Kniepijn sinds westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Kniepijn sinds westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 11:39

Hoi bokkers,
Ik heb sinds kort een prachtig western zadel, echt een droom die uitkomt. Alleen heb ik nu echt last van kniepijn tijdens het rijden, vooral met stappen op buitenrit begint het echt heel pijnlijk te worden. Ik heb al wat ingelezen op slanted en twisted of zelfs beide en op schokdempera maar voor ik alles aanschaf (is best duur etc) wil ik graag ervaringen van andere lezen. Wat hielp bij jullie tegen de kniepijn. Ik heb nu simpele beugels omhulsd met leer, recht toe recht aan.

Ik had bij mijn dressuurzadel de bow balance beugels, jammer dat ik die niet aan me fender kan doen.

Aight
Berichten: 3189
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Kniepijn sinds westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:45

wat mijn trainer riep zodra ik in australië voor het eerst op een westernzadel stapte was: ''LONGER STIRRUPS!!!''.

Voor mijn gevoel kon ik er niet eens op staan zo lang moest ik ze maken, maar dat was wel hetgene wat me direct van de pijn afhielp.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:59

Weet niet of dit het soort antwoord is waarop je zit te wachten, maar bij mij kwam kniepijn vanuit een te weinige stabiliteit in m'n romp. Dus gerichte core-training heeft daarbij geholpen. Kan het zijn dat je een andere balans hebt in dit zadel?

https://www.fit4riding.nl/knieklachten-ruiter/
Hier kan je er een beetje over lezen.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Kniepijn sinds westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:27

Wat voor westernzadel merk heb je?

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Kniepijn sinds westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:30

Is het een nieuw zadel? Blijven de fenders al netjes in vorm staan? Als de fenders nog recht zijn draai je ze constant met je benen en staat er dus druk op je knieen. De truc met de bezemsteel werkt dan erg goed.

Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 12:30

Coentjuh schreef:
Wat voor westernzadel merk heb je?


Een silverado

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kniepijn sinds westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:02

Heb je een foto van je zadel? En nog beter met hoe je zit?

Wat hierboven wordt gezegd; Bij veel nieuwe zadels hangen de fenders recht naar beneden. Dan hangen de beugels ook vlak tegen je paard. Omdat je je voet erin wil moet je die draaien. Het is geen dunne beugelriem, maar een dik stuk leer, de fender en dat ga je voelen.

Maar heel veel mensen zitten ook erg in stoelzit bijvoorbeeld en dan kan het ook een combi van factoren zijn.

Als je de fenders wil draaien, moet inderdaad een bezemsteel door de onderkant van de fenders in gewenste stand. Dan maak je de achterkant nat met een plantenspuit bijv en laat het zeker 1 nacht zo hangen.
Maar als dat niet afdoende is, kan het onderste deel ook gedraaid worden of kan je stirrup twisters kopen en er zijn nog hele speciale beugels. Dan moet je naar een goede western shop.

Ik zou het ook naar western tack laten verplaatsen. Dan krijg je meer reacties van mensen met western zadels.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Kniepijn sinds westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:49

Je hebt wel van die beugeldraaiers dat helpt wel.

Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 14:49

superpony schreef:
Heb je een foto van je zadel? En nog beter met hoe je zit?

Wat hierboven wordt gezegd; Bij veel nieuwe zadels hangen de fenders recht naar beneden. Dan hangen de beugels ook vlak tegen je paard. Omdat je je voet erin wil moet je die draaien. Het is geen dunne beugelriem, maar een dik stuk leer, de fender en dat ga je voelen.

Maar heel veel mensen zitten ook erg in stoelzit bijvoorbeeld en dan kan het ook een combi van factoren zijn.

Als je de fenders wil draaien, moet inderdaad een bezemsteel door de onderkant van de fenders in gewenste stand. Dan maak je de achterkant nat met een plantenspuit bijv en laat het zeker 1 nacht zo hangen.
Maar als dat niet afdoende is, kan het onderste deel ook gedraaid worden of kan je stirrup twisters kopen en er zijn nog hele speciale beugels. Dan moet je naar een goede western shop.

Ik zou het ook naar western tack laten verplaatsen. Dan krijg je meer reacties van mensen met western zadels.


Hoe verplaats ik het naar western tack?

Afbeelding
Dit is mijn zadel

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 15:25

Je zal de fenders in moeten draaien ( cowboy twist) of stirrup turners moeten gebruiken of een Permanent twist moeten maken ;-).
De 1e is vrij simpel; fenders nat maken, draaien ( ik draai ze dan zelfs 2 x), bezemsteel o.i.d. erdoor en 2 dagen laten staan en evt. herhalen. Je mag de fenders echt flink nat maken want dat geeft het beste resultaat en het leer kan daar prima tegen: https://www.youtube.com/watch?v=iceaeQhoVvQ

De permanent twist is wat lastiger maar wel het prettigst omdat de beugels dan altijd in de juiste positie hangen en blijven hangen ( die heb ik dus ook bij mijn eigen zadel) ; http://www.theequineinsider.com/resourc ... ern-saddle

Het makkelijkst (maar minst mooi ;-) ) zijn stirrup turners; die zorgen ervoor dat de beugels in de juiste positie hangen en blijven hangen. ( bijv. deze https://www.uhg-shop.nl/nl/cashel-ez-kn ... FPEALw_wcB )

Ik kan me voorstellen dat als je nu zo rijdt, zonder gedraaide fenders, dat je last van je knieën krijgt.

Ik heb de mods ook getipt dat dit beter staat bij "western tack", dan wordt het vanzelf verplaatst.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 12:24

heb je naast de zeer nuttige tips die ElCid geeft ook een foto hoe jij erop zit? Ik vind de fenders erg kort ogen, kan zijn omdat je niet zo lang bent maar vaak zitten "wij" engelse ruiters veel te kort op een westernzadel wat ook naast dat je fenders nu totaal geen vorm hebben zeker kan meespelen!

Toen ik van mijn dressuurzadel naar westernzadel ging had ik het idee dat ik echt verdomde lang zat, terug naar een dressuurzadel en iedereen vond me veel te lang zitten :P

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 12:34

Ik zit met vrij lange beugels in de klassieke dressuurzit. Dus hielen recht onder mijn billen ( als je er een meetlat langs zou leggen).
Fenders op de foto tonen inderdaad erg kort; veel ruiters in westernzadels hebben de neiging tot stoelzit ( wat ook in een westernzadel niet correct is) en dat kan ook knie en enkelklachten geven. Mij is altijd geleerd dat je min of meer "staat" als je op een paard zit; mocht je paard onder je weg lopen en je komt op de grond in dezelfde houding als je "zat" dan sta je dus recht op/ in balans. Als je in stoelzit zit en je paard zou onder je vandaan lopen dan val je dus naar achteren ( als je begrijpt wat ik bedoel). Veel ruiters zitten ook veel te zwaar op hun kont ;-).
Nadeel van sommige types westernzadel is dat ze je in die houding plaatsen ( o.a. reiningzadels) ; wij gebruiken ( door ons gemaakte) zadels van het Californische type: korter zadel, diepere zit en fenders op de juiste plek; dus recht onder de seat. Bij het zadel op de foto van TS lijken de fenders ook wat verder naar voren te liggen.

Dit ben ik.
Afbeelding

en dit is mijn zadel:
Afbeelding


Dit plaatje geeft de juiste zit weer ( ook in een westernzadel) Bron: https://www.houdingenzittepaard.nl/
Afbeelding

Hier staat ook een mooie toelichting en het verschil tussen stoel en dressuurzit.
https://www.ruiterinevenwicht.nl/algeme ... -stoelzit/

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Kniepijn sinds westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 12:52

Hier staan al goede tips, bij mij maakte lichtere beugels (bijvoorbeeld van aluminium) ook uit. Je hebt dan barefoot westernbeugels met demping/vering.

@elcid, interessant wat je hierboven plaatst. Ik zit ook korter dan jij(en brede quarter en korte pootjes), ik ga eens wat knutselen.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 13:44

Wildgirl schreef:
Hier staan al goede tips, bij mij maakte lichtere beugels (bijvoorbeeld van aluminium) ook uit. Je hebt dan barefoot westernbeugels met demping/vering.

@elcid, interessant wat je hierboven plaatst. Ik zit ook korter dan jij(en brede quarter en korte pootjes), ik ga eens wat knutselen.


Ik heb ooit, toen ik nog wel eens endurance reed, ook beugels met demping gehad dat maakte weinig uit; wel de manier waarop ik te paard zat. Ik heb nu ook meestal aluminium beugels maar op de foto zware houten met dus tapaderos ( i.v.m. werken met koeien) en dat maakt voor mijn knieën niets uit. Teveel buiging in het kniegewricht ( of overstrekking) met soms gewicht erop geeft vaak pijn in de knieën.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kniepijn sinds westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 13:51

Ik rij ongeveer 30jr in western zadels en zit nooit zo lang. Heb wel een hele slechte knie waar ik 3x aan geopereerd ben, maar dat verandert niet met lang of kort zitten.

Ik zit niet in stoelzit, tenzij ik aan het einde van een rit wat moe wordt. Maar zie mensen die lang zitten ook in stoelzit zitten, dus daar zegt lengte ook niet alles over.

Wat een fijne lengte is verschilt bij mij wel per paard.

Ik rij nu al jaren met houten beugels, maar wil wel mn eigen beugels. Mijn man heeft precies dezelfde, maar in mijn beugels staat mijn afdruk.
En ik rij altijd met laarzen met gladde zolen. Weleens met ariats stalschoenen gereden, maar vond die te stroef.

De fenders van het zadel moet je echt draaien, maar wat verder fijn is, kan echt wel per ruiter en combinatie verschillen en kan een goede trainer bij helpen. Waar veel western trainers echt te weinig letten op een goede zit en houding, dus dat is even zoeken.

Celebi
Berichten: 3646
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 14:15

Had je voorheen een smaller zadel? Ik krijg gigantische kniepijn bij brede zadels en brede paarden. In een VZH zadel ook veel sneller dan in een dressuur zadel. Misschien nog iets om in je achterhoofd te houden.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31308
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kniepijn sinds westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 14:18

HAR -> WN-TR

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kniepijn sinds westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 09:41

De fenders wat nat maken en met een bezemsteel gedraaid weghangen. Dit zal al een groot deel helpen. Maar als je zelf niet al te lang bent en je fenders dus ook hoger hangen kan dit niet genoeg zijn omdat je te weinig 'draai'lengte hebt.
Investeren in goede slanted én twisted beugels kan dan ook helpen. Persoonlijk ben ik fan van de Amerikaanse Wall's beugels en gebruik ze al jaren.