Boom of Boomloos westernzadel (recratief gebruik)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ibbel

Berichten: 49073
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Boom of Boomloos westernzadel (recratief gebruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:31

Dat was ook het punt: dat voor sommige paarden de singelplek zo ver naar voren ligt, dat je er zelfs met full niet meer mee uitkomt.


ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:34

Ibbel schreef:
Dat was ook het punt: dat voor sommige paarden de singelplek zo ver naar voren ligt, dat je er zelfs met full niet meer mee uitkomt.


Dan kan je vraagtekens zetten of die paarden wel geschikt zijn om te berijden.........
Als ik het zo voor de geest haal hebben die paarden wel een heel aparte bouw ;-).

Ibbel

Berichten: 49073
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Boom of Boomloos westernzadel (recratief gebruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:36

De levendige handel in banaansingels (vooral ook bij Engelse zadels) doet vermoeden dat het toch wel een redelijk vaak voorkomend verschijnsel is...

DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Boom of Boomloos westernzadel (recratief gebruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:00

Bij paarden met een hogere schoft (of langer doorlopende schoft) is een full geen optie, wel bij paarden met heel weinig schoft al zal dáár juist weer meer met een achtersingel gewerkt moeten worden.


ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:28

Ibbel schreef:
De levendige handel in banaansingels (vooral ook bij Engelse zadels) doet vermoeden dat het toch wel een redelijk vaak voorkomend verschijnsel is...


Misschien ook omdat veel paarden toch wel een "paar" kilootjes te zwaar zijn. Dan schuift alles wat meer naar voren en juist dan zou dus een double ( of 3-way) rigging ideaal zijn.

Mijn Paint heeft weinig schoft en is wat buikig op het moment en toch voldoet mijn zadel met 3/4 rigging en een rechte mohair singel prima.

Achtersingel is bij een korter model zelden nodig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 12 bezoekers