bieten????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

bieten????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-02 01:25

Ik ben vandaag een ton bieten gaan halen maar nu vraag ik me af hoeveel ik moet, mag geven. Mag ik dan een schepje biks laten vallen?
is voor een paard en een pony

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 02:45

Ik geef m'n tinker elke middag een biet, het is een veulen van zes maand, ben begonnen met een kleintje in twee te snijden, verder niet versneden, wel gewassen natuurlijk. M'n pony lust ze niet eens. Verder heb ik niet veel voer laten vallen gezien er niet echt veel energie in bieten zit, het is meer "buikvulling" en "tijdverdrijf", vandaar dat ik ze niet in stukjes doe.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 09:03

Het hangt er een beetje vanaf hoe groot de bieten zijn. Als je echt 'tonnetjes' hebt genomen (van toch een 3 à 4 kilo), dan kan een biet per dag per dier volstaan. Je mag ook altijd wel meer geven, het maakt niet zoveel uit.
Vorig jaar hadden we echt 'magere' bieten (lijkt een beetje op chicorei, maar in het groot). Deze waren echt handig, je had nooit van die bruine 'holtes' in het midden die dan beginnen te schimmelen. Toen gaven een een 3-tal bieten per paard per dag.

Bieten zijn inderdaad tijdverdrijf. Onze paarden smikkelen er heerlijk van. Maar wat ook handig is, is dat er in bieten veel vocht zit. Als in de winter de baden op de wei bevroren zijn, zijn bieten een leuke aanvulling. Natuurlijk maken we twee keer per dag het ijs los.

Met een ton bieten zal je de winter wel ruim doorkomen, denk ik. Het is nu nog niet zo koud en vorig jaar kwamen wij met 3 paarden toe met 800 kilo. En dan hadden we nog een hele hoop over.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 10:26

op mijn vorige stal kregen ze elk een biet per dag, alleen jamaica hoeft ze niet Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 10:26

op mijn vorige stal kregen ze elk een biet per dag, alleen jamaica hoeft ze niet

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 10:41

Dit jaar heb ik nog geen bieten gevoerd, maar voorheen kreeg Yorghos er een stuk of 4 per dag. Hij kreeg dan wel wat minder brok.
Het ligt er ook aan wat voor bieten je voert. Voedingswaarde is per "soort" verschillend.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 11:03

over wat voor bieten hebben jullie het nou over bieten die je in de winkel kan kopen?


Hihi ik weet het een beetje een domme vraag misschien Clown

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 11:03

over wat voor bieten hebben jullie het nou over bieten die je in de winkel kan kopen?


Hihi ik weet het een beetje een domme vraag misschien Clown

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 11:04

sorry dubbel post
Laatst bijgewerkt door samantha5 op 17-11-02 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-02 13:19

mijn pony heeft het precies ook niet zo graag.
Het gaat over voederbieten en die boer zei dat ze een goede voedingswaarde hadden. Moest dan niet zoveel brok geven zei hij.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 13:46

ik geef babs nu nog een halve biet perdag.
we hebben best grote dus vandaar.
straks als het gevroren heeft krijgt ze dr zeker 1.
verder in de winter ongeveer 2.
babs vind ze super lekker!
volgens mij is het ook heel goed voer voor paarden.
heb er nognooit negatieve dingen over gehoord.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 18:57

Mijn paard krijgt ook elke dag een paar voederbieten.
Hij is er dol op, laat er zelfs z'n brokken voor staan !
Qua voedingswaarde scoren voederbieten niet zo erg hoog, het is meer bedoeld als extraatje.
Een voordeel is ook dat het erg goed is voor het gebit van je paard !

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 19:12

Bij mij op de manege krijgen alle paarden en pony's 4(pony's) tot 8 (paarden) bieten per keer (ik weet niet hoevaak ze het op een ag geven, zeker 1).

KLigt eraan hoe groot ze zijn maar vandaag was ik bij het voeren en bij shalan lagen er 6 best grote bieten.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 21:35

het gaat dus om voederbieten. lijken op suikerbieten, en zijn dus een stuk groter dan de bieten die je in de winkel ziet liggen Haha! .

die van mij krijgen per dag 1. alleen daisy die vind ze zooooo lekker dat ze af en toe een 2e krijgt. ja die is vreselijk verwend. Cool
het is inderdaad tijdverdrijf, lekker knabbelen, buikvulling. en mijn paarden krijgen er niet minder voer om. zo verschrikkelijk veel zit er nu ook weer niet in bieten.
maar kijk het gewoon een week of 2 aan, en als je denkt hij groeit te veel of zo kun je altijd nog wat minder voer geven.