Welk western zadel merk voor springpaard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Welk western zadel merk voor springpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-20 12:17

Hoi lieve Bokkers.




Ik heb een Zangersheide springpaardje.
Een kleintje met een rechte rug. En boommaat medium wijd in Engelse zadels.
Ik rij 2 x per week in het bos met haar.
Als tiener heb ik tussen de koeien gereden en Teampenning gedaan.
Nu wou ik graag terug een western zadeltje voor de ontspannen bosritjes.


Een tweetal weken geleden heb ik een Westwood via via op de kop kunnen tikken.
Een quarter boom. ( Zie foto )
Het zadel zakt iets te veel van voor.
Maar verder komt het tijdens het rijden van achteren niet omhoog, en beweegt het gewoon zoals het zou moeten.

Is het aan te raden een pad te nemen die er voor zorgde dat het zadel vanvoor omhoog komt een beetje ?


En welke merken raden jullie aan?
Met een sq boom een een pasvorm voor een springpaardje.
Mijn western lesgever raad enkel van die top merken aan die 4-5000 euro kost nieuw. Die je niet tweedehands vind.
Maar ik wil gewoon niet zoveel uitgeven voor een western zadeltje voor erbij. Ze heeft opmaat gemaakte spring en dressuur zadels.


Afbeelding


Neon

Berichten: 4908
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 12:40

Ik begrijp niet goed waarom je wel voor een op maat gemaakt dressuur- en springzadel gaat... maar dat niet voor een westernzadel wilt... al snap ik wel dat het heel duur is... maar ik zou dan liever doorsparen of 1 van de andere zadels verkopen en zo zeker zijn dat je een correct zadel voor jouw paard krijgt..

De pasvorm van een westernzadel komt echt heel nauw... en er valt niks te corrigeren met opvullen of wat dan ook... een zadel waarbij je met een pad moet gaan opvullen, past niet en gaat helaas ook niet passen... het zou zo zonde zijn als je paard hier last van gaat krijgen...

siskeh
Berichten: 8664
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk western zadel merk voor springpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 12:49

Ik denk dat ik naar een boomloos westernzadel zou kijken, je hebt freemax en silverado, welke budget technisch al weer heel anders zijn qua prijs. Ook andere merken als Startrekk en Barefoot hebben western-modellen.
Kifra Horse zit in Driel volgens mij, zij verkoopt deze zadels.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

betadine

Berichten: 3237
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Welk western zadel merk voor springpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 12:57

Onzin dat enkel zadels van 4-5000€ de juiste pasvorm kunnen hebben.
Op FB is er een groep voor merk westernzadels. Ik zou vooral gaan passen met paard mee. Aangezien je al weet dat je paard een medium wide maat nodig heeft zul je ook voor een westernzadel die maat moeten zoeken.
Continental , Billy cook zadels vind je 2de hands voor 800€ of zelfs minder echt wel.
Hopelijk vind je een passend zadel.

uva uvam vivendo varia fit

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Welk western zadel merk voor springpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-20 13:19

Ik wil geen boomloos. Kan daar echt niet aan wennen.

Ik ga geen westernzadel op maat laten maken sorry. Ik blijf bij die keuze.

Zou graag wat raad willen ivm goede merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:21

Niet zelf gaan passen! Zadel op de foto past echt voor geen meter ;( . En niet banketstaaf bedoelt maar als je denkt het op te kunnen lossen met een buildup pad dan moet je zelf echt ver van het passen weg blijven.

Laat een ervaren passer zoals evelien van eurohorse komen. Zij heeft ook een heel groot 2dehands aanbod en moet het echt wel lukken om onder de 1000,- te slagen.

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Welk western zadel merk voor springpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-20 13:23

Lieve gloa: ik denk doordat ik hier een post plaats ivm zadels dat ik wel aangeeft te merken dat het niet ok ligt. Ik ben geen westernzadelpasser. Vandaar mijn vraag ivm de merken en Pads etc.

Europese heb ik inderdaad ook al contact mee gehad.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welk western zadel merk voor springpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:51

Er zijn veel verschillen tussen de verschillende merken boomloze zadels. Wat bevalt je niet aan boomloos? Als je een oud Barefoot model hebt geprobeerd, brede diepe zit, dan zal een nieuwer model met VPS al meteen heel anders aanvoelen. Om maar een voorbeeld te noemen.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:53

Goed dat je contact hebt gelegd met een passer +:)+

Merken is niets over te zeggen. Zelfs binnen 1 merk zijn er veel verschillende soorten bomen buiten de breedte om. Er zit qua vorm al verschil tussen een reiner of trail zadel. Daar komt nog bij dat door de jaren heen de bomen binnen een merk ook veranderen. Zo kan een billy cook sq uit 2010 toch net een andere boom vorm hebben dan eentje uit 2015.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Re: Welk western zadel merk voor springpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:57

Continental heeft een aantal types voor bijv KWPN paarden, dus voor niet-quarterhorses.
Ik denk 141 en 148 bijv

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:57

Ga toch eens praten met Kifrahorse voor een Freemax. Ik ben absoluut geen fan van boomloos, maar ik heb met zo'n freemax gereden (op andermans paard) en dat zat heel goed. Het is dat ik geen knop wil, anders had ik er zomaar eentje kunnen kopen.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Welk western zadel merk voor springpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:00

Ik heb gewoon een tweedehands crates kunnen vinden die betaalbaar was. Ik zou inderdaad gewoon rustig op zoek naar met een zadelmaker die zich richt op westernzadels. Het passen daarvan is volgens mij nog ingewikkelder dan met een gemiddeld Engels zadel.

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Welk western zadel merk voor springpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-20 16:01

Nog even een domme vraag wrs. Als een build up pad niet goed is. Waarom brengen goede merken ze dan op de markt?

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Welk western zadel merk voor springpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 16:10

Bedrijven verkopen waar de klant om vraagt, niet dat wat verstandig is om te gebruiken. Kijk alleen maar naar sommige bitten die geen weldenkend mens in een paardenmond legt..

Ook hier het advies om een passer te laten komen, met wat mazzel ben je rond de 1000 klaar en heb je een zadel dat je ook weer aardig kan doorverkopen als je het niet meer nodig hebt

Ryder
Berichten: 1489
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Welk western zadel merk voor springpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 16:44

Country Mill of Eurohorse kunnen je prima advies geven en hebben ook prima tweedehands zadels :j mensen met een jonge quarter moeten ook geregeld van zadel wisselen en geven dan ook niet elke x opnieuw 4-5000 euro uit.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70435
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:01

Ik verplaats dit topic naar Western- Tackroom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:04

roosjuh17 schreef:
Nog even een domme vraag wrs. Als een build up pad niet goed is. Waarom brengen goede merken ze dan op de markt?

Een buildup pad kan een tijdelijke oplossing zijn als je een correct passend zadel hebt en je paard tijdelijk is terug gevallen in bespiering door bijvoorbeeld ziekte of dracht.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:08

Ik heb een Vaquero zadel te koop
Deze kan je met kale boom laten passen door de zadelmaker ,wel kosten aan verbonden
Meer info via pb

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Welk western zadel merk voor springpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:11

Ik heb een kwpn-springgefokte en een quarter boom is voor mijn paard meestal te breed. Semi quarter is smaller vaak. Maar dan nog is het een kwestie van goed passen en proberen, heel vaak weet de verkoper de echte maat ook niet. Mijn paard heeft ook een schoft en daardoor krijg je al een ander model dan voor een paard zonder schoft bijvoorbeeld.

Een buildup pad is een tijdelijke oplossing is mij verteld. Toch zijn er af en toe mensen die er wel voor altijd mee rijden. En ze worden op de markt gebracht omdat er aan verdiend kan worden. Dat is hoe veel dingen te koop zijn, niet altijd nuttig, maar toch willen mensen het. En dan snap ik het wel dat je gaat produceren, de schoorsteen moet wel roken immers.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers