Positie westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:40

Finnie schreef:
Daarbij krijg ik een beetje het idee dat jullie de boomloze freemax vergelijken met het boomzadel wat Elcid maakt.
Dit gaat dus niet op in vergelijking hoe te meten wat het draagvlak van de beide zadels is. ;)
Voor het boomzadel is de rug van mijn paard volledig opgemeten. En hier wordt de boom op gemaakt. Het draagvlak is dus inderdaad gebaseerd op de rug van mijn paard zoals Elcid al aangeeft.


Dan snap ik de vraag nu :o en die is dus niet relevant, de opbouw van een boomzadel is heel anders dan van een boomloos.
Overigens nog een kanttekening bij boomloos; die passen ( net zo min als boomzadels) ook niet altijd, al wordt die indruk wel eens gewekt zoals dat overigens soms ook met westernzadels in het algemeen wordt gedaan.
Een goed passend en kwalitatief goed boomloos zadel zal echt wel doen wat het moet doen maar er zijn op het moment ook een hele zwik boomloze in de handel die echt niet voldoen ( net als overigens de hele zwik slechte boomzadels ;).
Welk zadel er ook gekozen wordt, met boom/ zonder boom, western, Engels, etc. het zal in 1e instantie moeten passen voor paard en ruiter, de rest is o.a. een kwestie van smaak en doel.

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 14:08

Owwww...dat is duidelijker ;-).
Dus als ik lengte draagvlak van rug van mijn paard ken, dan moet de afmeting van de bars die lengte zijn!
Thx!
Boomzadel zal voor binnen twee-drie maanden zijn...werd deze morgen wakker en leek of ik in mijn slaap besloten had om eerst twee maandjes zadelmak te maken met barefoot cherokee of iets dergelijk betaalbaar zadel. Ga nog twee maandjes doorsparen, sorry, contacteer je dan binnen twee maanden Elcid ;-)
Laatst bijgewerkt door Peluchy op 11-01-18 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:21

Peluchy schreef:
Owwww...dat is duidelijker ;-).
Dus als ik lengte draagvlak van rug van mijn paard ken, dan moet de afmeting van de bars die lengte zijn!
Thx!


Inderdaad. Maar de vorm van de bars ( twist en rock) is ook van ( groot!) belang net als de gullet width en de positie van de rigging. Allemaal afhankelijk van de bouw van jouw paard en van jou.

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 14:24

ElCid schreef:
Peluchy schreef:
Owwww...dat is duidelijker ;-).
Dus als ik lengte draagvlak van rug van mijn paard ken, dan moet de afmeting van de bars die lengte zijn!
Thx!


Inderdaad. Maar de vorm van de bars ( twist en rock) is ook van ( groot!) belang net als de gullet width en de positie van de rigging. Allemaal afhankelijk van de bouw van jouw paard en van jou.

Ja, dat had ik al in het boek van Stohlman gelezen ;-). Komt echt heel veel bij kijken!
Had mijn post aangepast, hoop dat je het niet erg vindt ;-)
Is nog het hele prille begin en ik loop ook meer naast paard dan ik erop zit. Ga alvast stevig sparen ;-)

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:40

Geen probleem, doe ik ook wel eens ;) .
Boek van Stohlman is heel interessant en geeft een schat aan informatie.

Denk er rustig over, het is toch een hele uitgave :$ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:06

ElCid schreef:
Peluchy schreef:
Owwww...dat is duidelijker ;-).
Dus als ik lengte draagvlak van rug van mijn paard ken, dan moet de afmeting van de bars die lengte zijn!
Thx!


Inderdaad. Maar de vorm van de bars ( twist en rock) is ook van ( groot!) belang net als de gullet width en de positie van de rigging. Allemaal afhankelijk van de bouw van jouw paard en van jou.


Wat gek, bij western boomzadels is de lengte van het draagvlak toch de lengte van voorkant pommel tot en met einde cantle gemeten? De zadelboom zelf is bij westernzadels echter over het algemeen langer dan dat en loopt dan voor de pommel en achter de cantle omhoog/opzij 'gekruld' weg zodat je daar wel een zadeltas kunt bevestigen maar zodat die niet op de lendenen/schouders drukt.

Als je schrijft dat de lengte van het draagvlak precies de lengte is van de boom, heeft dit type dan geen enkele oversteek naar voren en naar achteren en is de lengte van de bars precies de lengte van het draagvlak? Zo ja, dan snap ik je opmerking hieronder niet over dressuurzadels die net zo lang zijn.

ElCid schreef:
Zelf een hele korte boom zal, bij goed aanliggen, een zo optimaal mogelijke drukverdeling geven. Dressuurzadels bijv, geven een veel hogere piekbelasting omdat het draagvlak daar echt heel kort is.


Als je aan de ene kant schrijft dat jullie totale westernboom precies net zo lang is als het draagvlak van het paard, dan is het draagvlak toch net zo lang als bij een dressuurboom die ook net zo lang hoort te zijn als het draagvlak?
Sterker nog, zelfs als je westernboom wel naar voren en naar achteren verlengd is maar direct voor de pommel en direct na de cantle in een flare van het paard wegbuigt zodat deze geen gewicht meer draagt, dan is het draagvlak van zo'n langer zadel nog steeds net zo lang als het draagvlak van het paard, en dus net zo lang als het dragende vlak van een dressuurboom. Dus hoezo geeft een dressuurboom dan puntbelasting doordat die kort is

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Re: Positie westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:42

@Peluchy: Ik heb mijn paard ook ingereden met een Barefoot. De arizona in dit geval. Kan prima, maar houd er rekening mee dat een jong paard nog niet heeft geleerd zijn rugspieren te gebruiken voor een ruiter. Als je dan kijkt naar vrijheid ruggegraat en niet al te hoge piekbelasting, dan lijkt mij een steviger boomloos een betere oplossing. Dat was ook de reden dat ik overgestapt was naar de freemax. Uiteraard is dat puur mijn eigen ervaring en logica. En in mijn ogen, als een zadel goed past en de drukverdeling op de rug op de juiste plekken blijft, maakt het niet zoveel uit of je een boomloos of boomzadel hebt. :-)

Anoniem

Re: Positie westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 19:25

Ik vind persoonlijk ook dat Barefoots vrij weinig ruggengraatvrijheid bieden, zeker als je een paard hebt dat van nature al een wat hoger liggende schoft of ruggengraat heeft. Een goed opgevulde pad alleen is dan vaak niet genoeg. Dat probleem had ik trouwens ook met de Ghost, daarmee kreeg ik op geen enkele manier [***]'s schoft van voor tot achteren mee vrij. Hij had naast een extreem hoge namelijk ook een erg lang doorlopende schoft, en bij heeft veel boom(loze) zadels zit de knik tussen schoftvrijheid en de horizontalere zadelbasis dan te vroeg zodat die knik niet netjes achter de schoft valt maar nog op de uitloper daarvan botst. Niet alles is met een andere pad of extra shims op te lossen. De Ghost kon ik trouwens wel passend krijgen, maar dan moest er aan de voorkant 6cm aan shims onder om de schoft vrij te krijgen en dat vond ik ook weer een beetje overdreven. ;)

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 20:05

lees dit nu pas.
Goed dat je dat meldt van BF, zal het ook eens testen en er op letten.
We hebben ons paard voor de tweede maal in zijn leven bereden met het testzadeltje van Ghost zopas.
Ik heb de test niet gedaan met het touwtje, maar ruggegraadvrijheid leek dik in orde. Mijn vriend weegt ook amper maar 60kg, paardje stapte zo rustig alsof hij jaren niets anders gedaan heeft. Was wel verrast over het ghostje, dat dat het veel onstabieler zou zitten...zat heel comfortabeler

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met die knik. Weeral zeer interessante opmerking! Bedoel je de knik dat het kussen meedraait naar boven toe met de pommel


Afbeelding

of bedoel de knik naar buiten toe?


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:11

Op de plek waar de schoft omhoog komt vanuit de ruggengraat hoort een zadel aan de onderkant omhoog te komen om de schoft opwaartse ruimte te geven. Maar als de schoft al begint terwijl het zadel nog rechtdoor loopt, dan botst dat op elkaar.
Hieronder bijvoorbeeld knikt de schoft bij de middelste witte lijn omhoog, maar als in het zadel die opwaartse knik pas bij de tweede witte lijn van links zit, dan duwt het zadel daar dus op de schoft:

Afbeelding

Dat is wat ons probleem met de Ghost was omdat mijn paard zo'n idioot hoge en lange schoft had. Zeker als je zadel een stijver boomloos model is dan is het enorm belangrijk dat de schoftvorm van je paard wel bij vorm van het zadel past. Ik had op dat punt problemen met Barefoot, Ghost en Grandeur. Eigenlijk paste alleen Trekker zijn rug omdat die van nature al heel veel hoogte heeft aan de voorkant.