Back on track westernpad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sharonsemme

Berichten: 584
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:11

Popstra schreef:
Met een gewone bandage zal je paard ook geen olifantbeen hebben. :)
Zeg niet dat je onervaren bent, ik zeg dat je later wellicht gaat in zien dat je al die ,,speciale,, vooral dure oliebol niet nodig hebt voor dezelfde resultaten.

Toen ik 1 paard had kocht ik ook alles wat ik me liet wijs maken dat goed zou zijn. Ik heb nu 9 paarden. Gebruik al die onzin niet en ook geen dure supplementen meer en die paarden doen het hartstikke goed.
Je word wat meer nuchter zeg maar.

Maar nogmaals, als het je een goed gevoel geeft dan kopen


Dat ben ik niet met je eens. Mijn vriend heeft in het begin eindeloos gewone bandages en drukverband gebruikt. Haar benen lagen daardoor open, je sluit de huid dan op. Daarom ben ik na een tip de stal beschermers gaan gebruiken. Die werkt vele malen beter en hierdoor nooit meer wondjes oid gehad gezien je de huid niet afsluit.
Altijd makkelijker praten natuurlijk als het nooit geprobeerd is. Het kost wat maar daardoor heeft mijn paard wel beter kwaliteit van leven gekregen (en nee dit is niet overdreven)bovendien met 7 weken boxrust na de operatie werkte de deken ook enorm voor haar gespannen spieren.

Maar ieder zijn mening, ik zou alleen geen mening uiten als ik het niet persoonlijk ervaren heb.

Let a horse whisper in your ear
and breathe on your heart..
[KS-ITP] [VOLG] Het wilde leven van valk hengst Baron Legend!


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Back on track westernpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:23

Maar dan heb je wel de verkeerde bandages of bandageer je niet goed.

Mijn ene merrie haar been lag compleet open en heeft weken met drukverband gestaan. Lieten haar tegen advies in 24/7 rondlopen en been werd juist mooi slank. Veearts kwam elke 3 dagen nieuw verband leggen. Kan het ook zelf, maar de kans dat de hechtingen zouden pakken was nihil, dus wilde zekere voor het onzekere.

Mijn broer was meervoudig gehandicapt, rolstoel gebonden etc. Woonde wel thuis. Heb zelf meerdere malen ook langere tijd in het ziekenhuis gelegen.
Nog nooit is er ook maar 1 arts, van alle artsen en therapeuten geweest die met een BOT of vergelijkbaar materiaal kwam. En mijn broer had echt wel drukplekken bijv. En ik zelf lag door bij mn hielen.

Ik wil alles geloven als het bewezen wordt en niet omdat mensen roepen dat het voor hun werkt. Dat kan het placebo effect zijn en daar koop ik niks voor.
Net als popstra zie ik dat veel teveel mensen bij hun paarden van alles ontbreken in de goede basis en dan gaan oplossen met supplementen, therapie, dekens met toestanden etc.

Stalbenen heten niet voor niks stalbenen bijvoorbeeld! Mijn merrie had ze toen ze 20 was en bij ons terug kwam. Ze had toen ook mok. Nu al jaren niet meer.
Mijn ruin had continu rotstraal. Goed management en vaak en goed bekappen en nooit problemen. Zonder middeltjes.

En ja, dat komt wel door ervaring. Door veel paarden bezitten, lesgeven, dus bij veel paarden komen, op diverse stallen etc + open staan voor alle info die je mee krijgt.

Als BOT een echt mooie pad had gemaakt, hadden ze dat niet met kunststof gedaan. Voor die paar vezeltjes die iets zouden kunnen doen, ga ik alsnog geen kunststof materiaal op de rug leggen als ik hele mooie en goede wollen pads heb liggen. Die door hun goede eigenschappen al aan de werking komen die nodig is.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:21

sharonsemme schreef:
Maar ieder zijn mening, ik zou alleen geen mening uiten als ik het niet persoonlijk ervaren heb.


Maar dat is juist de grap, namelijk dat ik al die jaren ook vanalles geprobeerd heb en er door ervaring dus achter ben gekomen die middelen geen toegevoegde waarde hebben. Bin there, done that. Dus kan wel degelijk mijn mening geven!
Zo gebruik ik nu sinds 2 jaar de Niagarra Equisage. Dit is bijv het eerste product waarvan ik zeg, ja dat doet wat als iemand naar ervaring daarmee vraagt.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Back on track westernpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:55

Het placebo effect is gewoon heel groot.

Ik gebruik best pittige medicatie voor reuma en heb daar ook wel last van. Dus als er alternatieven zijn, had ik die echt volop gebruikt. Maar heb inmiddels een verzameling spullen die niet werken. Maar ook fysio bijv helpt gewoon niks, 0,0. Ook een andere fysio niet.

CBD en THC helpen, maar ja, dat mag je dan niet zeggen. Dan gaat iedereen steigeren. Alle chemische bende is natuurlijk veel beter, veiliger etc.

Iedereen mag kopen wat ie wil, maar vaak is er wat mis in de basis, als je zaken moet oplossen met een zogenaamde therapie deken, supplement, massage etc.
En dan nog, Wat vervangt het??

Ik ken de vitalfloor, heb er zelf op gestaan en weet best veel mensen die er gebruik van hebben gemaakt. Maar eigenlijk vervangt het 24/7 vrij bewegen op een goede ondergrond.
Wij hebben mn ruin met dubbele peesblessure buiten gezet en die is ook opgeknapt.

En wat doet tijd? Mensen zeggen vaak: mijn paard is genezen na 2 maanden boxrust bijvoorbeeld. Of ik heb 3 maanden supplement x gebruikt en het gaat nu weer goed. Of ene therapie, kruid etc etc etc
Wie zegt dat het anders niet was genezen? Dat weet je niet als je voor een bepaalde weg hebt gekozen.

Als je gewoon een goede pad koopt, een goed trainingsschema hebt en netjes traint, kan je paard heel goed onder een goede pad vandaan komen. Dan kan ik ook zeggen dat die pad een heilzame werking heeft.
Heel vaak doen mensen ook teveel en-en veranderen en zeggen dan dat iets werkt.

Mijn nek is een heel groot probleem en ik weet wel zeker dat het warm houden scheelt en ik daar geen kol van BOT voor nodig heb.

Zelfde als nu al die nieuwe therapie dekens voor voor of na het trainen of ene dagje vrij. Is het wel zo goed? Ik laat mn paarden vrij rondlopen na rijden/trainen. Ze rollen, zijn lekker in beweging etc. Wat draagt bij aan herstel?
Is het ook niet gemak van de ruiter? Slecht uitrijden, snel snel. Of is het voor hun eigen gevoel? Kijk eens wat ik over heb voor mn paard........Iedereen doet het, dus we doen mee en zie ons het paard verwennen. 9 van de 10 paarden werken niet echt hard. Ze werken hooguit verkeerd.
Gaat er niet iets mis in de voeding, als een paard slecht kan herstellen, spierproblemen heeft. En verandering van voer, duurt even voor je echt effect ziet vaak.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Back on track westernpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:09

Klopt, vrije beweging en juist na een training is het beste. Ik heb hier nooit problemen met dikke stalbenen, stijfheid e.d
De paarden kunnen lopen, spelen en rollen na een intensieve training.
Scheelt heel veel supplementen.

Ik l*l niet met de wind mee nee...


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Back on track westernpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:37

Ja, en een goed traininsschema. Ik zie mensen heel slecht losrijden en uitrijden. Daarna staan veel paarden nog een half uur vastgeknoopt en dan weer op stal. Dan hoor ik; lekker warm stalletje. Lekker eten......etc etc.

Maar zowel mentaal als fysiek is na rijden vrij bewegen echt van essentieel belang.

Je kan je wel afvragen waar het mis gaat? Het aanbod van de vele speciale producten die mensen bang maken dat ze het niet goed doen?

Of is er zoveel aanbod omdat er zoveel mis gaat?

En kopen mensen uit bangmakerij of omdat ze echt niet beter weten? Je ziet vooral veel doen, wat de buurvrouw doet.

Als je een speciale pad nodig hebt, moet je je eerst afvragen waarom je die nodig hebt. Een slechte rug? Dan moet je misschien daar iets aan doen of gewoon niet rijden.
Een slecht herstel na het rijden? Bekijk je trainingsschema en je voer en algeheel management.

Onze oudste is 28 en gaat nog wel mee rondje rijden. Heeft daarvoor inmiddels al even een swayback pad en komt daar goed onderuit. Wanneer dit niet zo is, houdt het op.
En ze heeft voor het eerst sinds 5jaar weer dekens op.

Heb toen gekeken naar de Fedimax, maar stel dat zoiets werkt.............Ben ik eerder huiverig voor de werking van dergelijke producten om 24/7 op te leggen, dan wat het evt goed zou kunnen doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers