Panel 5 afwijkingen bij welke afstammelingen?

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 17:26

Panel testen altijd. Ik denk dat de kennis nu wel al groot genoeg is onder de mensen om te weten dat je geen quarter meer verkocht krijgt die niet getest is.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:22

Idd sevke mijne zijn negatief imm getest want in de paneltest bij aminal genetics zit hij zelfs standaard in. Daar kan je niet meer testen zonder imm.

Zag ook onlangs een hele lijst voorbijkomen van dragers. Wat het net doet, is nog vrij onduidelijk.

Maar ik kreeg onlangs een koper voor men half quarter over de vloer en die vroeg ook direct naar de paneltest dus zelfs voor een wandelpaard willen mensen zekerheid.

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 20:35

Mac schreef:
Waarom zou een recreatieruiter niet testen? Een buitenrijpaard moet ook gewoon gezond zijn anders kom je d'r ook niet ver mee :-) .

Tuurlijk helemaal mee eens hoor maar zo zie je maar dat dit ook wel al goed gekend is bij de mensen en zonder test kom je nergens meer.
Of beter koop je gewoon nooit een paard zonder test.

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:58

sevke schreef:
Van die IMM zou ik graag eens willen weten wat het eigenlijk precies betekent: drager zijn. WLS was IMM/IMM, dus zo heel erg zal het dan toch niet zijn?

Vraag ik me dus ook steeds af wat het nu juist is of doet en hoe onschuldig is het nu of net niet.

Nu echt weten gaan we het nog niet denk ik. Ik weet dat het incompleet dominant is dus drager is al genoeg. En ik weet dat veel wimpys nogal stijf lopen en moeilijk dik te krijgen maar heeft dat er iets mee te maken, geen idee. Bestaat het ook in gradaties of in episodes telkens ze getriggerd worden of is het eenmalig. Ze kunnen eraan sterven maar ook genezen. Hoe weet je dat ze gestorven zijn aan imm disorder? Wie gaat dat zeggen als niemand het zelfs kent?

Ik ken ook al een paar mensen die hun veulens van wimpys little black hebben moeten laten inslapen wegens osteolyse. Heeft dit er iets mee te maken? Mensen zijn super in dingen verbergen en verzwijgen, de doofpot is de meest gebruikte pot als het over zo een dingen gaat.
Toekomst zal wel meer duidelijkheid creëren denk ik.

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:37

sevke schreef:
Wimpys Little Black is ondertussen overleden en Wimpys Smoking Gun staat in Mexico, dus van die lijnen zal het wel fel minderen, maar er staan alsnog een aantal "klinkende" namen tussen die nog volop dekken verkopen in deze contreien.
Ergens had ik ook wel verwacht dat er eens problemen gingen opduiken met de zo gegeerde Gunnerlijnen, die echt overmatig veel nakomelingen hebben geproduceerd. En nu zitten we dus met dat IMM-ding, waarvan niemand nog de draagwijdte kent of kan inschatten.
Straks wordt het zoeken naar een naald in een hooiberg om nog een gezonde quarter te vinden...

Zorgwekkend is het.

Interessant artikel Mac maar Tinnie dit zegt toch net hetzelfde als ag?
Mutatie van het myh gen dat zorgt voor de productie van een proteïne en door infectie dan faalt en daardoor spiermassa verlies.
Bovendien is de herstelling maar enkele maanden dus hoeveel dit ooit al doorgemaakt hebben is dus moeilijk in te schatten.
Er staat ook nergens dat paarden zonder gemuteerd gen het ook kunnen krijgen, wel dat in andere rassen er een andere veroorzaker zou zijn dan het gen bij de quarters.

Het meest zorgwekkende voor mij is dat ze het vergelijken met symptomen van pssm1 maar hoeveel worden er niet verdacht van pssm en toch geen pssm hebben. Ik kan alvast een lijstje geven van paarden die ik heb zien langskomen op fb of dergelijke.

Ik zou testen Art sowieso. Pssm paarden zijn ook gevaarlijk om mee te rijden.

One life, live it.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie