Western zadel te zwaar, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Western zadel te zwaar, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-20 22:45

Ik heb een probleem: door een langdurige schouderblessure kan ik mijn zware western showzadel niet meer optillen en er dus niet meer mee rijden.

Ik rijd nu met barebackpad, maar wil er een ander licht zadel met beugels bij kopen.

Kunstof westernzadels zijn nauwelijks te vinden of worden afgeraden.

Vorig jaar heb ik al eens Barefoot boomloos zadel geprobeerd, maar daar liep mijn paint heel slecht onder.

Wie heeft tips voor een alternatief?

Paard is 1.48, stevig gebouwd maar geen brede schoft. 19 jaar oud en alleen westernzadel gewend.

Help!

Afbeelding

Love - language - leadership



amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Western zadel te zwaar, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 22:50

Bob Marshall wellicht nog een optie?
Niet zo licht als een kunstof zadel, maar wel een stuk lichter dan de boomzadels.

Welke omgeving zit je? Je zou die van mij eventueel wel uit mogen proberen.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA! http://www.dawra.nl

Zoek je een showhalster, verzorgingsproducten of wil je iets speciaals op maat laten maken voor uw paard, schroom dan niet om contact op te nemen! https://www.facebook.com/ArabianHorseStore/

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Western zadel te zwaar, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 22:54

Zou een opstapje helpen? Dat je het zadel niet zo hoog hoeft te tillen? Of lukt het tillen helemaal niet meer?

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-20 22:55


Love - language - leadership

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-20 22:57

amanda09 schreef:
Bob Marshall wellicht nog een optie?
Niet zo licht als een kunstof zadel, maar wel een stuk lichter dan de boomzadels.

Welke omgeving zit je? Je zou die van mij eventueel wel uit mogen proberen.


Dank voor je aanbod! Omgeving Nijkerk.

Zadel moet eigenlijk wel de helft minder wegen dan een huidige zadel. Ik zal de mijne nog eens wegen dan weet ik wat mijn maximum is.

Love - language - leadership

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 22:57

Als je huidig zadel echt perfect is,zou ik kijken naar een andere manier om dat te kunnen gebruiken.
Kan je een oploopramp maken waardoor je omhoog kan lopen en zadel van bovenaf op je paard dumpen?
Paard leren liggen?

Als dat allemaal geen optie id:de ghost westernzadels zijn fijn, en anders bob marshall idd.

Boomloos verschilt énorm per merk.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-20 22:59

Zadelmaker stelde nog voor om evt over te stappen op winter endurance met fenders (knop mis ik niet).

Zou een paard na 16 jaar westernzadel nog kunnen wennen aan zo'n totaal ander model? :o

Love - language - leadership

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-20 23:01

Duhelo schreef:
Als je huidig zadel echt perfect is,zou ik kijken naar een andere manier om dat te kunnen gebruiken.
Kan je een oploopramp maken waardoor je omhoog kan lopen en zadel van bovenaf op je paard dumpen?
Paard leren liggen?

Als dat allemaal geen optie id:de ghost westernzadels zijn fijn, en anders bob marshall idd.

Boomloos verschilt énorm per merk.



Dank voor het meedenken maar die aanpassingen gaan hem niet worden op een pension stal.
Er moet echt gewoon een ander zadel komen.

Love - language - leadership

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Western zadel te zwaar, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 23:07

Voor een paar tientjes kan een boomloos zadelpasser je veel verschillende modellen laten zien en proberen. Ze verschillen enorm, en in mijn ogen is barefoot lang niet de beste! Maw zeker een uurtje en paar tientjes waard

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 23:08

Een stockzadel misschien? Die zijn er ook in kunststof.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 23:13

simodi schreef:
Sadie schreef:


Ik ben bang dat boomloos geen optie is gezien verschillende Barefoots niet goed lagen.
Of verschilt dat nog erg per merk?

Een Freemax is niet te vergelijken met een Barefoot en zou ik zeker als optie overwegen. Echter is het nog geen heel licht zadel. Wel lichter dan een boomzadel.

Ik heb laatst een Deuber vastgehouden en dat was wel echt een licht zadel. Met verstelbare boom. Heel mooi en goede kwaliteit. Maar niet goedkoop.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 08:23

Daihyo schreef:
Een Freemax is niet te vergelijken met een Barefoot en zou ik zeker als optie overwegen. Echter is het nog geen heel licht zadel. Wel lichter dan een boomzadel.

Ik heb laatst een Deuber vastgehouden en dat was wel echt een licht zadel. Met verstelbare boom. Heel mooi en goede kwaliteit. Maar niet goedkoop.


Geen van de goede boomloze westernzadels zijn goedkoop ben ik bang. Beginnen allemaal nieuw vanaf 1000 euro, en bob marshall daar nog flink boven (als ik me niet vergis vanaf 2000 tegenwoordig). Maar goed, dan heb je wel iets wat vrij gemakkelijk door te verkopen is tegen de tijd dat het zadel niet meer nodig is. En dat is bij de boomzadels echt wel anders :)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Western zadel te zwaar, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 08:55

Ik zag pas iemand op Facebook die een soort takel op de poetsplaats gemaakt had.
Zadel op zadelkar naar de poetsplaats, takel aan zadelknop, zadel de lucht in, paard er onder parkeren, zadel weer laten zakken.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:26

Ik ken je probleem, al verschilt het van mij per dag of ik het gewicht aan kan of niet.
Je zegt dat je op een pensionstal staat. Heb je geen stalgenootjes die je even willen helpen om het zadel er op te slingeren? Hier is dat meestal geen probleem. En als ik toch eens helemaal alleen ben en het westernzadel niet wil tillen, dan neem ik een engels veelzijdigheidszadeltje dat ik voor die gelegenheid heb liggen - of ik rijd een keertje zonder zadel.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:59

Een Malibaud zadel? De Randonnee is met fenders, de Gardian is met zweetbladen. Lijkt enigszins op een westernzadel maar is een stuk kleiner (en dus ook veel lichter). Werd door de Franse cavalerie gebruikt. Je kunt er ook gewoon je westernsingels bij gebruiken.

Op Ebay staan ze regelmatig te koop in Duitsland. Er zijn maar een aantal verschillende maten dus dat is misschien iets makkelijker zoeken.

Zijn echt heerlijke zadels, zit als een huis.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-20 10:39

troi schreef:
Voor een paar tientjes kan een boomloos zadelpasser je veel verschillende modellen laten zien en proberen. Ze verschillen enorm, en in mijn ogen is barefoot lang niet de beste! Maw zeker een uurtje en paar tientjes waard

Heb ik al gedaan en boomloos loopt hij niet fijn onder. Barefoot was uitgangspunt maar ook een paar andere geprobeerd.

Love - language - leadership

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-20 10:40

LBLGypsyCobs schreef:
Ik zag pas iemand op Facebook die een soort takel op de poetsplaats gemaakt had.
Zadel op zadelkar naar de poetsplaats, takel aan zadelknop, zadel de lucht in, paard er onder parkeren, zadel weer laten zakken.

dat is niet haalbaar en vind ik ook teveel gedoe. Ik wil gewoon even snel kunnen zadelen als ik zin heb. ;-)

Love - language - leadership

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:41

Als boomloos geen optie is. Endurance zadel proberen? Die zijn altijd zo licht mogelijk maar ook super comfi voor de ruiter.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-20 10:43

soesita schreef:
Ik ken je probleem, al verschilt het van mij per dag of ik het gewicht aan kan of niet.
Je zegt dat je op een pensionstal staat. Heb je geen stalgenootjes die je even willen helpen om het zadel er op te slingeren? Hier is dat meestal geen probleem. En als ik toch eens helemaal alleen ben en het westernzadel niet wil tillen, dan neem ik een engels veelzijdigheidszadeltje dat ik voor die gelegenheid heb liggen - of ik rijd een keertje zonder zadel.

Dat doe ik nu dus ook, ik rijd meestal met barebackpad.
Sta niet op een westernstal dus handig zadelen is dan al lastiger voor anderen (wel eens gevraagd maar de anderen vinden het ook loodzwaar, als ze Engels gewend zijn)


Dus die van jou wisselt makkelijk tussen western en Engels? Voelt toch wel heel anders lijkt me, qua drukverdeling.

Love - language - leadership

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-20 10:44

Ir111 schreef:
Als boomloos geen optie is. Endurance zadel proberen? Die zijn altijd zo licht mogelijk maar ook super comfi voor de ruiter.


Daar ga ik inderdaad vandaag naar kijken.

Love - language - leadership

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:45

troi schreef:
Daihyo schreef:
Een Freemax is niet te vergelijken met een Barefoot en zou ik zeker als optie overwegen. Echter is het nog geen heel licht zadel. Wel lichter dan een boomzadel.

Ik heb laatst een Deuber vastgehouden en dat was wel echt een licht zadel. Met verstelbare boom. Heel mooi en goede kwaliteit. Maar niet goedkoop.


Geen van de goede boomloze westernzadels zijn goedkoop ben ik bang. Beginnen allemaal nieuw vanaf 1000 euro, en bob marshall daar nog flink boven (als ik me niet vergis vanaf 2000 tegenwoordig). Maar goed, dan heb je wel iets wat vrij gemakkelijk door te verkopen is tegen de tijd dat het zadel niet meer nodig is. En dat is bij de boomzadels echt wel anders :)


Deuber is niet boomloos en is bijna 2600 euro nieuw: https://www.hipica.nl/detailinformatie/ ... t-western/
Deze zijn wel echt licht in gewicht. Ze zijn er wel tweedehands, zowel met als zonder knop, maar je moet goed zoeken.
Ik heb er nog niet op gezeten, maar als er ooit een nieuw zadel komt dan is dit wel een serieuze kanshebber. Juist ook vanwege het gewicht (ik heb een armblessure) en het boomsysteem icm kussens.

TS, ik zou zeker de Freemax eens bekijken. Voor een boomloos zadel is deze echt heel stevig en goed gevormd. Ik en mijn haflinger hadden ook weinig met Barefoot (hij ging er erg raar van lopen), maar de Freemax was zo anders en zoveel beter voor hem. Hij liep er beter onder dan onder de boomzadels die ik heb gehad.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:48

Heb je wel eens een McClellan zadel geprobeerd?
Ik heb er vroeger eentje gehad, ze zijn niet zwaar, wel met een houten boom, maar er zit gewoon niets aan wat strikt niet noodzakelijk is.
Afbeelding

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Hatsjie
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:52


DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 14:38

Een Wintec-western is geen verkeerd zadel, net als de Abetta. Beide hebben verschillende breedtes bomen.

Een andere - héél andere optie is om een zadelmaker eens te laten kijken hoe je eigen zadel lichter gemaakt kan worden. Niet élk zadel is hiervoor geschikt, alleen de betere die geschroefd zijn. De zadelmaker kan kijken wat er aan leer verwijderd kan worden zonder de integriteit van het zadel aan te passen. Door het extra leer te verwijderen ben je zo een aantal kilo's kwijt. Je houdt dan een zgn bare-bone over. Het leer kan altijd weer terug geplaatst worden.
https://dennisranch.files.wordpress.com ... .jpg?w=768

Ook het verwisselen van bijv. metalen beugels naar kunststof kan ook al veel schelen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers