Panel 5 afwijkingen bij welke afstammelingen?

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Tinniie

Re: Panel 5 afwijkingen bij welke afstammelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 08:35

Inderdaad best gewoon even een panel test doen. Via Animal Genetics gaat meestal het snelste (+-14 dagen) en kost 95$ .

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 3 Paint veulentjes verwacht in 2020

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:43

Ja ik vind het ook iets raar en vind er nergens echt dezelfde , duidelijke uitleg over. Zelfs bij de verschillende labo’s vind ik de uitleg niet eenduidig.

Hoe groot is bv het percentage Myhm dragers die effectief imm ontwikkelen? 1%? 10%? 50%? Ik vermoed eerder klein want de ziekte is zo onbekend.. Ik las ook dat zelfs paarden zonder Myhm gen de ziekte kunnen ontwikkelen

Ik zag ook een artikel dat stelde dat het het meest voorkomende gen bij Q & P is, nog meer dan gbed of herda. Je vind percentages van 12 tot 25% (in reining lijnen vooral ) die drager zijn. Dit zijn dus meer dan 1 miljoen paarden die het dragen... als de ziekte zich echt effectief vaak ontwikkeld, zou ik denken dat die al jaren bekend had moeten zijn, zo’n massaverlies op 2 dagen is niks dat je kan missen qua symptomen toch?

Ik ben ook nog steeds geen veearts tegengekomen die het kende of me er meer info over kon geven..

Ben wel benieuwd hoe het zich ontwikkeld, nu AG hem standaard in de panel heeft zitten, gaan er veel bovenkomen hè..

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:41

sevke schreef:
@Tinniiee: idd. WLS was homozygoot, dus AL zijn nakomelingen zijn minstens drager. En dat zijn er heel wat. Gunner was drager. 1 op 2 Gunners zijn dus ook drager. Dat zijn een PAK paarden, want laten dit nu net de meest gewilde dekhengsten zijn...
IMM komt heel vaak voor samen met GBED. Dat valt mij op.

Inderdaad zo zijn er enkele populaire WLS zonen in België die het gen ook flink verspreid hebben (Wimpys Smoking Gun -mogelijk ook homozygoot- en Wimpys Little Black bv.. )

Dat ze ook dikwijls GBED dragen is eerder toevallig, en ergens ook logisch aangezien het dikwijls van Nu Chex To Cash komt in die lijnen. Zo komt GBED ook vaak voor bij roans, waar het door steeds bepaalde lijnen te gebruiken ver verspreid is geraakt.

Inderdaad met 2 van de 3 leading NRHA sires als drager gaat het snel hè.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie