Gbed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:33

Ik bedoel dat je niet in de hand hebt of je een hengst of merrie krijgt en dat hengst ( dus ruinen ) het beste is in dit geval. Het gaat me ook niet om de kosten, maar de ziektes waar je gewoon echt vanaf wil. Als je zeker weet dat je een paard die drager zou zijn houdt, is dat misschien prima. Maar zodra je toch moet verkopen, loop je altijd de kans dat mensen toch lukraak gaan fokken en dara vind ik wel een stukje verantwoordelijkheid liggen als je fokt met de kans op ene drager.


DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Gbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:37

En om dat te voorkomen (dat er toch onverantwoord mee gefokt wordt) kun je ook een merrie laten helpen (steriliseren). Het wordt hier nog niet zoveel gedaan, maar niet onmogelijk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:41

Ja, dat zou ik dan een goeie optie vinden, maar dat is minder ''normaal'' dus mensen doen het nog niet snel.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:58

Als het veulen voor jezelf is, zie ik ook geen probleem. Voor de verkoop is dan weer iets anders. Die 5 panel test is toch wel al best goed ingeburgerd en er is aanbod genoeg dus waarom zou je eentje kopen dat niet negatief is. Zou het beetje zonde van je geld vinden dan om er een hengst op te zetten en dan onder de prijs te moeten verkopen. Tenzij je een betaalbare hengst neemt natuurlijk want fokken is sowieso al duur genoeg.
Ik zou persoonlijk ook nooit een hengst nemen die niet 5 panel negatief is of hij nu goeie prestaties heeft of niet. Het aanbod is best groot dus waarom risico nemen dan.
Het is net als met die dove paarden. Zou nooit fokken met eentje die al vele dove veulens heeft gegeven. Komt het ras toch echt niet ten goede, vind ik.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

UnknownC
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-18 16:57

superpony schreef:
De enige angst die ik zou hebben als het een merrie is en je moet het ooit wel verkopen dat mensen er lukraak mee gaan fokken en het wel een keer mis gaat. Maar dat is altijd de grote ALS. Met dat in het achterhoofd denk ik wel, wil je meer dragers op de wereld zetten als je ook kan proberen n/n te fokken........Of gewoon iets te kopen dat n/n is.

Mooiste zou zijn als het een hengst is, die je ruint en dan is het probleem weg, maar ook dat heb je niet in de hand.

Het is niet het idee om dat veulen te verkopen, dat was het vanaf het begin al niet.
Ik heb het voorlopig ook druk met school en een veulen fokken is dan gewoon een betere oplossing qua tijd voor mij.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 00:10

Dat snap ik, maar je kan niet 30jr verder kijken, dus je moet dat altijd in je achterhoofd houden. Studie en geen tijd vind ik geen reden om te fokken.

UnknownC
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-18 12:27

superpony schreef:
Dat snap ik, maar je kan niet 30jr verder kijken, dus je moet dat altijd in je achterhoofd houden. Studie en geen tijd vind ik geen reden om te fokken.

Dit zijn ook niet de enige redenen, maar wel de grootste. Niet iedereen hoeft een levens verhaal te weten ;)


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 00:53

Ja, snap het. Maar in mijn ogen komt er zoveel bij kijken en zijn er echt al heel veel paarden die nietz o best gefokt, opgefokt en opgevoed zijn. Vooral 1 merrie met 1 veulen houden, vind ik verre van een ideale situatie.
De reden moet echt zijn, dat je ene geweldige merrie hebt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers