Rijden met een kale westernboom om zadelmak te maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 16:51

Fortitude schreef:
Waarom heb je dit topic geopend? Ik vind het hilarisch en vermaak me uitstekend zo, maar dat zal vast niet je doel met dit topic zijn geweest.

Het lijkt alsof je op alles in de verdediging schiet en maar verwacht dat wij met halve informatie goed advies kunnen geven. En ieder goed bedoeld advies wordt dan weer de grond in gestampt. Je hemelt je 'leraar' aan alle kanten op, als deze man zo ontzettend fantastisch is dan heeft hij toch vast de wijsheid in pacht om je een antwoord te geven?

Overigens sluit ik me wel zo goed als volledig aan bij xyzutu.

Waarom? Ik mag dus geen andere ervaringen vragen van mensen die dit eventueel ook gedaan hebben. Ik heb zelf mijn tekst herlezen en buiten die vlaamse spraakverwarring zie ik niets aanstootgevends. Ik denk dat ik niet de enige ben met lange tenen :-)

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:55

Dat mag zeker, maar je toon is continu (nu ook weer) heel erg aanvallend. Je komt over alsof je denkt dat je alles zelf beter weet. Dat nodigt nou niet echt uit om ervaringen te delen. Je hebt het kennelijk zelf niet eens door, dat vind ik eigenlijk best heftig. Dit ligt namelijk echt niet alleen aan wat jij noemt 'Vlaamse spraakverwarring'.

En nogmaals, als je leraar zo fantastisch is waarom heeft hij dan geen antwoord?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 17:04

Ik heb alles nog eens herlezen en vind het best wel erg dat me verweten wordt dat ik een betweter ben, terwijl ik gewoon enthousiast een oplossing aan het bedenken ben. Als me verweten word dat ik aggressief reageer, wat doen jullie dan niet? Gewoon omdat ik een vlaamse uitspraak gebruik waarvan ik me zelf niet bewust ben, krijg ik van alle kanten verwijten over me heen. Ongelofelijk, erg dat over de woorden die ik geschreven heb, zo'n immens drama over gemaakt wordt.
Waarom ik het niet durf te vragen?
Mijn leraar keurt dit niet goed. Dit is mijn idee. Ik ga het er met hem niet over hebben. Ik denk dat ik het recht heb om dit aan andere mensen te vragen. Grootste reden is dat ik ivm de bomen niet afhankelijk wil zijn van iemand, maar die zelf wil bestellen zonder tussenpersoon. Dat is mijn goed recht.

scrabbel

Berichten: 945
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Rijden met een kale westernboom om zadelmak te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 18:09

Ik vind het idee nog niet heel gek. Westernzadels zijn hoofdzakelijk afhankelijk voor de zachtheid van een pad, waar wij met engelse zadels gebruik maken van kussens. Ik ben eigenlijk wel heel nieuwschierig naar meer informatie. Ik begrijp dat jij al heel wat meer kennis hebt dan mij dus als de vraag dom klinkt sorry.

1 De boom die je wilt bestellen is dat een echte boom met kopijzer of betreft dat slechts het kopijzer?
2 Zitje moet je er dan zelf bij maken?
3 Hoe zorg je ervoor dat je eigen billen beschermd blijven en wat je erop legt goed blijft liggen. (zeker met jonge paarden hihi)
4 Hoe ga je de breedte van het kopijzer bepalen. Hoe meer je er onder gaat stoppen hoe smaller het deel wordt wat op het paard ligt.
5 Hoe ga je het juiste model boom kiezen.
6 Hoe ga je de boom beschermen. Denk aan scherpe randen die door het stoten kunnen ontstaan.

Ik keek zonet op de mobiel, kon toen nog wel een foto zien. Wou het nu via de computer kijken, maar kon het nu helaas niet zien.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Rijden met een kale westernboom om zadelmak te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 18:19

De skirts bij een westernzadel hebben een gewichtsverdelende en stabiliserende functie. Een boom zonder skirts is geen westernzadel.
Als je met een enkele boom wil rijden zou ik naar Malibaud kijken.

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4423
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Rijden met een kale westernboom om zadelmak te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 18:44

Volgens mij stelt Xyzutu gewoon een vraag? Ik zie nergens dat ze er vanuit gaat dat je de boom zelf gaat maken, ze vráágt of je deze zelf gaat maken. Wat dus eigenlijk precies is wat je wil, geen aannames maar vragen :)
Voor de rest is dit inderdaad een Nederlands forum, en de uitdrukking ken ik zelf ook niet. In de context was het ook veel logischer om er vanuit te gaan dat je dit systeem (je had het over een systeem, met riemen en vilt enzo) had gezien bij boomloze zadels. Of dat muggenzifterij is? Volgens mij niet, het is voor ons niet duidelijk wat je écht bedoelt, we gaan er massaal vanuit dat je bedoelt wat wij begrijpen (wat namelijk verder logisch klonk, je bent ook wel eens in het boomloze zadel-topic te vinden geweest) en vervolgens komen we erachter dat dit niet zo is. Echter komen we daar niet op de meest zachte en vriendelijke manier achter :)

Verder lees ik mee, ik snap dat je er niet meteen onwijs veel geld aan uit wil geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 18:57

Cambiar schreef:
Xyzutu, nergens heb ik beweerd dat ik die boom zelf ga maken. Herlees de tekst en je zult het weten.


Toen ik op zoek was naar de bron van de Vlaamse boomloze spraakverwarring las ik de eerste zin van je openingspost weer vluchtig over en daar stond dat je leerde om zadels te maken. Ik ga er dan automatisch van uit dat je dan bomen leert maken, maar ineens vroeg ik me af of je dan alleen de aankleding bedoelde. Vandaar ook dat ik ernaar vroeg en er niet blind van uitging (dat heb ik hier wel afgeleerd ;)). Maar goed, my bad, ik had je post gewoon helemaal moeten herlezen.


Citaat:
Xyzutu sorry hoor, maar dit is erover. Te belachelijk om nog verder te reageren. Men had me gewaarschuwd over jou, ik ga het nog beginnen geloven. Ipv bij te leren, krijg je gewoon super negatieve reactie's, muggezifterij en dingen aangewreven die ik nooit geschreven heb. Daaag :-D


Jammer dat je meteen weer zo persoonlijk moet worden. Ik probeer gewoon allemaal tegenstrijdige uitspraken met elkaar te rijmen en te ontdekken wat nou de juiste interpretatie is. Om de een of andere reden zorgt jouw schrijfstijl er nou eenmaal voor dat er steeds verschillende interpretaties mogelijk zijn - zie alle verwarring in dit topic. Dan quote ik je liever maar meteen goed, want anders krijg ik meteen weer te horen dat je zoiets nooit gezegd hebt (terwijl het wel degelijk zo geinterpreteerd kan worden.

Back on topic: erg jammer dat je aan de ene kant een leraar hebt die volgens jou dé beste zadelmaker mogelijk is, maar hij tegelijkertijd totaal niet achter jouw experiment staat. In plaats van het er daarom niet met heb over te hebben zou ik het er juist wél met heb over hebben, want hij is volgens jou toch de opper-expert als het om zadels gaat? Dan zou ik haarfijn uitvragen welke details hij allemaal slecht bedacht vind aan jouw project en waarom, want dan kun je de fouten die hij al aan ziet komen zoveel mogelijk vermijden. Ook als iemand het niet met je eens is kun je namelijk erg veel van ze leren. :)*

Qua kosten: ergens schreef je dat een fabrieksboom € 50 kost en een goede op maat gemaakte het achtvoudige. Uit je post wordt het me niet helemaal duidelijk of jij nu ook € 400 voor een boom moet betalen, of dat die € 400 alleen geldt als die boom al een eerste laagje leer eromheen heeft, en jij het zonder dat leer en dus goedkoper gaat bestellen? Dat lijkt me namelijk wel spannend als je er zelf niets meer aan kunt veranderen (vandaar ook mijn vraag of je bomen zelf kon bewerken, dat zou je namelijk meer flexibiliteit geven).

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 12:09

quickie schreef:
Ik vind het idee nog niet heel gek. Westernzadels zijn hoofdzakelijk afhankelijk voor de zachtheid van een pad, waar wij met engelse zadels gebruik maken van kussens. Ik ben eigenlijk wel heel nieuwschierig naar meer informatie. Ik begrijp dat jij al heel wat meer kennis hebt dan mij dus als de vraag dom klinkt sorry.

1 De boom die je wilt bestellen is dat een echte boom met kopijzer of betreft dat slechts het kopijzer?
2 Zitje moet je er dan zelf bij maken?
3 Hoe zorg je ervoor dat je eigen billen beschermd blijven en wat je erop legt goed blijft liggen. (zeker met jonge paarden hihi)
4 Hoe ga je de breedte van het kopijzer bepalen. Hoe meer je er onder gaat stoppen hoe smaller het deel wordt wat op het paard ligt.
5 Hoe ga je het juiste model boom kiezen.
6 Hoe ga je de boom beschermen. Denk aan scherpe randen die door het stoten kunnen ontstaan.

Ik keek zonet op de mobiel, kon toen nog wel een foto zien. Wou het nu via de computer kijken, maar kon het nu helaas niet zien.

Thx, ik vond het voor mij en mijn kudde persoonlijk dé oplossing! Vooral ook om bagage mee te nemen!
Oef, ben heel blij, ben eraan uit hoe ik het ga doen.

Het opmeten van het paard voor de zadelboom zal iemand persoonlijk komen doen voor de eerste keer.
Ik zal foto's nemen en ze je doorsturen als je dat wil ;-).
Deze maten worden dan ingevoerd in een soort machine (je kan deze machine zien op de site van Rieser Saddlery). Werkt computergestuurd met de maten die je doorgeeft, die op verschillende punten gemeten werden. De machine vormt de houten boom en daarna wordt die overtrokken met rawhide.

Juiste soort model van boom? Ze hebben 4 soorten, ik kies de dressage met zwaartepunt in het midden. Zal foto's zoeken.
Daarnaast heb je nog andere maar is meer voor barrelracing en dergelijke.
Kopijzers zijn daar niet aan, maar breedte wordt bepaald door houten bars.

Om de rug te beschermen tegen de boom (scherpe randen zijn daar niet aan, ligt plat op de rug, tenminste als die goed op maat gemaakt is)ga ik soort polstering/sok maken. Waar de boom in en uit kan, net zoals onderstel van westernzadel, met wol, leder en vilt (dat is ook zo bij westernzadels).
De rigging heet blijkbaar skeleton rigged en mijn idee bestaat blijkbaar al. Ik heb gisteren al zoekend op internet iemand gevonden in Amerika die dit idee ook toepast. Hij geeft me advies.

Voor mezelf, ik ga namelijk niet meer veranderen , ga ik de zit opbouwen zodat ik een comfortabele, smalle seat krijg, dit op traditionele wijze door de zit op te bouwen in laagjes en overtrokken met leder, zoals een normale seat.
Welke foto wil je? Stuur hem anders door ;-).
Thx voor positieve noot, is des te leuker ;-)!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 12:20

Mariett schreef:
Volgens mij stelt Xyzutu gewoon een vraag? Ik zie nergens dat ze er vanuit gaat dat je de boom zelf gaat maken, ze vráágt of je deze zelf gaat maken. Wat dus eigenlijk precies is wat je wil, geen aannames maar vragen :)
Voor de rest is dit inderdaad een Nederlands forum, en de uitdrukking ken ik zelf ook niet. In de context was het ook veel logischer om er vanuit te gaan dat je dit systeem (je had het over een systeem, met riemen en vilt enzo) had gezien bij boomloze zadels. Of dat muggenzifterij is? Volgens mij niet, het is voor ons niet duidelijk wat je écht bedoelt, we gaan er massaal vanuit dat je bedoelt wat wij begrijpen (wat namelijk verder logisch klonk, je bent ook wel eens in het boomloze zadel-topic te vinden geweest) en vervolgens komen we erachter dat dit niet zo is. Echter komen we daar niet op de meest zachte en vriendelijke manier achter :)

Verder lees ik mee, ik snap dat je er niet meteen onwijs veel geld aan uit wil geven.

Ik ga er verder geen discussie meer over aangaan ;-). Lijkt me aangenamer. Tips en opbouwend advies zijn hartelijk welkom!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 12:23

Sizzle schreef:
De skirts bij een westernzadel hebben een gewichtsverdelende en stabiliserende functie. Een boom zonder skirts is geen westernzadel.
Als je met een enkele boom wil rijden zou ik naar Malibaud kijken.

Die passen hier niet zo. Heb er net twee verkocht ;-). Voor mezelf was dit hét zadel!!! De zit was fantastisch!
Bedoeling is om richting malibaud verder te werken, maar dan met goeie pasvorm en stevige bars voor de bagage ;-).

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Rijden met een kale westernboom om zadelmak te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:26

Ik denk wel dat dit kan, maar raad dan wel aan om ook een druk-meet-pad te kopen of te maken (carola pad) om te controlleren dat je de drukverdeling wel goed krijgt.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 13:47

Sizzle schreef:
Ik denk wel dat dit kan, maar raad dan wel aan om ook een druk-meet-pad te kopen of te maken (carola pad) om te controlleren dat je de drukverdeling wel goed krijgt.

Ja, dat was ook het plan. Iemand waar ik cursus osteopathie volgde is zadelpasser en heeft een thermoscan. Daar gaan we wellicht al een en ander kunnen uit afleiden. Het moet perfect zijn, anders doe ik het niet. Wil zelf ook geen miserie, integendeel het omgekeerde. De beste oplossing en de meest comfortabele voor het paard zelf. Voor minder ga ik niet.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Rijden met een kale westernboom om zadelmak te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:27

Waarom doe je het niet zoals de nomaden? Paar lagen goed vilt eronder, bevestiging voor singel aan de boom maken, beugels erover en dikke vacht met oversingel. Doen ze al duizenden jaren zo..

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 20:27

troi schreef:
Waarom doe je het niet zoals de nomaden? Paar lagen goed vilt eronder, bevestiging voor singel aan de boom maken, beugels erover en dikke vacht met oversingel. Doen ze al duizenden jaren zo..

Idd, zie vorige posts ;-). Eindelijk iemand die het snapt ;-)
Gezien het een westernboom is, korte versie dan, komt er ook wel nog wat onder van leder, vilt en rendiervel.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Rijden met een kale westernboom om zadelmak te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:29

Moderatoropmerking:
Ik lees dat er hier over en weer wat onduidelijkheden zijn in wat iedereen bedoeld. Geschreven tekst is erg lastig om daarin helemaal 100% helder te zijn. Goed te vragen en uitleg te geven waar nodig zonder vingers te wijzen.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 01:26

+:)+

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Rijden met een kale westernboom om zadelmak te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:56

Er worden hier veel inhoudelijke vragen gesteld. Maar ik vind ook dat TS veel in de verdediging gaat. Waarom? Als iemand vragen heeft over jouw manier van inrijden van een jong dier, beantwoord die dan. Misschien kunnen we er allemaal nog veel van leren.
On topic: Ik zou zeker wel het gesprek met je zadelmaker aangaan. Waarom staat hij er niet achter, wat zou hij anders doen, als je andere materialen zou gebruiken, kan hij er dan wel achter staan? En zo kan ik nog wel 10 vragen bedenken. Van vragen stellen aan een expert kan je juist heel veel leren.
Succes!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 12:44

Wablief? Beantwoord die dan? Hoe onbeleefd en op gebiedende wijze ga jij mij commanderen??? Ik heb hier niets te beantwoorden. Er werd zelfs nergens gevraagd naar mijn manier van inrijden van jonge paarden.
Het wordt echt gekker en gekker.
Onbeleefd en onrespectvol en volledig naast de kwestie.
Nogmaals duidelijk stellen:
Ik zoek om bij te leren, daarom opende ik dit topic.
Omdat ik mensen zocht DIE HIER ERVARING MEE HADDEN.
Ik ga jullie niets bijleren. Kreeg al off topic posts van mensen die foto's vroegen ....om dit dan zelf te maken. Huh? Zelf maken? Sorry, daar doe ik niet aan mee. Het is ik die info wil, het is niet mijn bedoeling om jullie wat te leren. En dan weeral met mijn idee gaan lopen alsof ze dit zelf bedacht hebben. Ow now, zoek het maar zelf uit :D
Er was al een opmerking van een mod, dus je hoeft weer niet met het wijzende vingertje opnieuw off topic niets opbouwende posts te plaatsen hier. Heb verdorie van niemand iets geleerd, enkel een hoop off topic oliebol van mensen die geen ervaring hebben met wat ik vroeg. Doe jezelf en mij een lol: Antwoord dan gewoon niet als je zelf niet met zulk zadel rijdt.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 04-12-17 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Rijden met een kale westernboom om zadelmak te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:51

Grappige is dat jij zegt te willen leren, maar je leermeester die jij de beste vindt ga je niet consulteren omdat hij het er niet mee eens is.. dan zou zijn mening toch juist zwaar moeten wegen? En hier fakkel je alles af wat je niet aanstaat, of je negeert het gewoon... bijzonder leerproces is dat..

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 12:57

Billy schreef:
Grappige is dat jij zegt te willen leren, maar je leermeester die jij de beste vindt ga je niet consulteren omdat hij het er niet mee eens is.. dan zou zijn mening toch juist zwaar moeten wegen? En hier fakkel je alles af wat je niet aanstaat, of je negeert het gewoon... bijzonder leerproces is dat..

Mods, mag dit wel? Dit is stalking.
Ik heb het volle recht om mensen te zoeken die hier ook ervaring mee hebben.
Ik zou zeggen: werk al jouw frustratie's aub elders uit.
Je hebt niets zinnigs te zeggen in dit topic.
Er heeft nog NIEMAND een tip gegeven. Nog NIEMAND.
Mijn leraar maakt westernzadels op traditionele wijze. Ik ga hem niet vertellen over mijn idee. Dat is mijn goed recht. Daar heb jij NIET over te oordelen. Je stalkt en zegt zaken die ik nooit beweerd heb. Nu weer.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:32

xyzutu2 schreef:
rien10 schreef:
Enkel de zit en de nodige riemen erop, met schaapvel erover voor de zachtheid. Ik heb het echt gezien met boomloze zadels en dit lijkt me ideale oplossing omdat die boom op maat gemaakt is en me niet veel kost.

Dit is wat je zegt in je OP. Ik snap het niet (niet rot bedoeld, ik snap het echt niet). Wat ik lees is
A) Ik wil een kale boom (op de juiste manier) op mijn jonge paard leggen.
B) Want dat heb ik gezien bij boom loze zadels.


Als ik het nog eens lees is dit volgens mij helemaal geen leesfout van Billy of Rien waar zij zich voor zouden moeten verontschuldigen, maar gewoon een schrijffout van Cambiar zelf?
Als zij 'ik heb het echt gezien met boomloze zadels' schrijft, staat er in het Nederlands en Vlaams dat ze iets heeft gezien bij/met/in/op boomloze zadels, dus logisch dat mensen dat zo lezen. Wat ze als ik alles nog eens teruglees waarschijnlijk bedoelde te schrijven was 'ik heb het echt gehad met boomloze zadels', want dat betekent dat ze boomloze zadels de troep, geldverspilling en onzin vindt (maar niet slecht voor de rug) en dat komt overeen met alle andere veroordelingen die ze er in de rest van het topic over uitstort.

Dus het is niet nodig om anderen aan te vallen op het feit dat ze een taalfout proberen te begrijpen. ;)

@ Alane: dat paarden met Engelse zadels witte plekken krijgen betekent ook niet dat paarden met Westernzadels die niet krijgen. Met beide bomen (maar ook boomloos) krijg je plekken als de drukverdeling of vorm van de boom niet goed is.

Waarom ken ik de uitspraak dan wel? :? Uit het frans komt ie niet hoor.
Het is een beetje onhandig om deze in dit topic te gebruiken maar samen met de context had ik hem er eigenlijk wel uit gehaald dat het in deze betekende dat ze boomloos zat was. :=

Maar of Ts haar idee een goed idee is... Tja, ik denk eigenlijk dat als dit geen probleem was, zadelmakers dit ook wel zo zouden aanbieden. Zat mensen die "mooi" ondergeschikt vinden aan prijs op voorwaarde dat de functionaliteit wel hetzelfde is. Dus er zou markt voor zijn, daar ben ik zeker van. :) Toch bied men het zo niet aan. Daar zal vast een reden voor zijn.

Dat je dit idee niet met je leermeester wil bespreken vind ik ook apart, hij zou júist de persoon moeten zijn waarmee je dit bespreekt lijkt me.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:43

:):) wat een grappig topic is dit.

TS ik kan je niet helpen en denk ook niet dat je dat wil. De enige tip die je ter harte zou kunnen nemen is om je eigen berichten eens door te lezen voor je ze plaatst

Succes met je project

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Rijden met een kale westernboom om zadelmak te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:16

Ik begrijp nog steeds niet goed na het lezen hoe je je zadel wil opbouwen. Ik heb al 25 jr goede westernzadels en met alleen een kale boom kun je niet rijden. Je fenders en singel moeten bijvoorbeeld ook vast kunnen.
Een schaap zit onderaan, maar daaronder heb je altijd ene goede pad nodig. In ons geval rijden wij altijd wolvilten pads. Een nieuw schaap is wat dikker en kun je misschien met een iets dunnere pad rijden, maar onze schapen zijn al wat ouder, dus wij rijden met dikke pads.
Alleen een boom geeft een verkeerde drukverdeling en daarom heb je de lederen skirts. Tussen mijn goede kwaliteits bomen en schaap zit nergens vilt.

Als ik jou was zou ik heel goed kijken naar je singel bevestiging, want dat is ook een heel belangrijk pas punt. En de fenders, want die kunnen ook veel druk gaan geven als je niet een goede opbouw hebt.

Investeer in een hele goede pad die je eronder kan leggen. Dan kun je de schade in ieder geval iets beperken als het toch niet helemaal werkt.

Even nog een puntje voor degene die reageerde op witte plekken; Witte plekken door dekens zijn bijna net zo erg! Dat heeft een paard ook echt in de weg gelegen dan. Ook een deken moet goed passen, zeker als paarden ze langere periode 24/7 op hebben, kun je je voorstellen dat dit nergens mag knellen, schuren etc etc. Witte plekken zijn nooit acceptabel.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:23

Cambiar schreef:
Wablief? Beantwoord die dan? Hoe onbeleefd en op gebiedende wijze ga jij mij commanderen??? Ik heb hier niets te beantwoorden. Er werd zelfs nergens gevraagd naar mijn manier van inrijden van jonge paarden.
Het wordt echt gekker en gekker.
Onbeleefd en onrespectvol en volledig naast de kwestie.
Nogmaals duidelijk stellen:
Ik zoek om bij te leren, daarom opende ik dit topic.
Omdat ik mensen zocht DIE HIER ERVARING MEE HADDEN.
Ik ga jullie niets bijleren. Kreeg al off topic posts van mensen die foto's vroegen ....om dit dan zelf te maken. Huh? Zelf maken? Sorry, daar doe ik niet aan mee. Het is ik die info wil, het is niet mijn bedoeling om jullie wat te leren. En dan weeral met mijn idee gaan lopen alsof ze dit zelf bedacht hebben. Ow now, zoek het maar zelf uit :D
Er was al een opmerking van een mod, dus je hoeft weer niet met het wijzende vingertje opnieuw off topic niets opbouwende posts te plaatsen hier. Heb verdorie van niemand iets geleerd, enkel een hoop off topic oliebol van mensen die geen ervaring hebben met wat ik vroeg. Doe jezelf en mij een lol: Antwoord dan gewoon niet als je zelf niet met zulk zadel rijdt.

Knetter jantje, dit gaat hard... Ha ha ha. Ik had inderdaad beter kunnen schrijven "Misschien is het handig als er vragen komen, dat je inhoudelijk op de vragen reageert. Dat scheelt een stuk verwarring."
Excuses voor mijn lompe taalgebruik.
Nou, in ieder geval succes met je project, zoals ik al schreef. Ik hoop dat het lukt. En dat jij en je paard er wel bij varen.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 04-12-17 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:26