Bit twisted wire discussie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 18:34

En ik ben het met Sevke en Superpony eens...Ken beide kanten. En voor mij een van de reden dat ranch werk mijn ding is en ik geen behoefte had om verder te gaan in de showwereld ( maar paard moet evengoed bijv een 70 in de lokale cowhorse kunnen showen, maar hoeft niet als 3 jarige).

Op alle niveaus en in alle disciplines zie je extreme dingen of dingen die gedaan worden vanwege gebrek of kennis (kan zo simpel zijn als in trailer laden).

En het is idd een feit dat topsport vaak ongezond is, en het zal nog heeeel lang duren dat daar echt verandering in komt. Maar binnen dat wereldje heb je imo trainers die tough but fair zijn, maar ook trainers die echt niet ok zijn (zo een toptrainer die weleens een mule bit erin hangt, achter gesloten deur. En als hulp is monden uitspoelen een dagelijkse taak. Dat vind ik echt heel erg en vraag me af of dergelijke trainers wel echt van paarden houden...).


sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 18:53

:j _/-\o_ @Linda : idd, zo is het. Extremen zullen er altijd zijn, zowel bij de toptrainers, als bij de recreanten. Een beetje respect voor elkaar is wel zo fijn, want het gros van de bokkers hier heeft gewoon het beste voor met zijn dieren, of je nu op internationaal niveau showt, of lekker in het bos hobbelt.

Born to slide, forced to work

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 23:40

Sevke, dan zijn jullie wel een uitzondering. Ik vind echt teveel mensen goed gelovig en brave volgers.

Natuurlijk is het niet zo dat onze paarden geen osteopaat/fysio nodig hebben, omdat ze buiten lopen. Maar het is natuurlijk wel zo dat er heel veel voorkomen kan worden en osteopaten/fysio's/masseurs dik verdienen aan de problemen die worden veroorzaakt door slecht management en teveel training etc etc.

Mijn probleem is dat dingen worden goed gepraat en al het andere belachelijk wordt gemaakt. Voor heel veel zogenaamde showpaarden zou lekker vrij bewegen, liefst met gezelschap, afwisseling in het bos etc wel heel goed zijn en dingen kunnen voorkomen.

Sport vraagt veel, maar het is wel een keus van de mens die wel wille opleggen aan dieren die maar mee moeten werken. Dat werkt gewoon niet altijd. Wij kunnen als mens wel de omstandigheden en eisen dusdanig aanpassen dat het netjes blijft.

Ik begrijp wat je bedoeld met de trainers hoor, maar ik vind teveel A trainers ene goeroe en niet elke C trainer per se slecht. Het zijn soms meerdere omstandigheden.

En de klant is ook niet altijd het makkelijkste. Ze wisselen soms best makkelijk van trainer en niet altijd op een nette manier. Mensen beinvloeden ook elkaar en dat gaat soms ten koste van een naam. Het is een pittig en soms lelijk wereldje gewoon.

Dat paarden moeite hebben met die overgang van iets doen naar bijna niks herken ik wel goed. Kam ook door mij, omdat ik mn ritme veranderde en volgorde etc. Paarden hebben echt alles door. Die van ons staan met zn 4en samen, maar vragen wel echt hun aandacht. De een wat meer dan de ander. ZE maken het goed duidelijk. Mooi als je dat goed kan lezen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:45

@Superpony : veel eigenaars zitten in de sport met hart voor hun dieren, hoor. Dat is toch wat ik rondom mij zie. Dat het dierenwelzijn belangrijker wordt, bepaalde (vastgeroeste) zaken opeens toch in vraag worden gesteld.
Verder vind ik dat je als klant het recht hebt om moeilijk te zijn. Het is jouw geld, jouw feestje. Als iets mij niet aanstaat, dan zeg ik dat gewoon. En sommige dingen zijn niet-onderhandelbaar. Bv :paarden moeten elke dag naar buiten kunnen voor een paar uur. Dat is iets wat IK belangrijk vind. Net als constant de beschikking hebben over ruwvoer, en contact met andere paarden. Het blijven dieren, met hun eigen gevoelens, geen robotten.

Born to slide, forced to work

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:10

Je ziet inderdaad veel veranderingen. Volgens mij juist bij mensen die hun paarden thuis hebben en alleen verplaatsen voor de training/trainer.
Helaas is het nog niet bij elke trainers gewoon of echt te beperkt. Ik kom ook weleens ergens en verbaas me er wel nog over. Maar het is echt een geld kwestie.

Heb ik ook geleerd; ik betaal, dus ik bepaal. Maar het zijn ook mijn paarden.

Trainers komen er gelukkig steeds minder mee weg en zullen zich meer moeten aanpassen aan de wensen van de klant.
Het is natuurlijk dat een trainer denkt; als je zelf zo goed kan rijden, had je mij niet nodig, dus ik kan beslissen hoe ik train/rij. Maar ik zie zelf graag toch overleg over welk bit en welke aanpak met goede onderbouwing. Maar dan moet die discussie wel mogelijk zijn. Als een trainer alles onzin vindt, of denkt boven de ''mindere'' ruiter te staan, is het vechten tegen de bierkaai. Wederzijds respect is zooooo belangrijk.

Maar het blijft een heel lastig wereldje. Heb ook wel dingen horen zeggen door trainers waar ik echt verbaasd door was. Zelfde als de handelingen die ik helaas heb gezien. Als ik dan ook nog bedenk wat er achter gesloten deuren gebeurt, ben ik nog niet overtuigd dat iedereen naar het paard kijkt en vanuit het paard denkt.

Overigens zijn ze in de dressuur wereld toch wel bezig met meer kijken naar wat een jury wel of niet wil zien. Want dat is toch belangrijk, daar trainen mensen voor. Je ziet het bij de pleasure ook veranderen, dus bij de reining kunnen we ook gaan kijken wat acceptabel os en gewenst.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 23:12

Ik was dit topic schijnbaar even blij, maar ik zie dat Sevke de stem van de showruiter heeft laten horen :)

Wat mij wel opvalt, is dat er hier zeer kritisch wordt geschreven door sommigen over de reiningsport en open ruiter, en men vervolgens geen idee blijkt te hebben van hoe de reiningsport in de benelux er tegenwoordig uitziet en wat überhaupt het verschil is tussen open en Non Pro. Maar wel lekker roepen en veroordelen. Dat vind ik jammer.

Er werd ook ergens over doping gesproken. Op IEDERE internationale reining show in Europa worden tegenwoordig doping testen.
En ja, zelfs op onze 'wedstrijdjes' (met zo'n 600 starts...) in Nederland worden doping testen gedaan.
Iedere ruiter moet het paard na iedere rit aanbieden voor de bitcheck. En in de losrijbak is continu toezicht door de bitjudge en in de nacht loopt er een bewaker rond.
Allemaal zaken om het welzijn van de dieren te vergroten.

En zoals sevke ook al duidelijk uitrekende, er zijn er maar heeeeel weinig die met hun paarden geld verdienen/overhouden in deze sport. Naast wat ze al vertelde over de kosten van een show en het delen van het prijzengeld, komt er natuurlijk ook nog het maandelijkse onderhoud van het paard kijken (Stal, training, Dierenarts, Hoefsmid, osteo enz enz). Ga maar makkelijk uit van zo'n 1000 euro per maand.
Dus ik moet altijd een beetje lachen als er altijd zo snel geroepen wordt 'dat het allemaal om het geld gaat'.
Enige hoe je leuk geld kunt verdienen is als je eentje goedkoop hebt kunnen kopen (of fokken) die jong goed loopt, weinig extra kosten heeft gehad, en je vroeg voor veel geld kunt verkopen. Dan kun je nog wel eens iets overhouden onder de streep. Maar 95% van de wedstrijdpaarden, ook op internationaal niveau, kosten gewoon iedere maand flink geld ipv dat ze het opbrengen.

100% Reiner

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 23:40

Ik loop toch echt wel een tijdje mee en ben op vele plekken geweest. Heb diverse shows en clinics bezocht van 25jr geleden tot nu.

Er is heel veel verbeterd, maar er zijn echt nog heel veel paard onvriendelijke praktijken en dat kun je gewoon niet ontkennen. Dat het niet voor je neus gebeurt, wil niet zeggen dat het niet gebeurt.

In Nederland zijn er meerdere trainers die veel showen, paarden trainen en uitbrengen. Niet overal zijn de omstandigheden geweldig.
Ook niet elke manier van rijden is hetzelfde.

Als iemand geen aansluiting vindt bij de zgn A trainers, wil het niet zeggen dat hij geen werk heeft of geen paarden uitbrengt. En nog even zo belangrijk, ook een voorbeeld functie heeft naar leerlingen.

Het is een geld kwestie, omdat trainers ook hun kop boven water willen houden. Dat ze zich aanpassen is wel duidelijk, want anders hadden een aantal die 10/20jr geleden op een andere manier trainden, nu echt geen werk.
En ze verdienen niet alleen aan die ene topper op stal, maar moeten ook meer paarden in training hebben en mensen lesgeven. Ook iets minder getalenteerden. Mensen verwachten veel en pushen soms net iets te ver. Niet iedereen besteed 1000 euro pm, maar ze willen wel showen en meetellen. Die veel grotere groep dan de enkele topper, laat dit vaak wel ten koste van het paard gaan.

Kapotte paarden gaan via de achterdeur als bospaard of als worst weg. Of een paard is in korte tijd niet goed genoeg en ziet een trainer de kans om zijn graantje mee te pikken bij de handel van kopen en verkopen. Prima, is het werk, maar tijd is daar wel degelijk geld.

De discussie was het twisted wire bit. En die heb je niet nodig als je voldoende tijd neemt om een paard gewoon correct te trainen. Bij een goede basis heb je hem nooit nodig en bij een verreden paard zijn er ook zat andere opties.
Een goede trainer heeft zat gevoel om er wel mee om te kunnen gaan. Maar als iemand zo kundig is, heeft hij hem ook niet nodig. Dat zijn gewoon hele simpele feiten als je weet hoe paarden werken.

Ik show niet, omdat ik nooit de paarden die ik had weg wilde doen voor betere of tot het uiterste wilde pushen. Maar daarom kun je nog wel heel serieus bezig zijn. Ik vind in het bos een hele fijne, maar ook een heel belangrijk onderdeel van de training. Goed voor lijf en geest en je kan er van alles doen. Maar ook een keer niks, wat net zo fijn is voor een paard.
En doorgaans zijn die van ons behoorlijk gezond op hogere leeftijd.

Het effect van alles wat wordt goedgepraat, hebben we ook staan. Dan kun je 100 veeartsen, osteopaten en alles laten komen, maar kapotte mond, is een kapotte mond en tegen die manier van trainen doe je dan niks. En die manier komt nog steeds voor.
En het management ook. Ik heb nog nooit zulke slechte voeten gezien. Worden nu gelukkig wel beter, want ook quarter voetjes kunnen correct staan.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:21

Superpony, je zult altijd en overal mistoestanden zien. Kijk eens rond op een modale manege. Of bij de ene of ander particulier. Ik zie daar ook soms schrijnende zaken. Dat heeft niks met de reiningsport te maken.
Dat iemand het uiterste uit zijn paard probeert te knijpen, terwijl het eigenlijk niet goed genoeg is, dat komt ook overal voor. Zowel in de klassieke sport, als in de western, als bij liefhebbers die toch nog een wandelingetje willen gaan doen met hun geliefde paard, ook al is het daar eigenlijk te kreupel voor.
Over de twisted wire is al genoeg gezegd. Ik deel daar je mening niet, het kan wel degelijk een heel goede optoming zijn, mits in de juiste handen, en het is zeker niet zo erg als het eruit ziet. Ook bij paarden die wel goed en correct gereden zijn, kan af en toe rijden met een tw een positief effect geven. Maar goed, hier is nu wel al genoeg over gezegd.
Dat jij niet wil showen, dat is je goede recht, maar ga dan niet elke showruiter/eigenaar gaan veralgemenen. Er zijn ook showpaarden die het op latere leeftijd nog netjes en met plezier doen.
En nog eens over de geldkwestie : één van onze paarden was ingeschreven voor de Euroderby. Ongelukkig genoeg komt ze verleden week met een dik been van de wei. Ontsteking aan de pees. Exit derby. Helft van het inschrijvingsgeld kwijt. Zo snel kan het gaan :) En nee, hier is het geen fout van de trainer/ruiter,die haar teveel gepushed heeft. Ze stond nog met vakantie na de futurity show, had enkel wat galopwerk gedaan, en we gingen dr manoeuvres net beginnen oppakken. De DA vermoedt dat ze is uitgegleden op de paddock in het natte gras. Dikke pech, centjes weg.
nog even over de voeten : geen enkele van onze showpaarden heeft slechte voeten. PUnzel heeft geeneens voorijzers, onze andere paarden hebben aluminium voorijzertjes. En met een kapotte mond heb ik er ook geen enkele. Nooit gehad ook.

Born to slide, forced to work

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:52

De mensen met paarden aan huis of die op een pensionstal staan waar weinig tot geen controle en beleid is, maken er echt een potje van. Daar zie ik ook ongelooflijk veel paarden leed. Maar ook daar heerst enorm veel vriendjespolitiek.

Dat ik niet wil showen, wil niet zeggen dat ik nooit wedstrijden heb gereden en nooit op shows kom, geen mensen ken en geen oordeel mag hebben.

1 van onze paarden heeft ook tot een voor de DRHA hoge leeftijd geshowd en is nog prima te rijden. Wel ooit flink kapot gereden, maar het lag aan het paard en de trainers hebben nog steeds werk en aanzien.

Het klinkt mij dat jullie het heel goed doen en dat is super. Laat het een voorbeeld zijn voor velen. Helaas is het gewoon vaker niet zo goed.

Er zijn gewoon heel veel mensen die niks weten van de anatomie van het paard, maar wel dingen zien en horen die ze na doen of ook willen bereiken.
Ik zeg ook dat er een aantal trainers zijn die wel met een twisted bit kunnen omgaan, maar hem feitelijk niet nodig hebben. Zeker niet langdurig. Iemand die op Bokt daarover om info vraagt, dus zeker niet.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:01


Born to slide, forced to work

Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:03

sevke schreef:
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... iemen.html
Waarom ik over een aansnoerneusriem begon toen iedereen ‘dierenmishandeling’ gilde bij het tw bit. Blijkbaar ben ik niet de enige die dat vindt.


Dat een strakke neusriem niet ok is maakt dit bit toch niet minder scherp?

ElCamino

Berichten: 8912
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:41

Lang getwijfeld of ik zou reageren in het topic maar toch ga ik met Sevke mee....
Tja.... mijn paard is nu bijna 30.... loopt nog gewoon en is wel aardig "op" inmiddels. En dan in de zin van artrose in de kogels en chronisch HB.

Toen ik hem 22 jaar geleden kocht was hij totaal verreden. Hij was toen 7 jaar en niet normaal op een trens te rijden. Toen het gevaarlijk werd is hij naar een trainer gegaan, en zijn naam was Marc Grégoire.
Iedereen mag zeggen over Marc wat hij wil maar feit blijft dat ik na 6 maanden training een geweldig paard had dat geshowed werd in de reining en working cowhorse.
En ja, Marc heeft hem even op een twisted wire gereden, niet langer dan nodig.
Daarna verschillende reguliere shanks geprobeerd maar hij loopt nu al minstens 15 jaar op een correctional met high port. Daar loopt hij het fijnst op, ik hoef er niet aan te zitten.

Zonder de training destijds met die twisted wire vraag ik me wel eens af of ik er anders nu zo fijn mee zou kunnen rijden. Dat weet ik niet, kan niet zeggen of het anders had gekund maar ik heb nu wel al ruim 22 jaar plezier van mijn paard.
Ik weet wel dat ik nog steeds niet lekker rijd met een gewone snaffle, daar heeft meneer nog steeds schijt aan, wordt direct een soort giraf en heeft een vangrail in zijn hals zitten.... is niet te sturen.... dus rij met de correctional.
En ja, normaal riep ik ook dat "ieder paard op een trensje moet kunnen lopen" maar geloof me.... dat zeg ik niet meer...sommige dieren zijn echt verreden in hun mondje.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:16

Er is in 20/25jr wel veel verandert en ook Marc zal mee gegaan zijn met ontwikkelingen. Het ene hou je vast, werkt goed en blijf je doen en andere zaken zijn mensen anders gaan bekijken en aanpakken.

Een trainer die dagelijks meerdere paarden traint en een beetje verstand van zaken heeft, heeft vaak een ander gevoel dan iemand die 5x pw een uurtje op zijn eigen paard zit. Een beetje goede trainer kan dan ook wel netjes met ene twisted wire omgaan. Maar ik blijf erbij dat als je dat kan, je het ook echt anders kan.
Ik zie ook alleen mensen die het echt kort gebruiken en nooit langdurig. Sowieso zou bij verkeerd gebruik en langdurig gebruik het effect te verwaarlozen zijn.

Ik heb ook een paard die al van jongs af aan een kapotte mond heeft en joost mag weten wat ze nog meer hebben gedaan als je naar zijn neusbot kijkt. Hij zou al jaren alleen op correctional te rijden zijn, maar ik ben heel snel ook op snaffle gaan rijden en zelfs op touwhalster of neckrope. Touwhalster ook in bos en zonder iets just for fun na het rijden.

Mn andere ruin hoef ik niet zomaar elk bit in te hangen. Mn merrie is net een stuk beton. Ook compleet gevoelloos gemaakt ergens ooit. Omdat zij al ouder is, niks meer hoeft en braaf blijft, hangen we er gewoon een snaffle in. Ik heb ook niet de illusie dat ik meer te vertellen heb met ene scherper bit, als zij haar kop er even op zet.

Paarden met problemen zijn altijd ook op een andere manier op te lossen. Soms kost iets meer tijd. Je moet eerst kijken naar het probleem en dan een weg inslaan. Sommige problemen moeten niet te lang duren, want dan kan het van kwaad tot erger worden. Daarom is het altijd belangrijk dat een heel ervaren persoon het aanpakt.

ElCamino

Berichten: 8912
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 07:20

Tja, Marc is dood, dus dat weten we niet....Marc was een aparte en deed ook dingen die je niet wilde zien af en toe...maar dat was 22 jaar geleden.
Bij Chico is het gebruik óók van korte duur geweest, en gelukkig is het de volgende 22 jaar dus nooit meer nodig geweest. Geeft in dit geval aan dat het soms, bij juist gebruik wel kan werken.
Chico is ook oud, bijna 30... maar nóg steeds kan daar geen snaffle in. Hij hóeft ook niks meer behalve aan een lang teugeltje buitenritjes maken maar op het strand en op een langere rit met andere paarden wordt hij wel zo lastig af en toe dat ik blij ben met de correctional. En ja, je hebt wel degelijk meer te vertellen dan met een snaffle.
Nogmaals, dit is mijn persoonlijke ervaring en voor mijn paard heeft het wel gewerkt, al zou ik er zelf nooit zo'n bitje in durven hangen...

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:24

Azmay schreef:
sevke schreef:
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... iemen.html
Waarom ik over een aansnoerneusriem begon toen iedereen ‘dierenmishandeling’ gilde bij het tw bit. Blijkbaar ben ik niet de enige die dat vindt.


Dat een strakke neusriem niet ok is maakt dit bit toch niet minder scherp?

Nee, maar mij ging het erom dat iedereen eropvloog toen de TS van het vorige topic een tw in een bepaalde maat te koop zocht. Men begon te schreeuwen over dierenmishandeling en marteling enz, terwijl gans bokt volstaat met plaatjes en fotos en advertenties van hoofdstellen met aansnoerneusriemen en topics van paarden die ermee gereden worden, en NIEMAND heeft daar een probleem mee. Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet, en Er wordt hier gemeten met twee maten en gewichten.

Born to slide, forced to work

Leo

Berichten: 50010
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:36

Nouja dat is wel heel makkelijk over een kam scheren hè :)
Niet iedereen die dit bewuste bit dieronterend vindt, keurt zonder meer aansnoerneusriemen, strakke neusriemen, andere ijzerwinkels in monden etc goed. Geen van alle zaken die je benoemt, zou ik mee geassocieerd willen worden of zou ik op reageren hoe leuk de foto's zijn. Geen gesproken maar ook zeker geen stilzwijgende goedkeuring :n

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:15

Ik keur ook elke strakke neusriem af. En ik begrijp ook niet dat mensen denken dat ze meer te vertellen hebben daardoor. Wat je ook doet, een paard is een paard en als hij echt wil. zal hij gaan. Die van ons doen dat echt nooit, omdat ik daar aan heb gewerkt.
Dat mensen hun paard beter kunnen rijden met een straf bit, slofteugel, strakke neusriem is omdat de paarden de pijn vervelend vinden.

Er is echt nog nooit een paard geboren die dacht; straks als ik groot ben, krijg ik een bit in mn mond en moet ik luisteren. Wij hebben het bedacht en nodig. Wij zijn dit gewend geraakt en voelen ons er beter bij.
Als iemand ooit had bedacht achterste voren te gaan zitten en ons aan de staart vast te houden, hadden we dat normaal gevonden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:18

Je draait het om sevke.
Ik heb niemand in dat topic zien zeggen, te strakke neusriemen zijn oke.
Ik denk juist dat de mensen die reageren op zulk bit ook juist de mensen die fel tegen een strakke neusriem zijn.
Maar daar ging het topic niet om.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:25

Alles is discutabel als mensen het verkeerd gebruiken.

Er zijn zelfs nu nog steeds mensen die trainen met een emmertje water en spons naast de bak, om even het bloed weg te sponzen. Dat was 25jr geleden zo en zie ik nu ook nog stiekem hier en daar. Want je kan controleren op show wat je wil, wat mensen thuis doen is nog vrij.

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 08:23

Niet 'vrij', alleen ongestraft...

Het klinkt alsof een dier in zijn huissituatie rechtenloos is en dat is verre van waar.

Cer

Berichten: 30004
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 08:41

sevke schreef:
Dat een strakke neusriem niet ok is maakt dit bit toch niet minder scherp?

Nee, maar mij ging het erom dat iedereen eropvloog toen de TS van het vorige topic een tw in een bepaalde maat te koop zocht. Men begon te schreeuwen over dierenmishandeling en marteling enz, terwijl gans bokt volstaat met plaatjes en fotos en advertenties van hoofdstellen met aansnoerneusriemen en topics van paarden die ermee gereden worden, en NIEMAND heeft daar een probleem mee. Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet, en Er wordt hier gemeten met twee maten en gewichten.[/quote]

Ik snap niet zo goed waar je de veronderstelling vandaan haalt dat 'niemand' problemen heeft met aansnoerneusriemen.. :?

En voor wat betreft het TW bit, je hebt ze met een rond uiteinde, maar ook met een wire die gewoon doorloopt totaan de trensring.. dan is er nergens een zacht stukje.

Het verhaal van het paard van ElCamino is sneu, en prima dat het opgelost is, maar ik vraag me af dat als een tw niet bestond, of het dan echt niet gelukt was.

Een aantal hier beweren dat degene die met een TW rijden ( :n ) weten wat ze doen en zeer zacht in de hand zijn. Nou, in al die keren dat ik een TW gebruikt heb zien worden, heb ik dát nog nooit gezien, en al helemaal niet als het gebruikt werd ter correctie. Want dat ding moest wel inkomen anders had het nog geen nut.

En er zijn blijkbaar ook paarden die niet verreden zijn en toch met een TW gereden moeten worden, voor wat voor reden dan ook. Ik snap dat nog steeds niet, alle argumenten ten spijt.
Dat er dan andere dingen bijgehaald worden, vind ik een zwaktebod... :j

Dat er gecontroleerd wordt op wedstrijden lijkt me alleen maar goed, en dat moet nog veel strenger. De vraag is alleen (en die discussie is ook al een aantal keren gevoerd) wát wel en niet geaccepteerd wordt. Daar is gewoon heel lastig een regel voor te verzinnen.. dus controle prima, maar hoe dan...

Citaat:
Overigens zijn ze in de dressuur wereld toch wel bezig met meer kijken naar wat een jury wel of niet wil zien. Want dat is toch belangrijk, daar trainen mensen voor
dat is bij de westernsport ook...

Citaat:
Je ziet het bij de pleasure ook veranderen
dat dacht ik ook, maar een rondje youtube van de laatste grote shows liet mij helaas zien dat het diep triest gesteld is met de pleasure... echt schandalig gewoon....

Citaat:
dus bij de reining kunnen we ook gaan kijken wat acceptabel os en gewens
ja maar ja, wie bepaald dat?

ElCamino

Berichten: 8912
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:36

Cer, je hebt helemaal gelijk...alleen was het destijds een keuze, óf hem laten trainen en hopen dat het goedkomt óf de slager.... en het is uiteindelijk helemaal goed afgelopen...

Gulpje

Berichten: 8059
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:43

Azmay schreef:
sevke schreef:
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... iemen.html
Waarom ik over een aansnoerneusriem begon toen iedereen ‘dierenmishandeling’ gilde bij het tw bit. Blijkbaar ben ik niet de enige die dat vindt.


Dat een strakke neusriem niet ok is maakt dit bit toch niet minder scherp?


Dit ja. En verder is dit een mooi voorbeeld van een 'But Hillary' argument :')

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Popstra
Berichten: 13587
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 14:09

Een bit als twisted wire hoort niet in de handen van een recreatie ruiter thuis. Zelfs niet in de handen van een NP die niet genoeg ervaring heeft met het trainen van jonge paarden.
Je kan wel leuk roepen je al heel lang mee loopt en blabla maar dat wil nog niet zeggen je de skills hebt van een trainer die dagelijks 5 of meer jonge paardjes traint.

Ook veel zelf benoemde pro's moeten dit niet gebruiken. Want ja daar ga je, iedereen kan zich maar pro noemen zonder zich bewezen te hebben en zonder jarenlange ervaring met jonge paardjes bij een ,,grote,, trainer en helaas lopen daar erg veel van rond.
Dat is het jammere in deze sport. Zo ook dat iedereen deze spullen maar kan aanschaffen.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Gini
Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 17:52

ElCamino schreef:
En ja, normaal riep ik ook dat "ieder paard op een trensje moet kunnen lopen" maar geloof me.... dat zeg ik niet meer...sommige dieren zijn echt verreden in hun mondje.


Maar los je een verreden mond dan op door er een scherper bit in te hangen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 7 bezoekers