Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 07:58

Gooiske schreef:
Vandaag kwam ik onderstaand bericht tegen op facebook, ik wil het graag met jullie delen zodat jullie niet het zelfde overkomt als het voorkomen had kunnen worden, vooral als grondwater geeft aan de paarden graag lezen!!

Beste paardeneigenaren, let op!! ⚠️⚠️
Pas op met het geven van grondwater aan je paarden. Door de aanhoudende droogte is het ijzergehalte mogelijk veel hoger dan eerder en dus absoluut niet geschikt als drinkwater voor paarden.

Het begon deze zomer met onze pony Roosje; aanhoudende diarree die pas overging door het geven van leidingwater ipv grondwater.

Afgelopen zaterdag werd Tae Bo ziek, acuut leverfalen, wat veroorzaakt wordt door voeding/water. Het grondwater bevat zoveel ijzer dat er stapeling van ijzer plaats vindt wat de lever vervolgens teveel wordt. Tae Bo werd rond 16 uur in de middag ziek en om half 10 was hij er al niet meer.

Ik schrijf dit bericht om anderen te waarschuwen zodat er niet meer paarden overlijden door een ijzerstapeling. Voor Bo was het te laat maar ik hoop dat er niet meer paarden volgen.

Delen van dit bericht onder paardenmensen zou heel fijn zijn!!

Weet jij wie dit bericht geschreven heeft Gooiske? Ik ken namelijk iemand die haar paard Tae Bo heeft weggegeven... durf het haar niet te vragen, uit angst dat ze het niet weet en er op een rot manier achter zou komen.. maar zou willen achterhalen of dit om hetzelfde paard gaat...

xXutopiaXx

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:34

Afsnijden van gras zal steeds lastiger worden vrees ik idd.. :(:) Zieltje...

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 18:20

Dat geeft hoop! :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 08:50

superpony schreef:
In principe zijn we rond met onderhandelen, dus als ook het officiele deel allemaal afgehandeld is, is ons huis verkocht. We hebben dan een klein maandje om alles te verhuizen.

Goed om te horen!! :D *\o/*

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 14:13

Mer1980 schreef:
Dus heb nu eigenlijk teveel gras voor 1 paard. eentje bijkopen dan maar :D

Klinkt als een perfecte oplossing haha..

Wij hebben net gisteren ons grondmonster opgestuurd, ben benieuwd wat de uitslag van het grondonderzoek gaat worden. Plan is om in september een deel van de wei alleen te bemesten en opnieuw in te zaaien, en een ander deel ook eerst doodspuiten (? even kijken of dat verder geen nadelige gevolgen heeft i.v.m. gif...), maar in ieder geval omploegen/frezen en volledig opnieuw inzaaien nadat het ook bemest is.. Zitten er trouwens nog regels aan vast hoeveel je je land mag bemesten?

Dit stuk gaan we alleen bemesten en bijzaaien, dat komt ineens ook weer mooi groen op en hebben we een aantal weken geleden nog laten hooien <3

Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 20:42

Ziet er netjes uit idd! :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 09:13

Succes superpony!!

Haha Azmay, meestal wacht ik tot het punt waar jij nu op bent :') Dat ze binnen niet meer te houden zijn haha.. maar het liefst is dat wel wat langer dan 2 weken.. misschien eerst al dragend een stukje mee naar buiten nemen, of aan een tuigje?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 09:23

Hahaha 't zijn net kinderen :') Onze Flits begint ook steeds meer te zeuren dat ie naar buiten wil... maar ik durf het hier zo in het bos echt nog niet aan.. hij is weiland en woonwijk gewend... Heb Flits toen opgehaald net nadat jij Pixel kreeg.. wat ik overigens nog steeds echt een geweldige naam vind :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:56

Onze Flits is nu ook al zo'n 2 jaar denk ik en ook wel buiten gewend, zowel bij mijn ouders thuis (woonwijk), als op de boerderij waar mijn paarden eerst stonden (vooral veel weiland, stallen en ook een drukke weg in de buurt), maar stiekem is het een bange poeperd.. hij is hier nu al 2 keer naar buiten gesneakt omdat we de deur niet snel genoeg dicht hadden en beide keren is hij gelijk het bos naast ons huis in gevlogen. Konden hem er gelukkig wel weer uithalen, want hij komt wel als je 'm roept, maar hij liep met groooote ogen gelijk een heel stuk weg! Dus ik durf het nog niet aan :P

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:59

Nog een vraagje over dat stekken (was in dit topic toch?? :? :') ) .. ik ga zo die berkjes uitgraven, en misschien nog wel een, zag er ook uit als een boom, maar geen idee welke :') Maar kan ik die dan gewoon in een potje in m'n kas zetten? En dan in potgrond of in de grond waar hij oorspronkelijk in stond? Bemesten?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 13:03

Oh haha, goed om te weten :') +:)+

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 13:56

Zou dan wel beter zijn, maar we gaan de paarden nu verweiden, en dan ben ik bang dat ze opgegeten worden.. -O-

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:29

Britta31 schreef:
De paarden :oo

Zo... dit kwartje viel echt laat pas _O- Hahaha

Inmiddels een deel van de mini-berkjes uit de 'bak' gehaald :D

Afbeelding

Ik dacht dat ik er al echt héél véél had, maar toen kwam ik de hoek om.... :')

Afbeelding

Gelijk ook allemaal in een potje gezet.. nog in afwachting van wat ik er dan bij moet doen, gewoon zand, of mooie potgrond.. en hoeveel water?! In de zon/schaduw... oooh zo moeilijk en zo niet mijn ding :')

Afbeelding

En hier staan er ook een hoop van in de wei; Robinia, als het goed is.. vind de grote boom erg mooi (zie erachter), maar aan die kleintjes zitten stekels... is dat dan wel dezelfde? Zijn die het ook waard om op te fokken? :P Of zijn die minder fijn om bij paarden te hebben? :?

Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:35

Ook leuk!! :D Lijkt mij toch ook wel heel leuk om de boel hier meer aan te kleden op die manier, en niet alleen rechttoe-rechtaan weitjes te maken.. maar eerst überhaupt maar eens alles netjes krijgen :')

Haha :') Nee sorry, geen ervaring mee.. maar zou ook echt iets zijn wat ik zou vergeten te vragen _O-

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 12:14

Beterschap superpony...

Ik weet 't, ik weet 't Jolijn! :D :):) :):)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 12:54

Robijntjah schreef:
Dat heet vals spelen :P

Ging aardig snel en het is me een partij opgefrist!

:') :=

Kan ik me voorstellen!! Leuk hè, zo snel resultaat :):)

Wij hebben nu nog palen met koord, maar willen (in ieder geval bij de bak/paddocks) later ook doorsteek <3

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 19:48

Libera schreef:
Hier houten omheining. Gewoon ertegenaan geschroefd. Staat prima en is sterker, minder snel rot ook. Heb er wel nog een stroomdraadje langs ook.
[ [url=m/UiY7sh.jpg]Afbeelding[/url] ]
Is ondertussen mooi zwart geverfd al, moet eens nieuwe foto’s maken geloof ik!

Jaaa sowieso :D :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 08:42

Ach wat poedersuiker.. sterkte.. :(:)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:18

Wij hebben wel iets van regen gehad ja :j Maar vooral heel veel onweer :')
Maar dat is wel ruk zeg.. -O-

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:42

Mag dat na zondag niet meer?! :oo

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:33

Poehh, lastige beslissing inderdaad zeg.. maar duidelijk weloverwogen!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:38

Pff jeetje, dat is zwaar! Wel des te fijner dat je zo'n ritje hebt kunnen maken! <3 Mooi paard ook zeg! :+:
Heel veel beterschap en succes met herstellen... :(:) :*

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:12

Ik heb op aanraden van MarliesR koord gekozen en ben daar zó blij mee! Het ziet er zoveel degelijker uit en werkt heel fijn :j Voor mij nooit geen draad meer...

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:31

Wij hebben een terra kleurig koord van Gallagher, en vind het erg mooi wegvallen in de omgeving :j Ook weer blij met deze tip haha. Had er zelf nooit voor gekozen, maar het is echt heel erg netjes!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:49

Even binnenvallen met een ego-vraagje... We zijn bezig om rubber op de grond te leggen van de schuilstallen van de mini's en Jay... nu heb ik een partij van 50x50cm tegels gevonden die ik voor €3,50 per stuk af mag nemen. Voor de twee stalletjes zou dat neerkomen op ongeveer €350,-. Is dat een goeie prijs en belangrijker: werkt dat wel met zulke 'kleine' tegels? Gaan die niet wijken, dat er troep tussenkomt? Of de hoekjes omhoog staan enz...

Wij halen ook elke dag de mest uit de wei/paddock. Gelukkig mogen we die sinds kort op de mesthoop van de buurman kwijt, want we hadden het eerst gewoon op een hoop achter de stallen liggen, bij gebrek aan een betere plek :')