Hoe schimmel van zadel af krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Hoe schimmel van zadel af krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 20:07

Mijn zadel, een Bob Marshall zit flink onder de schimmel. Dat zit allemaal tussen de tooling. Hoe krijg ik dat het beste eraf?
Afbeelding

Milord

Berichten: 603
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 20:20

Ik zou proberen met water en zadelzeep en een oude zachte tandenborstel of nagelborstel. Daar kan je goed mee tussen de tooling. Met kleine rondjes draaien zou je een eind moeten komen denk ik. en daarna weer goed vetten.

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: Hoe schimmel van zadel af krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 20:55

Je hebt ook zadel zeep spray. Vind ik altijd wel fijn omdat je dan goed tussen alles kan komen en dan inderdaad met iets van een tandenborstel of iets dergelijks

Frenchcore

Berichten: 35
Geregistreerd: 05-12-14
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe schimmel van zadel af krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 20:57

babydoekjes?

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Hoe schimmel van zadel af krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:01

Ik heb laatst de tip gelezen met dit met water en gewone azijn schoon te maken. Ik had op mijn zadel ook een witte uitslag ( waarschijnlijk door de actionleerdoekjes) en mijn zadel is weer top. Niet te nat hè, vochtige doek.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hoe schimmel van zadel af krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:11

Met een borstel met niet te harde haren rustig over de plekken borstelen. Voor moeilijke plekjes is een oude tandenborstel handig. Water zou ik zeker niet gebruiken. Verder af en toe een wat vettige doek er over halen en na gebruik geen natte pad er op leggen en niet in een vochtige dichte kast bewaren.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:30

Met lauw water voorzichtig afnemen, evt. inderdaad met wat azijn. Gewoon zachtjes afnemen en weer laten drogen ( niet in de warmte). Leer kan prima tegen water, zadels worden gemaakt door leer door en door nat te maken dus dat beetje wat je gebruikt om het schoon te maken kan geen kwaad. Geen zadelzeep/ babydoekjes daarvan gaat het juist schimmelen.
Proberen het droog te bewaren, evt. een vochtvreter er bij zetten.
Mijn zadel is nu ook bijna wit ( tijd niet kunnen rijden en met al het vocht de laatste tijd wil dat wel); als ik weer ga gebruiken gaat er een vochtige lap over .

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:47

Ik zou ook gewoon zeggen lauw water en een tandenborsteltje. En dan goed overal tussen schrobben, afdrogen en even invetten zodat het leder weer gevoed wordt. Maar wat ik deed als er op mijn oude zadel zulke blauw/groene plekken schimmel zaten was gewoon met een klamme handdoek wrijven en dan ging het vanzelf weg. Was meteen schoon zonder dat het helemaal nat wordt.