Australisch stockzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zanegrey

Berichten: 38
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Winsum GN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:46

Afbeelding

lijkt toch wel redelijk smal? Ik heb gemeten hoe breed het zadel is onderaan de poleys, en dat was 34 cm. Maar mijn poleys lijken wel een stukje groter dan van die Syd Hill, dus dan kom je denk ik lager uit, waar het zadel al meer ruimte heeft, als je begrijpt wat ik bedoel.

treeske

Berichten: 93
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Roermond

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:12

Ik heb een HO gezien was beduidend slechter van kwaliteit dan het zadel dat ik had.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:06

Zit die stiknaad bij de kussens nou scheef ??

zanegrey

Berichten: 38
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Winsum GN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:18

Lijkt wel een beetje raar op de foto inderdaad. Maar het kan ook zijn dat ik het zadel een tikkeltje scheef hield, werd afgeleid door de kat die . net op dat moment langs kwam wandelen. Ik zal het morgen nog eens bekijken in het licht.

renskesanne

Berichten: 1640
Geregistreerd: 08-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:24

hee ik heb een vraagje over het stock zadel want hoe weet je nou watvoor inch het is?
het gaat om dit zadel
Afbeelding

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:46


tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:48

Meeste niet engelse zadels kom je hier enkel in 17.5 inch tegen. Markt voor kinder of grote maten is te klein. Enig idee van merk of herkomst van dit zadel?

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:50

tamary schreef:
Meeste niet engelse zadels kom je hier enkel in 17.5 inch tegen. Markt voor kinder of grote maten is te klein. Enig idee van merk of herkomst van dit zadel?

Zadelmarkt heeft ze wel gehad in 17 en 18 inch. Maar de meeste zijn 17,5 inch, is een vrij standaard maat idd.

Zadel op de foto lijkt op de modellen die Zadelmarkt heeft (gehad). Maar dat zijn weer kopieën van de betere merken en soms lastig te onderscheiden. Als het een goed merk is zou dat er wel op moeten staan.
Zit er toevallig een plaatje op de achterkant?

renskesanne

Berichten: 1640
Geregistreerd: 08-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:34

eilleen333 schreef:
tamary schreef:
Meeste niet engelse zadels kom je hier enkel in 17.5 inch tegen. Markt voor kinder of grote maten is te klein. Enig idee van merk of herkomst van dit zadel?

Zadelmarkt heeft ze wel gehad in 17 en 18 inch. Maar de meeste zijn 17,5 inch, is een vrij standaard maat idd.

Zadel op de foto lijkt op de modellen die Zadelmarkt heeft (gehad). Maar dat zijn weer kopieën van de betere merken en soms lastig te onderscheiden. Als het een goed merk is zou dat er wel op moeten staan.
Zit er toevallig een plaatje op de achterkant?

dit zadel heb ik via via gekregen en er zit volgens mij geen plaatje op de achterkant.
maar ik had via een site gevonden hoe je de inch op meet en het is dus 16 inch alleen de boommaat zou ik niet weten...

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:37

Ik vermoed dat het Zadelmarkt is. De breedte kan je aan de voorkant meten, maar dat is erg onbetrouwbaar omdat er noet echt referentiepunten zijn bij deze zadels. Heb je meer zadels? Dan kan je ze vergelijken

Maar als jij 16 inch meet, is dat de western maat, en de Engelse maat zou dan 18 inch zijn dacht ik.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:58

16 inch Stock = 18 inch Engels, klopt. denk er om dat een Stockzadel aan de voorkant erg hoog ligt, de wijdte moet je dus lager meten; zoek de uiteinden van de takken van de voorboom op.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:29

Mag ik mij bij jullie aansluiten :) Ik heb al ongeveer 10 een liefde voor aussi zadels en omdat mijn huidig zadel niet voldoet aan mijn eisen en nog een ander zadel niet past, leg ik deze piste weer open en ben ik op zoek.
Heel graag wil ik een echt uit Australië, geen zadelmarkt.
Waar kopen jullie je zadel en hoe kan je de echte onderscheiden van de niet echte? Ben echt een beetje leek hierin.
En de juiste maat moet ik ook nog achterhalen, ik had een mooie website ontdekt die adviseerde om met een ijzeren kleerhanger de vorm van de schoft te maken en dat op papier overtekenen en opsturen via hun website....iemand ervaring mee?
Nog even meegeven dat parelli nu ook een Australian stockzadel heeft, die vind ik helemaal geweldig.
Laatst bijgewerkt door mindful op 17-07-15 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:34

Ik heb mijn Syd Hill Bushmaster Poley gekocht via Hu&Hott in duitsland. Zij importeert ze uit Australië. Zadel voor het leven en ver daarna................... je ziet ze regelmatig op de Duitse Ebay, gebruikt is met zo'n zadel geen enkel probleem, super kwaliteit. James Saddlery is ook er goed.
Voor de maat heb je meer maten nodig als het goed is. In ieder geval 2-3 vingers achter het schouderblad (van links naar rechts) en eentje over de schoft en rug (lengte).

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:35

De echte komen uit Australie en hebben een bekende merknaam (Syd Hill). Deze komen in 3 maten en de zitting kan makkelijk geherschikt worden naar wat het paard nodig heeft.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:37

linky schreef:
Ik heb mijn Syd Hill Bushmaster Poley gekocht via Hu&Hott in duitsland. Zij importeert ze uit Australië. Zadel voor het leven en ver daarna................... je ziet ze regelmatig op de Duitse Ebay, gebruikt is met zo'n zadel geen enkel probleem, super kwaliteit. James Saddlery is ook er goed.
Voor de maat heb je meer maten nodig als het goed is. In ieder geval 2-3 vingers achter het schouderblad (van links naar rechts) en eentje over de schoft en rug (lengte).

O, da,kjewel! Heb jij het ook zo opgemeten met een ijzerdraad en dan op papier?
Op het hoogste punt vd schoft neem ik aan en waar op de rug linky?

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:38

DubbelDun schreef:
De echte komen uit Australie en hebben een bekende merknaam (Syd Hill). Deze komen in 3 maten en de zitting kan makkelijk geherschikt worden naar wat het paard nodig heeft.

Dankje DD :D Bij jou kan ik ook met alles terecht hé ;)

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:39

Ik heb al aardig wat zadels gekocht, geprobeerd en weer doorverkocht zo onderhand :D
De Syd Hill zat heerlijk, maar paard vond 'boom' niet zo leuk.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:42

DubbelDun schreef:
Ik heb al aardig wat zadels gekocht, geprobeerd en weer doorverkocht zo onderhand :D
De Syd Hill zat heerlijk, maar paard vond 'boom' niet zo leuk.

Ja hier begint het ook aardig die kant op te gaan :D
Heb je de syd Hill in Europa besteld? Heb je nog toevallig de link?

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:44

Volgens mij had ik die van de Duitse Ebay, daar staan ze regelmatig. Alleen je moet wel weten welke maat je moet hebben, want daar zit best veel verschil in.

Afbeelding

Voordeel van een echte is dat de maten op het zweetblad staan.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:47


mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:05


DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:41

Ik heb gekeken naar wat mijn paard nodig heeft dat bleek de standaard te zijn (middenmaat).
Maar hoe breed de verschillende maten zijn zou je bij Syd himself moeten navragen :D

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 07:11

Ik heb fijn emailcontact gehad met downunderweb.com in Australië.
Ze hebben een heel uitgebreide webshop met heel veel nuttige informatie.
Ik heb mijn paardje opgemeten zoals zij aanraden en ook duidelijke standfoto's van rug en bouw.

De verzendingskosten zijn wel heel hoog :7 , zo'n 250 euro!

Ik ben wel bijna overtuigd, ze lieten natuurlijk niet weten welke maat hij zou hebben. Slim bekeken natuurlijk.
Is er iemand met een Syd Hill hier die me wat wegwijs kan maken ivm welk zadel leuk zit voor recreatie?
Ik zit niet graag te vast in het zadel, beweeg nog graag een beetje :D . Ben al jaren een wade zadel gewoon.

Welke tips kunnen jullie nog geven ivm een pad, stijgbeugels, singel,....
Thanks ;)

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 10:49

Ik heb mijn versleten Aussie singel weggedaan, een nieuwe stoot aan mijn zadel laten zetten en rijd nu met een gewone dressuursingel. Wel zo handig. Normale beugelriemen, en omdat ik veel buiten rijd (en Endurance reed) heb ik dichte brede beugels ( van Goedhard ) genomen. Veren een beetje, hebben veel meer grip en je kunt dan ook met gympen o.i.d. rijden omdat je er niet doorheen glijden kunt.
Er staat bij iedere Syd Hill wel aangegeven hoe diep de zit is, maar over het algemeen vind ik dat ze door het ontbreken van een kniewrong toch wel veel vrijheid geven, ondanks de diepe zit.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 12:05

@Linky, ik heb het opgezocht Hu&Hott vind ik ni veel over stockzadels...bestaat dat nog wel?