Paint dekhengsten 6 panel test

Moderators: Coby, Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:08

Ja dat was dit jaar ook al het geval, de 2018 veulens van hengsten die nog geen 6-panel on file hadden bij APHA werden niet geregistreerd. AQHA hengsten (die APHA merries dekken) kunnen trouwens gewoon toestemming geven om de 5-panel resultaten via UC Davis door te geven (die voor AQHA al verplicht waren) en een bijkomstige OLWS test te doen.

De pssm-panel (p2 p3 p4 px) zal toch een ander verhaal zijn vrees ik.. die zie ik er niet doorkomen bij AQHA of APHA... daar gaan veel te grote namen vallen.. :/

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 3 Paint veulentjes verwacht in 2020

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:34

Ja ik denk niet dat bv een McQuay een van zijn toppers gaat laten ‘bedoezelen’ Dubbel registreren is bv ook zijn verdienste.... er zijn mensen met heel veel invloed ;)

En onbruikbare paarden lijkt me wel zware woorden.. er zijn heel veel lijnen die drager blijken te zijn en massa’s sportpaarden hebben voortgebracht met paarden die tot dik in hun 20 kerngezond waren..

Er moet volgens mij ook nog een pak meer onderzoek naar gedaan worden, bepaalde rassen hebben 99% pssm dragers, maar geen enkel probleem (trekpaarden etc)

Plus het wordt door nog maar 1 testbureau aangeboden, met stevige commentaar van de andere... dus ik denk echt dat het niet zo’n vaart gaat lopen. Een beetje kritische noot is wel op zn plaats denk ik.

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:52

Ik weet heel goed waar ik over bezig ben en ken genoeg mensen met pssmers.

Ik was 1 van de eerste in België/Nederland met een geteste hengst en geteste merries, dus jij hoeft mij hier echt niet te viseren.

Ik vind alleen dat er altijd een kritische nooit mag zijn, en dat je realistisch moet blijven, zeker als de grote testbureaus er hun vraagtekens bijzetten.

Er zijn ook mensen die heiliger dan de Paus willen zijn en vinden dat er enkel met 5-panel vrije paarden gefokt mag worden. Want ze hebben van ver eens over ‘De 5-panel’ gehoord en weten eigenlijk niet wat dat inhoud. Wat ga je dan doen, alle Herda en Gbed dragers die verder zoveel goeie eigenschappen hebben elimineren? Dan ineens maar alle OLWS, splash 2, zilver, lp,... er ook uit, volledige rassen maar afschaffen.

Een beetje kennis en logisch nadenken doet al heel veel ;)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:28

sevke schreef:
En ja, ik heb wel eens gefokt met een herda n/h merrie. Als je een n/n hengst kiest, is dit geen enkel probleem.

Daarmee, kennis van zaken en bewuste keuzes, dat is idd geen probleem.

TurdusMerula schreef:
Ik vind dit wel voorpaginawaardig nieuws, of ben ik dan te blij? :D

Alleen dat het niet echt ‘‘nieuws’ is maar al van september 2017 verplicht is geloof ik :)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:48

Ik zie vanalles passeren, ik heb dit jaar nog een merrie geweigerd omdat ik wist dat haar vader p1/p1 was.
Weet je wat ze dan doen? Ze gaan gewoon ergens anders. En eentje aangeraden eerst te testen waarvan vader positief is, wat denk je? Niks meer van gehoord..
Ik ken hengsten die met niks in orde zijn, voor 250€ met papieren en 125€ zonder dekken... dat probleem gaat er nooit uitgaan zo vrees ik.

Er zijn echt veel mensen die op de hoogte zijn, maar zich er gewoon niks van aantrekken..

Overo x overo zag je vroeger heel veel in Frankrijk maar ik heb de indruk dat het heel fel geminderd is met de opkomst van vele splash hengsten die ze nu gebruiken.

Feit is dat zolang UC Davis niet meegaat in het verhaal, het er niet zal doorkomen want dat is de enige die van tel is voor AQHA (voor APHA ook Etalon DX)

Ik vind het ook ruiken naar geld slaan uit mensen hun miserie, 238€, bijna 3 keer de prijs waar een ander eender welke panel test voor aanbied.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:12

Ik bedoel het in vergelijking met elke andere panel van 95$ .
3 keer dat bedrag vragen lijkt mij toch wel profiteren van je monopolie. Het is tegenwoordig toch ook gewoon een test met haarwortels.

Uiteraard is het bedrag op zich niet van belang als je wil weten wat je paard mankeerd.

Tinniie

Re: Paint dekhengsten 6 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:21

Enkel H/H is nog steeds uitgesloten bij zowel AQHA als APHA geloof ik.

Dat zijn stappen die ze niet durven nemen denk ik. Het is dan ook het grootste stamboek ter wereld, zeker in combinatie met APHA. Verandering wordt niet zomaar doorgevoerd :/
En ApHC is nog erger, daar is nog steeds niks verplicht en zit zoveel pssm1..

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie