Gezocht mecate - paardenhaar teugels aan 1 stuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tantejeanne
Berichten: 61
Geregistreerd: 17-08-13
Woonplaats: Nederland

Gezocht mecate - paardenhaar teugels aan 1 stuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 20:44

Ik ben op zoek naar mooie mecate - paardenhaar teugels aan 1 stuk. Om te bevestigen aan een bit (je ziet ze vaak aan een bosal).
Wie weet waar je deze kunt krijgen?
Het gaat echt om de wat grovere versie, niet te zacht, beetje stekelig mag. Hopelijk heeft iemand de tip

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Gezocht mecate - paardenhaar teugels aan 1 stuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:10

Mecates heb je in soorten, kleuren, lengtes, diktes en vooral prijzen :) te krijgen bij alle western(web)shops, kijk ook eens op de duitse ebay https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... 77-19255-0
Qua 'stekeligheid' heb je de staartharen-variant die beduidend stekeliger is dan de manenharen soort.
Heb je toevallig een versie die je té stekelig vindt dan doet een badje in wasverzachter wonderen (wel goed uitspoelen) :)

Tantejeanne
Berichten: 61
Geregistreerd: 17-08-13
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 10:34

DubbelFun schreef:
Mecates heb je in soorten, kleuren, lengtes, diktes en vooral prijzen :) te krijgen bij alle western(web)shops, kijk ook eens op de duitse ebay https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... 77-19255-0
Qua 'stekeligheid' heb je de staartharen-variant die beduidend stekeliger is dan de manenharen soort.
Heb je toevallig een versie die je té stekelig vindt dan doet een badje in wasverzachter wonderen (wel goed uitspoelen) :)



Dank voor je bericht dubbelfun! EBay had ik nog niet gekeken.
Ik zie bij de westernshops vooral de mecates voor een bosal, vandaar de vraag of iemand ze zo 123 te vinden weet om ze aan een bit te bevestigen. Maar ik zal eBay eens raadplegen.

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:42

Om mecate aan (trens) bit te bevestigen, heb je slobber straps nodig.
Die zijn per paar te koop.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:44

Om ze aan het bit te bevestigen heb je speciale leren 'hangers' nodig, de zgn slobberstraps. Op google kun je makkelijk vinden wat je daar allemaal in hebt en hoe de bevestiging bij een mecate is.

Edit: WB was me net voor :D

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:58

kijk as dec. bij arthurs westernstore die heeft eind of the year sales in vorstenbosch heb ze daar voorgaande jaren ook zien hangen.

Tantejeanne
Berichten: 61
Geregistreerd: 17-08-13
Woonplaats: Nederland

Re: Gezocht mecate - paardenhaar teugels aan 1 stuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 12:01

Dank allemaal daar kan ik mee verder!!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Gezocht mecate - paardenhaar teugels aan 1 stuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 13:32

Ik kan je niet helpen maar ik heb wel een oprechte vraag, wat is het voordeel van deze teugels t.o.v synthetische?

En wat is het verschil tussen de gladde of de ruwere? (alsin; waarom gaat je voorkeur uit naar de ene, danwel de andere)

Tantejeanne
Berichten: 61
Geregistreerd: 17-08-13
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 22:19

Ayasha schreef:
Ik kan je niet helpen maar ik heb wel een oprechte vraag, wat is het voordeel van deze teugels t.o.v synthetische?

En wat is het verschil tussen de gladde of de ruwere? (alsin; waarom gaat je voorkeur uit naar de ene, danwel de andere)



Het is voor mij vnml een uiterlijk ding: vind het erg stoer staan. Het is stevig materiaal, natuurlijke materialen vind ik persoonlijk veel mooier dan synthetisch.
Voor de neck reinig aanleren wordt het origine gebruikt omdat het wat prikkelt, daarna wordt er dan weer overgegaan naar een zachtere mecate.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:23

Tantejeanne schreef:
Het is voor mij vnml een uiterlijk ding: vind het erg stoer staan. Het is stevig materiaal, natuurlijke materialen vind ik persoonlijk veel mooier dan synthetisch.
Voor de neck reinig aanleren wordt het origine gebruikt omdat het wat prikkelt, daarna wordt er dan weer overgegaan naar een zachtere mecate.

Oh oké, interessant om dit te lezen! :) Ik rijd Engels dus kende het niet. Maar het is dus ook echt stevig? (Geen westernshop in de buurt om er kennis mee te maken helaas.)

Kan me wel voorstellen dat het een fijn hulpmiddel is met neckreining tov een gladde teugel. :j

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Gezocht mecate - paardenhaar teugels aan 1 stuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:14

Welke dikte zoek je? Mecates zijn er in 3/4, 5/8, 1/2 en 3/8 inch. Normaal gebruik is meestal de 3/4 of 5/8 ( de andere 2 hoofdzakelijk bij ( voorbereiding op) de two rein.

Ik zou sowieso aanraden om manenhaar mecates te kopen, die prikken minder dan staarthaar en zijn soepeler. Maar prikken doen ze, zeker in het begin. Bij veelvuldig gebruik slijt dat prikken overigens. Mijn mecate, nu ca. 8 jaar in gebruik, prikt niet meer. Staarthaar is meestal goedkoper en dat is te merken want dat blijft stug ;-).

Voor gebruik aan een ( trens) bit zal je slobberbars nodig hebben; leren repen waar je de mecate aan vastmaakt ( soms te koop of laten maken ( bijv. door ons ;-) ).

Wij kopen onze mecates ( en bosals) hier: https://www.californiavaquerostore.com/mecates/
Deze zijn netjes geprijsd, prima kwaliteit en in veel kleuren te koop.

Overigens bestaan er ook mohair en alpaca mecates; beide vrijwel prikloos maar wel iets kwetsbaarder dan paardenhaar.

Voor de neckreining heb ik overigens nooit echt verschil gemerkt met een gladde of prikkende mecate. Door de vacht van een paard ( zeker nu in de winter) voelt dat paard dat "geprik" niet/ nauwelijks; jouw handen wel...... Nylon/ katoen wordt ook wel gebruikt maar ik vind het niks; de "feel and live" is anders dan bij een mecate van natuurlijk materiaal, net als het gewicht. Maar het is wel een stuk goedkoper; wij gebruiken ze wel voor jonge paarden die wel eens de teugels in de mond willen nemen en dat is erg zonde van een dure paardenharen mecate. Dan bestellen we overigens gewoon een stuk mooi touw, bijv. hier https://www.paracord.nl/ppm/round-basic-coloured-cord

Slobber bars met snaffle en ( nylon/katoenen) mecate.
Afbeelding

Tantejeanne
Berichten: 61
Geregistreerd: 17-08-13
Woonplaats: Nederland

Re: Gezocht mecate - paardenhaar teugels aan 1 stuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 07:33

Elcid super bedankt voor deze uitgebreide uitleg! Ik ga de website bekijken, dank!