zoektocht quarter hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
NRJ

Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:37

Fotsy schreef:
NRJ misschien foto? Je link doet het niet maar homozygoot zwart is altijd leuk dan kan haar merrie nooit vos veulen geven.


Dat is natuurlijk omdat ik wel vrienden met de eigenaresse ben O:)

Een link naar zijn pedigree:

http://www.allbreedpedigree.com/highbrow+voodoo+doc

En een paar foto's ;)


Afbeelding

Afbeelding

♡ Rubio, Dikkie Dik & Bandit, mijn liefste herinneringen ♡
♡ Nayeli ♡
Laatste profiel update 20-01-24


Tinniie

Berichten: 4661
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: zoektocht quarter hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 05:57

Die is van Myra, ik dacht dat het nog niet zeker was of hij openbaar ter dekking zou staan volgend jaar? Ik ken namelijk iemand die graag met hem zou dekken, maar hiervoor nog geen zekerheid had..

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

NRJ

Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 07:31

Tinniie schreef:
Die is van Myra, ik dacht dat het nog niet zeker was of hij openbaar ter dekking zou staan volgend jaar? Ik ken namelijk iemand die graag met hem zou dekken, maar hiervoor nog geen zekerheid had..


Klopt inderdaad, hij is van Myra.
Dat wist ik niet dat er onzekerheid is over volgend jaar...

♡ Rubio, Dikkie Dik & Bandit, mijn liefste herinneringen ♡
♡ Nayeli ♡
Laatste profiel update 20-01-24

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:47

xLaraaj schreef:
Iemand die weet of roan x roan nu mag ?

Er is sws een verhoogde kans op miskraam of dood geboren veulen. (Ik dacht 25%) Overo X overo ‘mag’ ook, maar je loopt een verhoogd risico. Zelf zou ik het nooit doen. Het is net als bij honden waar je geen merle met merle kruist. Roan is, net als merle en overo, een ‘gendefect’. Het is nooit verstandig twee dieren met hetzelfde gendefect te kruisen. Het kan goed lopen, maar in zeer veel gevallen loopt het fout. De theorie dat het ‘geen kwaad kan’ is nog niet approved.
Bij Belgische trekpaarden wordt roan verkruist met bay. Roan is een dominant gen en geeft dikwijls door.
Fokken is al moeilijk genoeg, dus waarom onnodige risicos nemen?

Born to slide, forced to work

xLaraaj

Berichten: 3668
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: zoektocht quarter hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:43

Dat is zeker waar Sevke :)

https://rockingmills.weebly.com/ - Australian Shepherds

Tinniie

Berichten: 4661
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 15:28

Neen want die theorie klopt niet.. men heeft dit lang gedacht, maar is inmiddels achterhaald.. Er zouden dan ook geen homozygote roans rondlopen he ;)

Een homozygote (frame) overo = lethal white, en dus iets helemaal anders.
Laatst bijgewerkt door Tinniie op 26-10-17 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 15:29

Roan is een modifier, een veranderaar, geen gendefect, het kleur blijft genetisch hetzelfde, alleen het uitzicht is iets anders, net als tobiano, appaloosa enz.
Het is dominant maar dan heb je nog steeds 50 procent kans op roan en 50 procent op geen roan, geeft dikwijls door is toch een rare uitspraak als je praat over fokken met kleur ;) , het is statistisch gezien nog steeds 50/50 of bij een homozygoot roan 100 procent.

Toch niet te verwarren met een schimmel, wat trouwens geen kleur is, maar een vervroegd verouderingsproces van de haren.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Tinniie

Berichten: 4661
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 15:33

Ik denk eerder iets in de richting van GBED ofzo, waar die vooroordelen van ontstaan zijn. Roan komt ook dikwijls vanuit dezelfde lijnen voort, dus een of andere genetische aandoening kan daar ook bij mee gefokt zijn.
En dan zoals bv GBED voor veelvuldige abortussen gezorgd hebben..

Men ontdekt steeds meer over kleurgenetica, zo zou splash2 (wel een gendeffect, ontstaan bij Katie Gun) ook homozygoot lethaal zijn. Er is nog nooit een homozygote splash 2 teruggevonden.
En toch kruist men nu rustig Gunner x Gunner lijnen. Maar daar zijn nog niet genoeg generaties van voorbijgekomen om het te doen doordringen denk ik..

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 15:43

Das wel opvallend ja roan komt uit dezelfde lijnen, net als dun ook vooral in dezelfde lijnen terugkomt of zelfs champagne en zal net zo zijn met zilver als die er al is.

Het is ook altijd opvallend in de qh als je kijkt naar het aantal gelijke voorvoorvoorouders.
Dus men ziet er blijkbaar geen graad in gunner en gunner lijnen te kruisen.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

xLaraaj

Berichten: 3668
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: zoektocht quarter hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 15:48

hey tinnie weet niet of je dat bedoelde maar mijn merrie is inderdaad roan en GBED drager !

https://rockingmills.weebly.com/ - Australian Shepherds

DubbelFun

Berichten: 88480
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: zoektocht quarter hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:25

En ik ben nog steeds van mening dat er een flink aantal 'Roans' rondlopen die eigenlijk Rabicano zijn. Jammer genoeg is dit nog niet te testen.
Het enige waaruit het zou kunnen blijken is uit huidbeschadigingen. Een Roan kent dan de zgn 'cornmarks'; de nieuwe haren zullen nooit wit zijn maar altijd gekleurd. Bij een Rabicano is dit niet zo.

Tinniie

Berichten: 4661
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:42

Ja het komt idd ook dikwijls samen voor, maar die Duitse zijn echt wel homozygoot, ik volg ze al enkele jaren, hebben een flink aantal veulens en allemaal roan.
In Frankrijk zit ook een fokster met een aantal homozygote merries, die hebben ook echt elk jaar alleen maar roan veulens uit niet roan-hengsten.

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:49

doet roan ook niet iets met de vachtkleur eigenlijk, de gekleurde haren van een red roan zijn echt speciaal vos van kleur net zoals de blue roans, de gekleurde haren toch niet echt diepzwart zijn, toch?
Inderdaad die cornmarks zijn wel opmerkelijk en opvallend ja

Maar roan valt toch te testen dus als het niet roan is dan kan het rabicano zijn :D

En we weten nog niet of TS wel roan wil :P om het een beetje on topic te houden, volgens mij is ze vooral fan van dun en crème.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

DubbelFun

Berichten: 88480
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:06

UC Davis heeft het nog steeds over een Zygosity test (dus een 'omgevings'test) en niet over een échte (marker)test.
https://www.vgl.ucdavis.edu/services/Roan.php
En als een ouderdier Roan + Rabicano draagt is het logisch dat er altijd iets uitkomt wat 'roan-achtig' is ;)

Tinniie

Berichten: 4661
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:36

Ja maar ik zie toch wel een duidelijk verschil tussen roan en rabicano, zelfs de loud rabicanos..
En dan nog zouden die hengsten puur statistisch gezien ook nakomelingen moeten krijgen die minimaal rabicano zijn.. en die zijn er dus niet.
Zal eens vragen waar zij getest zijn.

http://www.horse-genetics.com/roan-horses.html

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: zoektocht quarter hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:00

Tussen roan en rabicano zit toch een duidelijk verschil m.i.

Born to slide, forced to work

DubbelFun

Berichten: 88480
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: zoektocht quarter hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:23

Roan heb je in veel verschillende 'stadia' net als Rabicano.
En Dr. Ann T. Bowling is overleden voordat haar studie wetenschappelijk bevestigd kon worden. Zelf heeft zij nooit een homozygote Roan kunnen vast stellen (wetenschappelijk gezien) en veel van haar voorbeelden hebben zo'n duidelijke Coontail !!
Zolang een bekend lab als UC Davis het blijft hebben over een Zygosity test én er nog steeds geen eigen marker is hou ik het er op dat RnxRn niet levensvatbaar is.

De enige mogelijkheid die ik open laat is dat er evt -net als bij het wit-gen en dun-gen- meerdere soorten Roan zijn die elkaar niet 'bijten' waar het een voldragen veulen betreft.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 21:00

De roan die ik ken heeft helemaal geen cointail :P wil wel eens foto plaatsen maar daar dient dit topic niet voor

En eerlijk zie ik daar niet echt een stadia aan gradatie in, wat wel is, is dat ze veranderen naar de seizoenen maar dat doet mijn valk ook

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Re: zoektocht quarter hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-17 06:02

Ik vind roan wel mooi maar we hebben liever een aalstreep... Die champagne lijkt een lange rug te hebbe? Merrie is zelf vrij lang van rug dus zoek eerder richting bodybuilder type..

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 06:36

Wordt dit haar eerste veulen?
Dan zou ik misschien geen frozen zaad nemen maar een hengst met goeie kwaliteit van zaad.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Re: zoektocht quarter hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-17 11:46

Ja, die bedenking hebben we ons ook al gemaakt..

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 09:25

Oh ja die nog vergeten vermelden
Flamboyant quixote, grullo roan hengst, homozygoot zwart en 5panel negatief en nu beschikbaar voor Europa in 2018.
Ik denk niet homozygoot voor dun.
En vers zaad te krijgen. 98%foundation

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

NRJ

Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:08

Fotsy schreef:
Oh ja die nog vergeten vermelden
Flamboyant quixote, grullo roan hengst, homozygoot zwart en 5panel negatief en nu beschikbaar voor Europa in 2018.
Ik denk niet homozygoot voor dun.
En vers zaad te krijgen. 98%foundation


Die zag ik net voorbij komen op fb, gave hengst!
En ook MJM Saltys Blue Ezra is niet mis <3 homozygoot zwart en roan.

https://www.hayday-ranch.de/

♡ Rubio, Dikkie Dik & Bandit, mijn liefste herinneringen ♡
♡ Nayeli ♡
Laatste profiel update 20-01-24

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:54

Nog een leuke gevonden, denk ik, my heart rocks van the grullo connection, bevinden zich in Luxemburg.
Homozygoot dun, heterozgoot zwart en 5panel negatief, wel geen idee van bloedlijnen, kent iemand die?iets slankere type, natuurlijk hengst is ook nog maar drie in 2018, dus eerste dekjaar.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

DubbelFun

Berichten: 88480
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: zoektocht quarter hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:23

Opa van moeders kant is wel bekend (My Skip Vanzi).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers