Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:26

Bij ons is het gekeerd, maar door de vorige eigenaar. Ik weet dus niet hoe diep. Het zand zit op 50-80 cm (kom het ook tegen met gaten boren voor palen).
Onze paddock is echt te zwaar om te rijden; ik denk dat je met een auto ook niet kunt slepen, dan kom je vast te zitten.

Edit: we rijden op gras. Op een dag zoals gisteren kan dat niet, vandaag liever ook niet, maar morgen kan het weer. We zijn geen hele fanatieke bakruiters/-menners trouwens.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 00:56

Ik heb het pad het gras kapot laten lopen na opeten en dat is gewoon zand. Maar het verschilt wel heel erg per plek.

Slepen kan ook achter de auto. Wij hebben de sleep die ik laatst plaatste achter de auto en 2e hands meen iets van 250/300 euro voor betaald. Blijven ze ook wel waard zo ongeveer als het netjes blijft.

Alleen keren en niet slepen, word denk ik toch sneller te zwaar. Als het bevalt kun je altijd nog een vezel erdoor laten mengen later bijv. Of zand weer op een hoop laten graven en drainage.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:59

Hoi

Ik heb een gekeerde bak.Wij hebben nog drainage aangelegd, en een afwateringbuis dwars door de bak moeten leggen voor een andere paddock.Die hebben we een meter diep laten leggen.Toen zagen we dat er dus ruim een meter woudzand (geel/bruinig) als bakbodem is! We hadden hem zelf niet laten keren.In de zomer als het lang droog is word hij soms wel zwaar. Ik kan mijn drains afdoppen dat scheelt wel.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:00

wij hebben ook een gekeerde bak, wel met polyvlokken, maar die is echt altijd te rijden.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:03

Ik heb de drainage in de bak niet diep, 30 cm onder het zand laten leggen, zodat het water snel weg kan.
Alleen de buis ligt in drainzand, dus geen diepe gleuf voor de drain. Anders krijg je de bodem niet mooi meer vlak en blijf je de drains lang zien. Werkte meteen prima.

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:09

Hebben jullie voor het keren ook een vergunning aangevraagd?

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:20

fokfanaat schreef:
wij hebben ook een gekeerde bak, wel met polyvlokken, maar die is echt altijd te rijden.


Weet jij hoe diep de laag zand bij jullie?

Ik had ook al even zitten kijken naar de polyvlokken. Heb daar op eerdere pensionstallen etc. ook goede ervaringen mee. Maar denk eerst maar even kijken hoe het is wanneer het eenmaal gekeerd is.

Kennissen van een paar jaar geleden die in een ander deel van Drenthe zaten dachten het goed aan te pakken met direct goede drainage er onder en dikke laag zand, en die hadden vervolgens een bak die eigenlijk alleen goed te rijden was met meerdere dagen stortregen en verder sproeiden ze zich een ongeluk omdat hij altijd te zwaar was :+ . En lees hier dus ook toch dat bij veel mensen die een dikke laag (meter) zand hebben, het snel te droog/zwaar wordt om in te rijden.

Heb genoeg ruimte dat de paarden er niet op hoeven te staan tussendoor, het is echt puur als rijbak. Alles bij elkaar neig ik dan naar een niet te dikke laag (30cm? 40cm?). Kan dan altijd nog extra zand laten opbrengen zodat het dan ook gelijk wat hoger ligt als het toch echt té nat is.

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:37

Marlies, ik dacht ook wat jij nu denkt maar de loonwerker zei dat het niks uitmaakte kwa hoe zwaar hij wordt, of je nou 35 of 100 cm doet. Bij wekelijks slepen is mijn bak echt super en dat doe ik met mijn kleine autootje. Zand opbrengen is wel heel duurder dan wat dieper keren. Als ik niet sleep, wordt hij wel zwaar (en dat zie ik bij meer bakken gebeuren). Hier geen vergunning, wel overlegd met buren.

Wat een lekker weer! {:}

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 13:54

Als je het laat keren dan zou ik het zeker goed aan laten rijden door de loonwerker. Dat scheelt al een hoop.

Je kan wat wit zand uitboren met de grondboor en laten checken met wat voor een soort zand je te maken hebt?
Dan kunnen ze je denk ik beter adviseren wbt keren en evt wat er door te mengen.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:24

Ik heb afgelopen november een bak aan laten leggen op klei, dus echt afgraven, sleuven voor drainage, dan drainage zand, dan worteldoek en dan 40 cm zand erop. Deze is nog wel vrij zwaar maar begint in te klinken, moet nog wel een aantal keer goed strak getrokken worden, maar wordt steeds beter. := geen ervaring met keren. Ik was omdat we veel zelf deden onder de 4500,- klaar....

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 22:12

Oh dat is voor zo;n heel project nog een hele nette prijs! Fijn als je veel zelf kan doen ook!

Ik wil morgen even een nieuw gat boren om te kijken hoe diep het nu effectief zit etc. Heb al wel gaten gemaakt voor de palen en weet dus een klein beetje hoe en wat, maar wel handig om even met bak in achterhoofd aan de slag te gaan. En weet nu ook waar we hem willen hebben :D . Zal dan ook even wat zand apart houden voor een eventuele analyse.


Wat genot trouwens, dat weer vandaag na al die regen *\o/* .
Strict gezien was de wei eigenlijk nog wel echt te nat om de paarden er op te laten... Maar het was zo heerlijk! En ik wilde zelf even wat aan de omheining klussen (heb nu o.a. een schakelaar geplaatst om binnenrand van mijn track apart uit te kunnen schakelen) dus lekker de paarden even in de blote barst in de zon op de wei. Genieten!

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 22:38

Dat is zeker genieten MarliesR <3

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 22:48

Hier ook eindelijk overdag weer boven de 10 graden geweest, helaas is het snachts nog wel rond het vriespunt dus het gras zal nog niet erg groeien.

Net nog een paar balen hooi geregeld want we waren er doorheen. Met dat slechte weer doen we maar 4 dagen met een baal. Moet nodig voorjaar worden :+

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:53

Wat ik hier in Frankrijk vooral lees:
Afgraven (vaak klei) worteldoek, drainage, worteldoek en dan 10 a 15 cm zand?

Voor het slepen, ik denk aan een klein oud trekkertje of een quad.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:41

Jes schreef:
Wat ik hier in Frankrijk vooral lees:
Afgraven (vaak klei) worteldoek, drainage, worteldoek en dan 10 a 15 cm zand?

Voor het slepen, ik denk aan een klein oud trekkertje of een quad.


Met zo'n dun laagje zand komt binnen de kortste keren het worteldoek omhoog.

Marlies hebben jullie een zitmaaier?
Zo niet, vaak kan je 2e hands wel een oude zitmaaier vinden waar bv het maaidek van kapot is.
Als hij nog goed rijdt en voldoende pk heeft kan je daar wat achter knopen om te slepen.
Ik sleep ook met zitmaaier icm een betonmat met stoeptegels er op.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:34

Heb ik hier ook gehad.
Zandlaag te dun. Steeds doek omhoog. Heel irritant.
Inmiddels al 2 keer ofzo een extra zandlaag erover laten aanbrengen.
Zou min 30 cm aanraden. Zakt ook nog wat in.

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:04

ALs je laat keren, hoe diep zouden jullie dan gaan? Wij komen hier wit zand tegen als we palen zetten, dus zit denk ik op een cm of 70. Zou een meter dan goed zijn?
Ben aan het overwegen er kokosvezel doorheen te mikken, in de hoop dat het in de zomer niet zo stoffig wordt en in de winter niet zo nat. Heb net ergens een prijsopgaaf gedaan, maar dan ben je ook al snel ruim € 800 kwijt dus dat gaan we nog even heroverwegen.

Iemand al eens een vergunning voor een bak aangevraagd? Is dat ingewikkeld?

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:14

Het is voor iedere gemeente anders, ik heb dus bij de gemeente lelystad evraagd of ik een vergunning nodig had, dus netjes de afmetingen doorgegeven etc, maar omdat mijn bak / paddock geen 20 X 40 meter is hoef ik geen vergunning aan te vragen, de mijne is 34 bij 22 meter. Maar dat noemen we dus gewoon paddock, je kan er evengoed in rijden ;)

In sommige gemeentes moet je vergunning hebben en vaak niet als je dus niet de exacte afmetingen hanteert. Soms mag je ook geen bak aanleggen als je te dicht bij grondwater is of als het landbouwgrond is. Dat zou je na moeten vragen.

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:16

ik weet al dat ik een vergunning moet aanvragen, het ging me meer om hoe dat proces gaat

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:17

Maartje_M schreef:
ik weet al dat ik een vergunning moet aanvragen, het ging me meer om hoe dat proces gaat


oeps dat had ik niet begrepen. Ik ben begonnen met de gemeente mailen met welke stappen ik moest doen, maar voor mij was het dus niet nodig, ik heb er dus geen ervaringen mee...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:23

En even overleggen met je buren. Als die snel moeilijk doen, kan het ook lastig worden. Heb bij meerdere mensen les gegeven die problemen hadden met buren om de rijbak. Bij een aantal waren het mensen die er net nieuw waren komen wonen en al hadden kunnen zien hoe de situatie was. Ging dan vooral om het stuiven van het zand.

Hier vandaag echt te warm. Had 1,5 uur in bos gelopen en had een vest en jas aan. Jas was te warm, dus bij paarden al in vest gaan lopen, maar op de open paddock was het echt te warm, dus maar even gemest in een t-shirt.
Zag nog paarden onder dikke dekens staan elders........Lastig deze periode. Mn merrie verhaart al, maar het is echt wel erg vroeg warm. Kan nooit al voorjaar zijn, toch? Ik verwacht echt nog wel kou, of ben ik nou gek??
Veel mugjes ook trouwens. Ook al in de tuin gister veel mugjes gespot.

Bezig geweest met stuk grond om op te bouwen, maar wat gaat daar een lange tijd overheen en wat moet je veel regelen. Ben een beetje bang dat ik daar iets teveel tegenop zie. Vooral tegen onverwachte kosten en het wachten.
Realistisch gezien, zoeken we al heel lang, dus moet dit er ook bij kunnen. Maar de reden dat we hier weg willen en paarden aan huis, wordt wel sterker. Het gehele project kan oplopen tot zo een 2 jaar in totaal.

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:35

Ik verwacht niet veel van de buren eigenlijk. Ten eerste zien ze hem niet eens liggen en we hebben er goed contact mee. Ze zullen ook geen hinder hebben van stuiven van zand bijvoorbeeld. Onze stal staat tussen de bak en hun perceel. En het deel van hun perceel dat aan het onze grenst, is een maisakker. Oftewel, ze zitten aardig ver weg. En aan de andere kant van het perceel woont het kanaal, denk niet dat die bezwaar gaat maken haha
Gemeente was toen wel wat voorzichtig met advies ivm de buren van de buren, die professioneel fokken. Ik moest denk ik wel 10x aangeven dat ik echt hobbymatig ben en niet professioneel wil worden. Met aan beide kanten een fokkerij in de buurt was dat iets waar de gemeente dus blijkbaar geen zin in had

Ik heb vanmorgen nog sneeuwschoenen onder mijn pony laten slaan :+ ik vind je niet gek dus hahaha

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:47

Te warm? Man, wat genieten dit weer :D :D Vrijwel de hele dag lekker zonder jas buiten rondgelopen en wat kleine klusjes gedaan en genoten van de paarden in de blote kont :D Paarden ook nog even weer twee uurtjes op de wei gehad.

Heb ook een gat geboord om bewust zand omhoog te halen voor een test. Heb ongeveer 30cm zwarte grond en dan drie dagen zand. Ze gaan het zand als het goed is morgen voor mij testen qua samenstelling/type.

Afbeelding

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:48

De procedure is vrij simpel. Het enige wat je moet achterhalen (bellen) is of je gemeente met de bakvergunning die een paar jaar geleden in het leven is geroepen werkt of dat je bv een bouwvergunning aan moet vragen. Dat laatste was bij mij het geval. Dan hangt het er van af hoe modern je gemeente is. Als je geluk hebt is het een kwestie van formuliertje downloaden, invullen en terugmailen al dan niet voorzien van bijlagen. Anders alles in een mail verwerken. Denk erom dat je exact beschrijft hoe diep je de grond in gaat en welke lagen je aanbrengt. Als de toplaag niet alleen uit zand bestaat moet dit ook aangegeven worden en het martiaal en hoogte van het hek is ook belangrijk. Vergeet de lichtmast niet, alleen voor een inklapbare heb je geen vergunning nodig.

Als het goed is krijg je een automatische ontvangstbevestiging. Daarna mag de betreffende ambtenaar er een week of 8 over nadenken. Indien die goedkeurt word de aanvraag in het plaatstelijk sufferdje en op de site van de gemeente geplubiceerd. Dit is het moment dat de buren kunnen gaan zeuren maar als ze dit niet zien of geen bezwaar hebben hoef je alleen de leges te betalen en heb je je vergunning.

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 20:14

Bedankt! Dat is nuttige info. Over bouw of bankvergunning ga ik nog even bellen, al had de beste man het vorig jaar wel over een bouwvergunning... neig er naar manlief even te laten bellen, die is wat zakelijker in dat soort dingen haha

Wij kunnen digitaal een vergunning aanvragen, dat had ik al uitgezocht. Manlief wil persé drainage laten leggen en verhogen, dus dan moeten we ook een randje leggen onderin.