western hoofdstel voor buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

western hoofdstel voor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-22 11:50

Hallo lieve bokers,

Ik zou super graag op buitenrit meet een western hoofdstel rijden, ziet er gaaf uit en heb het altijd al eens gewild. Nu heb ik een mooi hoofdstel gezien die ik van iemand mag overnemen, voor een kleine prijs dus als het niks is is dat ook niet zo erg. Maar het is wel een one ear met 2 geplitste teugels. Dat van de teugels vind ik geen probleem, juist leuk om mee te oefenen en het te leren!! Maar ik hoor mensen die zeggen dat een one ear niet goed blijft zitten. Kan ik er dan een touwtje aanmaken? En hoe strak moet het bit zitten, hetzelfde als bij een engels hoofdstel?


Hopelijk kan iemand even helpen!

Groetjes


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: western hoofdstel voor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 12:07

Als je er niet aan gewend bent, zou ik misschien niet met een one ear beginnen. In principe hoort die bij een shank en dat is een gevorderde bit. Men zegt weleens dat ze met een snaffle sneller uit gaan.

Mijn overleden ruin had een two ear en baby shank, maar schudde rustig zijn hoofdstel uit. Niet altijd en vaak aan het einde, maar het kan.

Split reins moet je echt handig mee worden. Ik heb les gegeven en meeste mensen moeten echt een tijd wennen aan split reins.
Heb ook weleens mijn teugels uitgeleend en had een paard erop gestaan. Ruiter liet 1 teugel vallen, paard stond erop, mond wondje, teugel stuk.......

Split reins komen uit het werken van de cowboys en met de koeien, maar zijn ook veiliger met de knop van een westernzadel, dan de korte, vaste teugels van engelse hoofdstellen.

Maar er zijn wel vaste, lange teugels met slobber bars bijv. Of romal reins. Die vind ik buiten ook wel fijn en makkelijk.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 12:11

Je kan een vlechtje in de manen maken met het kopstuk achter de oren er tussen in gevlochten. Dat wordt wel eens gedaan om te voorkomen dat het hoofdstel bij een gekke beweging los komt. Een touwtje kan ook. Of je zoekt even verder naar een western hoofdstel met keelriem. Bij Kramer hebben ze veel leuke modellen die betaalbaar zijn.

Welk bit ga je gebruiken? Het beste is gewoon je eigen bit, en dan even strak.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Re: western hoofdstel voor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-22 12:34

Ik wil een mijn eigen dubbelgebroken bit gaan gebruiken!

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Re: western hoofdstel voor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-22 12:35

Afbeelding
deze is misschien beter?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: western hoofdstel voor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 12:45

Dat is een veel fijner hoofdstel :j

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:27

one ear kan je ook een losse keelriem aan bevestigen, maar deze dient iets strakker te zitten dan bij gewone hoofdstellen (daar moet opstaand vuist tussen kunnen, maar bij een western hoofdstel gaat ie alsnog eraf dus iets strakker)

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:41

Haffie_lover schreef:
Ik wil een mijn eigen dubbelgebroken bit gaan gebruiken!


Dan beter het hoofdstel van je voorbeeld. En ook belangrijk ene riempje aan je bit.

En je hoeft niet per se split reins, maar dan wel extra lange teugels. Er zijn ook touwteugels in leuke kleurtjes met slobber bars.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:42

one en two ear hoofdstellen zijn bestemd om te rijden met een shank (scharenbit). Als je een gewoon bit hebt, kun je beter kiezen voor een hoofdstel zoals op het fotootje hierboven :)

Born to slide, forced to work

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Re: western hoofdstel voor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-22 14:31

dus julie zouden deze aanraden voor een dubbelgebroken bit?

Afbeelding

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: western hoofdstel voor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:51

Dit model toch, ja.

Born to slide, forced to work

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:52

Haffie_lover schreef:
dus julie zouden deze aanraden voor een dubbelgebroken bit?

[ [url=m/XR8gdG.png]Afbeelding[/url] ]


Ja, zoals paar keer gezegd; dit type hoofdstel hoort bij een trens/snaffle. Maar met riempje aan het bit.

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Re: western hoofdstel voor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-22 11:44


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: western hoofdstel voor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:19

Tja, goed leer heeft waarde. De bovenste is echt heel goedkoop en kan je vraagtekens stellen bij de kwaliteit.
Mensen denken snel dat het voor af en toe niet uitmaakt, maar juist dan mag het niet scheuren en breken. Dat gebeurt bij niet of weinig gebruiken misschien nog wel sneller.

Goed leer bewaard ook zijn waarde en gaat lang mee. Mijn oudste western hoofdstel is ruim 25jr oud en nog netjes. Ik poets en smeer niks, maar het is gewoon goede kwaliteit. Was alleen wel erg duur.

Bij western betaal je vaak ook voor de versiering. Een basic trainingshoofdstel zal goedkoper zijn dan een showhoofdstel bijvoorbeeld.

Als je het leuk vindt, kan je ook naar bijv een Arthurs gaan en je ogen uitkijken wat er allemaal te koop is. Hij heeft de meeste keus en in elke prijsklasse wel wat.

Investeer in ieder geval wel in goede reins/teugels. Ik koop bij Arthur altijd geoliede teugels en heb zelf voorkeur voor smal. Maar ze zijn altijd soepel en nooit scheuren of breken.

Als je paard gewoon een hoofdstel gewend is gaat het niet irriteren. En nogmaals; vergeet het bitriempje niet.

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Re: western hoofdstel voor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-22 12:32

Oke, bedankt! Maar is dat tweede hoofdstel wat?

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: western hoofdstel voor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:41

Die van kifra heb ik in two ear model, en ik moet zeggen, dat is wel echt een mooi hoofdstel, goed afgewerkt en mooi leer.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:43

Haffie_lover schreef:
Oke, bedankt! Maar is dat tweede hoofdstel wat?


Heb het niet in mn handen gehad, dus durf het niet te zeggen. Is geen echte western shop, maar geloof dat ze daar wel redelijke kwaliteit aanbieden.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:46

Je kunt prima met een 1 ear rijden met een snaffle met de meeste paarden. Ik rij al jaren met alleen een kopstuk. Geen keelriem neusriem oortje oid nodig en hij blijft prima zitten. Maar het hangt een beetje van het hoofd van je paard af. De flinke oren van mijn paard vervullen de functie van keelriem en hij schuift niet naar achteren dus prima. Ik zou gewoon eens met alleen kopstuk gaan rijden in de bak en dan kijken of de boel blijft zitten of gaat schuiven naar voren of achteren. Het laatste wat je wilt is op buitenrit je hoofdstel verliezen.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:52

Wil je perse western? Ik gebruik gewoon een hoofdstel en heb de neusriem weg gelaten. Hoef ik niks speciaals voor te kopen. Scheelt ruimte en geld. Kan er ook op die manier een bitloze neusriem aan gooien i.p.v een bitje. Dus extra handig. :D

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: western hoofdstel voor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:42

Dat hoofdstel met blauwe pareltjes is van goede kwaliteit. Een vriendinnetje van mij verkoopt het ook in haar shop. Het is een hoofdstel van Cattleman's en het ziet er in het echt heel leuk uit.

Born to slide, forced to work

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:43

Sas_Mon schreef:
Je kunt prima met een 1 ear rijden met een snaffle met de meeste paarden. Ik rij al jaren met alleen een kopstuk. Geen keelriem neusriem oortje oid nodig en hij blijft prima zitten. Maar het hangt een beetje van het hoofd van je paard af. De flinke oren van mijn paard vervullen de functie van keelriem en hij schuift niet naar achteren dus prima. Ik zou gewoon eens met alleen kopstuk gaan rijden in de bak en dan kijken of de boel blijft zitten of gaat schuiven naar voren of achteren. Het laatste wat je wilt is op buitenrit je hoofdstel verliezen.


mijn dochter deed het ook altijd, maar is toch dikwijls moeten afstappen omdat het hoofdstel over zijn hoofd was gegaan. Gelukkig was het een mega brave pony :D

Born to slide, forced to work

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 15:07

sevke schreef:
Sas_Mon schreef:
Je kunt prima met een 1 ear rijden met een snaffle met de meeste paarden. Ik rij al jaren met alleen een kopstuk. Geen keelriem neusriem oortje oid nodig en hij blijft prima zitten. Maar het hangt een beetje van het hoofd van je paard af. De flinke oren van mijn paard vervullen de functie van keelriem en hij schuift niet naar achteren dus prima. Ik zou gewoon eens met alleen kopstuk gaan rijden in de bak en dan kijken of de boel blijft zitten of gaat schuiven naar voren of achteren. Het laatste wat je wilt is op buitenrit je hoofdstel verliezen.


mijn dochter deed het ook altijd, maar is toch dikwijls moeten afstappen omdat het hoofdstel over zijn hoofd was gegaan. Gelukkig was het een mega brave pony :D


Vandaar dat het handig is het eerst in de bak uit te testen. Het hangt erg van de vorm van het hoofd af of het kan.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 16:19

Sas_Mon schreef:
Vandaar dat het handig is het eerst in de bak uit te testen. Het hangt erg van de vorm van het hoofd af of het kan.


Je kan het beter gewoon niet adviseren.

Het is niet voor niks dat men dat normaal niet doet of aanraadt.

Als je het zelf doet, prima. Maar niet anderen zeggen het ook te doen, tenzij ze dat per se willen en zelf de risico's nemen.

En vaak gebeurt het niet, maar mijn ruin heeft meerdere keren zijn two ear met baby shank afgeschud tijdens buiten rijden. Meestal als hij flink zweette. En dan was hij braaf en goed aan de hulpen, kon ook zonder hoofdstel gereden worden. Maar moet er niet aan denken dat het mensen overkomt die moeite hebben met buiten rijden en zeker op bepaalde plekken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers