De overstap naar een Western zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:43

Ik heb 1x een boomloos zadel gehad die had het ook; geen vulling maar de seat was gebouwd in A-vorm met best wel een 'punt' bovenop en dat klikte ook niet met mij :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:00

Je hebt ook gel seats, maar dat verandert de seat zelf niet.

Ik heb wel al heel lang rugproblemen en mij is verteld zoveel mogelijk de ruggegraat vrij te houden. Ik ben niet groot en stevig, maar heb gelukkig wat billen. Maar moet ook op mn houding letten.

Als je billen genoeg ondersteund worden en je echt op je billen kan zitten, zou je ruggegraat dus vrij moeten zijn en ontzien worden.
Dat ligt niet alleen aan de seat, maar het gehele zadel.

Ik ken Alamo niet? Heb zelf normaal wel hardere zadels en nu een Westwood. Geen duur merk, maar had er ooit op gereden en zat lekker. Kwam nu eentje tegen en zit echt super zacht. Maar ga er ook gelijk wat "vaster" in zitten. Meer dan dit zou ik daarom niet willen.

Maar het is ook gewenning. Zoals ik eerder zei, vind ik de fenders niet zo fijn. Maar er is wel overheen te komen.

En soms is het echt zoeken. Een nieuw zadel koop je naar wens of laat je op maat maken. Gebruikt en met beperkt budget, moet je geduld hebben en ergens tegenaan lopen.
Euro-Horse komt bijv passen, maar ze hebben ook niet oneindig veel zadels.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:15

Dit is het Alamo zadel. Het is een veel zwaarder zadel dan de Garland. Leer dikker, een zwaardere boom (als je kijkt tussen de skirt dan is het een houten boom met rawhide, al is het zadel geen 20kg volgens mij hoor), dubbel leer achter de fenders langs (heeft de Garland ook niet), enz. Maar helaas, het zadel heeft op zich de juiste breedte, maar de schoft van mijn paard is vooral te hoog.
Hier even op mijn paard om te passen, maar helaas, de schoft wordt geplet door het zadel. Verder lijkt het wel stabiel te liggen, al kun je het zo natuurlijk niet geheel zeggen. En als je een pad pakt die de schoft vrij legt, dan sluit het nog altijd achter niet fijn aan en krijg je daar wrijving als je er echt mee zou gaan rijden.

Afbeelding

Hier het zadel op een ander paard (jong dier, hoewel al 5 inmiddels). En ik krijg van de eigenaar de vrijheid om te bepalen of ik meer western ga africhten of toch gewoon Engels. Zelf vind ik dit westernzadel toch wel wat fijner zitten. Hier ga ik mee naar voren omdat hij mijn hand zoekt (heet tegenwoordig 4d dressage, al is dat ook weer niets nieuws en ik zit zeker niet altijd in 'remonte' houding). Maar ik kan op dit zadel ook fijn rechtop zitten en dan geen last van het botje. Heb er zelfs al ongevraagd een sprongetje mee gemaakt (meneer vond een balk leuker om over te springen dan te draven. :+ ) en dat ging eigenlijk best.
Afbeelding

Het is dus zeker niet dat Garland een slecht zadel is hoor, het is ook zeker wel een goed en fijn zadel. Maar ja, mijn staartbotje lijkt niet mee te werken. Maar tussen 1500 euro nieuw en 2500 euro nieuw zit wel wat verschil in kwaliteit.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:55

Op het bovenste plaatje ligt de pad net aan de achterkant tegen de heup aan, dat kán gaan schuren.
Op het onderste paard vind ik het zadel te lang. Het ligt ook haast tegen de heup aan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:05

Zadel passen laat ik me online niet over uit. Is gewoon niet te zien, behalve de lengte. En er zijn echt maar heel weinig mensen die western zadels goed kunnen passen. En zelfs die verkopen allemaal weleens iets dat niet past.

Op de onderste snap ik dat je je hand naar voren doet, maar daardoor zit je nu niet op je billen. Of de zitting is te klein, maar je zit bijna op de cantle. Zelfs als je een paard aan de voorkant ruimte wil geven, mag je zit niet veranderen. Je kan soms bij jonge paarden wat verlichte zit rijden, maar dat doe je op dat plaatje niet.
Voor een paard is het ook fijner als je gewoon stabiel gaat zitten, los, soepel, in balans. Heel vaak willen mensen mee bewegen, helpen, maar doen ze het tegenovergestelde.

Dan zou ik wel het onderste paard met split reins rijden, want dat is niet voor niks als je met een knop rijdt.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:31

DubbelFun schreef:
Op het bovenste plaatje ligt de pad net aan de achterkant tegen de heup aan, dat kán gaan schuren.

Zoals ik al zei, het zadel past ook gewoon niet op het bovenste paard. Ik heb gewoon een foto gemaakt om het zadel. Ik vind het wel jammer. Want ik vind dat zadel best fijn.

En ja, het onderste paard heeft nog geen westernhoofdstel. Kan natuurlijk snel geregeld worden. Dit was het proefrijden. Het is een foto zoals je verwacht bij 4d dressage, en het dier loopt voor zijn africhting fijn in balans. Ik ben ook niet echt altijd een fan van 4d dressage omdat men daar meestal nog verder naar voren zit, maar er zit in de africhtingsfase soms wel wat in. Het is in ieder geval geen stroming die het moet hebben van trekken en duwen. Ik hang ook geen echte stroming aan, behalve dat ik zonder hulpteugels rij. Ik heb ook wel foto's waar ik gewoon rechtop zit hoor, maar niet exact van de zijkant. De enige foto's die ik heb zijn van dit proefritje.
Bij de andere foto's is het schuin van voren genomen, daar zit ik gewoon heel netjes rechtop. Maar deze foto van de zijkant vind ik mooi sprekend, paard loopt er voor zijn graad van africhting erg fijn. Hij wordt nu gewoon gereden zonder getrek, alleen de 3 gangen en that's it. Er zit nog geen niveau in van rijden, hij mag zich gewoon rustigaan ontwikkelen.

Maar waarom zou je altijd met splitreins rijden? Want er zijn ook gesloten westernteugels te koop of romal reins die ook gesloten zijn volgens mij. En dan rij je volgens mij ook gewoon met knop.
Laatst bijgewerkt door germie op 18-02-21 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:36

Ik rij al jaren met gesloten teugels, vind splitreins ondingen zeker met buitenrijden of je moet op één hand rijden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:26

DubbelFun schreef:
Ik rij al jaren met gesloten teugels, vind splitreins ondingen zeker met buitenrijden of je moet op één hand rijden.


Wel langere dan engelse teugels neem ik aan?

Ik heb ook met gesloten teugels gereden aan slobber bars, maar die hadden wel lengte.

En ik zeg eerlijk; Ik ben een knop gewend en kom niet snel in de knoop. Maar mensen die nog aan een knop moeten wennen en teugels nog engels gebruiken, nemen wel een risico.

Ik hang ook niks aan. Maar ga gewoon op mn kont zitten en doe vanuit de zit alles. Dus ook lengte geven, stelling rijden etc. Je zit veranderen voor een bepaalde hulp of houding heeft gewoon nadelen voor het paard.
Soms kan je wat verlicht zitten voor een jong paard, maar dan moeten mensen ook wel heel stabiel zitten. Zie zelfs jonge mensen die dat helaas niet meer kunnen.

En stel dat dit is zoals je wilt rijden, is de seat gewoon te klein. Is niet erg, maar het kan wel beter zijn om een zadel te vinden wat beter past.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:30

Ik meen dat ze 3 mtr lang zijn in totaal.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:50

Ik ben inmiddels wel gewend hoor. Knop zit er natuurlijk op, maar verder is het gewoon rijden. Wennen is nu zeker niet meer aan de orde. Dat was eerst even het afstappen, maar rijden op zich niet. Het is niet meteen heel anders dan dat ik nu weer op een dressuurzadel stap nadat ik al maanden alleen op een springzadel en westernzadel gezeten heb. Dat is even een paar keer wat 'raar' wegens de langere beugels, maar verder is het gewoon rijden. En tja, teugels engels gebruiken bij engelse teugels is wel logisch he. ;) Je kunt sommige westernteugels die gesloten zijn schuiven, dan zijn ze van normale lengte tot langer te schuiven, maar dat is dus afhankelijk van hoe je zelf wilt.

De teugels die ik heb voor Engels rijden zijn langer dan 3m in totaal, ze zijn 1.70-1.80m aan 1 kant. 3m lijkt me ook erg kort als ik eerlijk ben. Of is het paard wat je rijdt zo veel kleiner? Ik heb zelfs gesloten teugels die 2.10 zijn aan elke kant. Maar die zijn voor Engels rijden weer erg lang en voor western te kort.

En bij dit zadel zit ik dus gewoon fijn. Ik vind het dus niet te klein. Dus zolang dit zadel past en gebruikt wordt gaat die zeker niet weg. Het wordt dan eerder de Garland die ingeruild wordt voor eentje waar mijn staartbotje wel blij mee is (want bij dit zadel is mijn botje er wel blij mee, maar helaas past het niet op mijn paard).

Ik doe ook bijna alles vanuit mijn zit. En ik verander ook niet echt wat aan hulpen of houding. Maar soms ga je mee met een paard omdat het wil strekken en nog jong is, en dat sta ik toe, dat zie je hier. Als het paard weer wat meer omhoog komt met hoofd en hals ga je als ruiter weer rechterop zitten. Zo heb ik het geleerd en zo kan ik subtiel rijden. Echt verlicht zitten doe ik zelden bij jonge paarden. Altijd in remonte zit zoals 4d dressage voorschrijft vind ik zeker niet fijn of prettig. Bij mijn merrie rij ik wel eens langere tijd in verlichte zit in galop. Dat heb ik geleerd in springlessen, ik moest een keer 10 minuten verlichte zit aanhouden. Dat is dan best zwaar hoor. Maar heb het daardoor wel geleerd. Als ik buiten rij en een stuk in behoorlijk harde galop ga, dan pak ik wel eens de verlichte zit over een langere periode. Maar ik rij nooit meer rengalop, ik hou wel graag controle.
Er zijn dus meerdere wegen die naar Rome leiden en ieder heeft zo zijn voorkeuren. Dat zie je ook aan het inrijden. Sommigen longeren eerst enige weken tot maanden en dan bijgezet, enz. En andere longeren een keer, en stappen er zo op. Ik heb beide methoden wel toegepast. Met rijden zijn er mensen die vinden dat een paard direct moet nageven en ik rij dan liever eerst met weinig of zelfs geen teugeldruk. Dit paard loopt eigenlijk nog niet 'aan de teugel', ik vind dat er nog meer balans moet komen en ook rij ik niet lang of vaak, want kapotrijden wil ik absoluut niet. Gelukkig zit er geen prestatiedruk op van de eigenaar. Ik kan gewoon doen wat ik wil en vaak komen ze even kijken als ik er mee bezig ben. En voor nu zit er geen verschil in tussen engels of western. De keuze mag ik ook gewoon gaan maken straks. Maar als hij wat sterker is, dan gaat ie ook springen leren. :D

Maar zaterdag weer met mijn eigen paard aan de slag. Kijken of het nog een beetje gaat. Ik heb zelf al voor de lol wat horsemanship patterns geoefend. Kijken of ik nog precies kan rijden.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 18:15

Paard is 1.55 en teugels zijn lang zat, heb nog een stukje over. Maar ik rij wel op één hand ;)

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 18:17

DubbelFun schreef:
Paard is 1.55 en teugels zijn lang zat, heb nog een stukje over. Maar ik rij wel op één hand ;)

Dan zal ik ze kort vinden met 2 handen en een paard van 1.72m. :P
Ik vind ook de Spaanse teugels erg kort (heb een spaans hoofdstel voor de fun).

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 19:05

Kennis van me had ook zo'n joekel van een paard en daar heb ik eens splid reins van 2,70 mtr per stuk voor gekocht :)

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 19:48

DubbelFun schreef:
Kennis van me had ook zo'n joekel van een paard en daar heb ik eens splid reins van 2,70 mtr per stuk voor gekocht :)

Ik heb 2.40m.

Heb net ook een stel trainingsboots besteld bij Kramer. Ik heb ook de winter boots van Kramer, maar daar loop ik eigenlijk het liefst gewoon op, vind er mee rijden best zonde. Dus nu straks een paar trainingsboots er bij.
https://www.kramer.nl/Themas/Westernrij ... Boots-Yuma

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:02

Vandaag weer les gehad, ging goed. Paard wordt al veel losser. Helaas voel ik m'n staartbotje toch weer. En heb wat doorgereden wegens verkeerd ondergoed. Dat is eigen schuld, daar ben ik heel gevoelig voor. Paardlief had voorjaar in de bol en is 3 keer weggeschoten, maar dat was voor mij uit te zitten.

