Welke bosmaaier/kantenmaaier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Welke bosmaaier/kantenmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-19 12:31

Nu mijn tweede bosmaaier ook de geest heeft gegeven ben ik er een beetje klaar mee en wil ik nu een écht goede. Na wat speurwerk op bokt kom ik toch eigenlijk steeds bij Stihl uit. Ook bij een test gedaan door Agritrader staat een Stihl bovenaan. De Stihl die zij getest hebben is de FS 460 C-EM. Deze kost € 1.129,-... dat is even schrikken.

Nu kwam ik in een oud topic een tip tegen om een Stihl combimotor te kopen en dan allerlei accessoires aan te schaffen. 1 motor, verschillende hulpstukken voor verschillende klussen. Dat spreekt mij ook heel erg aan.

Iemand ervaring met de combimotor? Wie heeft DE bosmaaier die een klus kan klaren en niet maar 3 maanden meegaat.

Wat ga ik doen:
- ca. 1000 m. slootkanten maaien
- kanten maaien bij de omheinig (veel meters)
- kanten maaien met houten en stenen omheining (draad is dus wel nodig?)
- onkruid maaien

Oja gezien de afstanden is elektrisch geen optie. Ik zoek dus echt een benzine maaier.

Er is vreselijk veel keus en aangezien ik al twee keer een verkeerde keuze heb gemaakt vraag ik jullie om hulp.

Help?!


Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 08:25

Als ik het zo lees heb je geen combimachine nodig. Je wilt de bosmaaier alleen gebruiken om te maaien.
Een combimachine is vaak wat lichter uitgevoerd en heeft geen 'fietsstuur' handvat. Bij veel maaien is dat toch wel een gemis vind ik.

Op het werk gebruiken we echo bosmaaiers en hebben we ook Stihl gebruikt, beiden bevallen prima. De 460 die je noemt is een vrij zware professionele uitvoering en is prima geschikt voor wat je ermee wilt doen. Een model lichter zou ook nog kunnen.

Weet je ook waarom de vorige bosmaaiers het begeven hebben? Dan kun je daar ook rekening mee houden bij de aanschaf van een nieuwe.

Tot slot zou ik aanraden goede benzine te gebruiken, bijvoorbeeld motomix van Stihl zelf. Dat verlengt de levensduur en vaak ook de garantie.

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Welke bosmaaier/kantenmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 08:30

Stihl is gewoon goed, en ja dat kost wat, maar dan heb je ook wat.
Wij hebben een semiprof kettingzaag, was indertijd ook heel duur, maar gaat heel wat jaren zonder problemen mee.

Bosmaaier hebben wij een honda, die is inmiddels ook al 15 jaar oud en werkt nog prima, vraag me niet meer welke uitvoering precies, maar het is een zware, waar je flinke messen op kan zetten, die zaagt zelfs dunne boompjes gemakkelijk af.
Goede benzine, opletten welke kop/messen je erop zet, en af en toe laten nakijken/onderhoud doen.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 08:57

Ik zweer ook bij Stihl! Wij hebben ook onze kettingzagen ervan en de bosmaaier gebruiken we dan van mn schoonvader, wij hebben hem nauwelijks nodig dus vandaar.
Hij heeft hem ook al jaren en nog nooit wat mee gehad. Wordt wel heel goed onderhouden/geslepen (doet hij zelf). Maar dat is natuurlijk met al het materiaal wel verstandig :+.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 08:57

Hier tot volle tevredenheid een husqvarna. Ik dacht een r 333. Moet ook vele meters slootkant uitmaaien. Ik vind het voordeel dat het gewicht van deze bosmaaier wat lichter is dan de stihl. Stihl is wel een goed merk en wordt Door veel profs gebruikt.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 17:57

Wij hebben een husquvarna, niet de zwaarste variant en daar heb ik spijt van. Volgens de verkoper was dit sterk genoeg, maar vooral in de sloot en met dik onkruid komt hij kracht te kort. Ik moet dan steeds opnieuw aanhalen. Ik zou dus zeker geen combi kopen.
Mijn volgende wordt ook een stihl en dan een zware variant.


Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Welke bosmaaier/kantenmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 18:00

Wij hebben ook een Stihl, durf zo niet te zeggen welk model.
Kostte iets van 600€ geloof ik.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Welke bosmaaier/kantenmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 18:31

Ik heb een Echo bosmaaier, nu bijna 4 jaar. Ik doe er van alles mee, hij is licht genoeg zodat ik er een hele dag mee kan werken. Maar heeft ook genoeg power om zelfs dunne boompjes af te maaien. Fijn merk met een goede prijs kwaliteit verhouding : j

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 19:03

Ik heb die combimachine van Stihl, leuk ding maar als bosmaaier inderdaad vrij licht. Stihl of Husqvarna zou ik aanbevelen en inderdaad goede benzine gebruiken, ik gebruik altijd Aspen 2takt. Ga in ieder geval niet zelf mengen, probleem is dat zelf gemengde en ook gewone 2 takt ontmengt als je een machine langere tijd niet gebruikt. Als je zo'n machine dan start kan die zo vastlopen.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 19:44

loulou schreef:
Wij hebben een husquvarna, niet de zwaarste variant en daar heb ik spijt van. Volgens de verkoper was dit sterk genoeg, maar vooral in de sloot en met dik onkruid komt hij kracht te kort. Ik moet dan steeds opnieuw aanhalen. Ik zou dus zeker geen combi kopen.
Mijn volgende wordt ook een stihl en dan een zware variant.

Denk dat ieder merk zware en lichte varianten heeft. Sowieso kijken of de motor sterk genoeg is voor het werk wat je wil doen
.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-19 09:49

Bedankt voor de reacties.

Als ik het zo lees is toch eigenlijk wel een proffesionele of semi-prof machine aan te raden?

Onze vorige 2 waren te licht. Eerste was de motor van doorgebrand en van de tweede ging het startmechanisme kapot.

Welke echo maaiers hebben jullie?
https://www.echodependonit.com/nl/trimm ... -300tes/29

Deze kost de helft van een Stihl. Dat scheelt nogal.

Ga sowieso naar een Stihl dealer om ze eens te bekijken en verschil te zien. De FS311 lijkt mij ook prima maar wat dan het verschil is met de FS460 is mij niet helemaal duidelijk.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:00

Hier ook een Stihl fan ! :D
Ik heb de FS87 als ik mij niet vergis. 1 van de minder zware modellen dus.
Met draad en een schijf.
Ik maai er graskanten, braamstruiken en scheuten van bomen mee. Ding doet het al jaren prima !
Prijs was iets van om en bij de 300 euries.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 70 bezoekers