Western hoofdstel met zilver/metaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Western hoofdstel met zilver/metaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 15:01

Hoi bokkers,
Dit is een korte vraag.

Ik wil dus zo een soort hoofdstel voor me paard
Afbeelding

Maar ik vraag me of het comfortabel zit met dat zilver op de bakstukken. Wat is jullie ervaring daarmee?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Western hoofdstel met zilver/metaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 15:09

In principe zit dat prima, maar het hangt ook wel af van de kwaliteit. Mijn ervaring is dat goed zilver wat zwaarder is en mooi gaat hangen en ook netjes is afgewerkt.
Heb je een hoofdstel met blik vormt het vaak niet mooi of langzaam en kan je een scherp randje tegenkomen. Maar dat hoeft niet als het binnen het blik segment weer goede kwaliteit is en netjes afgewerkt.

Oortjes zelfde. Goede kwaliteit vormt vaak wel mooi. Als het stijf blijft, blijft het soms wat af staan.

One or two ear wordt wel normaliter bij shanks gebruikt en hoort officieel geen snaffle aan.

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Western hoofdstel met zilver/metaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 16:27

Mijn vorige paardje heeft er nooit hinder van ondervonden hoor, zit prima. Het is inderdaad wat zwaarder, that's all.

Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 12:21

superpony schreef:
In principe zit dat prima, maar het hangt ook wel af van de kwaliteit. Mijn ervaring is dat goed zilver wat zwaarder is en mooi gaat hangen en ook netjes is afgewerkt.
Heb je een hoofdstel met blik vormt het vaak niet mooi of langzaam en kan je een scherp randje tegenkomen. Maar dat hoeft niet als het binnen het blik segment weer goede kwaliteit is en netjes afgewerkt.

Oortjes zelfde. Goede kwaliteit vormt vaak wel mooi. Als het stijf blijft, blijft het soms wat af staan.

One or two ear wordt wel normaliter bij shanks gebruikt en hoort officieel geen snaffle aan.


Dankjewel voor het antwoord. Ik had dan nog een vraagje, de buckles die op mijn voorbeeldfoto zitten. Is dat stevig want het is niet echt een gesp die ze gebruiken? Ben als de dood dat ik op buitenrit ben en het schiet ineens los.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Western hoofdstel met zilver/metaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:24

Dit is niet echt een buitenrit hoofdstel. De gespen zijn gewoon gespen, maar het stukje leer dat aan de bakstukken onder de kralen doorloopt bij dit hoofdstel is erg dun. Dit is eigenlijk geschikt voor shows, niet voor dagelijks gebruik en al zeker niet voor buitenritten. Dergelijke hoofdstellen zijn niet erg sterk.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:28


Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 12:38

sevke schreef:
Dit is niet echt een buitenrit hoofdstel. De gespen zijn gewoon gespen, maar het stukje leer dat aan de bakstukken onder de kralen doorloopt bij dit hoofdstel is erg dun. Dit is eigenlijk geschikt voor shows, niet voor dagelijks gebruik en al zeker niet voor buitenritten. Dergelijke hoofdstellen zijn niet erg sterk.


Ah oke, dankjewel. Dan nog even over die gespen. Het ziet er zo anders uit als een normale gesp. Maar dat zit dus wel stevig?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Western hoofdstel met zilver/metaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:47

ja, dat is een gewone gesp. In het linkje van mij zie je de onderkant.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Western hoofdstel met zilver/metaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:44

Alleen als je paard gewend is aan een two ear en op shank gereden wordt en ook veel in het bos zou ik hiermee naar buiten gaan. Als in de zin dat je er toch al mee rijdt en dan naar buiten gaat.

Maar dit kopen om mee naar buiten te gaan; nee.

Daarbij hoort dit niet bij een snaffle/trens bit en anders zou je er een keelriem aan moeten fabriceren.

Ik ben van een kwaliteits hoofdstel weleens een gelijke buckle kwijtgeraakt, gewoon in de bak, maar ook schroefjes, dus we maken alles wel extra vast met seconde lijm

Mijn oude ruin had een two ear met babyshank en die heeft hij op buitenrit meerdere keren ook met even schudden afgekregen. Meestal aan het einde met zweten bijv.
Maar het is wel iets dat vaker gebeurt.