Zadelkast

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Julius_22
Berichten: 27
Geregistreerd: 03-11-18

Zadelkast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 12:40

Hoi,
Ik ben aan het denken om een houten zadelkast zelf te maken , dezelfde als een maxi plus maar dan in hout, dus met zadelruimte met 2 zadelhouders waartegen de wand een longeersingelhouder hangt en daarboven plaats voor ong 3 dozen( leren, wasmiddel, ehbo) , daarnaast een uitschuifbaar hoofdstel/halster rek waaronder een poetsbox kan , daarnaast een rijtje met 4 uitschaafbare kastjes onder dit alles een heel groot uitschuifbaar lade ( voor dekens), bij de deuropening zou ik een zadeldekrek hangen dan kunnen de dekjes verluchten (hierbij zou ik een luchtzuiver plaatsen) En eronder wieltjes, kent iemand iemand dat zo iets maakt en welk hout gebruik ik het best?

SEtequila

Berichten: 67
Geregistreerd: 03-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:01

Ik heb een paar jaar geleden mijn eigen houten zadelkast gemaakt. Werkte prima, maar het was nog maar een eerste versie dus lang nog niet perfect hoor :+

Ik had dikke OBS platen gebruikt, die zijn relatief goedkoop en breken niet snel. Nadeel is dat ze onbehandeld zijn, dus vocht van de stal trok er in als een malle. Daarnaast kon dit hout wel wat doorbuigen (zeker als het nat was). Je kan dan denk ik beter voor 'samengestelde' planken of dikke grenen houten platen gaan.

Als je er wieltjes onder gaat zetten dan is het verstandig om een draagframe te maken. Zonder dat gaat het midden van de kast doorzakken omdat het niet meer goed wordt ondersteund. Of je moet heel veel wieltjes plaatsen, dat zou ook kunnen.

Voor de zadeldragers moet je ook zorgen voor voldoende versteviging. Zadels zijn best zwaar en als ze op een steun liggen dan hebben ze ook nog een hefboomwerking. Voor die versteviging moet je even kijken hoe je de ruimte onder je zadels wil indelen, of daar dus bijvoorbeeld een diagonale steunbalk zou passen. Of je kan kijken naar andere oplossingen voor extra versteviging.

Je hebt zo te horen zelf al aan ventilatie gedacht +:)+
Heb er vooral veel lol mee!! Ik vond het echt geweldig om te doen en het is zo ideaal dat je het gewoon naar je eigen wensen kan inrichten

Ga je foto's plaatsen van je projecten en bouwschetsen? Ben erg benieuwd wat je gaat maken _/-\o_

Julius_22
Berichten: 27
Geregistreerd: 03-11-18

Re: Zadelkast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 14:35

Super bedankt voor de tips ga ze onthouden, zal men best doen om foto's te plaatsen

Julius_22
Berichten: 27
Geregistreerd: 03-11-18

Re: Zadelkast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 14:38

Best vet ik ze dan in dat ze toch een beetje beschermd zijn tegen water ?

SEtequila

Berichten: 67
Geregistreerd: 03-10-18

Re: Zadelkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:21

Als je gebruik maakt van hardhout wel inderdaad. Je kan dan het best een vernis, lak of buitenbijts gebruiken. Dat legt als het ware een dunne vochtbarriere over het hout heen. Je kan het hout ook olien maar dat kost je veel meer onderhoud.

Op deze website staat volgens mij wel wat nuttige info over het afwerken van hout:
https://www.hout-olie.nl/contents/nl/d4 ... delen.html

Julius_22
Berichten: 27
Geregistreerd: 03-11-18

Re: Zadelkast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 18:14

Hoi , ben een schets aan het maken maar weer iemand hoe hoog een vzh dekje is?

Julius_22
Berichten: 27
Geregistreerd: 03-11-18

Re: Zadelkast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 18:15

En de lengte , (diepte)

Julius_22
Berichten: 27
Geregistreerd: 03-11-18

Re: Zadelkast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 18:23

Van een cob vzh dekje?