Wat voor soort singel is fijner?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 15:55

Goedemiddag allemaal,

De ellende is hier begonnen met het zoeken naar een nieuwe singel daar ik een vrij fijne merrie heb en nu maatje 22'', dit is in geen velden of wegen te bekennen. Ze heeft nu een singelwondje opgelopen dus de singel is nu helemaal gewassen (wellicht kwam het daardoor?) maar ik wil toch graag een nieuwe singel. 24'' leek mij te groot, maar ik ga dit toch maar eens proberen daar stalgenoten singels van 30'' o.a hebben :o

In ieder geval .. ik heb nu een singel met een bontje er onder. Dit word natuurlijk sneller en makkelijker vies maar voelt zacht aan. Er zijn ook singel van neopreen die je goed kan afspoelen …

Dilemma … wat kan ik beter kiezen? Ze zijn al prijzig zat. Wat voor singel heb jij voor je (o.a) Quarter? En waarom heb je die keus gemaakt?

Voorbeelden wat ik bedoel:

Afbeelding

Afbeelding

En dan heb je ze ook nog met schoudervrijheid? Maar ik weet nog niet zo goed wat ik me hier bij moet voorstellen.

Afbeelding


Iemand die mij kan helpen met dit probleem? Ik ben al een week bezig met het zoeken van de juiste singel.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen, alvast bedankt.

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping


Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8180
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:06

22" is ook wel heel klein.. Zit de ring dan niet in de schouder?

Ik had met mijn 1,54 merrie een 30/31". Ik vond de neopreen singels fijner dan vachtjes. Als daar zweet ik komt en het droogt op krijg je nare harde stukjes. Bij neopreen haalde ik een doekje of een borstel over de singel na het rijden en was het mooi schoon. Ook voor het zachte huidje een fijne singel.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:06

Heb je een foto van je paard met singel om?
Ik zou zelf ook wel eens wat nieuws willen, heb nu simpel neopreen.
Moet alleen denk ik 36" hebben en dat is toch wel verdomd lang terwijl mijn paarden nou toch echt geen trekpaarden zijn :')

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:26

Ik ben ook wel benieuwd naar een foto. Ik heb trouwens westermnsingels van 18" t/m 38"in het assortiment, dus mocht je opzoek zijn.

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 16:41

De opmerking omtrent 22'' heb ik de afgelopen dagen wel honderd keer gehoord :') Ben er niet mee geholpen en werd er juist alleen maar ongelukkig van :P Het staat op de singel. De 24'' die ik bij Arthurs had gekocht kwam helemaal tot aan haar pad (aan beide kanten) en dat lijkt me ook niet de bedoeling. Het is gewoon een hele slanke (nu wat dikker door het weideseizoen) Quarter merrie.

Ik heb vandaag voor mezelf met wat stalgenootjes vergeleken en ga toch nog eens een 24'' proberen. Al sinds dat ze onder het zadel is heeft ze de 22'' en ze is nu 8, dus een kleine 3,5 jaar. Nooit geen problemen of wondjes ;)

En helaas, ik heb geen foto :)

Ik ben in dit geval dus echt op zoek naar ervaringen van wat voor soort singel jij persoonlijk fijn vind. :) @ Kitlover, dankjewel! Een vachtje is na het opgedroogde zweet inderdaad niet meer zo zacht. Maar heb zelf het idee bij een neopreen singel dat het meer gaat schuiven als er zweet tussen zit? Kan ook tussen mijn oren zitten.

@ Kitty,
Bedankt voor je tip!

@ Azmay,
WOOOW! Zo lang!! _/-\o_ Wat zijn het dan voor paarden? Ook Quarters?

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:53

Nee ik heb PREs, maar de oudste is wel redelijk Quarter achtig gebouwd.

Dit zadel gebruik ik niet meer maar heb niet veel fotos. Is een 32" maar vind hem eigenlijk (te) kort.
https://boktimg.nl/img/m/5iltGR.jpg

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:57


Lughnassadh

Berichten: 1773
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 17:01

Ik heb er een van F.R.A: https://www.horsetopshop.com/FRA-supersingel-western en ik vind hem heel fijn. Enerzijds omdat ik hem nooit hoef aan te singelen en anderzijds omdat het mij nauwelijks moeite kost de singel vast te krijgen en dat is fijn omdat ik last van mijn spieren en gewrichten heb.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 17:25

Ik heb ongeveer alles gehad wat er aan singels te krijgen is := Wat er bij mij is overgebleven is een mohair roper-model en geloof het of niet: een doodsimpele supergoedkope neopreensingel. Ik heb een Arabier met gevoelige huid en neopreen is wonderbaarlijk genoeg hetgene waar hij het het beste op doet. Raar maar waar. Wol, wolhoezen, vilt, leer, katoen en FRA ging allemaal mis, en nu gaat het al jaren goed. De mohair gaat ook goed, maar vind ik zelf niet zo mooi staan en gebruik ik dus maar weinig.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8180
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 17:45

Neopreen schuift ook zeker niet, ik heb een tijd trickriding gedaan maar geen enkele problemen met neopreen gehad

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 00:56

Ik heb diverse gehad; neopreen, vilt, wol en mohair koord

De neopreen veel gebruikt, maar mn ruin kreeg erachter weleens een bult. Voor buitenritten vond ik hem ideaal, je spuit hem schoon en klaar.

De wolvilt vond ik wat dun en vouwde om en vond het randje wat hard worden.

De wollen van PC is erg fijn, maar bij mn ene, wat kleine ruin, kwam hij toch wat teveel in de oksel en daar vouwde hij om en werd ook hard. Je spoelt ze makkelijk uit en zijn ook vrij snel droog als je ze buiten hangt.
Het enige nadeel vind ik dat vuil er makkelijker in blijft. Ik ga er echt met mn handen door om te voelen. Maar mooie kwaliteit. Mattes heeft ook wollen en diverse modellen.

Ik was heel sceptisch over koordsingels, maar ben een aantal jaren geleden toch om gegaan. Heb een mohair roper singel gekocht en was wel meteen verkocht. Door de koorden vormt hij juist goed het model van het lijf.
Enige nadeel is dat je hem niet snel wast en dat hij uitrekt. Mijn 30'' was een jaar later een 32'', dus die gebruik ik op mn andere ruin die een 32'' nodig heeft.

De merrie rijden we nog met de wollen van pc. Zij heeft een dun huidje en bij haar gaat het prima daarmee. Wol is nog steeds erg mooi.

Ik singel nooit strak aan en hou niet van kunststof als het niet hoeft, zoals flinke bosrit, of anti slip dingen.
Pads zijn ook wol en wolvilt.

Ik weet niet waar, maar mohair roper singels kun je ook naar wens laten maken, dus zelf kleur en maat doorgeven.

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 01:17

Zelf ben ik heel erg van de natuurlijke materialen. Mijn paardje is ook heel gevoelig op de huid, echt áltijd wondjes. Ik heb toen de gok gewaagd de maansingel van Mattes te bestellen en die is perfect.
Je kunt deze ook helemaal zo laten maken als je wilt, dus ideaal! Maar ja, die zijn prijzig en als je niet weet wat je paard past, snap ik dat je dat niet makkelijk bestelt!

Succes met je zoektocht!

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 06:34

Hoi TS, ik heb een singel liggen van Mattes, een banaansingel. Die is kort genoeg denk ik. Wil je deze eens een poosje lenen om te proberen?

Afbeelding

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 07:33

De touwtjes singel lijkt mij inderdaad niets, haha. Maar ik geloof jullie wel.

Ik neig momenteel heel erg naar de classic equine singel. Zeker omdat ik eerst zeker van de maat moet zijn. Maar uiteindelijk wil ik er wel een wollen bij dan denk ik.

@Wilhelmina,
Kom jij dan binnenkort nog eens langs op stal? Of haal ik je nu met iemand in de war haha.

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 07:39

Ik kom zeker langs! Je verwisselt me niet hoor :D

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

Padoertje
Berichten: 1489
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 07:55

Ik heb deze al 2,5 jaar en blijft een fantastische singel. Geen wondjes of schuurplekken en als je na ieder gebruik even een doekje erover haalt, blijft hij prachtig en nog net zo soepel als toen ik hem net kocht had. https://www.topfithorseshop.com/product ... uursingel/

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 07:57

Padoertje schreef:
Ik heb deze al 2,5 jaar en blijft een fantastische singel. Geen wondjes of schuurplekken en als je na ieder gebruik even een doekje erover haalt, blijft hij prachtig en nog net zo soepel als toen ik hem net kocht had. https://www.topfithorseshop.com/product ... uursingel/

Dat soort singels zijn toch lastiger aan een westernzadel :o

DubbelFun

Berichten: 88480
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 08:34

@azmay: lol :D

@xDenies: ik heb ook altijd singels tussen de 30 en 32" gehad en die waren niets te lang op paarden van 1,50 tot 1.55. En ik heb ook echt geen supergespierde Q/P's.
Wat je met een singel moet zien te voorkomen is dat de gesp tegen het bewegende deel van het bovenbeen komt te liggen, dat geeft vaak schuurwondjes. Hoog tegen het zadel is geen enkel probleem zolang de singel maar vlak ligt, dus niet half op de buik en half op de pad.

Wat bij jou paard het beste werkt is iets wat alleen jij proefondervindelijk achte kunt komen. Je leest hier al hoeveel verschil er tussen de paarden kan zitten :)

Zelf gebruik ik al jaren de FRA of Westip singels; die zijn licht-elastisch en gaan járen mee zonder slijtage of wondjes.

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 08:52

Dankjewel allemaal voor de tips en uitleg! :) Mochten er mensen zijn met een voorbeeld dan is dat ook altijd fijn meegenomen.

Ik ga in ieder geval de 24" een kans geven en hoop nog een stalgenootje te vinden die zoiets heeft zodat we kunnen passen. De 26" zou in totaal 6cm langer zijn dus dat klinkt dan ineens weer erg lang. Lastig hoor!

Al jaren vertrouw ik op deze 22" en nooit opmerkingen over gehad haha. Ook nooit wondjes, gek!

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 11:54

Afbeelding

Ik heb vandaag 1 mogen lenen. Deze was 28" :')

Ik snap niet dat er nog nooit iemand (ook geen zadel service) iets over mijn singel heeft gezegd.

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

DubbelFun

Berichten: 88480
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:56

Die is duidelijk te kort en je paard komt met elke stap tegen dat harde metalen deel aan. Als hij aan beide kanten zo laag zit kun je makkelijk een 26 of misschien wel een 28" hebben.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:57

Dit ís toch die 28"? Dan moet ie dus nog langer.

EDIT: Of wacht, wat voor maat heeft die op de foto hierboven nou?

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

DubbelFun

Berichten: 88480
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:58

Volgens de op van ts is dit een 22" ... toch ??

Edit: als die van het plaatje een 28" is dan kan ze zeker wel een 32" hebben.
Ik ben dan wel héél benieuwd hoe die 22" gezeten heeft....

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:59

Ja precies! :D

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8180
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:13

Wat appart, ik was even aan het spieken in je profiel maar ik zie daar niet bepaald een te korte singel. Deze is inderdaad wel te kort.. is 22 toch geen 32 geweest?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers