Westernzadel: waar te beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:52

Dit is de Cognac Cow, round versie trouwens:
Afbeelding

Je hebt hem ook nog in donkerder bruin.

Glossy227
Berichten: 170
Geregistreerd: 14-08-14
Woonplaats: Scheemda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:59

snorremans schreef:
hoikimmmy schreef:
Waarom wil je graag met boom als ik vragen mag.
Ik heb een Silverado en die heeft echt de westernlooks en zit perfect. Enige reden dat ik deze wegdoe is omdat ik strak toch wel wil doorpakken richting reining/ barrel race.
Maar verder qua contact en stevigheid is hij verder super.


De Silverado ziet er mooi uit.

De boomloos zadels waar ik ervaring mee heb was ik niet super tevreden over qua zit maar met freemax en silverado heb ik geen ervaring, dat zou dus een optie kunnen zijn.


Als dat de enige rede is raad ik je zeker aan de Freemax of bob marshal eens te proberen. Ik dacht na een ritje op een barefoot hetzelfde tot ik eens op een bob marshal zat en daarna ook eens de freemax heb geprobeerd. Toen was ik om, fijne stevige zadels en niet zo'n flubber ding als veel boomloze zadels.

Silverado heb ik overigens geen ervaring mee

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:01

Daihyo schreef:
Ik heb de Freemax Round 17 inch. Ik vond de short 16 inch te kort. Paste mij niet lekker en ik vond het gewoon te klein voor mijn haflinger. De round 17 inch paste ook, dus toen was de keuze snel gemaakt. Meer zadel, beter in verhouding met mijn paard en zat voor mij een stuk beter.
Ik heb overigens de buffel. Ik vind de cow echt prachtig, maar die liet mijn budget toen niet toe en ik moest echt een ander zadel, dus geen tijd om verder te sparen.

De maten kun je het beste aan laten meten door een passervice. Ella van boomlooszadelpasservice.nl of Kitty van Kifra Horse. Zij meten de maten op, zowel van de lengte als van de fork. De fork is aanpasbaar. Zo had ik bij het eerste meten een maat 5 en nu zou 4 ook passen. Dat is met fishes mooi opgelost zonder meteen een nieuwe fork te hoeven kopen.


Dat is de seat maat en meer voor de ruiter. Bij een grotere seat is het wel zo dat je bij de meeste modellen van zadels verder naar achter komt te zitten en die ruimte wel nodig hebt op het zadel. Maar heel veel mensen hebben een te grote seat. 16'' is vrij standaard.Op een echt kort zadeltje kan je geen 17'' kwijt of ga je erg uit verhouding. Daar moet je dan echt naar kijken bij passen en dus altijd rijden bij een pas sessie.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Westernzadel: waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:14

Dat weet ik. Maar tussen de short en round zit wél een verschil in lengte. Dus wel belangrijk om beide modellen te passen.
Dus absoluut eens met je laatste zin.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Westernzadel: waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:39

Ik heb mijn ervaring met Eurohorse eerder op dit forum al eens uit de doeken gedaan, zou het dan ook niet aanraden als je geen QPA hebt.
Ik heb ondertussen meerdere westernzadels gehad, de Freemax doet het tot nu toe het beste. Helaas is mijn paard al een tijdje geblesseerd, dus ik het zadel nog te weinig gebruikt. Maar wie weet komt dat wel weer als mijn jongste tzt zo ver is ;)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:55

Daihyo schreef:
Dat weet ik. Maar tussen de short en round zit wél een verschil in lengte. Dus wel belangrijk om beide modellen te passen.
Dus absoluut eens met je laatste zin.


Ja, maar jouw zin; die paste beter op mn paard klopt niet helemaal.

Het is belangrijk om te rijden tijdens het passen inderdaad. Maar het ene paard reageert direct op ongemak en de andere niet of gaat na een tijd pas dingen vertonen.


Achterom schreef:
Ik heb mijn ervaring met Eurohorse eerder op dit forum al eens uit de doeken gedaan, zou het dan ook niet aanraden als je geen QPA hebt.
Ik heb ondertussen meerdere westernzadels gehad, de Freemax doet het tot nu toe het beste. Helaas is mijn paard al een tijdje geblesseerd, dus ik het zadel nog te weinig gebruikt. Maar wie weet komt dat wel weer als mijn jongste tzt zo ver is ;)


Dat is met elke zadelpasser een beetje zo. Ik kan over elke bekende wel goede en slechte dingen schrijven. En weet van klanten ook dat met een niet quarter je niet zo snel meer serieus wordt genomen helaas........

Cowgirl store had volgens mij ook boomloze modellen of iets verstelbaars?? Die zit in Friesland, kan je ook eens vragen. Heb het voorbij zien komen en die zagen er wel echt "western" uit

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Westernzadel: waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:20

Cowgirl store heeft edix en ook passervice