Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 15:38

superpony schreef:
Hahaha, ik denk ook dat het qua geluid flink kan tegenvallen bij die van ons. Maar ga er nu toch echt aan geloven.......

Morgen 3 kijkers hier en maandag ook weer.

Zaterdag gaan we al naar een hypotheek voorstel kijken, dus o, jee..............

Het is wat we willen, maar het komt niet binnen. Bord op je huid is raar, ook al wil je het al jaren. En ik zie een beetje op tegen het klaar en bewoonbaar maken, alles gereed maken voor de paarden.
rest komt later, dat weet ik, maar de start is echt pittig en we hebben toch niet echt familie ofzo.

Kan het me ook nog niet voorstellen, maar het is nu echt weken aftellen.......

Ik vond het ook een hele vreemde periode. Ik kan mij jouw gevoel goed voorstellen. Je wilt het al zo lang en "boem" ineens is het zover.

Wij (man en ik) hebben eigenlijk ook bijna alles met zijn tweetjes gedaan. Was soms zwaar, maar ook wel lekker omdat er dan niet zoveel mensen om je heen lopen die van alles aan je vragen.....

Kippie-spam:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze zijn nu 2 weken oud. Foto's maken is lastig omdat ze nog erg angstig zijn en moeder kip nog steeds zeer beschermend is.


Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 08:10

Welkom Fleur!
Zo SS design, dat is mooi opgeknapt +:)+ . Hi, hi, wat een leuke paardensnoetjes zie ik voorbij komen.....

Greendragon, kan je misschien niet beter wat langzaam afbouwen met de buut? Mijn pony heeft echt wel een maand of 2/3 op buut gestaan. Kan me wel voorstellen dat de schoentjes niet lekker zitten. Ik heb bij mijne destijds ook geen schoenen gebruikt. Wel fijn dat de regen hem nu een beetje helpt.

Hier vandaag lekker veel wind! En een paar buitjes gehad, maar dat mag geen naam hebben. Gisteren wel 10 mm.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 08:51

Mooi Milo2012!!!

Welkom gooiske!

Ik zit op keileem en sproei niet. Geef de paarden wel leidingwater, maar heb geen idee wat de rekening is :o . De tuin sproei ik indien nodig ook met leidingwater en als het kan met regenwater wat ik heb opgevangen.

Mijn weiland kan flink wat water hebben, maar als de grond eenmaal verzadigd is (meestal in de late herfst/winter), dan wordt het één grote prutbende als ik de paarden erop zou laten lopen. De keileem, laat bijna geen water door. Vorige winter hebben ze bij mij wel de hele winter op het land gekund, want het was gewoon een extreem droge winter.

Ik ben benieuwd wat er deze winter gaat gebeuren. Mijn gras groeit bij mij nog wel goed. Maar dat zal inderdaad met de grond te maken hebben. Het water dat er valt zakt bij mij niet snel weg. In zandgrond gaat dat veel sneller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:05

Ik heb tussendoor nog eventjes een kuikenvraag.....
Ze lijken nu al flink ruzie te maken onderling. Is dat normaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:55

belle_boef schreef:
[***] schreef:
Ik heb tussendoor nog eventjes een kuikenvraag.....
Ze lijken nu al flink ruzie te maken onderling. Is dat normaal?



Hmm. Mijn kuikens zijn nu 4 maanden maar maken onderling geen ruzie

Ik vind het ook een beetje vreemd. Ze zijn net 3 weken oud.

Ik houd het maar eventjes goed in de gaten. Ze hebben veel ruimte, er staat van alles in de ren waar ze op en in kunnen springen en er is genoeg te eten.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 17:06

Milo, wat grappig je woont vlakbij mij! Ik zit op Wieringen.
Heb ook in Wieringerwerf gewoond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 18:45

greendragon schreef:
Zo, ik keek even de andere kant op en gelijk twee pagina's bijlezen!!

Ik heb net even gekeken naar ons waterverbruik. 12 maanden 180 m3, huishouden van 2 volwassenen, dagelijks douchen, 2 paarden met drinkbakjes in de stal en ik sproei wel eens de tuin met leidingwater, maar nog veel vaker met een puls/pomp. We hebben wel een vijver die ik een paar keer per jaar bijvul, Dat tikt aardig aan denk ik. Water is gelukkig niet duur, maar wel iets om zuinig op te zijn.

Welkom nieuwkomers, leuke stekjes weer die langs komen!!

Balen Mer, die hoefbevangen paardjes. Zelfde probleem hier, maar de schapen van de buren zijn druk bezig mijn grasoverschotprobleem op te lossen.... Is alles voor de winter hopelijk weer netjes...

Utopia, Leuk zo'n konijnenren!! Daar zou ik wel leuke ideeën voor hebben! Denk vooral aan een zandbak om in te graven met speelzand. Stapel oude stenen, boomstammetjes en oude houten planken zodat ze hoog kunnen uitkijken over hun domein, of er onder kunnen slapen, of ergens achter langs kunnen rennen, of over kunnen klimmen... Denk aan tunnels (zwarte speciekuipen onderste boven met gaten erin etc) of betonnen U-tjes waar je zelf ook op kunt zitten. Een mooi grote hooiruif die je lekker vol kunt proppen met lekker hooi en vergeet vooral de poepbak eronder niet ( oude kattenbak met gehakseld stro bijv). Of een krat met stro en hooi waar ze in en uit kunnen springen en in kunnen liggen zonnen. hahaha, ok ik hou al op....


[***], die kuikens houden je wel van de straat hé. Ik denk dat het vooral schijngevechten zijn, soort van speelgedrag.. Zouden haantjes kunnen zijn, maar ook hennetjes doen dat wel hoor. Die pikorde is er niet zomaar. Hennen kunnen ook fel en een tikje gemeen zijn... Moet natuurlijk niet té gek worden.. Heb je filmpjes?

Mijn shetje liep dit weekend weer normaal. Pijnvrij, vlot zelfs op het harde... Zonder hoefschoenen... *\o/*
Even kort aan de longe gehad, twee rondjes stap links, twee rondjes stap rechts, bood zelf klein drafje aan, maar toen ie op gang was, ging hij zelf in de overdrive van enthousiasme, dus maar snel weer gekalmeerd, voor hij zichzelf weer overbelast. Liep niet zuiver, maar was moeilijk te beoordelen in zo'n gekke bui.
Ik heb zijn hoefjes al bijgewerkt met soort van mustangrol, Durf er niet te veel aan te rommelen nu, hoop dat de bekapper er nog wat netters van kan maken. Hij krijgt sinds gister weer half zakje buut per dag ipv hele en zo maar even kijken hoe het gaat. Dan bel ik morgen de DA maar weer voor nieuwe lading zakjes om wat rustiger af te bouwen...


Hebben jullie ook lekker plons water gehad vandaag? Alles is hier lekker nat...


Hier geen druppel -O- -O- -O- .

Fijn dat je shet weer lekker loopt! Ik zou zeker rustig afbouwen verder. Toen mijn pony weer goed liep heb ik hem nog een week op de volle dosering gehouden op advies van mijn bekapper, daarna gaan afbouwen. Gelukkig heeft hij nooit meer een terugval gehad en staat hij nu weer hele dagen op het gras, met zijn masker.

Ja, die kippen...… Wat een gedoe :') , gelukkig was het vanmiddag met een minuut of 10 weer over, maar het is niet leuk om te zien. En kippen zijn nu eenmaal niet echt "aardig". Zag ze bij de buurvrouw een jonge mus doodpikken en opeten :j .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 07:23

belle_boef schreef:
Citaat:
. Ja, die kippen...… Wat een gedoe :') , gelukkig was het vanmiddag met een minuut of 10 weer over, maar het is niet leuk om te zien. En kippen zijn nu eenmaal niet echt "aardig". Zag ze bij de buurvrouw een jonge mus doodpikken en opeten :j .


Misschien ligt daar wel de oorzaak van je probleem. Het bloed geproefd hebben. Nou zit ik niet genoeg in de kippen om het zo stellig te durven stellen maar het zou me niks verbazen.

Dit waren niet mijn kippen, maar de kippen van de buren. Heb het niet helemaal duidelijk omschreven.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 07:30

JudithO schreef:
Nee hoor, dat zal zeker de oorzaak niet zijn. Ook bij kuikens op die leeftijd heeft dat gewoon te maken met de pikorde. Niks aan de hand, is heel normaal.
Bloed proeven, ze worden pas kannibalistisch als er echt bloed te zien is op een soortgenoot, of bij zichzelf. Hier hebben ze ook wel eens een musje gevangen, maar het zijn nu eenmaal gewoon jagers. Niet alleen op insecten, maar dus ook op muizen en kleine vogels als ze de kans krijgen.

Ah dit stelt mij iets meer gerust..... Ben gisteren ook al even aan het zoeken geweest op internet en kwam daar ook al berichten tegen dat kuikens op die leeftijd al bezig zijn met de pikorde te bepalen.

Het is ook niet zo dat ze steeds vechten, maar gister was er zeker voor een minuut of 10 flink wat consternatie. Later liepen ze gewoon weer te scharrelen en gaan ze samen in het zonnetje liggen slapen.

@Antheman, ze hebben ruimte genoeg en het betreft niet 1 aanstichter. Ze doen het alle 7 :j .
Dit is de ruimte die ze nu tot hun beschikking hebben. Het is natuurlijk nog niet de uiteindelijke ruimte, maar daar zijn we mee bezig. Ik heb hier een hoop eksters zitten en wil niet dat een kuiken door een ekster wordt gegrepen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Oh wat jammer van je shet greendragon! Hopelijk werkt je da mee. Die van mij doet gelukkig niet moeilijk over bute, in mijn specifieke geval. Het is niet zo dat iedereen, heel makkelijk bute krijgt hoor. Ik heb overigens geen filmpje van de kippies, als ze nog een keer ruzie maken dan zal ik het proberen te filmen.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 18:23

Sterkte SP.

@JudithO weet jij of ik ook meerdere hanen bij elkaar kan houden of is dat een garantie op vechten?

Ik kom voor mijn werk een enkele keer per jaar op een vleeskippenstal, maar voor zover ik het kan zien is dat alleen maar stress voor die beestjes? Binnen 6 wkn van kuiken naar dikke vleeskip en naar de slacht. Het vangen gebeurt wel in het donker met blauw licht, maar ik vraag me af hoeveel stress en dus een vieze smaak dit leven aan het vlees geeft...….. hoe beperken ze de hoeveelheid stress in de industrie?

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 04:54

@JudithO, de bedrijven waar ik kom zijn hypermodern, zoals jij al zegt is ventilatie en licht en alles geregeld. Ook het vangen gaat inderdaad met een machine.

De stress die ik bedoel is het volgende;

Als ik echter kijk naar mijn kuikens/kippen en dan zie hoeveel deze diertjes lekker, scharrelen, vliegje vangen, wormpje pikken, krabben, spelen, ze zijn echt de hele dag actief enz, dan vraag ik mij af hoeveel stress de dieren in zo'n mega stal ervaren omdat ze dergelijk gedrag allemaal niet kunnen vertonen. En reken maar dat het vol is in zo'n stal..... Dus van bewegen is als ze een klein beetje gegroeid zijn weinig tot geen sprake.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:39

Gefeliciteerd sp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 09:59

Jullie gaan weer hard!

En er wordt overal weer hard gewerkt zie ik! Mooie dakramen, paddock, schuilcontainer.

Die stal in die kas ziet er ook mooi uit. Ik doe het ook zo wat schoonmaken betreft. Mijne had ik dit jaar al wat eerder leeg. Word het in die kas niet ontzettend warm in de zomer? En gebruik je de kas ook nog voor andere dingen, groenten ofzo?

Antheman, waarom is het niet goed als je buurman met grof materieel komt? Maakt hij dan van alles kapot? Jullie gaan ook rooien begrijp ik? Hoe ga je dat doen?

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het zit met bomen en buren e.d.. Ik heb rondom mijn huis ook flink wat bomen van diverse soorten staan, maar moet eerlijk zeggen dat het goed te onderhouden is. Misschien zie ik iets over het hoofd. Heb ook laurierkers, hulst, prunus, esdoorns en een paar mega grote lindes.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 15:06

Antheman altijd balen als buren zo ingewikkeld doen.

Oei ClauHS dat zijn er inderdaad flink wat!

Belle boef is de kas groot qua oppervlakte?

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 15:12

Oh dat is nog best een flinke...… Wordt nog wel een gedoe om die af te breken.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 07:38

Sterkte sp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 10:50

jeannaa schreef:
Sterkte superpony!

Rond door rond vinden wij ook mooier, eens kijken wat er in het budget past want we hebben nog heel wat (grootse) plannen :+ er komt hoe dan ook een draadje op tegen het aanvreten. Op zich logisch dat opschroef makkelijker te vervangen is.

Jeetje hooien met de hand, wat een werk.

Wij hebben opschroef. Mijn man heeft het zelf geplaatst. Gecreosoteerd hout. Wel een extra draadje erover. Wij hebben hiervoor gekozen omdat we indien nodig (bijv groot landbouw materieel of een dood paard) makkelijk een paar palen en planken weg kunnen halen en weer terugzetten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het staat erg chique, kan een stootje hebben en ik ben erg erg blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:28

Zapje schreef:
Heel mooi [***]! Zo zou ik het ook willen. Hoe heb je het gaas bevestigd? Want dat wordt bij ons nooit strak.

Met krammen. Het is wel vrij duur gaas. Heet volgens mij tuingaas. Is vrij stijf gaas en geplastificeerd. Dit hebben we erop gemaakt ivm de hond. Die is een beetje naïef en ik wil niet dat hij de bak inwandeld en dan mijn merrie tegenkomt..... zij vindt het nl geweldig om achter de hond aan te jagen. En de hond begrijpt er helemaal niets van :D

Dit gaas hebben we ook aan de voorkant gemaakt. Woon aan een redelijk drukke landweg en wil voorkomen dat hondlief onder een auto of tractor terecht komt. Hij let absoluut niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:44

Flew schreef:
Ja echt. Mijn schuilstal is al betegeld hoor, maar een extra 'zacht' laagje is wel fijn. Ook wat warmer lijkt me. Ik ben er blij mee. :D

Heb je geen bodembedekking in de stal? Ik zomers niet, dan ligt er gewoon zand. In de winter maak ik een potstal van vlas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:45

superpony schreef:
Ow, [***], kunnen wij je man binnenkort lenen? dat is precies wat ik zoek!! Ik vind hout mooier, maar wil graag een flink stuk gaas voor oa de honden, dus zit al hele tijd te kijken hoe we dat gaan doen. In eerste instantie even snel en low budget, omdat we later pas groot kunnen aanpakken.

Zat nu alleen te denken aan gaas tussen palen, maar dat is zoveel netter.

Hahaha ja hoor, hij is te leen.

Moet wel nog eerst even zijn eigen klussen afmaken......

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 20:19

Mijn merrie slaapt in de winter echt altijd in de schuilstal..... ze heet Diva, misschien dat dat er mee te maken heeft. Zomers slapen ze inderdaad meestal buiten.

Ik vind het zelf gewoon een prettig idee dat ze lekker op een dik vlasbed kunnen liggen als ze dat willen. Ze gebruiken het sowieso als toilet, of ik er nou wel of geen vlas in heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 10:29

superpony schreef:
Ik zou geen zand in de schuilstal willen, want dat vervang je toch minder snel dan vlas.

[***] en anderen met gaas.......Hoe heb je het strak op de grond gekregen? of een stuk in de grond gegraven? Zoals nu met het oude hekwerk bij onze paarden krult het hier en daar op, omdat het zand wegloopt.

Bij mij is de schuilstal in de bak geplaatst, toen lag er al zand. Ik zou het nog kunnen bestraten, maar dit bevalt eigenlijk prima. Er ligt ook drainage onder.

Het gaas dat wij hebben, hebben we gewoon een klein stukje ingegraven. Maar dit gaas is er erg stug en hard, dus dat ging vrij makkelijk.

Ach arme poes :(:) . Mijn kat zit helaas bijna altijd midden op de weg voor ons huis. Elke dag hoor ik wel auto's toeteren of fietsers naar hem roepen, maar hij blijft het doen. Hij staat tergend langzaam op als er een auto toetert, rekt zich nog even uit en wandelt op zijn dooie gemakkie naar de berm 8)7 . Dit gaat gelukkig al ruim 4 jaar goed, maar de kans dat hij een keer wordt aangereden is natuurlijk groot...…

En ja, ik weet dat het heel dom van mij is, dat ik hem gewoon buiten laat lopen, maar het is zijn lust en zijn leven. Beestje wordt werkelijk doodongelukkig als hij in huis of in een ren moet blijven en daarbij doet hij ook dienst als muizen/rattenvanger bij de stallen. Dus ik kies bewust voor het risico dat hij dood gereden wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 08:38

Ik ben serieus jaloers op jullie...…

Hier werkelijk geen druppel!!!!

Afgelopen woensdag met spoed mijn gras laten wikkelen want het zag er naar uit dat het rond een uur of 12:00 flink zou gaan regenen. Het gras is er mooi droog ingegaan voor 12:00, maar geen spat regen gezien :') .

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 06:14

Echt een mooi plaatje Marlies! Heerlijk is het toch om je beestjes zo te zien genieten?

ClauHS, heftige beslissing, maar wel verstandig. Hoe lang hebben jullie je paarden aan huis gehad?
Het is inderdaad megaveel werk en soms probeer ik mij ook weleens te bedenken hoe het zou zijn als ik geen paarden meer zou hebben. Dan kom ik tot de conclusie dat ik werkelijk geen idee heb wat ik zou moeten doen :D . In pension zou ik zelf nooit meer willen.

Ik heb het "voordeel" dat mijn 1,5 hectare weiland niet aan mijn huis vast ligt. Ligt aan de overkant van de weg. Dit zou ik als ik stop met de paarden vrij makkelijk kunnen verkopen en dan houd ik rondom het huis zo'n 2200 m2 over. Dan zou ik wel wat kleine dieren kunnen houden en evengoed flink wat werk op het terrein hebben, maar dat is voor ons te overzien.

Ons huis is uit 1908, maar gelukkig helemaal gerenoveerd. Wat overigens niet wil zeggen dat we er niets aan hoeven te doen ;) .

Veel succes in je zoektocht naar een nieuwe fijne plek!

SP, gaat het alweer iets beter met je?

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:49

Welkom optiwolk!

Ik haal ook dagelijks de mest van het land en uit de paddock. Ik laat mijn mesthoop 1x per jaar ophalen en afvoeren door de loonwerker. Ik heb 2 paarden en 1 pony.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 19 bezoekers