Ligt dit zadel te ver naar achteren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Ligt dit zadel te ver naar achteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 01:33

Ik wil graag de meningen van zoveel mogelijk mensen. Ligt dit zadel te ver naar achteren? Andere opmerkingen omtrent het zadel zijn ook welkom.

foto 1

foto 2

foto 3


Ik krijg echt een punthoofd van westernzadels. De volgende keer zoek ik een paard bij mijn zadel, ipv andersom. Om verschillende redenen boycot ik mijn zadel voorlopig, maar ik ben nu vooral benieuwd naar jullie mening.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 01:41

Naar mijn idee ligt hij wel goed, maar ik weet het dus ook niet zeker

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 01:53

MSQuincyTE schreef:
Naar mijn idee ligt hij wel goed, maar ik weet het dus ook niet zeker


Kijk 's das fijn, zo'n snelle reactie.

Ik heb in mijn omgeving overigens wel vrienden die mij kunnen helpen met dit soort dingen, maar het kan nooit kwaad om nóg meer mensen te vragen. Het is een beetje moeilijk oordelen van foto's, maar ben desondanks toch benieuwd naar de reacties.

Bedankt in ieder geval!

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 01:55

aik heb geren verstand van westernzadels en hoe ze horen te liggen.
Maar als er iets op aan te merken is voor een leuk vind ik dat hij naar achteren ligt.
Maarja, of dat klopt en of dat fout is??
Geen idee.. haha
Aan mijn mening heb je dus niks.
Sorry en succes.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 02:47

Dat maakt niet uit hoor, en natuurlijk heb ik ook iets aan jouw mening!

Hoewel het nu (ja, midden in de nacht definitief besloten) toch zeker is dat ik een nieuw zadel ga kopen (om meerdere redenen) ben ik nog steeds benieuwd naar andere meningen. Dus ik zie het over een paar uur wel, hoop ik.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 06:36

Aan de voorkant ligt hij goed (dus ver genoeg naar achter) aan de achterkant steekt hij teveel uit. Met andere woorden, ik vind je zadel te lang. Dat is al snel het geval met Westernzadels: ze zijn zo grooooooooot.
zadelpassite schreef:
Lengte van de Zit
Het zadel mag niet achter de 18de ruggenwervel liggen die correspondeert met de laatste rib.*



*Bron: http://www.ny-international.nl/index_be ... ize]

ilseb

Berichten: 154
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Hulst

Re: Ligt dit zadel te ver naar achteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 07:52

Volgens mij ligt dat zadel goed, hoor. Het is trouwens beter dat een zadel verder naar achteren ligt dan teveel naar voren, want dan hou je de schouders vrij en kan het paard beter bewegen. En zolang het aan de achterkant niet tegen de heup aan komt, is het niet te lang.

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 07:55

nee hoor dat zadel ligt wel goed. Mooi zadeltje ook

PlauGenGuy

Berichten: 258
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: Bantega

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:12

Op de eerste foto vind ik dat het zadel te ver naar achteren ligt. Op de andere foto's heb ik dat idee niet zo. Wel is het zeer lastig om het zo van een foto te beoordelen, hoor. Maar ik lees dat je besloten hebt om een nieuw zadel te kopen. Dus laat je vooral goed adviseren door bv een zadelmaker/verkoper.

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:50

Ik denk dat je dat idee krijgt omdat de singel zo ver naar achter zit. De rigging past niet bij je paard.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ligt dit zadel te ver naar achteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:02

Zo vanaf de foto lijkt het zadel te passen, maar of het echt goed past kun je alleen met een goede meting achter komen.
Zeker met een pad er onder zegt een foto niet zoveel.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re: Ligt dit zadel te ver naar achteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:16

Ik zou je graag een zinvolle reactie geven, maar van een foto kan ik dat slecht. Toch even een paar punten:

1) Als je een - goed passend- zadel op je paard legt en niet te strak aansingeld, zal dat zadel, na een paar rondjes draf door de bak, in de meeste gevallen op de meest ideale plaats gaan liggen. De beweging van de rug zal het zadel op zijn plaats "loodsen"
2) De indruk die door de foto's kunnen worden gewekt (dat het zadel iets te ver naar achteren ligt) worden waarschijnlijk ingegeven doordat de singel riem niet loodrecht omhoog loopt. Echter wil dat niets zeggen, want die "hoek" heeft ook te maken met het type rigging dat in het zadel gebruikt is.

Laat eerst eens naar je paard en zadel kijken, om te controleren of beide bij elkaar "passen". Pas als dat zo is kun je gaan kijken of de plaats van het zadel correct is.

Kijk ook eens op onze website (zie onder). Daar vind je heel veel info over westernzadels en pasvorm (ook downloads etc.).

Succes Louis

iski
Berichten: 994
Geregistreerd: 23-01-05

Re: Ligt dit zadel te ver naar achteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:38

Kijk, ik ben blij dat deze vraag hier gesteld wordt en gelukkig hebben we een paar pientere koppen in het Bokthuis om ons met raad, en soms zelfs daad, terzijde te staan....dus.....Sablou en SM..., CC en Anya en al die andere zadelexperts....help me even want ik geloof niet dat ik iets goed doe....het rijdt wel lekker maar ze bokt af en toe en dat zou er op kunnen duiden dat ik achteraf toch een niet passend zadel heb....en ze kijken me hier in het dorp zo raar aan....

http://www.mijnalbum.nl/Album=NV84N8SZ

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:41

Nou dat ziet er goed uit hoor ISki, volgens mij moet je gewoon veel strakker aansingelen
Ben je toevallig familie van DT

iski
Berichten: 994
Geregistreerd: 23-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:43

Sugarmiss schreef:
Nou dat ziet er goed uit hoor ISki, volgens mij moet je gewoon veel strakker aansingelen
Ben je toevallig familie van DT

Ja maar wanneer ik strakker aansingel kijkt ze me zo raar aan....en schopt ze naar mijn kruis....raar toch?

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Ligt dit zadel te ver naar achteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 13:23

Dank voor de reacties!

sablou schreef:
1) Als je een - goed passend- zadel op je paard legt en niet te strak aansingeld, zal dat zadel, na een paar rondjes draf door de bak, in de meeste gevallen op de meest ideale plaats gaan liggen. De beweging van de rug zal het zadel op zijn plaats "loodsen"


Dat is dus het probleem! Mijn zadel schuift tijdens het rijden veel te ver naar achteren. Het is inderdaad moeilijk om van foto's te oordelen, maar ik vroeg me af of jullie iets opvallends zagen. En misschien kunnen anderen nog wat leren van de adviezen in dit topic.

Vanwege een peesblessure in het verleden, wordt mijn paard nu pas ''echt'' getraind en dat begin ik nu dus ook te merken. Zijn schouder is een stuk breder geworden, maar zijn rug (achter de schouder) moet nog meer bijkomen. Het gevolg daarvan is, dat het zadel te smal is op de schouders en tijdens het rijden naar achteren schuift (naar het smalle gedeelte). De schoft ligt overigens wel helemaal vrij. Maar het zadel pas dus echt niet meer. Dit is inmiddels door verschillende mensen (kenners) in mijn omgeving én een zadelkenner bevestigd.

Nu heb ik het rijden met zadel dus voorlopig even opgegeven, totdat ik weer een goed passende heb. En dat wordt dan mijn derde zadel in de drie jaar dat ik mijn paard heb.

Of ik moet zoiets als Iski proberen.

love_lou

Berichten: 47
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: neerpelt belgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:39

naar mijn idee ligt het zadel goed

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:06

Hmm, ben ik dan de enige die vind dat het te ver naar achter ligt?
Ik heb altijd 'geleerd' dat de voorkant van het zadel gemiddeld genomen midden op de schouder hoort uit te komen (als je dus een lijn naar beneden zou trekken voor je zadel langs, dan zou die lijn dus midden over de schouder lopen).
Dat verklaart dan direct ook waarom de singel schuin loopt... 't zadel ligt te ver naar achter.
Probeer eens het zadel zónder pad op de schoft/nek van je paard te leggen en het dan langzaam naar achter te laten glijden zonder echt hard te drukken. Je zult dan vanzelf voelen dat het zadel 'op z'n plek' schuift op een gegeven moment... dat is de plek waar'ie moet liggen en als het zadel goed past, zal dat meestal iets verder naar voren zijn dan waar'ie nu ligt.
Maar goed, zoals Louis ook al zei, van een foto valt dat éigenlijk niet te beoordelen, dat moet je zien en voelen...
Maar 't antwoord op jouw vraag was bij het zien van foto 1 direct al ja, dus misschien toch es iemand naar laten kijken... (ik heb het idee dat als je het zadel recht boven de singel zou leggen, dat 'ie dan wel goed ligt, maar nogmaals...dat zou je moeten voelen (dus zoals ik zei vanaf de schoft naar achter laten glijden, zónder pad)

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:46

Hij hoort volgens mij ook een beetje schuin te lopen Francis

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 21:52

Francis schreef:
Hmm, ben ik dan de enige die vind dat het te ver naar achter ligt?


Nee, dat vind ik ook. Deze foto's zijn van vorig jaar (heb ik expres gedaan om te kijken hoe het toen was). Inmiddels is mijn paard een stuk breder geworden op de schouders en nu schuift het tijdens het rijden een flink stuk naar achteren. We hebben uiteraard ook verschillende keren zonder pad gepast. Als je dan het zadel naar achteren 'duwt', 'glijdt' het dus niet naar de goede plek.

Heb vandaag het zadel gepoetst en foto's gemaakt, want hij gaat de deur uit. Met pijn in mijn hart overigens, want ik ben/was er helemaal gek mee! Maar mijn paard is er duidelijk uit gegroeid. Iemand interesse in een superkwaliteit Crates zadel? Hij staat straks te koop op internet.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re: Ligt dit zadel te ver naar achteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:30

Nu ben ik natuurlijk zeer benieuwd welke wegen je inslaat m.b.t. de selectie van je 4e zadel.......

MVG Louis

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 22:53

Het wordt mijn derde zadel, en hopelijk ook mijn laatste voorlopig. Heb al wat rondgekeken en ik weet zeker dat het een nieuw zadel wordt. Mijn eerste twee zadels waren tweedehands. Ik ga in principe weer voor een Crates, heb al contact gehad met een 'crates-dealer' en daar heb ik al (een voorlopig) advies van gekregen. Het zadel moet waarschijnlijk wat korter van model zijn en een maatje groter. Natuurlijk gaan we, als het zover is, daar verder op in. Maar we moeten vooral heel goed passen (duh). Nu wordt het even flink sparen en voorlopig freestylen, mijn paard heeft dus een beetje vakantie. Vindt hij vast niet erg.

iski
Berichten: 994
Geregistreerd: 23-01-05

Re: Ligt dit zadel te ver naar achteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:17

Ehhhhh Toekie...ik denk dat louis iets anders bedoeld.....

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 23:33

Ja, dat weet ik.

iski
Berichten: 994
Geregistreerd: 23-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:51

Toekie schreef:
Ja, dat weet ik.

Je wilt dus een Crates......wanneer je exact weet welk model (nummer) zou je kunnen overwegen om dat ding in de US te kopen...scheelt een boel geld waarvoor je lekker op vakantie kunt...

Let op...nu komt er van alle kanten commentaar over invoerrechten e.d....
Maar ik doe het al jaren....en laat ze lekker l*llen...bespaard me een maandsalaris...oke...een half maandsalaris dan....