Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 20:47

Ik heb dit jaar voor het eerst onze mest uitgereden en het was niet meer onkruid dan normaal.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 20:58

Superpony, ik had vandaag een foto van een bak met matje willen maken, maar vergat dat natuurlijk weer :roll:
Dus hierbij een foto van de variant met vijverfolie, die stond nog in m’n bokt foto-upload:
Afbeelding

Wij hebben lage en hoge bakken; bij de lage bakken en de bakken die in de paddock staan proberen we zoveel mogelijk fijnmazige netten te gebruiken, of dubbel net (twee over elkaar).
Hoge bakken op de track krijgen ook grote maas netten, of zonder net (meestal zijn dat de restanten van de dag ervoor).
Wat ze op de track knoeien is makkelijker opdweilen met de bladhark. Paddock is lastiger, daar lopen ze het sneller door het zand heen (is ook dieper zand, paddock is zwarte aarde).

Edit: deze mat hebben we in de bakken
https://www.hornbach.nl/shop/Deurmat-ru ... tikel.html

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 21:20

Wij hebben alle genoemde plantjes op de wei, inclusief kaasjeskruid :Y)

Ook bergen kleefkruid, ze vinden het heerlijk maar hoe irritant is dat spul :')

Vorig jaar nog met het zweet op mijn voorhoofd varkensgras uit de bak lopen trekken tot ik er achter kwam dat ze het zelf heel graag eten :o

Nu probeer ik het los te laten en te genieten van een gevarieerde grasmat.

Inclusief rietkraag waar graag van gesnoept wordt :

Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 21:30

Riet vind mijn ruin heerlijk, maar het is bij ons te droog voor riet, helaas.

Kleefkruid hebben we ook hele oerwouden van, evenals braam (daar ben ik dan weer niet zo blij mee).

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 00:36

SSDesign, nee, dat is het lastige als je huurt.

Hilary, Maar wat doet het matje?

Wij hebben alleen maar zand. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ze van het ene hooi wat meer uittrekken en op de grond terecht laten komen, dan van het andere.
Alles zit in netten, maar ze eten bijna altijd overal samen, dus wordt gewoon vanaf alle kanten eraan getrokken.

Ik heb de oplossing voor kleefkruid. Je blijft gewoon staan en de paarden eten het van je af :)

Riet vinden ze ook lekker, maar hebben we niet. 2 zomers terug was het wel leuk. Ik rij op mn ene ruin, shet ernaast en die trok riet uit de grond en mn ruin pikte het dan. Liepen ze als 2 hondjes met een grote tak in de mond.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:25

Het matje zorgt dat het gruis en losse sprieten hooi niet in het zand vallen. Tegen knoeien door trekken aan de hooinetten werkt alleen fijnere maas, is mijn ervaring. En een hogere bak.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:36

Fijnere maas helpt in mijn ervaring niet tegen knoeien. Komt nog steeds veel mee met de plukken die ze lostrekken, en dat valt dan alsnog op de grond. Daarom voer ik nu alleen nog maar op het verharde.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:43

Ik vind kleefkruid geweldig :')
Ik lach me altijd kapot als er weer eens een kat voorbij komt die vol zit met van die balletjes.
Het staat hier op sommige plekken ook 2 meter hoog.
Plukken en aan de paarden voeren, ze vinden het hier ook heerlijk en maken ruzie om een plukje.

Hooi voer ik in een afgezaagde ibc met een hooinet met maas 3x3 al ben ik de laatste tijd een beetje lui en smijt de berg hooi zo los in de bak.
Ja dan smeren ze er mee maar ik vind dat niet zo heel erg zomers.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:45

Hier eten ze het hooi veel te snel dus los voeren doe ik maar niet.
Hang 3x3 netten op en de standaard eetstijl is eerst flink wat schudden en dan alles wat er uit valt op eten :+
Ik voerde eerst in de bak maar de kleine kan daar niet bij.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:54

We hebben 2x2 maas gehad, maar die ging best snel kapot. Ze aten niet langzamer of netter helaas.

Hogere bakken of op steen zou ideaal zijn, maar hoger kan de shet niet eten, dus we hebben 3 lage. En verspreid zodat ze bewegen en dan is bij ons alles zand. Op steen staat een hooihuisje. Dat stond er al.

Mijn man wil alleen het ene soort hooi meenemen zaterdag. We hebben het idee dat ze dat lekkerder vinden en rustiger eten ook. Maar het is kijken of dat ook zo is.

Ik schud weleens een net leeg, maar even terug met harde wind, waaide alles zo weg. Dan zijn lage bakken echt een minpuntje.

Maar goed, kan ze niet dwingen niet meer samen te eten. Valt me allang mee dat alles heel blijft als ze zo rondom aan het net staan te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:02

Hier hebben we 3 hooinetten (gewone van de EJ) in de schuilstal, tzt wil ik daar ook nog wel een slowfeedernet maar omdat ik de stal nog niet zo lang heb staan wilde ik eerst even kijken wat handig is voor ik nieuwe (dure) netten ga kopen. Merk wel dat er met de EJ netten veel meer geknoeid wordt door de grote maas.

Daarnaast heb ik een slowfeedernet met 3x3 maas in de paddock en een kuubskist met een xxl net met 3x3 maas. Ideaal ding want ik doe er 1x per week een midi baal in (even de buitenste laagjes hooi er af want een hele past net niet), klik hem met veiligheidsmusketons op iedere hoek vast en klaar. Werkt echt zo handig. De netten zijn vooral tegen het knoeien, want met los hooi wordt het een ontzettende smeerzooi. Qua slowfeeding is het niet perse nodig, het vertraagt wel wat maar dat is voor die van mij niet perse nodig want die eten uit zichzelf al niet heel erg veel.. Ik heb netten van Zeldenrust haystack, zijn wel prijzig maar de kwaliteit is echt super en ze gaan letterlijk jaren mee.
De hoeveelheid netten is vanwege de shet, die kan namelijk niet bij de kuubskist als er niet zoveel hooi in zit. Zo kan ze dus altijd ergens hooi scoren.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:22

Ik heb de slowfeedernetten van EJ, die kleintjes. Daar gaat hier tot een kwart baal (klein pakje 15-25 kg) tegelijk in. Werkt wel een heel stuk beter dan de netten met grote mazen. En deze gaan ook echt heel lang mee. Ik heb ze net afgelopen jaar vervangen, daarvoor heb ik ze wel zeker een jaar of 7 gebruikt, misschien nog wel langer.
Ik heb ze met een karabijnhaak onderin een speciekuip, speciekuip iets verzwaard met stenen onderin.
En 1 net hangt aan een balk in de schuilstal, ook aan een karabijnhaak.
Ik heb ook wel eens andere netten gehad (Welkoop, Kerbl) maar die haalden het lang niet met kwaliteit, inhoud en levensduur.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:25

Leuk om weer alle ervaringen te lezen aangaande mest en hooinetten! Wederom leerzaam :D

Wij hadden ook zo'n net van de EJ, was in no time kapot.. Voor een slowfeeder gebruik gemaakt van een aanhangernet van de Action, ook in een paar minuten (!!) een gat erin :') Stond er gewoon naar te kijken terwijl ze het deden bij de eerste hapjes hahaha, maar ze eten alsnog netter hun hooi als ze door het gaatje in het net het hooi moeten pakken, dan wanneer ik het los in de bak leg :j

Deze bak hebben wij nu 2 van, alleen dus nog een goed net voor zien te vinden :')

Afbeelding

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:28

Die van mij knoeien vrij weinig bij de hooiruif heb ik al gezien.
Aangezien Mo sowieso voor een paard van 1.80 moet eten om op gewicht te blijven en Aurelia best wat aan mag komen besloten voor nu niet voor slowfeeders te gaan maar gewoon onbeperkt vanuit de ruif.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:32

Utopia ik heb deze.
Nu 1.5 jaar en is nog helemaal niks aan te zien.
En qua prijs vond ik hem meevallen al weet ik niet of ze verzenden naar NL en wat dat dan kost.

Afbeelding

Edit: verzenden naar NL 11.50. best prijzig dus

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:35

ClaudiaHS schreef:
Utopia ik heb deze.
Nu 1.5 jaar en is nog helemaal niks aan te zien.
En qua prijs vond ik hem meevallen al weet ik niet of ze verzenden naar NL en wat dat dan kost.

[ [url=m/miv8vm.png]Afbeelding[/url] ]

Edit: verzenden naar NL 11.50. best prijzig dus


Volgens mij hebben ze dit formaat ook bij de EJ. Geloof dat ik hem daar vandaag heb. Wel een stukje goedkoper.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:36

Oh, maar daar had ik een hoop leuke dingen gezien geloof ik! Dus dan is het misschien nog wel de moeite om daar inderdaad ook de netten bij te bestellen :D

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:39

Die van de epplejeck zijn hier binnen een maand kapot.
Netten van de action in minder dan een week :')
Deze wat ik nu heb zijn extra dik en extra sterk en dat zie/merk je ook wel.
De maat 1.50m past een hele hooibaal ruim in.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:01

Langer doen met hooi zou nog altijd erg fijn zijn maar onbeperkt gaat hem hier gewoon niet worden vrees ik. Stevig 3x3 net met daarover action net en dan is nog steeds 8 kilo hooi binnen 2 uur weg gewerkt door 1 Etje en minishet >;)

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:03

Hier precies hetzelfde inderdaad Claudia :j
Toch ook maar eens een sterkere variant proberen :D

Jammer dat ze dan alsnog zo snel eten Azmay... -O-

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:06

Hier deden ze 20kg in een uur met z'n drieën :+

Hier werkte het het beste om grof hooi en/of stro er doorheen te mengen. Heb het dan in 3 * 3 netten zitten van Zeldenrust. Die zijn niet heel goedkoop, maar tot dusver de enige netten die niet direct weer kapot zijn! In twee palletboxen een (heel ruim) net op een frame van steigerbuis zitten. Nog een kleiner kussentje 3 * 3 in een IBC bak. En een 2 * 2 kussentje aan de stal hangen. Allemaal zo ver mogelijk uit elkaar.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:15

Waarom specifiek het net heel ruim? Is het dan nog moeilijker om het hooi te pakken te krijgen ofzo? Wij hebben in deze bak ook een frame van steigerbuizen met een net er omheen inderdaad :j

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:28

xXutopiaXx schreef:
Waarom specifiek het net heel ruim? Is het dan nog moeilijker om het hooi te pakken te krijgen ofzo? Wij hebben in deze bak ook een frame van steigerbuizen met een net er omheen inderdaad :j


Bij een te strak net gaan ze teveel aan het net zelf trekken en gaat het dus alsnog sneller kapot. Met een wat ruimer net kunnen ze een beetje 'neuzen' en gaat het een stuk beter!

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:31

Ik heb diverse netten, o.a. van Equiculinair, Zeldenrust Haystack en Heunetzshop (zie hierboven van Claudia). Bevallen allemaal echt heel goed, al zie ik bij de netten van Zeldenrust nu de eerste slijtage (na een jaar intensief gebruik) en lijken sommige netten van Equiculinair open te ritsen (hoor je vaker). Maar als ik zie hoe lomp de paarden er mee omgaan...

Hier trouwens mazen van 3x3 cm maar ze eten daar gewoon vlot uit. Misschien iets trager dan van een losse pluk hooi maar ze zijn er zeer handig mee :P

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:44

Hier zijn ze ook superhandig met een 3x3 maas.
Heb wel eens gekeken naar een 2x2 maar op 1 of andere manier lijkt me dat dan weer zielig :')
Heb hier trouwens nog wel een stuk net van de Action zo gevouwen dat het net een hooizak is.
Die hangt aan een tak in 1 vam de bomen.
Zwiept lekker heen en weer dus daar kunnen zo mooi mee klooien.