Hoe lang zijn splitreins?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:37

Nieuwe western hoofdstellen van 15-20 euro ????? pfff, nou juist voor training heb ik wat zwaardere stevigere hoofdstellen gebruikt. Just met een frontriem, keelriem etc etc. Die zijn echt geen €20.00.


Als je paard klaar is kun je wel met chique fijne hoofdstelletjes rijden, mijn 2-ear met alleen bakstuk was bv €300.00 zónder teugels, bit etc etc....

Nogmaals, voor nu voldoet alles misschien maar ik zou zeker kijken naar goed kwalitatief spul wanneer je verder wilt....maar ook voor je eigen veiligheid, zo'n goedkope teugel kan scheuren, afbreken etc dus wees wel voorzichtig!!


germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-20 11:41

DubbelFun schreef:
Op een zadel op een bok zitten zegt niet zoveel. Veelal staan die dingen te laag bij de grond en kun je dus je benen niet doen zoals ze in een zadel-op-paard zullen liggen. Dan kun je beter naar een zaak dichter in de buurt rijden om daar de verschillen eens te voelen. Nóg beter is het om het op je eigen paard te ervaren :)

ja klopt, maar goed, dat zit er nog even niet in. Ik ben gewoon bezig met een orientatie, het geld is er ook nog niet. Natuurlijk volg ik advertenties, maar ik zit dus gewoon met passen.

En je vindt echt wel hoofdstellen met frontriem en keelriem voor 15-20 euro hoor. Die zijn ook stevig genoeg. Ook hier bijvoorbeeld weer Kramer, kopstuk met keelriem en frontriem 10 euro, bakstukken 10 euro en voila, je bent klaar.

De teugels die ik nu heb breken echt niet af. Het is echt wel fijn leer voor het geld, het is geen kartonnen rommel.

Ik kan beter zorgen dan voor geld voor een goed zadel als dat er t.z.t. met komen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hoe lang zijn splitreins?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-20 11:48


Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:53

Goede western hoofdstellen worden vrijwel altijd kaal verkocht. Ik moet zelf mn teugels erbij zoeken en zelf ene kinriempje of ketting. Soms kan je van hetzelfde erbij kopen.

En een bit even snel wisselen? daar zijn wel speciale sluitingen voor als je dat wil, maar normaliter is het best even wat werk. Ik heb met riempjes en met schroeven en verander dat niet even voor het rijden.

Die klipsluitingen zijn echt waardeloos en moeten ze afschaffen. Vreselijk voor het paard. Ik heb ze bij elke lesklant eraf laten halen als die gebruikt werden.

2e hands is echt een betere optie.

Maar het mag dus niks kosten? Mijn auto rijdt op de snelweg als ik mazzel heb 1:10 en binnendoor 1:5. Naar Arthur ben ik wat benzine kwijt, maar niet in verhouding tot het hele gebeuren met paarden en paardrijden.

Ik wil dingen zien en voelen. Daar heeft hij verreweg de meeste keus in tegen de eerlijkste prijzen. Ik had een zaak dichterbij midden Nederland, maar die is zo belachelijk duur en weinig keus, dan kan je al verder rijden.
Bestellen, betaal je verzend kosten en kan je niks zien of voelen. Als je 3x wat laat komen, ben je al bijna op en neer.

Zadels kan je wel even op zitten, maar nooit zo kopen. En alle bekende zadelpassers verkopen weleens iets dat niet goed past, veel te duur is voor wat je krijgt etc. Maar incl passen en dan voor een flink gebruikt zadel moet je echt wel aan de 1000-1500 gaan denken.
Ik weet mensen die met minder budget per se iets wilden, er was geen keus en kwamen met een niet passend zadel thuis en hadden na 3 weken een bokkende pony.

Dan is Freemax de mooiste, betaalbare middenweg. Maar ook dat is echt geen super leer zoals onze zadels. Het is prima, gaat jaren mee en kan mooi blijven.

Daarom wel goed om eens bij zo een grote shop rond te wandelen, te kijken en te voelen. En dan inderdaad als je over ene jaar wat wil, kan je wat gespaart hebben, want duur is het. Engelse prijzen moet je uit je hoofd zetten.

Andere mensen hebben 30 dekjes in alle kleuren. Ik ben blij als ik weer een nieuwe kan kopen a 200 euro en heb dan een saaie, grijze, beige etc.
Als je daar nu al rekening mee houdt, kan je wat leuks opbouwen later.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-20 12:02

Ik wil ook zeker geen clips, maar een schroevendraaier ligt hier wel in de auto. Dus op zich kan ik dan zo wisselen. Maar goed, als je een simpel hoofdstel gebruikt als training, dan hoef je alleen voor show de boel te wisselen lijkt mij. Dan gaat het om eens in de paar weken hooguit. Ik heb geen idee hoe vaak ik zou wisselen. Maar ik kan wel mijn dure hoofdstel sparen dan.
Met een goedkoper hoofdstel doe je je paard geen kwaad. Met een fout bit of een niet passend zadel wel.

Mijn idee is om zeker eerst te sparen voordat ik mij aan een zadel waag. Freemax heb ik ook in het achterhoofd, maar dan wel de duurdere versie. Maar ik hou ook zeker boomzadels in het achterhoofd. Maar van kopen is nu zeker nog geen sprake. Maar ik weet helemaal niet hoe een zadel zit. Ik weet van vroeger dat ik ze te breed en te plat in het kruis vond, maar mogelijk was dat gewoon een goedkoop zadel. Ik kon mijn benen niet aan het paard houden van die ene keer dat ik op een westernzadel gezeten heb.

Ik heb nu eerst andere teugels, ik denk dat daarmee het voelen van stiksels voorbij is en dan kan ik eerst verder. Daar ging het om.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hoe lang zijn splitreins?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-20 12:19

Maarre, waarom zou je niet gewoon je engelse hoofdstel zonder neusriem kunnen gebruiken?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hoe lang zijn splitreins?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:26

Je kunt sowieso gewoon een engels hoofdstel gebruiken :) Het verschil zit hem in de manier van gebruiken, niet in het ding zelf :)
En waarom zonder neusriem, hele volksstammen die western rijden doen dat met een (losse) neusriem :)

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-20 12:40

DubbelFun schreef:
Je kunt sowieso gewoon een engels hoofdstel gebruiken :) Het verschil zit hem in de manier van gebruiken, niet in het ding zelf :)
En waarom zonder neusriem, hele volksstammen die western rijden doen dat met een (losse) neusriem :)

ja kan ook, maar goed, dat ding kan er ook af. Ik zat me dat gewoon te bedenken van dat Engelse hoofdstel, daar heb ik er meerdere van liggen. Maar gesloten teugels zijn wel net te kort.
En daarvoor heb ik dus nu die teugels van Kramer waar ik het prima eerst mee kan doen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:24

Ik volg dit topic omdat ik het wel amusant vind.
Voor teugels van 20 euro haalt men de neus kennelijk op, terwijl een Engels hoofdstel zonder neusriem wel zou voldoen.
Had ik al geschreven dat die teugels van Kramer meer kwaliteit hebben dan menig Engels hoofdstel? :D

Het mooie van nog niet gewend zijn aan de A-merken, is dat je een goedkoper, mogelijk eenvoudiger product wat beter kunt waarderen.

Duurder is overigens lang niet altijd synoniem voor beter.

Ik schrok wat toen ik las dat inlogger superpony rijdt in een buitengewoon onzuinige auto. Dat is pas zonde!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

soesita

Berichten: 5156
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:30

Dees: Wat bedoel je met de neus ophalen? Niet dat ik de uitdrukking niet begrijp, maar de TS is onervaren in het westernrijden en vraagt de mening van mensen met ervaring. Deze mensen, waaronder ik mezelf reken, zeggen dat we betere ervaringen hebben met duurdere, kwalitatief betere spullen, omdat het gewoon prettiger is in gebruik. Wat de TS met deze meningen doet moet ze uiteindelijk zelf weten. Maar als we zouden zeggen dat de kwaliteit niet ter zake doet zouden we liegen en als TS heeft er ook niks aan als we zeggen dat het allemaal niet uit maakt.

Wat absoluut niet ter zake doet: welke auto superpony heeft.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:34

Dees schreef:
Voor teugels van 20 euro haalt men de neus kennelijk op, terwijl een Engels hoofdstel zonder neusriem wel zou voldoen.
Is dat geen appels met peren vergelijken??
Het ene gaat om de kwaliteit en het ander om gebruiksverschil...

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:41

Nou,de auto anekdote vertelde wel heel veel over hoe superpony omgaat met haar besteedbaar inkomen. Daar moet je toch de humor van kunnen zien :D

In het Engelse rijden kun je een eigen merk zadel bij Divoza kopen, Rossners. Prima zadels voor hun geld en als je zelf een beetje kunt rijden, kun je op zon zadel ook heus Z dressuur worden. Of je trekt de beurs eens serieus en koopt jezelf een 5x x zo dure Custom oid. Zit vast beter en ook daarmee zou je Z dressuur kunnen worden. Op het laatstgenoemde zadel zit je lekkerder en waarschijnlijk blijft het langer mooi (maar overigens niet perse meer waardevast). Ben je eenmaal een Custom gewend, wil je niet meer terug naar Rossner. Toch, ben je Custom niet gewend, kun je echt wel gewoon tevreden zijn met Rossner en hoef je je ook nergens voor te schamen.

Beste western-bokkers, trek zelf de paralel maar naar jullie western merken. Je hoeft niet met de Custom te beginnen om te kunnen genieten van de nieuwe ervaring.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-20 16:49

DubbelFun schreef:
Dees schreef:
Voor teugels van 20 euro haalt men de neus kennelijk op, terwijl een Engels hoofdstel zonder neusriem wel zou voldoen.
Is dat geen appels met peren vergelijken??
Het ene gaat om de kwaliteit en het ander om gebruiksverschil...

Er wordt hier wel gesteld dat een goedkoop hoofdstel onveilig zou zijn. Dat is natuurlijk niet het geval. Als je normaal onderhoud doet, dan gaat ook het goedkoopste hoofdstel lang mee. Dat is tenminste mijn ervaring.

En zelfs op wintec kun je prima rijden hoor. Nog wat goedkoper dan rossner. Maar gaat niet over Westernzadels natuurlijk.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 17:14

germie schreef:
Er wordt hier wel gesteld dat een goedkoop hoofdstel onveilig zou zijn. Dat is natuurlijk niet het geval. Als je normaal onderhoud doet, dan gaat ook het goedkoopste hoofdstel lang mee. Dat is tenminste mijn ervaring.
Dat zou ik niet zo stellig durven beweren. Goed onderhoud is belangrijk, maar goedkoop geperst leer kan beter niet door-en-door nat worden. Nou is dat voor geen enkel leer goed, maar geperst leer heeft dan totaal geen treksterkte meer en kan er zo door uit elkaar vallen.

Vaak zijn geperste hoofdstellen geverfd waardoor het geperste leer niet meer zichtbaar is. Misschien dat de verf ze nog iets bescherming geven :D

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-20 17:19

DubbelFun schreef:
germie schreef:
Er wordt hier wel gesteld dat een goedkoop hoofdstel onveilig zou zijn. Dat is natuurlijk niet het geval. Als je normaal onderhoud doet, dan gaat ook het goedkoopste hoofdstel lang mee. Dat is tenminste mijn ervaring.
Dat zou ik niet zo stellig durven beweren. Goed onderhoud is belangrijk, maar goedkoop geperst leer kan beter niet door-en-door nat worden. Nou is dat voor geen enkel leer goed, maar geperst leer heeft dan totaal geen treksterkte meer en kan er zo door uit elkaar vallen.

Vaak zijn geperste hoofdstellen geverfd waardoor het geperste leer niet meer zichtbaar is. Misschien dat de verf ze nog iets bescherming geven :D

door en door nat worden ze nooit, ik rij niet in stromende regen. :D
De teugels van kramer zijn volgens mij niet geperst, ze voelen gewoon goed egaal aan.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: Hoe lang zijn splitreins?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 08:02

Mijn hoofdstel was tweedehands uit Amerika nog 160 euro, maar gaat nu zo'n 8 jaar mee en heb hem nog nooit hoeven in te vetten. Heb hier ook een hoofdstel liggen van kramer.. Je merkt het verschil en kwaliteit toch. Je kunt het geld 1x uitgeven, dan zou ik eerder kiezen voor eenmalig goed, dan een aantal keer een hoofdstel te moeten kopen van 20-30 euro. :)

Mijn splitreins zijn 243 cm trouwens.

Wear a smile- One size fits all

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-20 08:26

Mayflower_ schreef:
Mijn hoofdstel was tweedehands uit Amerika nog 160 euro, maar gaat nu zo'n 8 jaar mee en heb hem nog nooit hoeven in te vetten. Heb hier ook een hoofdstel liggen van kramer.. Je merkt het verschil en kwaliteit toch. Je kunt het geld 1x uitgeven, dan zou ik eerder kiezen voor eenmalig goed, dan een aantal keer een hoofdstel te moeten kopen van 20-30 euro. :)

Mijn splitreins zijn 243 cm trouwens.

Dan zijn ze 3cm uitgerekt, haha. Nee hoor, geintje, ik heb de mijne ook niet nagemeten.

Ik heb nog steeds mijn 25 euro hoofdstel wat het eerste hoofdstel voor mijn paard was, dat is inmiddels ook 14 jaar geleden. Dat hoofdstel wordt nog steeds gebruikt. Ook nooit wat aan gedaan. Dus goedkoop kan ook prima zijn. Ik had (net verkocht) een Schumacher hoofdstel, die kosten iets van 600 euro nu. Ik heb de mijne gebruikt gekocht, maar kennelijk is het onderhoud bij de vorige eigenaar toch niet optimaal geweest, kwamen toch kleine barstjes in het leer, niet gevaarlijk, maar het mooie was er af. Prijs zegt heel vaak toch echt niet alles.
Ik ga normaal voor een middenklasse qua prijs, Engelse hoofdstellen een 40-80 euro. Bij western weet ik geen middenklasse prijs, ik weet alleen dat mijn showhoofdstel 160 dollar was. Zonder teugels.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: Hoe lang zijn splitreins?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 09:01

Ik heb ze nagemeten voor je :D zat toch dicht in de buurt met mijn 240.

Wear a smile- One size fits all

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-20 09:03

Mayflower_ schreef:
Ik heb ze nagemeten voor je :D zat toch dicht in de buurt met mijn 240.

haha, ik heb de mijne nog niet nagemeten, gaat het nu doen. :Y)


243, en nog ongebruikt, dus ik heb waar voor mijn geld gekregen. :D

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-20 10:49

En nog steeds blij met de teugels. Ze zijn nog niet heel intensief gebruikt, maar ze zijn lekker soepel en geen irritant stiksel meer in de hand. Ik heb 1 keer een vet doekje er over gehaald nu. Dus voor mij zijn de teugels waar voor het geld.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe lang zijn splitreins?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 17:59

Mijn goede teugels kostten ong 50€. Ik knip ze wel altijd een stukje af, want ik heb niet graag dat ze mega lang zijn. Ik rijd met een borsttuig en dan raken ze daar tussen. Mijn hengst heeft ook een korte nek en loopt niet echt te stofzuigen, dus ik hoef ze niet te lang.
Mijn trainingshoofdstel bestaat enkel uit één riem met split ear en kostte ook ong 50€. Mijn op maat gemaakte showhoofdstel van Siering met bijpassend bit was rond de 1000€.

Born to slide, forced to work

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hoe lang zijn splitreins?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-20 08:19

Ja, dat zijn nog eens bedragen, daar heb je ook een zadel voor, haha. Maar ik hoef nu natuurlijk nog geen showhoofdstel, hoewel ik een mooie heb. Ik train of rij of hobbel alleen maar ;)
Kennelijk heb ik geluk met mijn teugeltjes, en anders ben je dus zo'n 50 euro kwijt. Lengte heb ik wel nodig, paar van 1.72 en een ander die misschien ooit nog volgt als 'cowboypaard' is nog stukje groter.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Popstra
Berichten: 13609
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoe lang zijn splitreins?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:22

Mwa, een echt knap western zadel kost rond de 4000 and up!

Ik l*l niet met de wind mee nee...

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-20 11:01

Popstra schreef:
Mwa, een echt knap western zadel kost rond de 4000 and up!

Tweedehands zijn ze gelukkig goedkoper. Maar het geeft wel even aan dat 1000 euro voor een hoofdstel wel heel veel is natuurlijk. Ik ben in ieder geval nog tevreden met mijn teugels voor niet al te veel geld.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hoe lang zijn splitreins?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:16

Je kunt iets net zo duur maken als je wilt. Ik heb ook wel zadels van 50K gezien, maar of die nou altijd zo mooi zijn 8-) Iets kan ook gewoon smakeloos over de top worden. Dat geldt overigens ook voor hoofdstellen.
Overigens kun je vaak heel leuk showspul 2e hands van Ebay halen als je niet meedoet aan de gekte in Amerika en iets gewoon een jaartje oud mag zijn.
https://www.ebay.com/itm/Dale-Chavez-16 ... Sw2Rdfj5Lr


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker