Fijne side pull

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Fijne side pull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 13:06

Wat is een fijne side pull??

Ons nieuwe paardje heeft veel schade in de mond en willen we bitloos oppakken. Alles gaat verder goed en schade is oud.

Ik heb denk ik geen hoofdstel waar alleen zo een riempje doorheen past om er een side pull van te maken of het wordt een erg dun riempje op dr neus.
Heb deze gezien van touw; biothane en leer.

Van leer kom ik even online gesnuffeld weinig tegen en zie ik vooral FRA en ken de kwaliteit niet. Heb zelf graag goed leer en niet dat geperste. Dan zou ik nog eerder voor biothane gaan wat voor de honden goed bevalt.

We rijden op zich niet met veel druk, maar twijfel een beetje of een breder neusje dan fijner kan zijn.

Heb wel een rijhalster van barefoot, maar is iets ruim en denk dat voor haar een goed passend en stil liggend hoofdstel fijner is.
We kunnen alleen de zichtbare schade zien natuurlijk en gezien de omvang zal er ook onzichtbare schade zijn. Maar nogmaals; oud en op een halster reageert ze wel fijn, alleen dat vind ik niet ideaal om altijd mee te rijden.

karinlady
Berichten: 46
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Fijne side pull

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:23

Je hebt verschillende methodes van het bevestigen van een losse sidepullneusband, om de band heen of aan een ring.

Wat voor een hoofdstel heb je nu ? En wat voor een bakstukken die normaal aan het bit gaan ?
Mischien weet iemand iets wat je er kan bevestigen.

Afbeelding
Hier een biothane sidepull neusriem bevestigd aan de ringen,

Afbeelding
Hier een leren sidepull neusriem bevestigd om de neusband heen.

Afbeelding
Of zoals hier door de biothane sidepull neusriem heen, gemaakt door Dabo Design, die heel fijn meedenkt als je twijfelt of verschillende opties wilt weten.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:29

Wij rijden sinds kort bitloos en ik heb sinds kort de T touch van Linde Tellington
https://www.artofriding.nl/nl/lindell.html
Andere frontriem opgedaan, verder tevreden over dit hoofdstel. Ben wel aan het denken om een neusbontje of gelpadje ertussen te doen.. gewoon gevoelskwestie. :) Ik heb er nu 3x meegereden en het bevalt goed

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Fijne side pull

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:34

Ik vind de balans en daarmee pasvorm van die losse neusdelen wisselend.
FRA is 'redelijk' qua prijs-kwaliteit, het engelse model heeft een rare pasvorm, de westernmodellen gaan wat beter.
Mijn twee allerfijnste sidepulls ooit worden allebei niet meer verkocht.
Ik zou zelf kijken wat bv Evelien of soortgelijke winkel verkoopt.

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Fijne side pull

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:38


ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:53

Ik heb volgens mij zo'n model gebruikt bij mijn quarter, een bruine leren (niet f.r.a.). Vond hem heel fijn, hulpen komen fijn door en kan ook fijn loslaten. https://www.divoza.com/nl/f-r-a-pardoes-bitloos-hoofdstel

Ligt werkeloos hier in de garage, omdat ik geen paard meer heb dus als je interesse hebt mag je hem wel voor een klein prijsje over nemen.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Fijne side pull

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:57

Fra pardoes is niet bruin? Of bedoel je het model? Ik zie hier geen speciaal model?
Ergo ik snap je post niet. :P

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Fijne side pull

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:59

Ik bedoel puur het model, mijne is niet van f.r.a. zoals er staat ;) Is ook geen speciaal model, maar ik heb geen idee hoe dat model dan precies heet :Y)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 22:37

karinlady schreef:
Je hebt verschillende methodes van het bevestigen van een losse sidepullneusband, om de band heen of aan een ring.

Wat voor een hoofdstel heb je nu ? En wat voor een bakstukken die normaal aan het bit gaan ?
Mischien weet iemand iets wat je er kan bevestigen.

[ [url=m/9i54xW.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier een biothane sidepull neusriem bevestigd aan de ringen,

[ [url=m/dy1Nhu.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier een leren sidepull neusriem bevestigd om de neusband heen.

[ [url=m/UybjAc.jpg]Afbeelding[/url] ]
Of zoals hier door de biothane sidepull neusriem heen, gemaakt door Dabo Design, die heel fijn meedenkt als je twijfelt of verschillende opties wilt weten.


Ik ken de modellen wel. Maar zoek western en dan vooral de ervaringen ermee.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 22:38


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 22:40

ontherun schreef:
Ik heb volgens mij zo'n model gebruikt bij mijn quarter, een bruine leren (niet f.r.a.). Vond hem heel fijn, hulpen komen fijn door en kan ook fijn loslaten. https://www.divoza.com/nl/f-r-a-pardoes-bitloos-hoofdstel

Ligt werkeloos hier in de garage, omdat ik geen paard meer heb dus als je interesse hebt mag je hem wel voor een klein prijsje over nemen.


Heb je een foto van die van jezelf? Die van de link is behoorlijk engels en zwart inderdaad :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 22:40

TurdusMerula schreef:
Ik vind de balans en daarmee pasvorm van die losse neusdelen wisselend.
FRA is 'redelijk' qua prijs-kwaliteit, het engelse model heeft een rare pasvorm, de westernmodellen gaan wat beter.
Mijn twee allerfijnste sidepulls ooit worden allebei niet meer verkocht.
Ik zou zelf kijken wat bv Evelien of soortgelijke winkel verkoopt.


Ja, gekeken bij de bekensen shops, maar kom weinig tegen en kan zo de kwaliteit niet beoordelen. Kom niet meer op shows, dus kom ze ook niet tegen.

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 22:52

superpony schreef:
crazycactus schreef:
https://www.profi-tack.de/sidepull-flat ... d-noseband Ik heb deze, ik vond m heel fijn. Je mag hem wel testen als je wil.


Vind je die niet dun op de neus? Doe je hem niet helemaal weg?


Hij is niet dun. Daarom heb ik deze juist gekocht. Ik ga hem pas volgend jaar gebruiken voor Abby dus ik doe m niet weg

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Re: Fijne side pull

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 23:19

Ik zou bij Two Lazy Seven kijken als je zoekt naar een western sidepull. Verschillende modellen en diktes qua neusriemen. Fijn soepel leer en die van mij heeft er nog nooit een schuurplek van gehad. Rijd ermee op buitenrit maar ook het bakwerk. Bij beide hoe intensief ook vind ik m super zitten! Er zit maar 1 oor aan maar hij ‘hoort’ met 2. Vond 1 mooier dus vandaar.
Afbeelding
Afbeelding

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 23:19

crazycactus schreef:
Hij is niet dun. Daarom heb ik deze juist gekocht. Ik ga hem pas volgend jaar gebruiken voor Abby dus ik doe m niet weg


Oke, op de foto lijkt ie wel smal.

Hoe is de kwaliteit van die?

Joanne_
Berichten: 193
Geregistreerd: 23-11-06

Re: Fijne side pull

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 23:27


Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 23:43

Ik heb deze. Mooie fijne brede neus en prachtig leer. Niet geperst. Ik heb hem 2e hands gekocht. Maar hij is ook nog wel nieuw te vinden op een Duitse site. Mocht je interesse hebben wil ik wel voor je zoeken. Afbeelding

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 23:53

superpony schreef:
TurdusMerula schreef:
Ik vind de balans en daarmee pasvorm van die losse neusdelen wisselend.
FRA is 'redelijk' qua prijs-kwaliteit, het engelse model heeft een rare pasvorm, de westernmodellen gaan wat beter.
Mijn twee allerfijnste sidepulls ooit worden allebei niet meer verkocht.
Ik zou zelf kijken wat bv Evelien of soortgelijke winkel verkoopt.


Ja, gekeken bij de bekensen shops, maar kom weinig tegen en kan zo de kwaliteit niet beoordelen. Kom niet meer op shows, dus kom ze ook niet tegen.


Evelien had er een paar jaar terug maar eentje standaard op voorraad in de wagen, en die was relatief duur, maar vriendelijk en echt goede kwaliteit. Ik zou moeten checken welk merk het was.
Mijn stalgenootje kocht het, maar ik zou het zelf ook gekocht hebben (en ik ben kritischer haha).
Lekker stevig, degelijk spul.

Die van kramer is wel vriendelijk, niet heel dun of scherp imo, denk dat de foto vertekent eerlijk gezegd.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Fijne side pull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 01:56

JOanne, die ziet er inderdaad fijn uit. Onthou ik even!

Sure-lee, dank je wel. Moeilijk te beoordelen zo, maar ziet er netjes uit!

TurdusMerula, Ik ben ook heel kritisch op het leer. Mijn hoofdstellen zijn duur, maar gaan wel lang mee en doe er niks aan.

Wat ik nu zie is breed en vaak slechter leer of net aan goede kwaliteit.
En bij smal slechte kwaliteit of betere kwaliteit, maar dan behoorlijk dik door dubbel gestikt.

Selina, ik vind de keus bij hin best tegenvallen en de advertenties matig qua info. Ze hebben ook de FRA onder andere.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Fijne side pull

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 09:50

@xSelina: als ik kijk naar hoe dicht het bij het oortje onder het oog uit komt en hoe vrij het oog is aan de 'oorloze' kant zou ik haast het andere oor er ook afhalen :)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Fijne side pull

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:33

Ik zou kifrahorse aanraden als je wat western gerichte sidepulls zoekt. Ze heeft een ruim aanbod en denkt graag met je mee :j

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Fijne side pull

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:42

ik rijd sinds een paar dagen kaakgekruist van Dabo. Is van onderhoudsvriendelijk nepleer. Ben over de service en producten héél erg tevreden. Nederlands product. Ik heb een hoofdstel genomen bij hen waarbij ik kaakgekruist, of sidepull, of met bit kan rijden. Helemaal aan te passen naar mijn wensen van het moment.

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:01

DubbelDun schreef:
@xSelina: als ik kijk naar hoe dicht het bij het oortje onder het oog uit komt en hoe vrij het oog is aan de 'oorloze' kant zou ik haast het andere oor er ook afhalen :)


Ja klopt zat er ook al over te denken de andere eraf te halen. Is kijken of hij dan beter zit.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Fijne side pull

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:07

Als je het kinriempje dan goed aan de zijkant vastmaakt trekt die hem als het ware ook naar beneden bij de ogen vandaag. Met 2 gaatjes boren/stansen en een chicago screw is dat makkelijk zelf te doen (of een vetertje er door :D

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:42

DubbelDun schreef:
Als je het kinriempje dan goed aan de zijkant vastmaakt trekt die hem als het ware ook naar beneden bij de ogen vandaag. Met 2 gaatjes boren/stansen en een chicago screw is dat makkelijk zelf te doen (of een vetertje er door :D


Oh super bedankt voor de tip! Zat al aan een kaakriem te denken maar wist niet hoe ik dat moest doen haha :D