Dudes quarter bobby

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liannee001
Berichten: 67
Geregistreerd: 11-12-09

Dudes quarter bobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 13:34


Blanket

Berichten: 3852
Geregistreerd: 04-03-07
Woonplaats: NLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:01

Inteelt zit wel erg dichtbij in deze hengst... vader is tevens opa. :? Er valt niet zoveel te vinden over deze hengst behalve deze foto.

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:16

Dit soort inteelt is echt niet bevorderlijk voor de gezondheid... Ik zou d'r laten staan als ik jou was. Verder zeggen de bloedlijnen me niet zoveel, maar dat hoeft niet per se een belemmering te zijn.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:57

Pa zit renbaan-bloed in...
Hoe ziet de moederlijn eruit?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:58

Inteelt hoeft geen probleem te zijn. Lijnenteelt komt vaker voor dan mensen denken, ook in het wild. Het wordt pas een probleem als er heel erg vaak in beide lijnen dezelfde voorvaderen / moederen zitten. Dan neem je echt een groot risico.

Ik weet dat redelijk zeker (ondanks dat ik geen fokker ben) omdat mijn merrie ooit gedekt is door haar zoon. Merrie was ontsnapt en het was in een paar minuten bekeken. Dus ik heb me heel erg druk gemaakt over de inteelt die dat zou opleverde.. tot de kliniek me vertelde dat het allemaal wel mee zo vallen.. Er was maar 1x sprake van 'inteelt' en dan noemen ze het lijnenteelt. Bij de kliniek waren ze het meerdere malen tegengekomen. Je moest alleen als je wilde fokken met zo'n paard heel zeker niet weer dezelfde bloedlijn gebruiken. Het paard dat uit mijn merrie is gekomen, is overigens volkomen gezond.

liannee001
Berichten: 67
Geregistreerd: 11-12-09

Re: Dudes quarter bobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 15:57


sliding
Berichten: 1973
Geregistreerd: 13-04-06
Woonplaats: Woldendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:35

Er zit wel Impressive in dus houd in de gaten of er getest is op Hypp.
Dat zou normaal gesproken op het papier moeten staan, tenzij haar oma N/N is getest dan is verder testen niet nodig.
Maar aangezien het er niet bij staat zou ik ,als ik jou was, er wel even naar informeren.

liannee001
Berichten: 67
Geregistreerd: 11-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 19:05

Je bedoeld of impressive jeanaleta N/N getest is? Maar goed ik zal er naar vragen :)
Ik ben in 1 dag al heel wat wijzer over quarters.

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Dudes quarter bobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:10

Idd zit er veel hetzelfde bloed in. Hoeft idd niet verkeerd te zijn als het dier in kwestie 100% gezond is.
Als die hengst veel goede eigenschappen heeft zullen ze in de kinderen ook vaker voorkomen, maar zit er iets in wat niet zo best is dan zal ook dat sterker naar voren komen.
Lijnenteelt is als het goed uitpakt, inteelt wordt het als het niet goed uitgepakt heeft ;)

liannee001
Berichten: 67
Geregistreerd: 11-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 21:37

Ja, op haar papier staat dat ze N/N is, op de achterkant.

En inderdaad, ik denk dat dit meer met lijnenteelt te maken heeft om een eigenschap nog beter naar voren toe te laten komen.
Toch zijn de hengsten niet zo heel erg bekend allemaal... Ik kan er helemaal geen donder van vinden op google.
Moeilijk moeilijk.

Hoeveel is ze waard denken jullie?
Ze willen die quarter namelijk inruilen op onze KWPN.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Dudes quarter bobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:50

vader is buddel shades of hero wat ook nog eens imo een slechte hengst is/was.... erg lang in zn rug, slecht gepreseerd, niet echt lopende nakomelingen.

qua papier niet een paardje wat ik zou kopen dus!

de fotos van zowel pa en ma vind ik ook niet echt positief.... (pa heeft lange rug van opa/ overgroot opa en ma ziet er qua vorm ook niet goed uit....)

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:12

@liannee001 : Gezien de leeftijd kun je nog weinig checken behalve hart en longen en ingereden is ze (hopelijk) ook nog niet. Dus je koopt een bonkje onzekerheid :D
Persoonlijk zou ik er niet meer als 2,5 a 3 voor kwijt willen.
Je weet zelf waarschijnlijk meer van de prijzen van KWPN'ers :D

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Dudes quarter bobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:16

Ik heb geleerd om door een papier heen te kijken.
Op het eerste gezicht een leuk dier, als je er niet mee wilt fokken, en niet echt wedstrijdambities hebt, kun je de gok gewoon wagen.
Zou idd testen op HYPP
En als inruil op een KWPN, in wat voor prijsklasse had je de KWPN te koop staan?

Blanket

Berichten: 3852
Geregistreerd: 04-03-07
Woonplaats: NLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:17

In de advertentie zie ik staan dat ze rechts wat scheef staat. Met het oog daarop zou ik zeker niet te veel er voor geven (hooguit 2,5) gezien je niet weet of dit op latere leeftijd haar misschien gaat belemmeren.

sliding
Berichten: 1973
Geregistreerd: 13-04-06
Woonplaats: Woldendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:40

@liannee001, als er N/N op het papier staat, dan hoef je dit paard niet nog eens te testen.
Onze merrie had ook N/N op het papier staan en het veulen van haar hoefde toen niet weer getest te worden. (ik heb er toen nog extra naar gevraagd).

Ik vind dat je van één foto geen paard kunt beoordelen en zeker geen twee jarige, die zien er dan sowieso nog niet goed in proportie uit.
Het enigste wat ik er eventueel van zou kunnen zeggen, dat er zo te zien niet een overdreven lange rug in zit. ;)

Helaas zit de gehele paarden verkoop wat op de kont, dus als het voor jou een goede deal is moet je er voor gaan.

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Dudes quarter bobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:27

Het hangt er lijkt me ook vanaf wat voor afstamming enz je kwpner heeft.. of je dat er voor over zou hebben als je in verhouding verlies zou maken.. maarja aan de andere kant als je graag een quarter wilt en je krijgt dit aanbod.. ik zou igg zeker weten de quarter laten keuren.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Dudes quarter bobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:34

er zijn genoeg quarters van dit niveau te koop, met beter papier/conformatie en benen. ook voor 2-3 duizend. ik zou deze dus lekker laten staan. e markt is zo kapot dat er op het moment veel beters te koop is voor weinig geld.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:56

ik heb de advertentie inmiddels ook gezien

aan de hand van die foto's zou ik niet kunnen zeggen hoe ze er werkelijk uit ziet
bloedlijnen zeggen mij niks
dan is natuurlijk de vraag hoe het karakter is, dan is voor mij toch heel belangrijk

verder zou ik heel goed oppassen met dat kromme beentje
wat is precies de afwijking aan de beenstand en wat zijn de gevolgen bij belasting(ruiter op het paard)

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Dudes quarter bobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:51

vraag aan de papieren kenners, is dit een offcieel papier? Ziet er zo anders uit dan mijn eigen papieren....

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Dudes quarter bobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:00


cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Dudes quarter bobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:19

ik ken inderdaad die met het blauwe randje en die met foto (van mn merrie en haar veulen) maar die met die bruine rand had ik nog nooit gezien, thanks.

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Dudes quarter bobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:46

Misschien nieuwe directeur, nieuw papier :D

sliding
Berichten: 1973
Geregistreerd: 13-04-06
Woonplaats: Woldendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:52

Toen wij ons paard overschreven op onze naam kregen we al een ander type stamboekpapier.(dan onze ander quarters)
En een half jaar later, toen hij werd verkocht en deze mensen hem overschreven, was het weer een ander type stamboekpapier.
Dus variatie zat bij het Quarterstamboek. :D

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Dudes quarter bobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:30

Het is sowieso al nieuw dat je een ander papier krijgt na overschrijving :) Ik heb er nog eentje met allemaal stickertjes van alle oude eigenaren er op geplakt :D

sliding
Berichten: 1973
Geregistreerd: 13-04-06
Woonplaats: Woldendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:09

Dan moet ik er even bij zeggen, dat er bij dit paard eerst een duplicaat was aangevraagd, omdat de vorige eigenaar zijn papier was kwijtgeraakt. :roll:
Maar toen wij de aanvraag hadden gedaan kreeg hij gewoon een nieuw stamboekbewijs, er zat ook een papier bij dat wij als één van de eersten het nieuwe stamboek papier toegestuurd hadden gekregen.
Wij moesten ook het normale proces doorlopen, dus met foto's enz

Nu ja, nieuw.....een half jaar later was er alweer een andere. :=
Hee ja @DubbelDunn, je hebt gelijk deze mensen kregen ook een nieuw papier.
Laatst bijgewerkt door sliding op 21-02-12 20:12, in het totaal 2 keer bewerkt