snaffle of curb bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

snaffle of curb bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-17 20:31

kan iemand mij het verschil in werking even kort en duidelijk uitleggen tussen shanks met snaffle of shanks met curb bit.
Het eigenaardige is dat sommige showhoofdstellen standaard met een curb bit zitten.

Afbeelding

Afbeelding


Het is eigenlijk bedoeld voor de dochter haar pony en om leadline mee te doen dus eigenlijk raakt ze de mond amper aan vermits ik de pony begeleid aan het halster.
Ze rijdt de pony nu met een gewoon snaffle bitje (nu nog een engelse trens) en dat gaat wel goed, ze moet ook niet veel in de mond doen vermits de pony wel goed op de zit is gereden, alleen als de pony naar het hek wil (krachtmeting en eigen willetje dat af en toe eens boven komt :') en een zevenjarige die dan gelukkig niet toegeeft _/-\o_ , trekt ze het bitje er soms beetje door. Ringen zijn ook echt niet groot. Wat is daar de oplossing voor?

Alvast bedankt.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.


fleurtjeuh
Berichten: 10254
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: snaffle of curb bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:38

Lekker door blijven gaan op de snaffle.
De shanks zijn voor gevorderde ruiters die op 1 hand rijden.
Door de hefboomwerking werkt het veel sterker / harder in

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-17 20:44

ja dat dacht ik ook maar als ik het goed voor heb zou een curb bit dan minder zwaar zijn ofzo?

nou als zij aan het rijden is moet ze met snaffle blijven rijden hoor, pony is ook echt braaf, alleen gaat het bit nu door de mond, had ze ervoor nog nooit voorgehad of ligt dit aan het feit dat het een engelse trens is en geen western snaffle? western snaffle is besteld maar jeetje is moeilijk te vinden al dat westerngerief voor pony's. pfff heb me al sufgezocht.

Ben wel van plan het bit er direct af te halen en de mee bestelde snaffle aan te hangen.
Deze dus

Afbeelding


moeten ze op de leadline niet met 1 hand rijden dan?

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: snaffle of curb bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:54

Door de mond trekken is natuurlijk ruiterlijke onmacht. Die pony’s zijn natuurlijk beresterk voor een kind. Maar je zou dan gewoon een kneveltrens (engels) kunnen gebruiken. Gewoon een gebroken bit,maar niet door de mond te trekken.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!


Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-17 20:59

ja inderdaad die pony's zijn veel sterker dan een kind van 7, das waarom het voor mij op de eerste plaats vooral veilig moet zijn voor de dochter
ik probeer ze ook wel uit te leggen dat ze haar pony moet verzamelen en lossen maar in draf is dit nog onbegonnen werk :')

Afbeelding

ik ben al blij dat ze niet ligt te sleuren en te trekken _O-

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

MelissaV

Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Re: snaffle of curb bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 10:49

Heb je geen kinriempje aan het bit? Normaal trek je het bit dan niet zomaar door de mond, en is op wedstrijden die met NRHA reglement werken ook verplicht om een kinriempje aan je snaffle te hebben.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:23

MelissaV schreef:
en is op wedstrijden die met NRHA reglement werken ook verplicht om een kinriempje aan je snaffle te hebben.


Dat is niet alleen bij de NRHA zo ;) Bij elke club is een kinriem verplicht. DPHC, NQHA, WRAN enz enz allemaal.

Ik zou ook fijn van de shanks in welke vorm dan ook afblijven. De hefboomwerking is eigenlijk alleen maar bedoeld voor de verticale verfijning als je op 1 hand rijdt, niet om stuurproblemen op te lossen. Paard moet dan dus de neckreining al heel goed beheersen.

Voor thuis gewoon een kneveltrens (al is die engels) erin, en op de wedstrijden gaat ze toch alleen leadline nog, dan gewoon een westerntrens erin. Bij de leadline MOET er zelfs iemand naast lopen en dus is dan het wegbreken naar de uitgang al veel minder een issue.
Kwa bit kan dan best de trens van je foto. Maar je zou evt ook nog kunnen zoeken naar een D-trens uitvoering. Die geeft een heel klein beetje het effect wat de knevel ook doet en die zal dan ook minder snel door de mondhoeken getrokken worden.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:30

Met D-trens zou je aan zoiets moeten denken.
https://www.kraemer.de/Stainless-Steel- ... &ci=247595

En overigens nee in de leadline rijden ze gewoon op 2 handen. De begeleider loopt alleen maar als verzekering mee. Die doet dus niks aan hoe de ruiter rijdt, dat moet de ruiter allemaal zelf doen. En als die niet klaar is voor shanks, rijd die gewoon met 2 handen op trens. Shanks is dus niet verplicht in de leadline. En volgens mij is het ook een beginners onderdeel, en dan is shanks niet eens toegestaan. Maar daarvoor even het regelboek nakijken, ik zit niet helemaal in de regels omtrent de leadline.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 22:13

Bedankt inderdaad een kinketting, hoe kon ik die nu vergeten :') echt die hangt er ook niet aan :o shame on me
En d trens zou misschien beter zijn ja.

Ok lijstje aangevuld voor Arthur Shopping deze kerst want voor een pony een Westernbit vinden is al niet zo evident.

Zou ik er best een martingaal ook aanhangen als ze thuis rijdt?
Ik weet dat dit op wedstrijd niet mag natuurlijk.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

cissy

Berichten: 19795
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: snaffle of curb bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:27

Geen kinketting (die is voor shanks) maar een kinriempje. Een leren riempje dus.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 19:18

ja inderdaad, klopt
iemand heeft me toevallig laten zien wat het moet zijn, inderdaad leren riempje met twee sluitingen aan, zal weerom zoektocht worden voor een ponytje pfff, sommige dingen kan ik wel verkleinen met extra gaatjes (heb me al een gaatjesknipper gekocht :D ) maar andere dingen worden moeilijk.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Duhelo

Berichten: 28466
Geregistreerd: 29-05-03

Re: snaffle of curb bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:25

gewoon een sperriempje (of engels sporenriempje) nemen en gaatjes bijprikken ipv een "echte" kinriem.
Bij een jonge ruiter zou ik ook zeker nog geen shank inhangen, zolang pony de neckreining niet perfect doet en ruitertje nog niet weet wat verzamelen en geven is, is een shank te vroeg.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 19:38

das een super tip, dank u wel _/-\o_
waarom kom ik daar nu zelf niet op ;)

inderdaad de shanks zijn niet voor kinderhandjes maar ik dacht dat ze in de leadline daar wel mee reden.
Doen we dus niet :o

pony staat sinds vandaag ook een maand in training om die nageeflijkheid en verzameling erin te steken aan de dubbele longe weliswaar want kinderen die begrijpen daar toch echt niks van helaas en de lesjes die ze al genomen heeft bij uiteraard spring-dressuurruiters (want westerntrainers zijn al dunbezaaid bij ons, laat staan dat ze kinderen willen lessen), niemand maar niemand spreekt over de teugel opnemen, paard knikt en dan lossen, noch over de benen te gebruiken om te sturen 8)7 ik zie op die manege alleen maar trekken, sleuren en schoppen. Dus gaan we ook niet meer.
ik denk en hoop nu eindelijk iemand goed gevonden te hebben.
Jong geleerd is oud gedaan, ik vind dat je het direct goed moet leren. Ben ik nu zo veeleisend? <<)

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Duhelo

Berichten: 28466
Geregistreerd: 29-05-03

Re: snaffle of curb bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:54

Nee hoor, helaas wordt dat deel te vaak overgeslagen. Gros van de jonge ruitertjes zijn kinderen die niet uit een paardenfamilie komen, en waarvan de ouders denken dat de mediocre maneges wel goed zijn.
De kinderen die wél uit paardenfamilie's komen krijgen vaak sneller eigen ponys en privélessen, om nu natuurlijk een western lesgever voor kinderen te vinden is vast niet evident.
Waarom geef je zelf de lesjes niet of zoek je een lesgever voor volwassenen? Die kan het vast met kindjes ook wel.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 20:05

:') dat doe ik ook, heb zelfs instructeur A, B en trainer B diploma (niet bloso onderdeel) in de amerikaanse rijkunst, maar aan je eigen kind les geven is echt een zware opdracht hoor. |o
Ze weet het altijd beter en ik ben ook veel strenger voor haar dan voor anderen dus vaak komen we dan al eens serieus in discussie en ik wil het nog plezant houden ook :') als je begrijpt wat ik bedoel O:)
Zelfde karakter als haar mama zeker :o botst dan ook al eens :P

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers