buiten. Ook in de winter slapen ze eigenlijk bijna altijd buiten. Het eerste jaar had ik vlas in de schuilstal, maar dat beviel me niet. Ze gebruikten het alleen als toilet en sliepen alsnog buiten. :=

en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:44

Fijn dat je zo lekker hebt kunnen rijden, maar wat jammer dat je gezondheid te wensen over laat. Dat lijkt mij heel zwaar, want je wil zoveel...

Ik heb vier weken vakantie. De eerste twee weken zitten er alweer op en heb ik gebruikt om de hagen om de wei heen te snoeien. Wat een rotklus was dat zeg. De tweede twee weken zijn voor de composthoop. Hij wordt wat te groot, maar de mensen op de volkstuinen willen de compost graag hebben, dus ik breng er nu elke dag een paar kruiwagens heen. Verder nog in huis aan het klussen en ook proberen een beetje rust te pakken. :)) Halverwege deze maand begin ik bij mijn nieuwe werkgever en dan wil ik natuurlijk wel topfit zijn.

en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 12:07

Dank je wel, rover. Dat zou inderdaad wel kunnen en hebben ze ook aangeboden, maar dan moeten ze steeds door mijn paddock heen. Met het oog op open omheiningen en loslopende paarden vind ik dat niet zo prettig, daarom doe ik het zelf. Het is gelukkig niet ver weg, de volkstuinen grenzen aan mijn perceel.

en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.