Grote maat "western" appaloosa fokker in nederland?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Grote maat "western" appaloosa fokker in nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 17:19

Hi,

Voor een sectorwerkstuk van mij en een vriendin (Western vs Dressuur) zijn we opzoek naar fokkers van Quarters, Paints en Appaloosa's.
Maar, we hebben nu wel fokkers van Quarters en Paints gevonden, maar een fokker van Appaloosa's is moeilijker..
Er zijn er wel een aantal te vinden, maar hier worden ze grotendeels dressuurmatig gereden, en we willen toch liefst westergereden hebben, omdat dit een onderdeel word voor de vraag "welk type paard is geschikt?" en de Appaloosa dus bij de Westernkant hoort.

Kennen jullie fokkers van Westerngereden Appaloosa's in NL?
Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:22

Loizy schreef:
en de Appaloosa dus bij de Westernkant hoort.

Kennen jullie fokkers van Westerngereden Appaloosa's in NL?
Alvast bedankt!


Ben ik niet helemaal met je eens. De appaloosa is geen ras maar een kleurtekening. De afstamming bepaald of het "westeren" of "engels" is. De meeste appaloosa's die "engels" worden gereden hebben warmbloeden als voorouders. Voor "western" appaloosa's zou je eens bij de ABC ranch in Weert kunnen informeren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-09-09 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 17:26

De Appaloosa is toch een ras? Want binnen de Appaloosa heb je kleurslagen, zoals blanket, leopard enz.
Daarom ben ik trouwens ook opzoek naar "westernappie's" omdat 'vroegah' de Appaloosa toch kenmerkend was voor de western.

Dankje, ik ga even kijken ;)
Edit; ik kan het niet zogauw vinden op Google, heb je misschien een site oid?

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Grote maat "western" appaloosa fokker in nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:33

Er zit een verschil tussen de nederlandse appaloosas (NAS geloof ik) en daar mag je bij met je paard als je de correctie kleurtekening hebt en de amerikaanse appaloosa (weet de afkorting zo niet). Die laatste is wel echt een ras in de traditionele zin van het woord. Ik weet dat de woldhoeve met appies fokt (www.woldhoeveonline.nl geloof ik) Die kunnen je vast meer vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:34

Sorry typo, is de ABC Ranch. De appaloosa an sich is geen ras aangezien alle paarden van arabier tot trekpaard met appaloosa tekening in het NAS kunnen worden opgenomen. Alleen de american quarter (AQHA???) is volgens mij een (semi)gesloten stamboek voor "western" apploosa's. Daarnaast heb je trouwens ook nog de Knabstrubber en Noriker waar appaloosa tekeningen voorkomen, maar deze stamboeken zijn zeker weten gesloten.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 17:40

Ah dankje Troi, dan ben ik dus inderdaad opzoek naar de Amerikaanse Appaloosa :D

Ik ga even op de site kijken, bedankt

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:41

Het is de AApA, de american appaloosa stamboek, een (volgens mij) gesloten stamboek waar de 'echte' appaloosas in staan (heeft trouwens een lange geschiedenis). De quarter (AQHA) is een totaal ander ras met een totaal andere geschiedenis.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 17:44

Oke nogmaals bedankt!

Ik ga even rondzoeken, we zijn ook opzoek naar lange geschiedenissen, want we moeten toch wel een flink boekwerk maken :+

gaucho

Berichten: 9521
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:48

zie http://www.appaloosa.nl voor de site van de American Appaloosa Horse Club Holland. De amerikaanse appaloosa is dus wel een ras, op de site kun je onder andere de raskenmerken vinden. Deze hebben niet alleen betrekking op de kleur!

Appaloosa's zijn al een oud ras, gefokt door de Nez Perce indianen in de omgeving van de Palouse rivier, vandaar de naam appaloosa.

Een veel voorkomende fout is dat elk gevlekt paard een Appaloosa genoemd wordt. Dit is verre van juist! Er zijn namelijk ook nog andere, gevlekte rassen zoals bijvoorbeeld de Knabstrupper uit Denemarken en de Pinzgauer uit Oostenrijk. Veel gevlekte paarden in Nederland zijn ontstaan uit kruisingen met deze rassen.

Woldhoeve fokt inderdaad appaloosa's.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 18:00

Dankje!

Enne, wat heb jij een gave Criollo zeg! Mag ik vragen waar je ongeveer staat? In de buurt van A'dam?
Voor fotomateriaal zijn we namelijk nog opzoek naar leuke westercombinatie's die oa slides, stops enz kunnen :D

gaucho

Berichten: 9521
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:03

Loizy schreef:
Dankje!

Enne, wat heb jij een gave Criollo zeg! Mag ik vragen waar je ongeveer staat? In de buurt van A'dam?
Voor fotomateriaal zijn we namelijk nog opzoek naar leuke westercombinatie's die oa slides, stops enz kunnen :D


Dank je!

Fuego staat in geuzenveld (amsterdam-west, tegen halfweg aan)
Leuk stopje / spin etc kan die wel.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 18:04

Oh dat is wel haalbaar voor ons, dus als je intresse hebt ;)

gitje65

Berichten: 1303
Geregistreerd: 02-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:06

Kijk eens bij http://www.fincalinda.nl op de site; heeft dekhengsten goedgekeurd voor het appaloosa stamboek en waarschijnlijk ook wel paarden voor de verkoop.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 18:08

Gitje65, dit zijn Knapstruppers en ik ben opzoek naar de 'echte' Amerikaanse Appie's ;)

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:12

Het heet de ApHC, het appaloosa-stamboek in Amerika. De website is http://www.appaloosa.com. Er zijn om en nabij de 100 amerikaanse appaloosa's in NL, echt heel veel grote fokkers zijn er niet ;) Woldhoeve is een van de weinigen.

woldhoeve

Berichten: 1819
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Foxwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:55


Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 20:04

Hé! Ja ik zal even Pb'en, moet nog even precies uitzoeken hoe en wat, maar we wouden graag wat vragen stellen. :D

woldhoeve

Berichten: 1819
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Foxwolde

Re: Grote maat "western" appaloosa fokker in nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:20

Ik hoor het wel. :D

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:15

Zijn inderdaad niet erg veel fokkers van American appaloosas in Nederland, toch worden ze al langer in Nederland gefokt dan Quarters en paints alleen erg groot is het nooit geworden, waarschijnlijk ook door de verwarring met de Nederlandse appaloosa. In Duitsland zijn wel veel appaloosa fokkers en ook veel in Nederland gefokte american appaloosas verdwijnen toch over de grens.
Wij fokken ook bijna elk jaar een paar veulens. http://members.lycos.nl/tjgappaloosa/index.html De site is al een tijd niet bijgewerkt :o

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:31

@juliette- de(amerikaanse) appaloosa is wel degelijk een ras.is ook zeker geen sub-stamboek van de quarters.
het nederlandse word daarentegen alles geregistreerd met stippen, dus dat is idd geen ras, maar een type.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 17:50

Steaming, jij zit in België?

In ieder geval ben ik blij met Woldhoeve, en ik zal binnenkort nog even kijken wat ik van je wil weten :Y)
Waar zitten jullie eigenlijk?

woldhoeve

Berichten: 1819
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Foxwolde

Re: Grote maat "western" appaloosa fokker in nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:53

In het hoge noorden. Vlak onder Groningen :D

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 17:55

Ah das best ver hiervandaan, vlak bij Haarlem :+
Maaar, we zouden nog richting Groningen gaan voor foto's van Quarters, dus misschien kunnen we even doortuffen als je dat goed vind?
Leuke foto's maken met westernoptoming, oa blackphoto's (voor de lay out van de site) en misschien rijden?
We willen iig proberen alle foto's voor ons hele sectorwerkstuk zelf te maken ivm auteursrechten en omdat ik richting fotografie verder wil, dus we zijn opzoek naar betere western en dressuur combinatie's met voledige optoming ;)

woldhoeve

Berichten: 1819
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Foxwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:11

Dat kan met mijn paard. Ik wil m'n showkleding wel even aantrekken hoor :D
Zie profiel, ik mag me denk ik wel tot de betere ruiters rekenen ofniet? :o
Mag je ook een rondje rijden :D

11 Oktober hebben we trouwens het ApHC NK in Beilen is ook leuk om heen te gaan, je zou mooie showfoto's kunnen maken voor je project.

woldhoeve

Berichten: 1819
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Foxwolde

Re: Grote maat "western" appaloosa fokker in nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:13

Er rijden ook treinen naar het noorden hoor, en bussen :+