Heb ook de ruin weer gereden, Engels met westernzadel. Het voorjaar zat in de bol, en toen hij verkeerd aansprong op links (doet hij vaak, heeft moeite met aanspringen op links nog) besloot ik de manier van mijn instructeur te volgen: op de volte zetten, wat meer tempo maken en dan springt ie wel om. Ik vind dat nog niet zo fijn voelen, want hij is wat slingerig nog en heeft het ook wel eens in z'n bol gehaald om ineens rechtsom te schieten. Maar goed, het is een truukje wat wel werkt om de juiste galop te krijgen. Als ik hem terug neem dan heb ik vaak alleen nog contragalop en stap, en dan is de draf weg. Dus ik zet hem op de volte, geef niet eens been, maar moedig met stem aan om iets te strekken, hij springt voor om, gooit op dat moment z'n hoofd omlaag, begint een stuiter galop, springt achter om, zit dus nu goed, maar helaas stuiterde hij door in z'n vrolijke bui en stuiterde ik er af. :+ Oeps, voor het eerst dus in van een westernzadel gevallen. Ik had denk ik kunnen blijven zitten, maar dan was ik verkrampt, dus wat er dan gebeurt was weet ik niet. Het was ook geen verzet op mij, het ws puur vrolijkheid. Dus of hij dan gestopt was als ik geprobeerd had te blijven zitten weet ik ook niet. HIj schrok behoorlijk van mijn val, maar ik kon hem zo weer pakken en ben weer opgestapt. Nu zonder krukje, dan is het een heel groot paard (hij is al zeker 1.70, was voor het eerst sinds tijden dat ik op hem kroop zonder krukje). Had wel even hulp met vasthouden, want meneer staat niet graag stil en moet dat toch leren. En daarna ging het goed en sprong hij waarempel ineens goed aan.
Maar dat zadel zit toch echt fijner. Ik zit er heerlijk in. Het was nu Engels rijden met een westernzadel, maar echt heerlijk gereden.

Degene die er met de ruin bij was heeft een paar foto's gemaakt. Van mijn les helaas geen foto's, vergeten te vragen. Het 3e paard gewoon met een dressuurzadel gereden. En na 2 weken niet gereden te hebben en 3 stallen gemest te hebben vond ik mijn paardendagje ook wel weer genoeg. }>

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:12

Ik vind dit zadel voor het paard zeker niet te lang, je hebt nog plaats zat. Maar ik vind de zitting voor jou wel te klein. Denk dat je fijner zult zitten in een zadel met grotere zitting. Je ziet er redelijk lang uit, met lange benen, en je zitvlak komt tot tegen de cantle, terwijl je met behoorlijk lange beugels rijdt. Het is de bedoeling dat je in een westernzadel veel bewegingsruimte hebt, en dat heb jij nu niet.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:20

sevke schreef:
Ik vind dit zadel voor het paard zeker niet te lang, je hebt nog plaats zat. Maar ik vind de zitting voor jou wel te klein. Denk dat je fijner zult zitten in een zadel met grotere zitting. Je ziet er redelijk lang uit, met lange benen, en je zitvlak komt tot tegen de cantle, terwijl je met behoorlijk lange beugels rijdt. Het is de bedoeling dat je in een westernzadel veel bewegingsruimte hebt, en dat heb jij nu niet.


Zei ik ook al. Seat lijkt klein. Maar TS rijdt ook nog behoorlijk met een engelse houding en denk dat je nog anders in de seat komt als je meer op je billen gaat zitten. 16" seat is toch voor de meeste mensen wel een normale maat.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:24

Ik heb geen idee welke maat dat zadel heeft, maar voor mij is het een fijn zadel, dus die blijft zeker. Volgens mij is het een 15.5 of 16 inch. En dit is de houding die ik wil nastreven in dit zadel. Dus ik ben er blij mee. Was echt positief verrast door de foto's. De beugels zijn nu fijn. Ik ben lang ja, 1.82m. Dat is bij Engelse zadels ook een dingetje, want bij mensen die net zo lang zijn als ik heb ik altijd de langste beugels.
Ik baal behoorlijk dat juist dit zadel niet op mijn paard past. Het zadel is juist helemaal niet belemmerend vind ik. Daar hou ik ook totaal niet van. Dus de foto's vertekenen dan enorm. Filmpjes heb ik ook nog ergens. Ik vind het er netjes uitzien voor zo'n groen paard met een niet storende ruiter.

Gisteren mijn merrie weer met springzadel gereden. Dat is ook af en toe lekker rijden hoor :D

Petrichor

Berichten: 10529
Geregistreerd: 14-04-06

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 20:36

Oh ik zit precies het zelfde in mijn zadel, ik denk sowieso dat er geen zadel is waarin ik genoeg ruimte heb. Ik ben ook lang 1.78m en al mijn kilo's zitten in mijn kont..

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 20:40

Je seat is veels te klein voor jou. Je zit op de cantle en dat is voor het paard ook niet bepaald comfortabel want de achterzijde word zo in zijn lendenen gedrukt
Je hebt idd een ruimere seat nodig.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 21:38

Petrichor schreef:
Oh ik zit precies het zelfde in mijn zadel, ik denk sowieso dat er geen zadel is waarin ik genoeg ruimte heb. Ik ben ook lang 1.78m en al mijn kilo's zitten in mijn kont..

Dat heb ik niet. Maar ik snap het hoor. Hier ook best een kont, maar de benen zijn meestal het probleem. Te lang.

Ik krijg het idee dat westernruiters extreme foutkijkers zijn bij momentopnames. Hoewel Engelse ruiters er ook wat van kunnen. Haha. Ok, paardenmensen dus.
Maar het zadel past, punt. Ik zit niet op een cantle of lepel, dat zit zeer vervelend. Ik zit gewoon in het juiste diepe punt.
Ik ga gewoon lekker verder trainen.

Petrichor

Berichten: 10529
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 22:08

Ik zit in elk zadel zo (western, dressuur, boomloos) hoeveel inch het ook is, dat heeft meer met mijn houding te maken dan met het zadel wat te klein is denk ik. :)

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 22:19

Petrichor schreef:
Ik zit in elk zadel zo (western, dressuur, boomloos) hoeveel inch het ook is, dat heeft meer met mijn houding te maken dan met het zadel wat te klein is denk ik. :)

Ik denk dat het optisch is. Is hier ook zo. Maar in dit zadel zit ik erg mooi vind ik zelf. Vindt mijn dressuurinstr ook en het is ook besproken met mijn westerninstr.

Ik overweeg een bontje of seatsaver voor op de Garland. Maar welke?
Werkt dat niet, dan ruil ik de Garland wel in. Zou wel erg jammer zijn. En je merkt het pas na het rijden. Dat maakt proefrijden ook lastig. De Garland is verder een fijn en goed zadel.

Petrichor

Berichten: 10529
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 22:33

Ik vind het er bij jou eigenlijk ook wel mooi uit zien Germie! :) Gisteren heeft een vriendin van mij op mijn paard en dus op mijn Garland gereden en die heeft nu dus helemaal een beurse kont. :+ Misschien een troost voor jou dat je dus niet de enige bent..

Ik heb ooit deze seatsaver gehad en die was erg fijn! Ik weet alleen niet of dit ook op een normaal western zadel kan, ik ga er wel vanuit maar zou het voor de zekerheid even navragen. https://www.equixantosbarefoot.nl/a-252 ... escription

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 22:59

germie schreef:
Petrichor schreef:
Ik zit in elk zadel zo (western, dressuur, boomloos) hoeveel inch het ook is, dat heeft meer met mijn houding te maken dan met het zadel wat te klein is denk ik. :)

Ik denk dat het optisch is. Is hier ook zo. Maar in dit zadel zit ik erg mooi vind ik zelf. Vindt mijn dressuurinstr ook en het is ook besproken met mijn westerninstr.

Blijkbaar heb je dan een dressuurinstructrice die wil dat je op je doos rijdt, in plaats van op je kont (zie je trouwens wel vaker bij dressuur).
Is jammer, want je zit dus niet goed en het zadel is inderdaad te klein.
Maar ach, jij weet het immers altijd beter... :')