Ervaring Pools zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marall

Berichten: 724
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: TEXEL

Ervaring Pools zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-18 13:55

Ik heb even een vraagje,
Ik ben aan het rond neuzen voor een western zadel. Eentje met niet te veel poespas! (bloemetjes enz..)
Nu zag ik een paar 2e hands Pools zadels, maar helaas met weinig Info. en als ik Google kom ik ook geen info tegen.
Ik ben een echte recreatie ruiter en menner. Ik rij niet heel vaak en vind het dan sonde om zoveel geld uit te geven voor een zadel. (Ik heb al een goede prestige zadel)
Het zadel is overigens bedoeld voor mijn 2 grote Tinkers van 1,64 en de anders iets kleiner maar nog in de groei. Zijn beide geen dikke tinkers maar wel mooi stevig.
En zou gaan om een 16 a 17 inch (helaas heb ik beste billen) Full Quarter.


fique

Berichten: 2501
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Ervaring Pools zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 14:10

Ik heb heel veel plezier gehad van mn pools. Maar bedenk wel dat niet elk zadel op elk paard past.

♥ MAGNIFIQUE, OKIES BH CHARLIE ❤️
Dakota for always on my mind 02-06-2007 / 07-07-2011
Leootje 1995/2023
Love you for ever

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Ervaring Pools zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 14:27

Ik heb geen ervaring met Pools zadels, weet wel dat het goedkopere middenklasse zadels zijn (nieuwprijs rond 900 a 1000 euro.
Wel heb ik ervaring met zelf proberen een zadel te kopen....veel heen en weer gerijd en uiteindelijk na meerdere slecht passende zadels (wel merkzadels) Eurohorse laten komen. Nu super fijn zadel. Ja, het is wat duurder, maar een pijnlijke paardenrug kan ook heel wat kosten..... Succes met je zoektocht!

Mama_Suus

Berichten: 1897
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Heerle [NB]

Re: Ervaring Pools zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 14:29

Ikzelf heb sinds kort een pools zadel.

Heb hiervoor 20 jaar op een kieffer dressuur zadel gereden en daarna 4 jaar op een KN.
Moet zeggen dat ik erg tevreden ben over mijn zadel, ligt super op mijn tinker, heb een 17 inch full quarter.

Marall

Berichten: 724
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: TEXEL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-18 17:11

Mama_Suus schreef:
Ikzelf heb sinds kort een pools zadel.

Heb hiervoor 20 jaar op een kieffer dressuur zadel gereden en daarna 4 jaar op een KN.
Moet zeggen dat ik erg tevreden ben over mijn zadel, ligt super op mijn tinker, heb een 17 inch full quarter.


De zitting lijkt mij erg comfortabel zit gel in toch?
Ik ben herhaaldelijk aan mijn heup/lies geopereerd. Waardoor ik een comfortabel zadel zoek voor mijn paarden en mezelf.

Mama_Suus

Berichten: 1897
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Heerle [NB]

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:50

Marall schreef:
De zitting lijkt mij erg comfortabel zit gel in toch?
Ik ben herhaaldelijk aan mijn heup/lies geopereerd. Waardoor ik een comfortabel zadel zoek voor mijn paarden en mezelf.


Ja klopt zit inderdaad gel in, alleen vind ik hem tegenover mijn KN nog wel erg hard, maar met een zadelbont erop zit het hemels.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaring Pools zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:00

Pools is prima voor wat jij ermee wil.

Maar ik zou me echt niet op 1 merk richten, want een western zadel kijkt ontzettend nauw qua passen. Full quarter zegt niks en verschilt ook per merk, model en zelfs de boom zelf of het goed gaat liggen.

Euro Horse bijv heeft meerdere western zadels en komt bij mensen passen. Dan heb je een veel grotere kans om een passend zadel te vinden. Extra gel kun je vaak in een zitting laten toevoegen of een gel seat los erop kopen. Wol kan ook.

Er zijn er verder weinig die goed passen en naar je toe komen. Gewone zadelmakers hebben echt geen kennis van westernzadels, dus die laten komen is zonde van je tijd en geld.

Hobbyhorse

Berichten: 1316
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Ervaring Pools zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:06

Wat Superpony zegt, neem contact op met Euro Horse, het is bij western zadels heel belangrijk dat ze goed passen.

nayla

Berichten: 310
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:07

Ik heb sinds bijna2 jaar een pools en rij 4 , soms 5x per week, ik ben er heel tevreden van +:)+
De gel maakt hem idd zacht om te zitten vergeleken met andere merken westernzadels vind ik

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ervaring Pools zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:56

Er zijn meer merken met een gel zitting hoor :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaring Pools zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:57

Of dubbel gel :)

nayla

Berichten: 310
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: Ervaring Pools zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 18:01

ja, dat kan :) de zadels waar ik les mee reed hadden dat niet en dan was een gel wel heeeeel erg leuk, mijn man geeft er dan weer niet om of het zadel gel heeft of niet
maar het moet uiteraard wel goed passen op je paard

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaring Pools zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 18:06

Als je een goed passend zadel vindt binnen je budget is dat echt belangrijker en zou ik een seat saver kopen van gel of wol. Of als je wil investeren een gel seat laten maken.

Mijn zadel heeft allang geen gel meer, maar ga er niet meer in investeren. Ons andere zadel heeft wel gel, maar zit een beetje de kont van mn man in en dat vind ik best irritant. Officieel hebben we zadels geruild, vanwege de paarden waar het op past, dus hopelijk staat mijn kont er snel in.

Marall

Berichten: 724
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: TEXEL

Re: Ervaring Pools zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 11:38

Dank jullie voor de antwoorden. Ik woon op Texel en dan is het niet zo makkelijk om een passer aan huis te krijgen.
Schrik overigens best wel van de prijzen van de western zadels. (duurder dan mijn paard)
Maar goed ik zal eens rond kijken.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaring Pools zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 12:08

Texel is wel lastig, dus zal je of eentje moeten laten komen met veel keus of 1 dag naar vaste land moeten reizen met je paardje.

Juist omdat ze duur zijn, is het zonde een miskoop te doen.

De goedkope zadels zijn echt waardeloos, daar doe je echt je paard geen plezier mee. Dan ben je ook een paar honderd euro kwijt en meer als er ellende ontstaat, dus had je beter iets leuks met het geld kunnen doen.

Een niet passend merk zadel, zelfde verhaal. Dan heb je een goed zadel, wat meer geld betaald, maar als het niet past, krijg je er ellende van en ben je straks nog meer kwijt. Is echt zonde.

Een goed passend zadel hoeft niet nieuw te zijn, maar als het past en van goede kwaliteit is, heb je er jaren plezier van en zeker bij 2e hands zakt de waarde niet snel meer bij net gebruik.

Let wel op bij wie je gaat passen. Er is geen engelse zadel passervice met verstand van western zadels. Alleen Country Mill doet in beiden, maar die zal niet komen. ( kun je wel heen en is een bak aanwezig )
Euro horse zou je moeten vragen of ze langs willen komen. Die hebben altijd veel keus in gebruikte zadels en jaren pas ervaring.

Deze past zadels met de kale boom, dus een zeer betrouwbare manier van passen. http://flevohorsesupport.nl/zadels-gecertificeerd

Of je kijkt naar de Freemax bijv. Dan moet er ook gepast worden, maar heb je een net, stevig boomloos western zadel voor niet gek veel geld. Wel weinig 2e hands te vinden en je moet een dure bijpassende pad.

Sowieso zijn goede pads ook duurder en is het verstandig om daarin te investeren. Denk daarbij aan 150/200 euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 13:41

ik lees hier ook even mee, en heb ook een vraag meteen. Wat is mij nu afvraag, zo'n "pools"zadel, is de naam van het merk nu Pools, of heet het een pools omdat het uit Polen komt :o?

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 13:45

Het merk heet Pools.

Jaren terug ook met een Pools western zadel gereden. Ik vond het een zadel. Wegens niet meer passen is die toen verkocht.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 15:32

Eurohorse gaat ook naar Texel; ze zijn laatst bij mij geweest en toen vertelde hij dat hij de week erop naar Cool Running ging.....gewoon even navragen...

Flevohorse ook gehad, had volgens haar een passend zadel qua boom, maar toen het zadel in elkaar gezet was, ging het iets schuiven over de rug. Zou nog steeds goed zijn volgens haar. Dat was de enige optie die ze had en die heb ik dus niet genomen. Was dus wel pasgeld kwijt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 15:55

Lizz schreef:
Het merk heet Pools.

Jaren terug ook met een Pools western zadel gereden. Ik vond het een zadel. Wegens niet meer passen is die toen verkocht.

Thanks! Mysterie voor mij opgelost

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 17:45

Wellicht zijn de Freemax of Silverado zadels iets voor je(http://www.freemax-western.nl) door de korte uitvoering en aanpasbaarheid van het zadel heb je een vrij grote paskans. Zitten heerlijk ( er loopt een Freemax western topic op bokt) en ik kom ook nog eens met alle plezier naar Texel toe! :-) De prijs voor een Freemax begint bij €950

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Ervaring Pools zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:35

Ik heb een Pools zadel op mijn IJslander waar ik recreatief mee rijd, omdat dit het enige was wat er op paste, en het is goed genoeg om mee in de bossen te crossen. vergis je niet, op mijn IJs ligt een XXFull Quarter en die is maar net breed genoeg, dus ik vrees dat een fullQ niet op een Tinker zal passen. Meten is weten.

Born to slide, forced to work

Marall

Berichten: 724
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: TEXEL

Re: Ervaring Pools zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 08:47

Dank jullie voor de berichten.
Ik heb inmiddels een mooie Continental zadel. Zit ook heerlijk en past goed op mijn Tinkers.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers