Western (blanket) onderlegger met ruggengraat- vrijheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
__Amber__

Berichten: 565
Geregistreerd: 22-07-10
Woonplaats: Heerenveen

Western (blanket) onderlegger met ruggengraat- vrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-18 12:30

Voor mijn pony was ik op zoek naar leuke pads maar omdat deze vrij kort moeten zijn ben ik aangewezen op de pony pads welke ik vaak toch minder mooi vind dan de reguliere maat pads. Een blanket lijkt mij daarom wel iets, aangezien ik deze zou kunnen laten inkorten. Ik wil graag wat extra ruggengraat- vrijheid en vroeg me daarom af of er ook onderleggers zijn die dit hebben? Ik had al even rondgekeken op internet maar kom ze zo snel niet tegen ...

Alvast bedankt! :D

'' A person who never made a mistake, never tried anything new. ''


Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Re: Western (blanket) onderlegger met ruggengraat- vrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:07

Een onderlegger & blanket lijkt me niet dik genoeg voor onder een westernzadel. Een onderlegger wordt meestal gebruikt om de pad schoon te houden. Roundskirt pads zijn vaak wat korter, is dat niks?

FB fotografie-pagina
Op zoek naar een supergave paardrijvakantie? Kijk snel op http://www.oosting-horseriding.com en vindt ons leuk op Facebook

__Amber__

Berichten: 565
Geregistreerd: 22-07-10
Woonplaats: Heerenveen

Re: Western (blanket) onderlegger met ruggengraat- vrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-18 13:30

Bedankt voor je reactie.
Dus als je met een blanket rijdt dan heb je daar ook gewoon een pad onder? (ik ben nog nieuw hierin, excuus) Ik was bang dat je dan misschien juist een hele dikke laag krijgt?
Een roundskirt ga ik naar kijken.

'' A person who never made a mistake, never tried anything new. ''

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Western (blanket) onderlegger met ruggengraat- vrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:37

Hoelang is je zadel? Een pad mag wel iets groter zijn. Er zijn ook wel grotere en kleinere bij verschillende merken.
Wil je een neopreen pad onder een blanket, kun je hem vaak iets makkelijker op maat knippen, maar ik zou eerst het totaal beoordelen.

Wat vind je een dikke laag? Is je schaap onder je zadel nog erg nieuw dan? Westernzadels hebben geen kussen, dus er moet wel iets stevigs onder.

__Amber__

Berichten: 565
Geregistreerd: 22-07-10
Woonplaats: Heerenveen

Re: Western (blanket) onderlegger met ruggengraat- vrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-18 13:43

Het zadel is 57 cm lang; een Silverado, dus semi- boomloos. Deze heeft wel kussens eronder. Ik wil alleen wel echt een ''western look'' dus geen standaard boomloos dekje eronder.

'' A person who never made a mistake, never tried anything new. ''

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Western (blanket) onderlegger met ruggengraat- vrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:49


troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Western (blanket) onderlegger met ruggengraat- vrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:52

Ik zou voor een dikke 100% vilt pad met ruggegraatvrijheid gaan, die kan je prima wat korter snijden. Wel met een goed scherp mes. Ze zijn trouwens niet goedkoop die pads

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Western (blanket) onderlegger met ruggengraat- vrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:12

Ik vind ook echt wolvilt de beste pads en die zijn er wel voor je zadel te vinden. Kijken eens bij diamond wool, die heeft diverse maten en modellen.

Maar wat is volgens jou western look? Ik rij al 25 jaar western en train gewoon met effen pads altijd. Kwaliteit is belangrijker bij een pad.

Op wedstrijden zie je zowel effen blankets als met print, dat is persoonlijk.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Western (blanket) onderlegger met ruggengraat- vrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:15

Een vriendin van me legt op wedstrijd gewoon een blanket over haar pad met inlages. De pads die zij gebruikt, zijn van Kifrahorse, en daaroverheen dus een blanket naar keuze (zij kiest voor effenkleurig, maar printjes kunnen dan natuurlijk ook gewoon). Overigens heb je van Silverado zelf ook gewoon pads met printje erop, die verkoop Kifra ook.

__Amber__

Berichten: 565
Geregistreerd: 22-07-10
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-18 14:49

superpony schreef:
Maar wat is volgens jou western look? Ik rij al 25 jaar western en train gewoon met effen pads altijd. Kwaliteit is belangrijker bij een pad.

Op wedstrijden zie je zowel effen blankets als met print, dat is persoonlijk.


Bij boomloze pads heb je heel snel andere vormen dan recht en toch wel beperkte keuze, al is dit de laatste tijd wel heel toegenomen qua assortiment. En inderdaad voor trainen maakt het me ook niet zoveel uit maar voor foto's of eventuele wedstrijden in de toekomst is het toch leuk om te kunnen afwisselen. En zoiets leek me handig met een basic pad en dan een blanket eroverheen, want daar zijn er zoveel leuke van.. :o Maar de kwaliteit is natuurlijk inderdaad het belangrijkste.

In ieder geval bedankt voor alle reacties al! Ik zal even kijken naar zo'n vilten pad en zie dat kifra horse ook een westernpad heeft in 69 cm wat zou moeten passen.

'' A person who never made a mistake, never tried anything new. ''

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 16:00

Een blanket, daarom heten ze meestal ook showblanket, leg je idd over je pad, dan kun je bij een evt wedstrijd makkelijk je standaard pad oppimpen want die zie je toch niet.
Zoals eerder geadviseerd is een goede wolvilt pad t beste, die neemt goed vocht op. Zou geen neopreen doen. Dat mag dan praktisch zijn om schoon te maken, het wordt er erg warm onder en neemt uiteraard geen vocht op.

FB fotografie-pagina
Op zoek naar een supergave paardrijvakantie? Kijk snel op http://www.oosting-horseriding.com en vindt ons leuk op Facebook

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:29

Wij rijden altijd met alleen een, dubbele, wollen blanket onder onze ( custom made met boom) zadels; dus geen showblanket! Bij een goed passend zadel heb je niet veel meer nodig en een dubbele wollen blanket is altijd nog ca. 1,5/ 2 cm dik. We hebben dus geen dikke pads omdat die onder een goed passend zadel de pasvorm ondermijnen ( alsof je dikke sokken draagt in perfect passende schoenen). Onder een (semi) boomloos heb je ( neem ik aan) een pad nodig die de druk goed verdeeld dus dan is de vraag of een blanket alleen genoeg is.
Als er een gewone pad onder kan/ mag kan je dus net zo goed naar dubbele wollen blankets kijken als zijn die best lastig te vinden en de kleur keuze is ook vaak beperkt. Een showblanket is niet geschikt hiervoor. Uiteindelijk zal je moeten kiezen voor functionaliteit en dat gaat soms ten koste van mooi :o ;)

Wij kopen onze blankets altijd bij westernstore.nl.

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Western (blanket) onderlegger met ruggengraat- vrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:08

Als je de Silverado mét kussens gebruikt (en die zijn dik genoeg afhankelijk van de vorm van de ruggengraat van je paard) heb je in principe geen pad meer nodig met ruggengraatvrijheid. Zijn de kussens níet dik genoeg dan heb je die in een pad wél nodig.
Onderleggers mét ruggengraatvrijheid ken ik niet, die worden ook hoofdzakelijk gebruikt om onder een show-blanket te doen zodat men aan de juiste dikte komt.

__Amber__

Berichten: 565
Geregistreerd: 22-07-10
Woonplaats: Heerenveen

Re: Western (blanket) onderlegger met ruggengraat- vrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 20:07

Bedankt voor alle reacties!
@DubbelDun, ik heb inderdaad met kussens en een pony met een eerder verstopte ruggengraat (75% tinker).
Ik gebruik nu eerst wel even een BF Atlanta pad die ik nog heb liggen en zal rustig kijken naar een goede pad in de juiste maat.

'' A person who never made a mistake, never tried anything new. ''

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Western (blanket) onderlegger met ruggengraat- vrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 00:23

Ik heb een vilten pad die maar 1cm dik is van classic equine en die heeft nog ruggegraatvrijheid. Is alleen niet 100% wolvilt. Die past normaal mooi onder een blanket bijv, maar ook bij een nieuwer westernzadel bijv.

Onze zadels passen echt prima, maar ons schaap is wel behoorlijk ''op'' dus wij rijden wel met goede wolvilten pads. Omdat ze al wat ouder zijn en we niet dagelijks meer stevig trainen, gaan we ook geen nieuwe schaap eronder plaatsen. En het is niet zo op dat er niks meer zit. Maar flink gebruikt op zeg maar.

Daarnaast vind ik een vilten pad gewoon erg fijn. Je krijgt nergens kreukels, deuken, randjes etc.

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Western (blanket) onderlegger met ruggengraat- vrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 09:15

@superpony: heb je een link van die pad, want ik kan me niets indenken van 1 cm dik die ook nog ruggengraatvrijheid heeft. Normaliter heeft een pad van normale dikte al een ruggengraatvrijheid van 1,5 cm.
Bij een diepliggende ruggengraat zal die waarschijnlijk wel goed werken, maar op de meeste paarden zal 1 cm al niet voldoende zijn.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Western (blanket) onderlegger met ruggengraat- vrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:49

Ja, het is niet genoeg voor een boomloze. Maar omdat ze kussens heeft, zou zoiets geschikt zijn. Heb die ooit overgenomen, dus even kijken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers