Paint dekhengsten 6 panel test

Moderators: Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:00

De 6 panel test was idd vorig jaar al verplicht, maar er liggen geen restricties op het fokken aan de hand van de resultaten.

Als je bedenkt dat de PSSM1 test in 2008 al beschikbaar was en deze nu pas verplicht is geworden dan denk ik dat het myopathie/PSSM2 panel nog wel even op zich laat wachten qua acceptatie. Het peer review gebeuren loopt idd nog en tot die tijd mag de test niet "officieel" genoemd worden maar dat de resultaten kloppen met de symptomen van de paarden die er bij horen is al lang duidelijk. Onderzoek vindt tegenwoordig niet meer alleen op universiteiten en in laboratoria plaats; het gaat met behulp van sequencing allemaal een stuk sneller en dat moet dat alsnog het (in vergelijking erg langzame) academische proces door.

Zelf heb ik ruimschoots ervaring met zowel paarden met PSSM1 als paarden met PSSM2, n/P2 om precies te zijn. Ik heb momenteel twee paarden met n/P2 en ik heb deze zelf gefokt. Ze zijn nu 12 en 15 en vervroegd met pensioen. Iedereen moet zelf weten wat hij met de nog erg nieuwe kennis doet, maar ik denk dat er steeds meer mensen zoals ik gaan komen die geen paarden meer kopen of fokken die positief testen voor welke vorm van PSSM dan ook. Als fokker/verkoper kom je er dus denk ik vanzelf voor te staan dat je zult moeten testen of mensen het testen moet gaan ontzeggen als je de status van je paarden niet wilt weten.

Relax. Nothing is under control.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:08

Tinniie schreef:
Ik vind het ook ruiken naar geld slaan uit mensen hun miserie, 238€, bijna 3 keer de prijs waar een ander eender welke panel test voor aanbied.

Nou, nee.
Als je een symptomatisch paard hebt en je laat dit testen en het paard is positief voor 1 van de varianten, dan kun je je management er op aanpassen. Ik durf serieus te zeggen dat mijn ruin er niet meer was geweest als ik de uitslag van de myopathiepaneltest niet net op tijd had gekregen.
Ook vereisen de verschillende varianten een ander management. Weten is dus beter als je iets aan de miserie van je paard wilt doen. Je laat toch ook op andere dingen testen? PPID, vitaminetekorten, afwijkingen in het bloed. Dat is toch ook geen geld slaan uit de miserie van paardeneigenaren? Je zoekt naar antwoorden en een myopathie is een mogelijk antwoord.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:18

ElCid schreef:
Er zijn wel degelijk restricties omdat veulens van niet geteste hengsten niet geregistreerd worden:

Ja, die restrictie wel, maar ik bedoel dat het niet zo is dat je niet meer met je hengst mag dekken als hij ergens positief voor is.

De prijs van het myopathiepanel is idd niet veel hoger dan de gemiddelde dierenartsrekening dus sowieso als diagnostisch hulpmiddel niet heel raar.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:25

Tinniie schreef:
Enkel H/H is nog steeds uitgesloten bij zowel AQHA als APHA geloof ik.

Moest ik ff nazoeken want eerst had alleen het AQHA die regel, maar klopt idd:
APHA rule book 2018 schreef:
2. If the horse being registered is a descendant of the AQHA stallion,
Impressive, HYPP testing may be required prior to registration. Exception:
If the parent that is a descendant of Impressive has been
genetically tested (HYPP N/N), to prove that he/she does not carry
51
the condition, testing will not be required. Any horse testing homozygous
positive for HYPP (H/H) will not be eligible for registration
with APHA

Het is iig al "iets" al vind ik dat de stamboeken er wel actiever in mogen zijn. Maar het is een lastige discussie met enorm veel impact idd.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:31

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie