Correctional bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-22 14:53

ElCid schreef:
superpony schreef:
ElCid, Het is niet geheel offtopic, want je niveau en manier van rijden heeft effect op het gebruik van het bit.


Daar heb je inderdaad gelijk in.

En inderdaad, prijzen winnen/ "trainer" zijn/ bekend zijn zegt helemaal niets over of je wel of niet correct rijdt. Ik ken een groot aantal "niet bekende" ruiters en/of trainers die nooit wedstrijden rijden en dus ook nooit iets winnen maar correct rijden kunnen ze wel. De drama's die ik op wedstrijden gezien heb laten mij soms denken dat juist die ruiters weinig kennis van zaken hebben............meestal hebben ze nl. maar 1 motivatie en dat is "winnen" en te vaak ten koste van het paard. ( Overigens geldt dit voor alle disciplines en bedoel ik hier niet perse de westernsport mee). Kijk maar eens naar die "dode" ogen van te veel "wedstrijdpaarden" .

Ik heb in een grijs verleden wel eens een correctional in een paardenmond gehangen; die was er sneller uit dan die er in ging........de reactie van die paarden was duidelijk genoeg; "no way, Jose" !


Wat voor mij echt een eye-opener was in dit topic: ik ging er vanuit dat de boog er was voor meer comfort bij het paard (want meer ruimte), maar het blijkt hem ook het vermogen te ontnemen om te protesteren tegen de druk.... Zo had ik hem nog niet bekeken (maar wordt wel heel duidelijk op de foto van ElCid (vreselijk beeld trouwens)).

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 16:38

Dat is i.m.o. het probleem van een tongboog; het wordt aangeprezen als "tongvrijheid" maar dat is lariekoek al zullen sommige paarden soms beter af zijn met een iets voorgevormd mondstuk zoals een "mullen mouth" ( zoals in de ongebroken bustrens) of een kleine verhoging ( 0,5 cm) in het mondstuk, maar die hoeft maar minimaal te zijn om de tong meer "vrijheid" te geven.
De tongbogen in de meeste correctionals ontnemen het paard elke mogelijkheid om met de tong het bit te "dragen" en zo de lagen te ontzien. Dat dragen kan sowieso alleen maar als een ruiter een dergelijk bit gebruikt zoals het hoort, als signaalbit, en niet voortdurend met druk rijdt, met een losse kinketting ( want deze bitten worden vaak met een ketting gereden i.p.v. met een riempje wat de pijnprikkel nog groter maakt). Dat in combinatie met de hefboomwerking, die ook als zodanig gebruikt wordt, is dit dus een zeer onprettig bit.
Eigenlijk zou elk scharenbit/ shank/ kandare gebruikt moeten worden als signaalbit ( dus korte, kleine signalen die met de vingers via de teugel gegeven worden) want de scharen verveelvoudigen de kracht van de hulp in de mond/ kinkettinggroeve/ achter de oren. Dan liever dus ook met kinriem, i.p.v ketting en dan ook nog met een vrij strak gegespt riempje zodat ze scharen niet door kunnen slaan. Daarvoor is "feel/ feeling" nodig ( en balance en timing) en dat is nou net waar het bij veel ruiters aan ontbreekt, op elk niveau.
Je moet kunnen voelen wanneer het bit gaat werken, je moet kunnen voelen wanneer je een spoor gebruikt en in welke mate, je moet kunnen voelen welk paardenbeen waar is zodat je op het juiste moment een hulp kan geven, etc. etc. en dan moet je zelf ook nog het paard zo min mogelijk hinderen door in een zo perfect mogelijke balans te zitten.........Jammer genoeg worden veel paarden murw gemaakt zodat ze niet meer reageren op alle fouten die de ruiter maakt........elke ruiter maakt fouten maar ik vind het wel prettig als mijn paarden dat aangeven!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Correctional bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:33

En buiten alles om, zie je bij veel mensen ook dat ze een steeds meer inwerkend bit nodig hebben. Heel vaak wordt er echt te vroeg overgestapt naar een correctional.

En er wordt ook teveel naar uiterlijk gekeken. Veel scharenbitten zijn bewerkt en worden mede daarop gekocht. Men weet totaal niet wat maten van een bit zijn. Zoals ik eerder benoemde is bijv het stuk van het mondstuk tot de ring waar je je hoofdstel aan vastmaakt ook bepalend.
De lengte en vorm van de scharen werken allemaal net iets anders in.
De maat en hoogte van de tongboog.

Maar zoals bij elke tak van de sport kijkt men naar het eindresultaat en wie dat behaald. Dat wordt als voorbeeld genomen en naartoe gewerkt. Als men het daar al jaren zo doet, zal het wel goed zijn. En zo houden generaties lang het vol om te roepen dat het zo "hoort".

En sommige mensen kunnen aardig op een paard zitten, netjes rondsturen en ook de trucjes wel uit laten voeren. Maar ze weten bar weinig van het paard. Hoe een waard echt in elkaar zit, denkt, doet en leert etc. Dat hebben ze klakkeloos overgenomen van die mensen op een voetstuk en daar telt vooral geld, tijd en presteren.