Inventarisatie zadel jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sirius_

Berichten: 10947
Geregistreerd: 09-01-01

Inventarisatie zadel jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-20 09:43

Hoi,

Mijn merrie van 3 staat inmiddels in training en wordt beleerd met het zadel van mijn instructrice.
Het is de bedoeling dat ik tzt een eigen zadel aanschaf. Ik heb gelukkig nog wel even.
Maar waar begin ik? Voor een jong paard?
Ik heb gekeken naar het jonge paarden plan maar hoorde dat hier alleen zadels >2000 onder vallen. Daar ga ik nog achteraan. Hebben bokkers hier ervaring mee?
Verder vind ik een zadel van Bob Marshall wel interessant maar ik ben nog niet zeker van boomloos in combinatie met een jong paard. Daar moet ik mij nog in verdiepen.

Ik vind het niet erg om de portemonnee te trekken voor een fijn zadel dat goed ligt, maar omdat ze nog zo jong is doe ik dat liever pas als ze uitgegroeid is. Budget zal 1000-1500 zijn.
Afbeelding

Oh ja wat ik zelf lastig vind, zowel ik als mijn man rijden. De zadels die voor hem prettig zitten, zwem ik in. Het wordt dus echt een uitdaging om een zadel te zoeken dat goed bij ons paard, bij mij en bij mijn man past.


BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:51

Ik heb het via het jonge paardenplan gedaan en heb bijna een jaar met het eerste zadel gereden. Daarna het zadel geruild voor een andere met ongeveer 300 euro verlies (gebruikskosten dus, 1 euro per dag).

Hoewel het niet de meest goedkope manier is, ben ik er wel heel blij mee geweest. Elke 3 maanden een check en zeker weten dat het zadel constant passend is waren het voor mij wel waard.

Edit: moet wel nog even erbij zeggen dat ik mijn paard (quarter) pas zadelmak gemaakt heb op zijn 5e, dus kwa groei was hij waarschijnlijk wel verder dan jouw 3-jarige ;)

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:56

Ik lees even mee. Zit met dezelfde uitdaging.
Ben me ook aan het inlezen in freemax en silverado, die hebben een wat vriendelijkere prijs dan Bob Marshall. Het jonge paarden plan vond ik alles bij elkaar opgeteld toch wel een heel duur grapje worden dus dat heb ik uiteindelijk niet gedaan.

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:00

Een bm ligt erg stevig en is idd reuze praktisch door de makkelijke pasvorm. Ik weet niet wat de zitmaat van je man is maar houd er rekening mee dat ze klein vallen. Mijn vrij gemiddelde billen (maat 42) pasten precies in 16.5inch waar 17 inch beter zou zijn geweest (boomzadel 16inch past mij prima trouwens). 16.5 en 17 inch is niet makkelijk gebruikt te kopen en nw zijn ze prijziger dan jij hier aangeeft.

Overigens zijn de freemax en silverado ook erg goede en stevige semi-boomloze zadels. Pasvorm komt wel preciezer trouwens. Deze zijn zelfs nw binnen budget.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:02

Van wie is het jonge paardenplan dan? Eurohorse? Ik vind het wel een duur grapje om met >2000 te beginnen en ieder jaar 300 verlies.

Ik ruil met mijn jonkies steeds 2de handjes in zodra ik merk dat ze niet lekker meer liggen. Dus vaak zadel met wat krasjes of watervlekken waardoor ze niet meer zo mooi kijken. Maar wel goed liggen. Tegen de tijd dat ze uit gegroeid zijn komt er een wat duurder en netter kijkend zadel.

Be happy eat a snackkie

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Inventarisatie zadel jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:05

Mijn jonge paardenplan was via Eurohorse en dacht dat het eerste zadel 1600 was en tweede 1950, maar weet het niet meer helemaal precies.

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

Sirius_

Berichten: 10947
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-20 10:06

Het budget dat ik noem is vooral nu ze zo jong is. We gaan geen 5000 neerleggen maar voor een zadel waar we langer mee doen is er nog wel wat speling.

Als de BM klein valt houdt dat al op denk ik. Geen idee welke zitmaat mijn man heeft maar zijn favoriete zadel kan ik echt niet in rijden haha, als ik daarmee stop glij ik echt nog een paar centimeter door :')

Het jonge paarden plan is inderdaad van euro horse.

Sirius_

Berichten: 10947
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Inventarisatie zadel jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-20 11:01

Mijn man zegt dat het niet zo zeer het zitvlak is maar dat hij ruimte nodig heeft voor zijn boven benen.
Aan de ene kant wil ik een zadel passer langs laten komen zodat ik zeker weet dat ze beleerd wordt met een zadel dat bij haar past maar het is wel lastig dat we zelf nog niet kunnen uitproberen omdat ze zo ver nog niet in de training is.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Inventarisatie zadel jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:23

Een zadel vinden waar zowel jij als je man echt lekker in zitten, is vrij onmogelijk. Mannen en vrouwen verschillend dusdanig van bouw, dat ze een ander zadel nodig hebben, bijvoorbeeld vanwege de vorm van het bekken.

Misschien zijn bijvoorbeeld wrongen met klitteband nog een optie zodat jullie met andere wrongen kunnen rijden. Het zal met de vorm van de boom wel alsnog een compromis worden

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Inventarisatie zadel jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:32

Ik heb een tweedehands wow-zadel. In aanschaf iets boven je budget, maar eindeloos aan te passen en daardoor uiteindelijk goedkoper.

Instagram: lusitano_roux

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Inventarisatie zadel jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:40

Gaat hier om western zadels...

Ik heb een Freemax op mijn jonge trekpaard liggen. Erg fijn zadel, voelt niet aan als boomloos. Behalve dan dat je de bewegingen van het paard beter voelt. Hier komt geen boomzadel, voor een trekpaard zijn ze er weinig en deze bevalt me prima.

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl

Sirius_

Berichten: 10947
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Inventarisatie zadel jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-20 11:42

Er komt geen engels zadel op :D

Freemax vind ik ook wel erg mooi. Ik ga mij nog even verder verdiepen in de verschillende soorten zadels en passervice.

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:45

Sirius_ schreef:
Mijn man zegt dat het niet zo zeer het zitvlak is maar dat hij ruimte nodig heeft voor zijn boven benen.


Vooral lengte of meer de omvang? Ik heb namelijk erg lange benen, ben 1.87 met jeanslengte 36, van gemiddelde omvang. En dan past een 16.5inch dus wel

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:46

Ik heb destijds via Country Mill een 2e hands zadel gekocht. Als je bij hen ook weer inruilt, schrijven ze ieder jaar 300 euro van je huidige zadel af.

Mijn eerste zadel was 90 euro, waarbij ik altijd een minimum prijs van 300 euro zou houden.

Ik ben zelfs een keer terug geweest voor controle waarbij aangeraden werd nog even met mijn huidige zadel te doen.

~Turbohoof Solutions ~

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:50

Houd bij een Bob Marshall ook in de gaten dat die zadels niet bepaald kort zijn en dat je met een 17" al snel op een 69/70 cm lengte zit.
De Silverado is een stuk korter, temeer door de losse kussens.

Een passend zadel voor verschillende maten achterwerken is altijd moeilijk, met een beetje 'give and take' zou je op een gemiddelde uit kunnen komen, maar je loopt de kans dat je dan beide niet prettig zit.
Ik zou een grote maat aanraden en dan voor een seatreducer gaan én rustig aan rondkijken voor een 2e zadel.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 19-04-20 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:57

Sirius_ schreef:
Er komt geen engels zadel op :D

Freemax vind ik ook wel erg mooi. Ik ga mij nog even verder verdiepen in de verschillende soorten zadels en passervice.


Vaak kan je bij een passervice aangeven dat het om een jong paard gaat, dan nemen ze de bok voor jullie mee en dan kunnen jullie 'droog' passen.

elsa91

Berichten: 443
Geregistreerd: 27-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:01

Ik had hetzelfde budget en heb via het jonge paarden plan een zadel. 2ehands en het doel was dat het voor haar goed lag dus uiterlijk niet belangrijk en mijn comfort minder belangrijk dan die van haar. Aangezien ze nog wat kilo’s en spieren miste nu een andere erop en merk wel verschil dat ik hier zelf veel prettiger in zit doordat de zit kleiner is.

Sirius_

Berichten: 10947
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Inventarisatie zadel jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-20 10:45

Droog passen op de bok is wel een optie maar de ervaring leert dat wat dan lekker lijkt te zitten, in de praktijk dus met beweging, minder zit.

Ik heb gisteren nog even overlegd met mijn instructrice. Ze wordt nu met een bobs gereden, en die ligt goed. In augustus laten we iemand langs komen of gaan we haar in de trailer zetten en langs bijv Arthurs. Dan is ze ook wat verder doorgereden en kunnen we zelf in ieder geval draf, stap, galop proberen.

Een groter en langer zadel wordt wel een uitdaging, ze heeft geen hele lange rug volgens mij.

In de tussentijd gaan we ons nog wat inlezen. Ik heb een super fijn zadel, 16 of 16,5 inch met gelzitting. Mijn man heeft er mee gereden op een manege paard en kwam echt kreupel van het paard af, dat zadel was gewoon echt te klein. (Overigens oud dat zadel helaas nu al te krap voor ons paard. Met 3 jaar is ze al vrij rond en breed)

Sirius_

Berichten: 10947
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Inventarisatie zadel jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-20 10:46

2e zadel is wel een optie als ze is uitgegroeid overigens :)

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Inventarisatie zadel jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:53

Het voordeel van boomloos is dat ze daar niet snel uitgroeien :)


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Inventarisatie zadel jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:57

Ik vond een BM qua zit enorm meevallen, maar er moet echt een goede pad onder en je eigen zit en egwicht moet wel passen vind ik persoonlijk. Mensen die te zwaar zijn of geen goede zit hebben vind ik echt een nadeel bij boomloos. Maar dat moet je zelf beoordelen.

Ik ben 1.68m en weeg 55kg. Mijn man is 1.73m en weeg denk ik 65kg, maar mijn billen zijn echt dikker. In principe had ik een 15'' seat, maar omdat die moeilijk te vinden is nu ook 2 zadels met 16'' seat.

Ik rij in principe alleen op reining modellen. Ik vind opgesloten zitten of naar voren geduwd worden echt vreselijk naar.
Mannen hebben meestal geen dikke billen, dus hij heeft gelijk dat hij naar het type moet kijken en de seat voldoende zal zijn.

Heel veel mensen rijden te snel op een te grote seat en dat kan een nadeel zijn voor je houding, maar dan moet het wel het type zadel zijn dat je past. Een trail zadel is echt wat anders dan een reining zadel.

Waar jullie op stal staan kan je denk ik als je nu nog weinig rijdt, gezien de leeftijd, misschien wat huren of lenen?
Ik herken het zadel op je paard en heb haar oude zadel nog steeds liggen :)

Als dat zadel goed ligt en jullie beiden fijn zit is investeren in een Bob's wel de moeite. 2e hands en netjes onderhouden erg waardevast en ze hebben echt een goede pasvorm.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers