Positie westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Positie westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 21:50

Ik ken er niet veel van, maar zag deze week dit plaatje voorbijkomen:
https://myalbum.com/album/TeZ9bpE76Kkm
Zie ik dit nu verkeerd of ligt dit westernzadel wel degelijk te ver naar voren, hindert de schouder, sluit niet aan aan de welving van de rug en steekt omhoog achteraan?


ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 09:25

Hele slechte foto maar het zadel lijkt inderdaad voor geen meter te passen.
Het zadel moet ca. 2/ 2,5 cm achter het schouderblad liggen ( tenminste het dragende deel dus de zadelboom), de boom moet netjes aanliggen op de rug. Sommige zadels hebben veel "flair" en dan ligt de boom wel aan maar zijn de skirts enigszins omhoog gewerkt waardoor het zadel los lijkt te liggen of teveel over de schouders lijkt te steken; voordeel van deze "flair" is dat het paard onder de skirts kan bewegen ook bij een zadel waarbij de skirts heel lang zijn. Zo lang de boom maar past en goed aansluit is dat geen probleem al zie ik liever een kort zadel, niet alleen qua boom maar ook qua skirts.
Het is echter heel lastig om te zien of een westernzadel wel of niet past omdat je nooit kan zien ( en met een handje voelen werkt niet of de boom echt netjes ligt; daarvoor heb je de kale zadelboom nodig.
Maar dit zadel ligt zeker niet zoals het hoort.

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 10:07

Heel erg bedankt Elcid voor uw uitleg. De foto viel mij op, omdat ik ook een kort paard heb met gelijkaardige lengte qua rug en graag een westerzadel met boom had gehad, maar ik weet niet of er westernbomen bestaan die zo kort zijn....dus als ik het goed begrijp dan zou eventueel een hele korte boom wel passen (max 46 cm lang want anders komt het achter de 18e rib liggen, maar de vraag is of dit wel bestaat voor een seat van 16''?)als voorwaarde dat de boom 2cm voor schouders komt, het leder ervoor mag op de schouders ligggen want dat draagt niet en de skirt achteraan zo kort mogelijk, zodat het niet tot tegen de billen komt...

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Positie westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:24

peluchy, neem je paard mee naar arthurs westernstore, die heeft ruim 200 zadels liggen en een pasdek waarop je dus kan zien of het zadel past.

Ik heb ook een kort rond paardje en prima kort zadel gevonden.

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:25

Ja, korte zadels bestaan wel zeker. ;) Wij maken ze bijv. met super lichtgewicht carbon bomen, zijn nu een zadel aan het maken met een boom van iets meer dan 40 cm.......en een 15 inch seat. Maar ze zijn ook wel te koop al is vaak wel even zoeken; de meeste westernstores verkopen de "gangbare" modellen ( reiners, pleasure, etc.) en hebben niet van alle zadels ( zeker de 2e handse niet) kale bomen of kunnen goed passen. Je zou dan op zoek moeten gaan naar een Old Timer of Vaquero model ( en daarmee bedoel ik dan niet de zadelmaker met die naam :o ) maar het type zadel wat door de Vaquero's/ Californios wordt gebruikt. Dit model http://www.tokalasha.com/wp-content/upl ... 716_08.jpg

Waarom heb je een 16 inch nodig? De meeste mensen passen makkelijk in een 15 en soms zelfs in een 14 inch seat, o.a. afhankelijk van de vorm van de swell ( voorkant).

Ik gebruik zelf een 14,5 inch, mijn man rijdt in een 14 inch en mijn trainer ( Jeff Sanders) in een 13 inch.

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 10:46

ElCid schreef:
Ja, korte zadels bestaan wel zeker. ;) Wij maken ze bijv. met super lichtgewicht carbon bomen, zijn nu een zadel aan het maken met een boom van iets meer dan 40 cm.......en een 15 inch seat. Maar ze zijn ook wel te koop al is vaak wel even zoeken; de meeste westernstores verkopen de "gangbare" modellen ( reiners, pleasure, etc.) en hebben niet van alle zadels ( zeker de 2e handse niet) kale bomen of kunnen goed passen. Je zou dan op zoek moeten gaan naar een Old Timer of Vaquero model ( en daarmee bedoel ik dan niet de zadelmaker met die naam :o ) maar het type zadel wat door de Vaquero's/ Californios wordt gebruikt. Dit model http://www.tokalasha.com/wp-content/upl ... 716_08.jpg

Waarom heb je een 16 inch nodig? De meeste mensen passen makkelijk in een 15 en soms zelfs in een 14 inch seat, o.a. afhankelijk van de vorm van de swell ( voorkant).

Ik gebruik zelf een 14,5 inch, mijn man rijdt in een 14 inch en mijn trainer ( Jeff Sanders) in een 13 inch.

Echt? Ik dacht net dat die oldtimers lang waren qua lengte en smal van boom. Het zijn nou precies dié zadels die we zo mooi vinden!
Mijn vriend zou dan in een 15'passen, ikzelf weeg wat zwaarder en daarom dacht ik 16'.
Misschien kunnen we voor hem dan toch een boomzadel kopen?
Heb je linkje naar die westernzadels met carbonboom aub? Heb je soms een voorbeeld van die carbonboom zelf? Is dat dan sterk genoeg? Carbon is niet flexibel vermoed ik (liever niet).
Laatst bijgewerkt door Peluchy op 08-01-18 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Re: Positie westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 10:50

Heb je link gevonden! Bespreek het hier even!

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 11:21

Peluchy schreef:
Heb je link gevonden! Bespreek het hier even!


Op onze website staat meer informatie over de zadels met foto's: http://trailsend.nl/zadels.php

Het Carbon is nauwelijks flexibel. Carbon is beresterk, sterker dan hout maar veel lichter; er worden racefietsen en zelfs carrosserie van auto's en boten van gemaakt.
Qua seat zou je moeten passen, ik ken zwaardere mensen die zonder probleem in een 15 of 15,5 inch passen omdat het ook heel sterk afhangt van de bouw van de seat en swell.

Old timer is hoofdzakelijk het model, dat kan natuurlijk aangepast worden aan de maat van het paard net als de lengte. Het zadel op de foto zal niet langer zijn dan 16, misschien 17, inch in totaal. Het is wel zo dat deze zadels vaak gebruikt worden op smallere paarden met hoge schoft door de A fork/ slick fork.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Positie westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 18:31

]
Afbeelding


hier mijn nieuwe wade zadel bij arthurs vandaan, kort maar krachtig!

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Positie westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 18:33

ik moet wel eerlijk zeggen, ga je er eenmaal in zitten ga je er niet meer uit willen
komen! wat een zalige zadels.

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 18:44

connie64 schreef:
]
[ [url=m/8T0jd7.jpg]Afbeelding[/url] ]


hier mijn nieuwe wade zadel bij arthurs vandaan, kort maar krachtig!

Woehaa....mooi!!! Prijs?

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 18:53

ElCid schreef:
Peluchy schreef:
Heb je link gevonden! Bespreek het hier even!


Op onze website staat meer informatie over de zadels met foto's: http://trailsend.nl/zadels.php

Het Carbon is nauwelijks flexibel. Carbon is beresterk, sterker dan hout maar veel lichter; er worden racefietsen en zelfs carrosserie van auto's en boten van gemaakt.
Qua seat zou je moeten passen, ik ken zwaardere mensen die zonder probleem in een 15 of 15,5 inch passen omdat het ook heel sterk afhangt van de bouw van de seat en swell.

Old timer is hoofdzakelijk het model, dat kan natuurlijk aangepast worden aan de maat van het paard net als de lengte. Het zadel op de foto zal niet langer zijn dan 16, misschien 17, inch in totaal. Het is wel zo dat deze zadels vaak gebruikt worden op smallere paarden met hoge schoft door de A fork/ slick fork.


Ik leer weer bij, wist echt niet dat er bomen in carbon bestonden. Lijkt me licht ipv die loodzware houten bomen. Ik zou dat eigenlijk wel eens willen proberen...moet eerlijk zijn, nu om in te rijden koopt mijn vriend een ghost maar ik spaar verder voor een western boomzadel. Ben gek op (sobere) westernzadels! Wil perse een westernzadel, maar ik weet dus niet of die bestaan voor zo'n compact rugje....

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 18:55

Er bestaan ook, bijna geen, westernzadels met carbon boom............ er is een bedrijf in Amerika ( maar die werken volgens een ander procedé en wij........... :o ;) .
Er zijn wel andere kunststof bomen ( ralide o.a.) maar omdat wij dat nou net niet goed genoeg vonden zijn we met de carbon bomen gaan werken. Er is hier in Nederland nu 1 zadel met carbon boom, we zijn nu bezig met nog 2 zadels met carbon boom, o.a. 1 voor mijzelf en 1 voor een klant. Voordeel is dat deze bomen dus 100% op maat gemaakt worden ( geen standaard bomen met evt. een aanpassing), licht van gewicht zijn ( een zadel weegt rond de 10 kg) en evt. tussentijds kan worden aangepast als het paard heel extreem zou veranderen qua bouw.

Voorbeeld van een, door ons, compleet op maat gemaakte carbon boom:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ElCid op 08-01-18 19:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 18:57

connie64 schreef:
peluchy, neem je paard mee naar arthurs westernstore, die heeft ruim 200 zadels liggen en een pasdek waarop je dus kan zien of het zadel past.

Ik heb ook een kort rond paardje en prima kort zadel gevonden.

Ok, maar eerst inrijden met ghostje western ;-). Ben gewoon even aan het dromen ;-)

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Positie westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:33

elcid, het ziet er allemaal mooi uit! prijzen zijn pittig maar ik begrijp ze wel, er zit erg veel handwerk in. Je zou er hebberig van worden ;)
NICE!

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:07

@Peluchi: het 2e zadel waar ElCid mee bezig is, is voor mij. :-) Ik heb voor de carbon boom gekozen, vanwege de lichtheid en het op maat maken ervan.
Op dit moment heb ik een ouder model Freemax die veel zwaarder is en veel te lang. Mijn paard heeft hier gewoon echt problemen mee. Uiteindelijk toch gekozen voor deze oplossing. :j
Enne.. ik ben 1.67 en weeg 79kg en pas makkelijk in de 15 inch. De Freemax heeft een 16 inch en is echt veel te groot. Uiteraard is de zitting anders van vorm, maar ik kan je zeker aanraden eerst eens te proefzitten voor je daadwerkelijk voor een bepaalde maat zitting kiest. Het zal je vast nog verbazen... :D

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:33

connie64 schreef:
elcid, het ziet er allemaal mooi uit! prijzen zijn pittig maar ik begrijp ze wel, er zit erg veel handwerk in. Je zou er hebberig van worden ;)
NICE!


Het zijn geen goedkoper zadels maar als we echt alle uren zouden tellen................dan zouden ze onbetaalbaar worden. Maar het zijn wel zadels waar je een ( paarden/ mensen) leven mee kan doen en die, o.a. door de kwaliteit van het leer vrijwel onverwoestbaar zijn.

Finnie; het schiet al op met jouw zadel en inderdaad, wat je zegt; de zitting en de maat ervan is zo afhankelijk van de vorm van het zadel.

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 20:58

Finnie schreef:
@Peluchi: het 2e zadel waar ElCid mee bezig is, is voor mij. :-) Ik heb voor de carbon boom gekozen, vanwege de lichtheid en het op maat maken ervan.
Op dit moment heb ik een ouder model Freemax die veel zwaarder is en veel te lang. Mijn paard heeft hier gewoon echt problemen mee. Uiteindelijk toch gekozen voor deze oplossing. :j
Enne.. ik ben 1.67 en weeg 79kg en pas makkelijk in de 15 inch. De Freemax heeft een 16 inch en is echt veel te groot. Uiteraard is de zitting anders van vorm, maar ik kan je zeker aanraden eerst eens te proefzitten voor je daadwerkelijk voor een bepaalde maat zitting kiest. Het zal je vast nog verbazen... :D

Heel interessant dat je dit deelt. Heb eind zitten twijfelen over de freemax.
Wat ik mij af vraag, als ik mijn paard inrijd met zo'n op maat gemaakt carbon westernzadel, hij is nu 6 jaar, riskeer ik dan niet dat hij over een jaar niet meer zal passen? Neen, 2000 euro is niet veel geld. Leder op zich is al zo duur, laat staan dat er een volledig zadel van gemaakt moet worden...

Anoniem

Re: Positie westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:15

Deuber heeft mooie westernzadels met flexibele kunststof boom: http://www.deuber.de/index.php/verstell ... talog.html
Niet alleen de boom zelf is ietwat flexibel (heel licht, niet te verwarren met boomloos!), maar aan de voorkant zit ook een verstelmechanisme waarmee je de boom smaller en breder kunt maken en dus mee aan kunt passen aan de dikte van je pad (of paard ;) ). Deuber is ook goed in korte zadels. In Duitsland hoor je veel goede ervaringen met de Deuber Flex Fit Vario, ze worden alleen afgeraden bij roping. ;)

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 21:24

xyzutu2 schreef:
Deuber heeft mooie westernzadels met flexibele kunststof boom: http://www.deuber.de/index.php/verstell ... talog.html
Niet alleen de boom zelf is ietwat flexibel (heel licht, niet te verwarren met boomloos!), maar aan de voorkant zit ook een verstelmechanisme waarmee je de boom smaller en breder kunt maken en dus mee aan kunt passen aan de dikte van je pad (of paard ;) ). Deuber is ook goed in korte zadels. In Duitsland hoor je veel goede ervaringen met de Deuber Flex Fit Vario, ze worden alleen afgeraden bij roping. ;)

Die Ultraflex dressage, heel mooi! Bedankt voor de tip Xyzutu!
Roping ga ik niet doen :D
Ik twijfelde over de Startrekk Western, maar las dat die niet zo stabiel lag en minder steun bood...
Men raadt mij flexibele zadels af, maar boomloos is ook flexibel en zou niet weten waarom flexibel niet ok is als het gaat om paard inrijden en korte buitenritjes...

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Re: Positie westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 21:34

Oeh....Deuber is nog duurder dan het carbon maatzadel... toch eerst even de Ghost Western uittesten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:46

Peluchy schreef:
Oeh....Deuber is nog duurder dan het carbon maatzadel... toch eerst even de Ghost Western uittesten...


De Ghost is ook erg mooi inderdaad.
Je zult de Deuber westernzadels wel echt moeten uitproberen met een zadelpasser om te kijken of ze geschikt zijn voor de rug van je paard (flexibel is ook niet zaligmakend, het moet wel passen ;) ), maar dan kun je ze tweedehands best makkelijk vinden in Duitsland. Hier even de Western Dressages tweedehands: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-pfe ... lex/k0c139

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 21:58

Bedankt! Ja, moet echt gepast worden, is absoluut niet evident! Helaas 65 cm, vermoed veel te lang!
Ik ga je even pb-en als je dat ok vindt. Las iets heel interessants gisterenavond in jouw topic toen ik me wat aan het inlezen was over ghostzadels....

Anoniem

Re: Positie westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:21

Bij Deubers is het inmiddels bij veel modellen zo dat de lengte van het totale zadel niet meer de lengte van het draagvlak is, want aan de onderkant zitten bij die modellen kussens die een kortere lengte hebben. Hier zie je hoe zo'n systeem eruitziet van de onderkant als je even door de foto's scrollt: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 3-139-7585
Bij de nieuwere modellen zit daar aan de onderkant een schapenvacht overheen die er met klittenband vanaf gehaald kan worden zodat die gewassen kan worden en de kussens bijgevuld kunnen worden: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/treeb ... 854999%7C0
Ik ben zelf meer van de barokke modellen van Deuber, maar ik vind de ultraflex westernmodellen wel ook heel erg gaaf. :j

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 23:13

O ja, die eerste geeft vrij duidelijk weer wat je bedoelt ;-). Bedankt!
Ik wil heel graag zo'n diepere westernzit, stevige westernbeugels en een stevige fork voor me. Mis dat enorm nu, vooral omdat het een jong paard is. Ik ga morgen de ghostjes uit testen, omdat ik voor het ogenblik nog niet genoeg gespaard heb voor zadel rond de 1500-2000 euro, maar besef nu al dat die ghosts me niet de stevigheid zullen bieden van een echt westernzadel!
Iemand komt paardje opmeten en dan heb ik ook al een idee of een echt westernzadel zou mogelijk zijn op zijn korte rug.
Misschien is de Deuber tweedehands om de veranderingen op te vangen nu de beste keus. Dan spaar ik best nog even door en ga ik eerst nog wat aan de slag met bomen verslepen :D en lange teugelwerk!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers