Testen AQHA merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Testen AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-12 22:19

Ik wil mijn merrie laten testen op herda, gbed, etc. Ik heb op dit subforum vaker aangegeven gezien dat er het beste getest kan worden alvorens te fokken. Nu wil ik dit doen met het oog op in de toekomst een veulentje fokken, maar hoe gaat dit in zijn werking? Waar vraag ik dit aan, wat zijn de kosten, wat moet ik er voor doen en hoe lang duurt het ongeveer voordat ik resultaat kan verwachten? :)

Morgen.
...

Glorie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:26

Ik heb het aangevraagd via Davies University. Je hebt met een tweetal weken resultaten terug, soms zelfs met een aantal dagen. Antwoord bij de HERDA test komt per mail en op papier, rest heb ik niet laten testen. Je vraagt de documenten online aan, print de documenten uit, plukt wat manen uit de manenkam en plakt die op de documenten, stuurt ze op. Creditcard is wel nodig. Prijzen staan op de website.

http://www.vgl.ucdavis.edu/services/horse.php

Je suis Charlie.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Testen AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-12 22:28

Dank je!

HYPP is in principe alleen nodig wanneer er Impressive in de bloedlijn zit toch (Dat heeft Stacey niet)? Ik zie PSSM er niet tussen staan, klopt dat? :o

Een creditcard heb ik dus dat is geen probleem :)

Morgen.
...

Glorie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:30

Je zou even kunnen mailen of ze PSSM1 doen. Misschien doen ze dat inmiddels wel en staat het alleen niet online.

HYPP kun je overslaan, Impressive zit niet in de bloedlijn.

Had je al een hengst op het oog?

Je suis Charlie.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Testen AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-12 22:35

Ok dan zal ik dat vragen :)

Ik heb een hengst die ik wel geschikt vindt (is op alles getest, en vraagt ook testresultaten van de merrie op PSSM1), maar het plan is nog niet dusdanig uitgewerkt. Op dit moment weet ik enkel dat ik wel ooit een veulen van haar zou willen, dus dat testen vroeger of later toch wel zal moeten gebeuren. :)

Morgen.
...

Glorie.

LindyHJarig

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:36

Je kunt het ook gewoon bij Van Haeringen laten testen. Het is dan alleen niet officiëel voor de AQHA, maar je weet het zelf wel. Nederlandse kopers van een veulen nemen hier ook wel genoegen mee.

Als de AQHA niet eist dat je je paard laat testen omdat ze uit bepaalde bloedlijnen komt, dan is dat in principe voldoende. Je hebt alleen wel kans dat die eis er in de toekomst wel komt, en dan moet je alsnog een test bij UC Davis laten doen.

Ik weet niet of je merrie uit gevaarlijke bloedlijnen komt, maar zo niet, dan zou ik volstaan met Van Haeringen. Er zijn ook zat mensen die in dat geval helemaal niet testen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:40

Uiteindelijk was de test voor mij via Davies sneller en goedkoper dan bij van Haeringen. Maar dat is inmiddels ook al weer bijna 5 jaar geleden. Heb je DNA profiel al laten maken? Dat moet sowieso in de USA gedaan worden, AQHA accepteert van Haeringen niet.

En wat het tijdstip om te testen betreft: doe het pas als de plannen echt zijn uitgewerkt. Anders is het veel geld voor niets.

Je suis Charlie.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Testen AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-12 22:45

Was DNA profiel niet ivm verificatie van de ouderdieren? Volgens mij is alleen het standaard verhaal bij inschrijving van het stamboek gebeurd.

Morgen.
...

Glorie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Testen AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:48

Dan zou je idd even kunnen kijken wat het verschil in prijs is bij van Haeringen. Toendertijd konden ze Herda nog niet zelf en moesten ze het alsnog naar de USA opsturen, en dat duurde langer. Kan tegenwoordig anders zijn.

Je suis Charlie.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-12 22:50

En ik heb 'm nog in het verkeerde subforum gezet ook :')

Morgen.
...

Glorie.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:50

Je kan ook de test aanvragen via de AQHA. Die hebben nu ook een paneltest. Wordt dan gedaan door een door de AQHA geaccepteerd lab.
Hoop dat de link werkt http://www.aqha.com/Home/Resources.aspx
Onder registration- printable forms vind je de paneltest (DNA,HYPP, and genetic desease panel test).

Wel even een aanvulling kwa haren. Die moeten wel haarzakjes hebben, anders kunnen ze er niks mee. Haren uit de manenkam zullen je daar dus niet bij helpen. Beter echt haren trekken uit de manen of staart.
Bij de AQHA paneltest krijg je een formulier waar je ze dan op kunt plakken. Laat je het ergens anders doen (bv Animal Genetics) moet je de haren in een zakje oid stoppen voor het verzenden. Animal Genetics heeft nu ook ene paneltest http://www.horsetesting.com/EquinePricing.htm staat onderaan bij Genetic Disorders.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

LindyHJarig

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:53

Authentic schreef:
En ik heb 'm nog in het verkeerde subforum gezet ook :')

Ik verplaats 'm gelijk wel even.

WN-AM > WN-FA

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-12 22:53

Dank je rina ik heb het goede formulier gevonden, dan moet ik dus een panel test en DNA aanvinken?

Morgen.
...

Glorie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:54

@ Rina: komt mijn Duitse verleden bovendrijven? Mähnenkamm = Manenkam of is dat alleen Manen in het Nederlands?

Die Paneltest scheelt wel heel veel geld ipv alle testen apart te moeten laten doen en betalen!

Je suis Charlie.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:00

Cassidy Mähnenkamm is in het Duits de hals met manen. Manenkam is in NL het kammetje wat je gebruikt de manen te kammen :D ;) Dus in dit geval even manen trekken om ervoor te zorgen dat je haarzakjes hebt :D

Authentic jep zou ik wel doen, heb je de DNA ook gelijk gehad. Zij sturen je dan de kit toe.

Edit: Cassidy lees nu terug, en nu snap ik em pas :') Ik haal Duits en NL ondertussen ook al door mekaar hoor ;)

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:48

Je kan ook in Engeland laten testen, ze doen daar bijna alle tests en binnen een week heb je het resultaat. Ik heb daar vrijwel alles laten testen voor onze hengsten:
http://www.horsedna.co.uk/
Tests zijn vanaf 17,50( in Engelse Ponden), goedkoper dan van Haeringen, bijv. en mogelijk heb je het resultaat sneller.
Ze bellen of mailen het resultaat door en daarna krijg je het officiele papier thuisgestuurd, bijv. http://www.horsedna.co.uk/PSSM.html

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Testen AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:27

Maar ElCid, daar kan ze geen DNA laten doen. Plus dat de PSSM test daar 25 pond kost, de Herdatest ook 25 en de Gbed zelfs 30. En MH wordt er niet aangeboden. Omdat ze toch nog de DNA moet laten doen kan ze beter de AQHA test pakken.

En de omrekentabel laat ook nog wat leuks zien :D
Testen bij horsedna in Engeland (PSSM,Herda,Gbed) kost 80 Pond= 99,28
Testen bij Animal Genetics in de USA (Paneltest) kost 95 Dollar= 73,49
Testen bij de AQHA (Paneltest+DNA) kost 105 Dollar= 81,23

Engeland is dus ms wel goedkoper dan het van Hearinge (weet ik wel zeker ;) ), maar testen in de USA is nog goedkoper en completer. Van alle berichten die ik gehoord heb is Animal Genetics ook heel snel. De AQHA test is wel het langzaamste, maar omdat ze toch ook DNA moet laten doen, is ze dan wel in 1 keer klaar.

Cassidy je hebt nog een PB ;)

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:08

Het is ook maar een voorstel, voor een enkele test is het wel handig ;) Lijkt mij alleen maar handig als er zoveel mogelijk opties zijn, dan kan er een weloverwogen keuze worden gemaakt :o

Overigens kan je er wel DNA laten testen: http://www.horsedna.co.uk/fprint.html

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Testen AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:25

Maar die DNA test wordt niet door de AQHA geaccepteerd ;) Is leuk om em daar te doen, maar helpt niet helemaal he :D :+

O meer opties geven is ook handig, er zijn er zelfs nog meer die testen. Laboklin in Duitsland heeft ook de verschillende tests. Maar ook die zijn niet geaccepteerd door de AQHA.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Testen AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-12 13:26

Bedankt voor alle input want hier kan ik echt wat mee :)

Morgen.
...

Glorie.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:19

Gewoon AQHA bellen en de 5-panel test bestellen. Kosten: 80 dollar (Als je DNA moet testen komt er nog wat extra bij.

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-12 20:54

rina schreef:


Help? :o

Ik ben het formulier aan het invullen, maar ik heb erg weinig ervaring met de Amerikaanse manier van noteren van adressen. Ik heb dus een vak voor invullen van adres, daar heb ik straatnaam en huisnummer nu ingevuld. Dan heb ik nog een vak voor state/province, waar ik 3 letters in kan vullen en een vak voor country waar ik 2 letters in kan vullen. Moet ik daar gewoon "NL" invullen? En er is geen vakje voor postcode, gewoon achter het adres proppen? :')

Morgen.
...

Glorie.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:46

Ik pak even het formulier erbij....moment.

Ik zou de postcode idd bij het adres zetten. State/provice open laten en NL bij country :j

Op de meeste formulieren hebben ze dat iets anders ingedeelt, en heb je wat meer ruimte ervoor.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-12 21:54

Oké dank je dan doe ik 't zo :) nou dan kan ik 'm maandag op de post gooien, spannend!

(Ik had 'm digitaal ingevuld omdat ik las dat je ook kon 'mailen', niet begrijpende dat het in het Engels natuurlijk gewoon 'op de post' is :') achja die print ik en dan hebben ze in elk geval geen last van mijn handschrift)

Morgen.
...

Glorie.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Testen AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:56

Grinnik ja die bak heb ik ook al eens gehad. Maar dan aan de telefoon :+ Vroeg of ze me een papier via de mail alvast konden sturen, mocht het via de post niet op tijd er zijn. Dat werd dus 2x met de post _O-

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers