Goede gevormde westernsingel tips.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Goede gevormde westernsingel tips.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 22:14

hi all,

ik heb een pony die weinig ruimte heeft tussen de singel en oksel, nu heeft hij elke keer schuurplekjes en drukbulten in zijn oksel.
ik heb nu een proffesionals choice singel met afneembaar bont, inmiddels het logo er al af gehaald want de schuurplek was alleen rechts.
mocht hij nou nog plekken houden ben ik alvast opzoek naar tips voor fijne voorgevormde westernsingels

eigenaar van 3 gouden paarden.


woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Goede gevormde westernsingel tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:40

kijk eens bij kifrahorse.nl, zij hebben anatomische western singels :)

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Goede gevormde westernsingel tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:44

Ik heb de shoulder relief cinch.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 23:21

woepsie90 schreef:
kijk eens bij kifrahorse.nl, zij hebben anatomische western singels :)

had ik inderdaad al gekeken, ze heeft er zoveel en verschillende soorten dat ik eigenlijk niet meer weet welke goed zou zijn voor hem.
had haar ook al aangeschreven.

eigenaar van 3 gouden paarden.

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 23:26

eilleen333 schreef:
Ik heb de shoulder relief cinch.
is die met rolgespen?
waar heb jij deze gehaald heb m even gegoogled zo te zien hebben ze veel ruimte voor.

eigenaar van 3 gouden paarden.

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 00:19

Baileysdream schreef:
eilleen333 schreef:
Ik heb de shoulder relief cinch.
is die met rolgespen?
waar heb jij deze gehaald heb m even gegoogled zo te zien hebben ze veel ruimte voor.

Aan 1 kant een rolgesp.

Ik had hem in Nederland van marktplaats en in Canada besteld in Amerika. Er was dacht ik wel een Nederlander die ze verkocht.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Flip

Berichten: 1576
Geregistreerd: 25-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:10

Baileysdream schreef:
eilleen333 schreef:
is die met rolgespen?
waar heb jij deze gehaald heb m even gegoogled zo te zien hebben ze veel ruimte voor.

Aan 1 kant een rolgesp.

Ik had hem in Nederland van marktplaats en in Canada besteld in Amerika. Er was dacht ik wel een Nederlander die ze verkocht.


Ik heb deze idd van euro horse, op advies van euro horse ook bij een zadelpassessie,bevalt me erg goed

Hobbyhorse

Berichten: 1317
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Goede gevormde westernsingel tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:30

Ik heb die ook van Euro-Horse en ben er ook heel tevreden over.

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Re: Goede gevormde westernsingel tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:39

Ondanks dat ze niet anatomisch gevormd zijn, vind ik Mohair of Alpaca singels erg fijn, zeker in de zomer. Doordat ze niet zo dik zijn, geven ze ook minder snel schuurplekken. Dus dat is wellicht ook nog een tip.

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-20 09:59

Kaunos schreef:
Ondanks dat ze niet anatomisch gevormd zijn, vind ik Mohair of Alpaca singels erg fijn, zeker in de zomer. Doordat ze niet zo dik zijn, geven ze ook minder snel schuurplekken. Dus dat is wellicht ook nog een tip.

dankje! al denk ik zelf dat een gevormde echt de oplossing gaat zijn mocht het aanhouden, heb dan nu een proffesionals choice singel recht model, maar door zijn bouw klein singelstuk direct achter zn oksel en daarna begint al snel zn buik word de singel tijdens het rijden denk ik zn oksel ingeduwd.
ik heb inmiddels het logo aan de rechterkant van de singel eraf gehaald omdat dat hoger lag en daar ook een slijtageplek zat ter hoogte van waar zn wondje ook zat.

eigenaar van 3 gouden paarden.

Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:38

Mohair of alpaca zou ik dan toch zeker niet meteen afschrijven. Omdat dat koordsingels zijn bewegen ze juist overal heel fijn mee. En net als de meeste singels heb je ze recht en in roper, dus breder in het midden. En door het materiaal (wel puur, dus niet met nylon oid er doorheen) zijn ze echt heel zacht en ademend.

Maar verder, ter hoogte van welk deel van de singel duwt het nou precies in zijn oksel? de singel zelf of het deel waar de gesp zit? Want in dat laatste geval lijkt het me ook niet gek als de singel wat aan de korte kant is.

.

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:45

Baileysdream schreef:
woepsie90 schreef:
kijk eens bij kifrahorse.nl, zij hebben anatomische western singels :)

had ik inderdaad al gekeken, ze heeft er zoveel en verschillende soorten dat ik eigenlijk niet meer weet welke goed zou zijn voor hem.
had haar ook al aangeschreven.

Ik heb deze https://www.kifrahorse.nl/Anatomische-W ... ngel-Kifra

Aanrader!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Goede gevormde westernsingel tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:43

Ten eerste; ligt je zadel wel echt goed? Niet alleen de boom, maar ook de plek van de singel bepaalt of een zadel past.

Ten tweede; ik zou altijd voor de mohair roper gaan. Ik heb echt alle singels geprobeerd en ben helemaal niet zo super weg van de wollen pc's. Heb die wel, maar bij 1 of 2 paarden ligt die echt niet heel fijn. Die middelste rand is te hard en dat wol vouwt daar om.

De mohair roper is volledig flexibel, dus gaat goed mee in het model van je paard. Juist omdat het koorden zijn naast elkaar en niet 1 stug iets.

Ik was echt heel sceptisch over koord en gooide die er vroeger gelijk vanaf, maar een goede mohair is echt heel fijn. Ook voor de huid, met zweten etc.

Popstra
Berichten: 13712
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Goede gevormde westernsingel tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:49

Wilde net zeggen, past dat zadel wel goed want de singel moet ook bij een westernzadel een handbreedte vanaf de oksel zitten

Ik l*l niet met de wind mee nee...

tuija_r
Berichten: 66
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:57

Busse Curved anatomisch westernsingel, zie website van Kifra horse. Super zacht, niet te breed singel, makkelijk te onderhouden. Ben erg tevreden :j

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-20 21:46

Popstra schreef:
Wilde net zeggen, past dat zadel wel goed want de singel moet ook bij een westernzadel een handbreedte vanaf de oksel zitten

Mijn zadel ligt goed, mn paard heeft gewoon een apparte bouw.
ik vraag hier om informatie gevormde singels niet om vragen over mijn zadel.

eigenaar van 3 gouden paarden.

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-20 21:48


eigenaar van 3 gouden paarden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 01:05

Baileysdream schreef:
Popstra schreef:
Wilde net zeggen, past dat zadel wel goed want de singel moet ook bij een westernzadel een handbreedte vanaf de oksel zitten

Mijn zadel ligt goed, mn paard heeft gewoon een apparte bouw.
ik vraag hier om informatie gevormde singels niet om vragen over mijn zadel.


Nou, daar zit je toch echt heel fout. Ten eerste is popstra wel een van de meest ervaren western ruiters hier.
Daarbij zeggen wij beiden ( ik doe het ook pas meer dan 25jr ) dat een zadel alleen echt past als de plek van de singel ook goed is. Als jouw paard dus te weinig ruimte heeft, past je zadel niet.

Dat heeft wel degelijk met elkaar te maken en een goede western zadel passer zou je dat gelijk hebben verteld tijden de pas sessie!

En elk paard heeft een aparte bouw. Ik heb 3 quarters nu; moeder, zoon en dochter en alle 3 een andere bouw, ook al lijken ze op elkaar.

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-20 01:09

superpony schreef:
Baileysdream schreef:
Mijn zadel ligt goed, mn paard heeft gewoon een apparte bouw.
ik vraag hier om informatie gevormde singels niet om vragen over mijn zadel.


Nou, daar zit je toch echt heel fout. Ten eerste is popstra wel een van de meest ervaren western ruiters hier.
Daarbij zeggen wij beiden ( ik doe het ook pas meer dan 25jr ) dat een zadel alleen echt past als de plek van de singel ook goed is. Als jouw paard dus te weinig ruimte heeft, past je zadel niet.

Dat heeft wel degelijk met elkaar te maken en een goede western zadel passer zou je dat gelijk hebben verteld tijden de pas sessie!

En elk paard heeft een aparte bouw. Ik heb 3 quarters nu; moeder, zoon en dochter en alle 3 een andere bouw, ook al lijken ze op elkaar.
toevallig is mijn zadel gepast door een ervaren zadelpasser. en handbreedte dan zou mijn pony geen enkele normale singel passen.
ken jij mijn paard of zijn bouw? nee. als je geen tips hebt voor gevormde singels stop dan, ik vraag niks over zadels. echt typisch bokt dit weer.

eigenaar van 3 gouden paarden.

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-20 01:15

Sandra_H schreef:
Mohair of alpaca zou ik dan toch zeker niet meteen afschrijven. Omdat dat koordsingels zijn bewegen ze juist overal heel fijn mee. En net als de meeste singels heb je ze recht en in roper, dus breder in het midden. En door het materiaal (wel puur, dus niet met nylon oid er doorheen) zijn ze echt heel zacht en ademend.

Maar verder, ter hoogte van welk deel van de singel duwt het nou precies in zijn oksel? de singel zelf of het deel waar de gesp zit? Want in dat laatste geval lijkt het me ook niet gek als de singel wat aan de korte kant is.

ken je de proffesionals choice singels? aan de rechterkant zit een logo die uitsteekt, hiervan heeft hij de schuurplek. inmiddels heb ik dat logo al verwijderd aangezien het verder een goede singel is, singel is qua lengte goed, ik mag inmiddels een gevormde singel passen van een lieve bokker die heeft degene van kifra voorgevormd.

eigenaar van 3 gouden paarden.

tuija_r
Berichten: 66
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 07:56

Baileysdream schreef:
tuija_r schreef:
Busse Curved anatomisch westernsingel, zie website van Kifra horse. Super zacht, niet te breed singel, makkelijk te onderhouden. Ben erg tevreden :j

https://www.kifrahorse.nl/Westernsingel-Curved is dat deze?


Ja :j

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Goede gevormde westernsingel tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:12

Dat heeft niks met typisch bokt te maken. Bel je goede zadelpasser dan en vertel het diegene. Iedereen zal zeggen dat de plek van de singel mede bepalend is voor het wel of niet passen van je westernzadel.

En ik hoef je pony daarvoor niet te zien.

Het 1 gaat gewoon niet zonder het ander. Dus je kan vragen naar een singel en er 10 keer veel geld uit aangeven, maar je kan ook wat doen met goed advies en dat voorkomen.

Daarnaast gaf ik al aan; Ik heb een new forest van 1.42m die al jaren met een westernzadel loopt en het ook net aan past qua ruimte. Voor hem dus een mohair roper na alles geprobeerd te hebben. Dus ja, ik ken de situatie.

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-20 11:37

superpony schreef:
Dat heeft niks met typisch bokt te maken. Bel je goede zadelpasser dan en vertel het diegene. Iedereen zal zeggen dat de plek van de singel mede bepalend is voor het wel of niet passen van je westernzadel.

En ik hoef je pony daarvoor niet te zien.

Het 1 gaat gewoon niet zonder het ander. Dus je kan vragen naar een singel en er 10 keer veel geld uit aangeven, maar je kan ook wat doen met goed advies en dat voorkomen.

Daarnaast gaf ik al aan; Ik heb een new forest van 1.42m die al jaren met een westernzadel loopt en het ook net aan past qua ruimte. Voor hem dus een mohair roper na alles geprobeerd te hebben. Dus ja, ik ken de situatie.
denk je zelf nou dat ik geen contact heb gehad met hem al direct toen ik het zag heb ik contact gezocht. met fotos
, hij adviseerde me om dat plaatje eraf te halen die de slijtageplek geeft en het nog 1 keer te proberen en anders alvast te kijken voor een voorgevormde singel, maar aangezien er zoveel soorten zijn kan informatie winnen altijd handig zijn.

"Voor hem dus een mohair roper na alles geprobeerd te hebben. Dus ja, ik ken de situatie." Moet ik nu ook gelijk schreeuwen ligt je zadel wel goed? Had gewoon direct gezegd een mohair. ga er nu een van Kifra poberen eerst die heeft ze ook voor buikige paarden.
en geloof me, ik ben al sinds zijn 4e op zoek naar een zadel geweest ik heb 3 maanden pas een goed zadel hij is nu 9. dus het zadel is niet het probleem. dat krijg je met een kruising tennesee.

eigenaar van 3 gouden paarden.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:04

@superpony en popstra : wat baten kaars en bril? ;)
Wij hebben 15 paarden, in alle vormen en maten. Ze hebben allen een passend zadel. Ik heb geen speciale singels nodig. En ja, er is ook een héle buikige (lees: veel te vette :o ) IJs bij en ook hij heeft een normale singel, zelfs al ziet hij eruit alsof hij een skippybal heeft ingeslikt.

Born to slide, forced to work

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-20 15:53

sevke schreef:
@superpony en popstra : wat baten kaars en bril? ;)
Wij hebben 15 paarden, in alle vormen en maten. Ze hebben allen een passend zadel. Ik heb geen speciale singels nodig. En ja, er is ook een héle buikige (lees: veel te vette :o ) IJs bij en ook hij heeft een normale singel, zelfs al ziet hij eruit alsof hij een skippybal heeft ingeslikt.

Wat baten kaars en bril als de uil niet zien en wil? die ken ik hoor >;) , als mijn zadel is gepast door een erkende zadelpasser en netjes gecontroleerd is ligt het probleem niet bij het zadel, inmiddels is doormiddel van het logo rechts te verwijderen het probleem van de wondjes opgelost, ook met mededenken van de zadelpasser, en ga ik een kifra bestellen als extra erbij. Mensen van bokt kunnen dit niet beter weten dan een zadelpasser die het paard heeft gezien en opgemeten. daarom de vraag naar tips voor een anatomische singel

eigenaar van 3 gouden paarden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers