Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 16:51

Ahhhh te schattig <3 :+:

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 18:37

Lief die kuikens! Geniet er maar van, als ze in de veren komen zien ze er niet meer zo schattig uit :D

Lynn_Nikita

Berichten: 25457
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 18:55

Dure! Fluffige kuikens zijn zooooo leuk

Zo ik herken het hoor. Het is nog niet echt gevoel. Ik kreeg dat ineens tijdens een buitenrit. Dat ik mijn realiseerde dat het "echt" en iets blijvends was.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:28

Schattig die kuikens!

En zal vast raar zijn allemaal superpony! Krijg je zo via mijn topic en dit topic toch al best een tijd mee dat jullie echt zoekende zijn en graag wat willen en dan is het opeens zomaar zover..... Hoop dat de verkoop ook soepel verloopt!

Ik heb hier denk ik nog voor 3/4 dagen gras voor de paarden (elke dag 3 ~ 4 uurtjes er op) en dan is het gewoon op... De lage wei is wel nog redelijk groen (al is zeker de helft boterbloem) dus hoop met nog wat regen en wat warmte dat dat nog een keer voldoende opschiet dat ze daar nog weer op kunnen. Maar we gaan het zien... Gelukkig is het principe ook dat ze gewoon jaarrond hooi op de track krijgen en het gras voor de extra en de leuk. Maar stiekem scheelt ook dat toch echt al wel in de voerkosten! Half baaltje per dag minder is toch gewoon al weer zo'n €60/maand.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:14

Bij mij is het gras ook op. Ik heb nog wel wat, maar het is dor en bruin en dat vinden ze niet zo lekker. Ik zet ze er om de dag even op, maar ze hebben het dan al gauw weer bekeken. Gaan liever hooi eten in de paddock. Na dit weekend zou het gaan regenen dacht ik. Vind ik niet leuk, maar het is wel echt hard nodig. Er is hier bar weinig gevallen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:28

Wij hebben nog ongeveer 1.500 m2 waar nog niet gegraasd is, maar dat is hooi op stam en vinden ze dus ook niet zo lekker. Elke dag krijgen ze er een strookje bij. De andere stukken zijn afgesloten om bij te groeien, maar dat gaat ook maar zozo.
Alleen het kleine weitje waar we het eerst hebben begraasd is goed terug gegroeid, maar daar staat ook het meeste onkruid. De twee kleine pony’s staan daar op, die doen geen rare dingen en kunnen goed uit de voeten tussen de distels. Ze kunnen ook gewoon met de anderen mee naar de grote wei.
Ik denk dat mijn merrie nog een week of drie op de wei mag, daarna neemt het hb risico voor haar toe en gaat ze met de Shet op een apart stuk. Die krijgt dan nog toegang tot het kleine weitje en mijn merrie mag er dan wellicht nog een uurtje per dag bij.

Qua opbouwen op het gras was het niet ideaal dit jaar. Mijn ruin was vastbesloten een fittie met de nieuwe merrie (bij ons sinds november) te hebben dus het duurde even voor ze met z’n allen de wei op konden. En mijn merrie bouwt trager op ivm de hb.
Ach, het voorlopige begraasplan voor volgend jaar is al bedacht :P

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:34

Het is natuurlijk ook maar afwachten wat voor weer je krijgt.

Vorig jaar was het bij mij rond deze tijd ook al op. Dit jaar heb ik echt geluk gehad met de regen!

Ik heb nog hooi op stam staan, daar gaan ze zondag op. Als dan na de buien nog wat zonneschijn volgt kunnen ze nog op het kleine weitje voor een week en daarna hopelijk op het grote stuk tot eind september (fingers crossed)

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:54

Oh oh hier wachten we al weken op goede regen. Het is nu zeker al een maand kurkdroog, een paar mini buitjes gehad maar mocht allemaal geen naam hebben. Alles is dor en droog. De mais is geel. Het gras verdord. Wij hebben gelukkig nog wel redelijk wat gras, maar voer daarnaast toch maar gewoon hooi bij. Mijn voerbeurten wel teruggebracht naar 2x per dag ipv 3x per dag, de rest vullen ze maar met het "gras" (hooi op stam) wat ze eigenlijk niet heel graag eten nee.

Ik ben nog met volle teugen aan het genieten van mijn vakantie. Inmiddels 3x met de trailer op pad geweest voor een flinke buitenrit. Echt genieten dat mijn merrie voortaan zo de trailer op loopt. Kan mij nog goed herinneren hoe we in maart bij een clinic stonden en we niet meer naar huis konden, omdat ze gewoon echt de trailer niet op wilde. We hebben 3 lessen gehad en zijn helemaal "gereset", heerlijk :D Verder in mijn vakantie veel tijd gestoken in het graven van een geultje voor de waterleiding/sproei installatie rondom de rijbak. De geul is zo goed als klaar, we hebben de eerste stukken slang uitgerold. De sproeiers en andere materialen zijn binnen, moeten alleen nog wat buizen laten vermaken maar dat kan pas als de bouwvak volgende week weer voorbij is :) Verder flink aan het klussen aan de verlichting zodat we binnenkort, ook met donker weer vooruit kunnen. Ondertussen lekker aan het nadenken hoe we nog wat extra hooiplekken kunnen maken, en mooie elementen toe kunnen voegen aan onze paddock paradise. Heerlijk om daar zo over te dromen :D

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 21:01

Ahh die kuikens <3

Ik moest even zoeken wat hooi op stam nou precies was :P
Toevallig hier nu aan het schudden na het gisteren te hebben gemaaid:
Afbeelding
In het middelste stuk hebben schapen van een de boer gelopen die het in ruil wel wilde maaien. Maar hier komt dus wat minder van af

Afbeelding
Afbeelding
En in het voorste stuk lopen de paardjes die nog wel voldoende hebben gelukkig, maar alles word wel geel/bruin ja.
Toch duimen dat het tot Zaterdag een beetje droog blijft, dan word alles verpakt.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 21:42

Afbeelding
Afbeelding

Wij hebben gras teveel. Vrees dat we het niet opkrijgen voor het natte seizoen begint. Helaas alle weides voor nu te klein om te hooien.
Beide staan met graadmasker een aantal uur in de wei dus kom er ook niet snel door.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 21:43

Jeeeee wat is het nog groen daar!!

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 21:44

Ja, je kan hier duidelijk aan de omgeving zien wat veen of zandgrond is.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 22:28

Alle paarden op de trailer richting belle boef :Y) :')

Het veen wordt ook te snel te nat denk ik? In die zin dat ze er niet jaarrond op kunnen?

Dat probleem hebben wij hier op de klei in ieder geval....

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 22:34

ClauH schreef:
Alle paarden op de trailer richting belle boef :Y) :')

Het veen wordt ook te snel te nat denk ik? In die zin dat ze er niet jaarrond op kunnen?

Dat probleem hebben wij hier op de klei in ieder geval....


Ja met veel regen is de wei dicht. Als de vorst erin zit kunnen ze er weer op.

Lynn_Nikita

Berichten: 25457
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 08:46

Allemaal voor en nadelen, hier is de zomer klote maar in de winter is het weer atijd begaanbaar op zandgrond

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:01

Ik denk dat wij dat nadeel ook gaan hebben. Mijn grasveldje ligt op geel zand, ben zeer benieuwd :=

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:19

Ik ben ook benieuwd hoe het hier gaat houden van de winter.
Kans bestaat dat er paddock tegels moeten komen.

Ik dacht gisteren dat ik vandaag toch echt nodig de bak moest gaan sproeien, maar gelukkig regent het al een uur of twee.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:35

Ben ook zo benieuwd hoe ons land het gaat houden van de winter.. ben niet anders gewend dan dat 't na 1 regenbui overal modder is.. :\

Gisteren toevallig met m'n trailer een zooitje tegels bij een collega op wezen halen, dus daar kunnen we in ieder geval iets mee creëren.. en we hebben nog een stukje schuur van 10x10m. over, daar wil ik een mini-binnenbakje maken, kijken we van de winter wel aan of we er daadwerkelijk wat aan hebben en of we het wel gebruiken.. anders haal ik van de zomer al het zand er wel weer uit :') Is het proberen waard! :D

Hier zijn de weides ook bruin en geel.. behalve het achterste stuk, daar komen toch weer wat groene plukjes doorheen :+:

Afbeelding

En zou laatst een foto maken van waar we de bak willen plaatsen in eerste instantie, hier:

Afbeelding

:') Dit is de ene helft, aan de andere kant van het hek gaat de andere helft door. Gisteravond hebben we dit deel gaashek al weggehaald, van de week even omheinen en kijken of ik hem eruit kan laten zien als bak, zonder te frezen.. :D

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:37

We nemen de grondboor wel ff mee morgen ;)

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:39

:):) :):)

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:47

Afbeelding
Afbeelding

Wij rijden in de wei.Dan kan je het land nog gebruiken voor het gras.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:08

xXutopiaXx schreef:
:') Dit is de ene helft, aan de andere kant van het hek gaat de andere helft door. Gisteravond hebben we dit deel gaashek al weggehaald, van de week even omheinen en kijken of ik hem eruit kan laten zien als bak, zonder te frezen.. :D


Wahaa dat lijkt wel een beetje op onze rijbak. Alleen daar stonden ook nog een aantal kleine fruitboompjes tussen :') Die hebben we trouwens laten verplaatsen en staan nu rond de rijbak.


Afbeelding


Afbeelding

(lekker regenachtige foto, maar ik ben heel blij dat het eindelijk regent vandaag hihi)

De paddock/rijbak is voor ons een hele goede keuze geweest, de paarden staan er ontzettend graag en toch fijn dat je een stukje hebt waar je lekker kan rijden. Zeker met ons jonge paard wel handig.

Nou vanochtend verder gegaan met het graven van de waterleiding. Daarvoor moesten we heel even de schuilstal voor de paarden afzetten, dus het klusje moest ook in 1x gebeuren (geultje graven, kabel erin, geultje dicht). Nou dat we hebben we geweten. Het laatste half uur hebben we in de stromende regen gegraven. Bah.. -O- Wel de verlichting in en rond de stal af kunnen maken. Heel blij mee :D

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:41

Gelukkig heb ik nog genoeg groen hier!
Zowel gras als onkruid..

Blij met de regen, die af en aan valt. Ondanks dat ik vanmorgen in t bos aan t werk was en dampend in de auto weer naar huis ging. Beter regen dan 40 graden.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:22

Mijn rijbak is wel steeds heel mooi groen :+
(wel ook voornamelijk onkruid ipv gras). Maar even zien of ik daar dit weekend weer mee bezig kan.


Er valt hier (wederom) niet zoveel regen als voorspelt, maar tenminste toch af en toe een buitje. Heb nog een beetje hoop dat er toch nog weer genoeg op komt dat ze er dit jaar nog weer op kunnen.

Voor volgend jaar moet ik delen echt gaan mesten/kalken/doorzaaien. Maar ben er nog steeds niet helemaal over uit hoe ik dat ga aanpakken.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:37

Wij hebben een grondonderzoek aangevraagd en aan de hand daarvan gaan we kijken wat de grond nodig heeft.. :j

Wat een verschil zeg jullie bak, SSDesign! :oo