Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 15:10

Het valt me vaker op dat trainers 1 western zadel hebben en dat op meerder quarters legt. En dat dat dus schijnbaar prima past. Ik snap dat het niet opgaat als je een Fries of Tinker tussen hebt zitten….
Ik kom ook regelmatig filmpjes tegen waarbij de cowboy/rancher het zelfde zadel voor meerdere paarden gebruikt en met het pad eventueel iets aanpast.

Hoe kan het dan dat wij als paardenbezitter van 1 of 2 quarters zo moeilijk doen met zadels en zadelpasproblemen hebben?

Zijn wij te moeilijk? Doen die paardenmensen met 1 zadel iets verkeerd?
Of zijn de zadels op de nederlandse markt niet “standaard’ genoeg? Of zijn onze quarters niet standaard genoeg?

Ook ik heb mijn zadels per paard op maat laten maken…. Gekte of noodzaak?

Online gevonden:

What saddle fits the most horses?
Semi-Quarter horse bars usually have a 6 1/4" gullet, and Quarter Horse Bars usually have a 6 1/2" to 6 3/4" gullet. Designed to fit the average horse, one of these two widths will fit approximately 80% of horses comfortably. Full-Quarter horse bars usually have a 7" gullet.

Even de knuppel in het hoenderhok……of duivel van de advocaat……
Laatst bijgewerkt door BoktVerlaten op 23-04-22 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:13

Geen westernruiter maar dit speelt evenzeer bij "engelse" zadels. Ik gebruik ook één zadel op al mijn paarden. Advocaat van de duivel/knuppel in het hoenderenhok maar in mijn mening is al dat extreme gedoe met zadels een teken dat je op zoek moet naar een betere lesgever.

LaPluche

Berichten: 1978
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:14

Ik heb voor spring ruiters gewerkt en die rijden ook met 1 of 2 zadels.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:15

In mijn ogen kan dat niet.
En ik zie het helaas ook vaak bij trainers met springzadels/dressuurzadels die gewoon hetzelfde zadel op een ander paard gebruiken en dus echt maar 1 zadel hebben voor zadelmak maken of doorrijden, soms rijden ze ook meerdere paarden op concoursen met een en zelfde zadel.
Dit lijkt me echt niet gezond te zijn voor de ruggen van de dieren.
Geen één paard is immers hetzelfde gebouwd.
De ene heeft bredere schouders, hogere schoft, langer doorlopende schoft, kortere rug etc.

Mijn eigen ervaring, ik had een D pony met extreem korte rug. Daar paste een wintec 16, 5inch maar zeer nipt op zonder op de lendenen te liggen terwijl datzelfde zadel op een andere D pony wel prima lag. Beide liepen dan ook heel anders onder hetzelfde zadel.

Ik blijf dus toch liever altijd een goed aangemeten zadel per paard aanraden. Voor mijn jonge draver heb ik dit ook laten doen.

Als je kijkt naar de dressuur ruiters op hoog niveau, deze laten ook zadels aanmeten, dat doen ze ook niet voor hun eigen plezier lijkt me?
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 23-04-22 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:17

Vanuit het engelse rijden gezien:

Een zadel moet passen voor paard en ruiter. Echter soms loopt een dier beter met een minder passend zadel als met de perfect passende.

Dan kom je vervolgens een halflinger tegen met een totaal niet passend zadel. Je zou denken dat rug helemaal verrot moet zijn en dat niet lekker kan bewegen ermee. Maar de osteopaat kon niet echt niets vinden en dier liep z dressuur. Blijkt dat ruiter verdomd handig is en super het dier kon begeleiden. Dus ik als prutser heb ter compensatie dus wel gewoon het meest ideale zadel nodig omdat ik een stuk handigheid mis.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:19

Laat ik nu net 2 totaal verschillende paarden hebben gehad waarbij ik mijn zadel zelfs niet aan kon passen zodat het wel goed kwam te liggen, de één rond geribt met bijna geen schoft en de ander een mega hoge schoft en een normaal gebouwde ribbenkast. Je zult altijd uitzonderen er tussen hebben waardoor een zadel niet echt lekker zal passen of goed zal liggen. Maar ik ken inderdaad genoeg mensen met meerdere paarden die het met 1 zadel redden.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:24

Ayasha schreef:
Geen westernruiter maar dit speelt evenzeer bij "engelse" zadels. Ik gebruik ook één zadel op al mijn paarden. Advocaat van de duivel/knuppel in het hoenderenhok maar in mijn mening is al dat extreme gedoe met zadels een teken dat je op zoek moet naar een betere lesgever.


Dat ben ik toch echt niet met je eens.
Ik geef nu zo’n 10 jaar fulltime les en je wil niet weten wat er voor bagger op de zadelmarkt te krijgen is. Ga er maar vanuit dat 70% gewoon 0 verstand van zadels heeft en er maar wat op legt. Er zijn tegenwoordig zoveel type paarden en daar kun je dan echt niet met 1 zadel op gaan zitten. Te lange zadels op te korte rugjes. Te smalle of te brede bomen. Zo pijnlijk voor je paard! Je mag nooit concessies doen op je zadel.
Je zit daar met je volle gewicht een uur in te werken, dat moet gewoon goed zijn. En als je 10 dezelfde type paarden hebt kun je vast wel uit de voeten met kwalitatief goed zadel met een pad of bontje, zoals je op prof stallen vaak ziet. Maar toch hebben die vaak ook nog meerdere modellen in verschillende boommaten. Laat mensen vooral niet in de waan dat een zadel niet belangrijk is.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:26

Heb je heel erg uiteenlopende paarden past het niet.
Maar toen ik vroeger nog bij een handelstal reed waren het allemaal een beetje dezelfde KWPN-ers
En dan kwam je redelijk goed uit de voeten met een zelfde goed merk zadel.
Voordeel was natuurlijk ook dat waar ik ze trainde ze niet lang stonden. Voor mijn eigen paarden die dus lange tijd hetzelfde zadel op krijgen ben ik er meer precies aan.

Maar ik denk dat er ook te vaak de schuld in van alles en nog wat gestoken word, maar te weinig in de spiegel gekeken word.
Want als je keek wat je vroeger voor harde zadels had, voor ruiter en paard. Smal tussenkanaal.
En die paarden liepen ook (top) sport.
Daarmee wil ik niet zeggen dat de nieuwe geen vooruitgang zijn, maar we dus ook wel overdrijven.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:29

Ik vind het niet gek dat een trainer een zadel voor meerdere paarden gebruikt met in- of doorrijden, ze veranderen dan nog zo veel dat het geen doen is om telkens een zadel te wisselen of aan te laten passen. Natuurlijk moet je het wel goed in de gaten houden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:36

_Zsazsa_ schreef:
Ayasha schreef:
Geen westernruiter maar dit speelt evenzeer bij "engelse" zadels. Ik gebruik ook één zadel op al mijn paarden. Advocaat van de duivel/knuppel in het hoenderenhok maar in mijn mening is al dat extreme gedoe met zadels een teken dat je op zoek moet naar een betere lesgever.


Dat ben ik toch echt niet met je eens.
Ik geef nu zo’n 10 jaar fulltime les en je wil niet weten wat er voor bagger op de zadelmarkt te krijgen is. Ga er maar vanuit dat 70% gewoon 0 verstand van zadels heeft en er maar wat op legt. Er zijn tegenwoordig zoveel type paarden en daar kun je dan echt niet met 1 zadel op gaan zitten. Te lange zadels op te korte rugjes. Te smalle of te brede bomen. Zo pijnlijk voor je paard! Je mag nooit concessies doen op je zadel.
Je zit daar met je volle gewicht een uur in te werken, dat moet gewoon goed zijn. En als je 10 dezelfde type paarden hebt kun je vast wel uit de voeten met kwalitatief goed zadel met een pad of bontje, zoals je op prof stallen vaak ziet. Maar toch hebben die vaak ook nog meerdere modellen in verschillende boommaten. Laat mensen vooral niet in de waan dat een zadel niet belangrijk is.

Ik heb een arabisch typje en een barok type die met hetzelfde zadel gereden worden. Compleet verschillend in bouw dus. Arabisch typje komt van een plek waar ze zelfs met elke maand een zadelpasser ook elke maan de osteopaat moesten laten komen en nog kwam hij constant in protest dus het is niet dat hij het maar over zich heen laat komen. Inmiddels loopt hij hier al tien jaar onder hetzelfde zadel als mijn eerdere KWPN merrie en mijn huidige meer barokke merrie zonder osteopaten en zonder protest. DA kijkt elke keer als hij komt de rug na op gevoeligheden, nooit reactie.

Je hoeft het niet met me eens te zijn maar ik heb hier echt niet "replica's van elkaar" staan. Dus daarop is mijn mening niet gebaseerd. Het enige voordeel dat ik wellicht heb is dat ik met een 16.5 inch zadel lig dus tenzij ik shetlanders wil gaan rijden is mijn zadel niet snel te lang. :+ Veel korter in de rug dan het arabierentypje worden ze niet.

Ik zeg niet dat een zadel niet slecht kan liggen. Ik zeg enkel dat dat overdreven gedoe met elke maand laten aanpassen en dan nog een paard hebben dat niet wil lopen niet meer aan je zadel ligt.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:47

Ik vind het kort door de bocht dat je op zoek moet naar een andere lesgever als het zadel niet past en het paard gaat in protest. Mijn paard mepte mij de zadelplaats uit als ze gezadeld moest worden met haar niet passende zadel, met het nieuwe zadel gaat het zonder probleem.
Tijdens het rijden merkte ik niet veel van protest, alleen loopt ze nu wel fijner.



Maar, trainers rijden veel paarden, die hebben echt niet voor elk paard die er maar een paar maanden staat een aangepast zadel. Die gooien er een padje/bontje onder en gaan rijden. Vaak hebben ze een of twee zadels die ze op alle paarden gebruiken.
Als je een zadel hebt die niet te diep is en redelijk algemeen van vorm kan het snel aan.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:50

Hangt ook erg van de boom af. Een westernzadel en springzadel zijn vaak vlakker van boom waardoor her op meer paarden past. Bij dressuurzadels is er ook veel meer te kiezen door de ruiter.
Ik heb een msfc voor mijn oudste paard, ligt goed op de andere maar die past net zo goed onder mijn goedkope wintec als onder de dure cwd van mijn stalgenoot. Er zit ook gewoon veel commercie aan verbonden

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:54

Een trainer rijd een paard vaak ook niet lang (a la jaren, meestal denk je dan in weken).

Bij engelse zadels denk ik dat als het zadel maar wijd genoeg is en niet te lang, dat je veel tijdelijk kunt oplossen met inlages.
Maar je moet er wel kijk op hebben.
Bij een handelsstal bijv. hebben ze vaak toch wel een aantal zadels en dan is er altijd wel eentje die in de buurt komt.
Het verloop is te groot om voor elk paard iets op maat te laten maken.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:56

Nouja, of het kan .. tsja blijkbaar wel. Ik heb ook op ranches gewerkt/stage gelopen en daar waren inderdaad een stuk of 4 zadels die van paard naar paard gingen. Die zadels lagen inderdaad grotendeels prima.

Uit mijn eigen ervaring; mijn equiflex zadel was gepast op mijn merrie van 1.62 anglo-arabier x arabisch volbloed. Toen ik mijn Quarter ging inrijden kon dit exacte zadel ook op mijn smalle, niet ingereden, Quarter liggen van toen 1,45 ongeveer. Een poosje met een kleine opvulling aan de voorzijde gereden maar uiteindelijk was ze er gewoon in gegroeid en vervolgens na jaren zelfs uitgegroeid.

Het kan echt niet in alle gevallen maar over het algemeen zijn Quarters allemaal wel een beetje hetzelfde gebouwd. Sla me niet gelijk neer, over het algemeen. De één is wat smaller dan de ander. Of wat korter dan de ander. In principe heb je dan tussen de 2 á 4 zadel waarvan er echt wel één goed genoeg ligt om mee te trainen.

Een trainer traint een paard voor een bepaalde tijd, sommige met het zadel van de eigenaar. Als er eenmaal spieropbouw en dergelijke is en paard is weer bij de eigenaar of dergelijke dan wordt daar echt wel weer verder naar gekeken :) Of in ieder geval, in mijn ervaringen die ik van dichtbij heb gezien. Maar zo kan ik nog wel hele verhalen typen, denk dat ik zo de kern heb beschreven. In mijn geval.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 16:01

Ik ken ook western trainers die eigen paarden jaren met 1 zadel rijden. En ook ranch workers die 1 zadel hebben met verschillende pads.
https://www.youtube.com/watch?v=NUXAKtg6SuA
Ook in dit filmpje: 1 zadel met uitleg hoe je met pads kan zorgen dat het op een quarter, een muildier en een paard met hoge schoft past.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 16:03

Sommige trainers werken mn met 1 of slechts een paar bloedlijnen. Dat type paard heeft hun voorkeur. En dan krijg je dieren die qua bouw ook op elkaar lijken. Dan kan ik me goed voorstellen dat je met een paar zadels goed terecht komt.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 16:12

Ja, daar zit wat in.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 16:19

Ayasha schreef:
Geen westernruiter maar dit speelt evenzeer bij "engelse" zadels. Ik gebruik ook één zadel op al mijn paarden. Advocaat van de duivel/knuppel in het hoenderenhok maar in mijn mening is al dat extreme gedoe met zadels een teken dat je op zoek moet naar een betere lesgever.


Ten eerste kan je een engels zadel echt niet vergelijken met een western zadel. Daar zit echt teveel verschil in.

Dat een zadel moet passen en anders echt flinke problemen kan geven, is bekend. Dat heet ontwikkeling. Hadden we het vroeger geweten, dan hadden we veel ellende kunnen voorkomen.

Maar ook toen en ook bij engelse zadels werden vaak aanpassingen gedaan. Zat mensen die met schuim onderleggers reden, een voorsingel hadden, een staartriem etc.
En ik reed vroeger dagelijks langs een manege waar de paarden buiten stonden met zonder uitzondering allemaal witte plekken rond de schoft.

Dat mensen doorslaan is niet nodig, maar heel vaak ligt dat aan de mensen zelf. Ze willen voor een dubbeltje op de eerste rij en kopen zomaar een western zadel. Dat je er eerst achter moet komen dat je dat zelf niet kan beoordelen en 3x een verkeerd zadel koopt is een les voor velen.

Daarom besluiten mensen daarna toch eens te investeren.

Een andere lesgever zoeken slaat nergens op.
Er zijn weinig goede western lesgevers in Nederland. Dat zijn allen geen zadelpassers. De 1 wil aan alles verdienen en een klant zogenaamd adviseren, kan wat verdienen aan een zadel bijv.....En de ander is heel makkelijk en zegt; koop een X, dat past altijd.

De betere trainers hebben een zadel om te trainen en vaak eentje om te showen of zelfs nog wat keus. Dus 1 voor brede paarden en 1 voor iets smallere.
De betere zadels hebben ook een betere pasvorm voor quarters. Met een dikke, goed dempende en verdelende pad, zal er niet direct schade ontstaan.

Maar er zijn ook mensen die hun zadel bij hun paard achterlaten en de trainer verzoeken daarmee te rijden.

Er zit een groot verschil in over elke mm miepen, met een zadel rijden dat echt heel erg fout ligt of een zadel dat "wel kan".

Maar als zadels lukraak overal op worden gegooid, moet men ook niet zeiken dat paarden problemen hebben of gewoon kapot gaan. Want dat het effect heeft op de rest, weten we anno 2022 ook. Maar veel mensen vinden het ook fijn om te roepen dat quarters jong kapot gaan, te jong worden ingereden, de reining te hard is etc. Niet kijkend naar alle externe factoren waar de paarden echt kapot door gaan, oa; management, voer, slecht bekapwerk etc.

En anderen vertellen weer trots hoe goed zij voor hun paarden zijn die 6x pj naar een fysio/osteo gaan. En dan steeds vastzitten, scheef etc.

Een trainer kan geen 10 passende zadels aanschaffen. Jonge paarden hebben vaak geen passende zadels van zihzelf, dus dat die met 1 zadel worden ingereden doe je toch heel weinig tegen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 16:22

Ik ken ook meerdere stallen waar het op deze wijze gaat, en over het algemeen zal je, je verbazen hoe "goed" deze ruggen zijn in vergelijking met wat je bij veel particulieren ziet lopen.
Als je voor kwpners een redelijke "gewoon" zadel hebt met een MW boom, 17,5 inch, dan zal je verbaast staan hoe vaak dat goed gaat. Is het paard dan wat schraal of heeft een hoge schoft dan komt er een bontje bij en de rest gaat wel aardig.

Het heeft echt wel te maken met het "type" paard, ik kom namelijk helemaal nergens met een MW boom, doe mij maar XW :+

Groot verschil zit hem in: hoe intensief word en dier gereden, vergeet niet dat de meeste grote stallen écht niet 20 minuten hun paard aan een lang teugeltje laten "instappen"(lees wat doelloos door de bak sloffen) Het zal vaker zijn dat een dier uberhaupt maar 3x 20 minuten gereden word per week
én een groot verschil is dat de ruiters daarin in balans zitten. Als een ruiter een onafhankelijk zit heeft, en vooral het zwaartepunt niet te ver naar achteren laat komen, dan kom je echt met heel veel weg.

Je hebt echt wel situaties waarin een zadel écht niet past, maar zeker met een paar standaard zadels kom je al vrij snel op een "voldoende" passend zadel.

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 16:22

Ik vind zadels net schoenen. Het is belangrijk dat ze goed passen, maar 1 schoen past meerdere mensen goed.
(Afwijkende voetstanden, aandoeningen en uitzonderingen daargelaten uiteraard.)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 16:23

troi schreef:
Sommige trainers werken mn met 1 of slechts een paar bloedlijnen. Dat type paard heeft hun voorkeur. En dan krijg je dieren die qua bouw ook op elkaar lijken. Dan kan ik me goed voorstellen dat je met een paar zadels goed terecht komt.


Trainers krijgen doorgaans de paarden die talent hebben en soms wel een zelfde type en bouw, maar dat zegt nog niks over het passen.

Ik heb moeder, zoon en dochter en die passen echt niet hetzelfde zadel.

En er zijn trainers die meer het jonge paarden inrijden doen en anderen die meer de sport paarden hebben en showen.

Je kan de trainer de schuld geven, maar de eigenaar is verantwoordelijk. Je investeert of niet. Maar je kan van een trainer niet verwachten dat hij/zij een paard gaat inrijden met een zadelmarkt zadeltje.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 16:26

siskeh schreef:
Ik ken ook meerdere stallen waar het op deze wijze gaat, en over het algemeen zal je, je verbazen hoe "goed" deze ruggen zijn in vergelijking met wat je bij veel particulieren ziet lopen.
Als je voor kwpners een redelijke "gewoon" zadel hebt met een MW boom, 17,5 inch, dan zal je verbaast staan hoe vaak dat goed gaat. Is het paard dan wat schraal of heeft een hoge schoft dan komt er een bontje bij en de rest gaat wel aardig.

Het heeft echt wel te maken met het "type" paard, ik kom namelijk helemaal nergens met een MW boom, doe mij maar XW :+

Groot verschil zit hem in: hoe intensief word en dier gereden, vergeet niet dat de meeste grote stallen écht niet 20 minuten hun paard aan een lang teugeltje laten "instappen"(lees wat doelloos door de bak sloffen) Het zal vaker zijn dat een dier uberhaupt maar 3x 20 minuten gereden word per week
én een groot verschil is dat de ruiters daarin in balans zitten. Als een ruiter een onafhankelijk zit heeft, en vooral het zwaartepunt niet te ver naar achteren laat komen, dan kom je echt met heel veel weg.

Je hebt echt wel situaties waarin een zadel écht niet past, maar zeker met een paar standaard zadels kom je al vrij snel op een "voldoende" passend zadel.


Het gaat hier om western zadels en dat werkt toch echt anders.

Je kan wel een paar neerleggen met verschillende bomen, maar ook dat zegt niks. Een fq boom van merk a is niet hetzelfde als een fq van merk b.
En er telt veel meer mee. Ook de lengte van het zadel, de plek van de singel etc.
En wat de trainer voor pads gebruikt.

Daarnaast zijn western zadels een beste investering. De betere trainers rijden op kwalitatief goede zadels en daar kunnen ze er geen 10 van hebben liggen.

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 16:35

Er lopen ook veel paarden rond met een rug die zich heeft aangepast aan de vorm van het zadel.. :+

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 16:40

Ik kijk ook vanuit de Engelse zadels en niet de western omdat ik daar geen ervaring mee heb.

Ik ken inderdaad meerdere stallen/mensen die veel paarden met 1 zadel rijden. Zo weinig keus lijkt me eigenlijk niet te doen, ook al heb je veel hetzelfde type paard, dat zegt weinig over de vorm van de rug.
Maar ik begrijp ook zeker dat trainers niet voor elk paard dat er een paar weken of hooguit een paar maanden staat en zadelpasser kan laten komen. Ze moeten immers ook winst maken en zo'n zadelpasser is dan een flinke investering om weer terug te verdienen. En een paar weken met een zadel dat niet helemaal perfect ligt, maar goed genoeg, daar zullen paarden ook heus nog geen problemen van krijgen.
Als tussenweg zouden ze dan een aantal zadels moeten hebben liggen om zo het beste zadel te kunnen gebruiken, máár, dan moeten die mensen wel genoeg kennis hebben van zadels om te weten welke dan het beste is en helaas ontbreekt dat toch veel van dit soort stallen. Dan bereik je er alsnog weinig mee als je meerdere zadels (of pads etc) hebt.

En ik denk dat er ook een belangrijk verschil is tussen een zadel dat acceptabel (paard heeft er geen last van) ligt en een zadel dat goed (paard vindt het ook echt prettig) ligt. Voor een trainer die het paard moet verbeteren, is het prima om een acceptabel zadel te hebben. Als je een paard goed kent (of een heel gevoelig paard en gevoelige ruiter hebt), zul je het verschil merken tussen een acceptabel en goed zadel, maar dat verschil is waarschijnlijk zo klein, dat je daar in trainingssituaties niet zo veel aan hebt. Dat merk je pas wanneer je de puntjes op de i gaat zetten en net dat beetje meer wil. Dus daarmee valt voor mij ook het nut van die zadelpasser een beetje weg (mits de ruiter wel genoeg kennis heeft om een acceptabel zadel uit te kiezen)

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 16:43

WHorse schreef:
Ik ken ook western trainers die eigen paarden jaren met 1 zadel rijden. En ook ranch workers die 1 zadel hebben met verschillende pads.
https://www.youtube.com/watch?v=NUXAKtg6SuA
Ook in dit filmpje: 1 zadel met uitleg hoe je met pads kan zorgen dat het op een quarter, een muildier en een paard met hoge schoft past.


Mijn Quarter merrie heb ik vanaf haar 3e tot aan haar 9e met hetzelfde zadel kunnen rijden, werd regelmatig gecontroleerd. Dus ja, het kan wel. Het filmpje heb ik verder niet gekeken ik reageerde op je 1e zin.