Bit twisted wire discussie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 10:43

bruintje123 schreef:
Maar nu hebben we het over top.
Maar ik behoor daar niet bij, Ts hoort daar niet bij, ik ken jullie alle niet, maar ik vermoed ook niet.
Wij verdienen er dus geen geld mee. Kost alleen :+
Waarom zouden wij willen quick fixen?
En ja dat mag je je af vragen bij meerdere dingen, maar hier gaat het toevallig over dat bit.
Iedereen met een beetje inlevingsvermogen richting het paard toe weet dat het niet vriendelijk is.
Waarom wil je voor de hobby je maatje, je lieve paard dit aan doen?


'Misschien' zijn er bokkers waarvan de paarden wél op een internationaal behoorlijk niveau meelopen. ;)
Ken jij iedereen persoonlijk die achter het klavier zit? Het zijn hier heus niet allemaal hobbyisten die maar wat aanhobbelen. 'Misschien' weten sommigen wél waarover ze het hebben.
Een tw is geen quick fix bit. Het is een hulpmiddel om iets te bereiken, namelijk dat het paard van het bit af is, net zoals QuarterH beter dan ik hier heeft uitgelegd _/-\o_
Ik maak alleen de vergelijking met een aansnoerneusriem, omdat het daar het beste mee te vergelijken is, en dat door de meeste klassieke ruiters als 'normaal' aanvaard wordt.
Mijn eigen merrie heeft trouwens een bloedhekel aan een snafflebit. Gelukkig hoef ik ze er niet meer mee te rijden, want de snaffleklassen liggen achter de rug. Ze loopt 100X fijner op haar correctional, veel rustiger in de mond, veel meer ontspannen. De meeste klassieke ruiters en roepers in dit topic zouden ook al gruwelen bij het beeld van een correctional, maar mijn merrie geeft aan het een fijn bit te vinden. En nee, ze is niet broke gestampt of geïntimideerd of afgestompt of wat dan ook. Het is gewoon een prinses met een heel eigen mening. :')

DubbelDun schreef:
En ik denk dat een hoop 'professionals' ook niet weten wat ze doen, wat dat labeltje krijg je al opgeplakt als je een beetje geld verdiend met lesgeven/trainen.


Alweer moet ik je gelijk geven. Als ik zie wat voor hoop nitwits zichzelf 'professional' noemen, rijzen mij de haren ten berge. Ze noemen zichzelf 'trainer', maar starten zelf in de green reinerklasses...

Born to slide, forced to work


bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:01

Ik schrijf ook vermoedelijk. Een ding is zeker, jij hoort niet tot de profs, hoogsten tot de na apers er van.

Nu insinueer je weer dat ik er niets van weet. Terwijl je mij niet kent.
Echter als ik zo lees wat jij allemaal schrijft durf ik heel hard te zeggen dat ik beter weet wat een nageeflijk paard is dan jij. Wat lichte hulpen zijn en hoe je ze voor elkaar krijgt op een normale manier.

En ja het is wel een quick fix, want anders kon het wel met een normaal bit waar geen twist in zit om ze er vanaf te krijgen.
Dat een paard niet fijn op een snaffle loopt kan, maar dat wil nog niet zeggen dat je ze dit in moet smijten.
Daar lopen ze ook niet fijn op, hoogsten los. Maar dat is niet omdat ze het zo prettig vinden en goed aan de hulpen staan. Maar omdat ze er vanaf willen door de pijn. Helaas kunnen ze het niet uitspugen.

maar ik merk nu dat ik echt boos begin te worden.
Dus k stop met dit topic. Bahbah bah.
Dierenliefhebbers noemt men zich daan.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:09

bruintje123 schreef:
Ik schrijf ook vermoedelijk. Een ding is zeker, jij hoort niet tot de profs, hoogsten tot de na apers er van.

Nu insinueer je weer dat ik er niets van weet. Terwijl je mij niet kent.
Echter als ik zo lees wat jij allemaal schrijft durf ik heel hard te zeggen dat ik beter weet wat een nageeflijk paard is dan jij. Wat lichte hulpen zijn en hoe je ze voor elkaar krijgt op een normale manier.

En ja het is wel een quick fix, want anders kon het wel met een normaal bit waar geen twist in zit om ze er vanaf te krijgen.
Dat een paard niet fijn op een snaffle loopt kan, maar dat wil nog niet zeggen dat je ze dit in moet smijten.
Daar lopen ze ook niet fijn op, hoogsten los. Maar dat is niet omdat ze het zo prettig vinden en goed aan de hulpen staan. Maar omdat ze er vanaf willen door de pijn. Helaas kunnen ze het niet uitspugen.

maar ik merk nu dat ik echt boos begin te worden.


Dus k stop met dit topic. Bahbah bah.
Dierenliefhebbers noemt men zich daan.

Nee, Bruintje, ik behoor inderdaad niet tot de profs, ook niet tot de na-apers ervan. En ik pretendeer of ambitieer dit ook niet, verre van. Maar we hebben wel wat paarden in de (hogere) sport. :) En nee, je hebt geen idee waar je het over hebt. Dat blijkt uit alles wat je schrijft.

Gimme_Spurs schreef:
Ik denk dat je niet eens break even draait als je op een meerdaagse show van de nrha allround champion wordt. Alles bij elkaar genomen kost zo'n weekend toch al gauw 700/800 euro.

Het wordt pas interessant als je op Europees niveau gaat rijden. Maar (en even heel eerlijk, ik hou zielsveel van mijn pony :+ ) met mijn huis-tuin-en-keuken quarter ga ik daar nooit komen. Met of zonder twisted wire


_O- _O- _O- Al eens op Europees niveau meegereden? Daar hangt nog een ander prijskaartje aan. Daar is het nog veel en veel moeilijker om uit de kosten te komen. Neem nu bv de Euroderby, die binnen 14 dagen verreden wordt in Lyon.
25€ dopingfee, 20€ videofee, 75€ judge fee, 106€ camping fee, 310€ box (verplicht!), 20€ paid time. Dit zijn je vaste kosten. Dan volgt nog je transport naar Lyon (meestal 30ct de KM), en de inschrijving in de klasse, waarbij de Derby zelf 490 kost in de Open of 290 in de nonpro + een bezoek van de dierenarts van het FAVV om je paard te keuren en een exportlicentie af te leveren. Als, en slechts als, want 75% van de deelnemers komt niet in de finals en ligt er dus in de voorrondes al uit, dus paycheck : zero, als je zou in de finals zitten, én je hebt het geluk goed geplaatst te worden, dan kun je dus prijzengeld winnen. Dit prijzengeld ligt redelijk hoog in de lv 4, maar gaat dan stijl naar beneden voor de lagere levels. In de hogere levels, open, laat je jouw paard rijden door een trainer. De helft van het prijzengeld gaat aldus naar de trainer. De andere helft is dan voor jou, na aftrok van de belastingen. Rijd je hem zelf, dan speel je mee in de nonpro (tenzij je natuurlijk zelf in de open start). Daar ligt het prijzengeld veel lager dan in de open. In de lagere levels valt er ook niet meer zoveel te rapen. In het oude systeem kon je jezelf inschrijven in verschillende levels, mits eligible, en dus meerdere levels winnen als je een uitzonderlijk goed paard hebt. In het nieuwe systeem is dit afgeschaft, en kun je maar maximum in één level geld winnen.
Hoeveel denk jij daaraan over te houden? Zelfs als je de lv 4 open wint, speel je met moeite break-even als je naar huis gaat. Trust me on this one. :$

Born to slide, forced to work

Cer

Berichten: 30004
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:13

sevke schreef:
Ik maak alleen de vergelijking met een aansnoerneusriem, omdat het daar het beste mee te vergelijken is, en dat door de meeste klassieke ruiters als 'normaal' aanvaard wordt.

maar dat maakt dan toch niet uit? een neusriem is in de westernsport ook heel gangbaar :j
En dan heb je zelfs een highport mét neusriem...

Dus ik zie het verschil niet helemaal..

Citaat:
Alweer moet ik je gelijk geven. Als ik zie wat voor hoop nitwits zichzelf 'professional' noemen, rijzen mij de haren ten berge. Ze noemen zichzelf 'trainer', maar starten zelf in de green reinerklasses...

nouja dat zal best wel, maar ik ben nog steeds niet onder de indruk van de video's van de echte pro's... :n

@Sevke: eenstemeer de vraag wáárom iemand dan tot het randje gaat om mee te kunnen doen met deze 'top' als het klaarblijkelijk niet eens wat opbrengt :?


Overigens, wat is pro? En bestaat dat wel in de benelux?
Een Pro ben je als je er geld mee verdient, dus dat kan iedereen.. maar wanneer ben je de top en wat is die top dan?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:44

Sevke, ik heb het niet over trainers die green starten. Juist de trainers die het zogenaamd goed doen, steeds weer presteren en een hele groep fans achter zich hebben. Juist die komen met veel dingen weg, omdat ze presteren en mensen ze op een voetstuk zetten.
Als zo een trainer met argumenten komt waarom een twisted wire bit op dat moment gebruikt moet worden, nemen mensen dat als zoete koek.

Ik rij al bijna 40jaar paard en zou nooit een twisted wire nodig hebben. Nee, ik show niet, wil ik ook niet. Neemt niet weg dat je wel kan trainen om je paarden goed te laten lopen en te ontwikkelen. Een show is alleen om jezelf te meten en dat hoef ik niet. Zegt dus niks over hoe serieus ik wel of niet ben.

Elk paard is correct te rijden en te trainen zonder de twisted wire. Het is wel degelijk een quick fix, want als je tijd hebt, los je het anders op.
Naast de twisted wire gaan ook veel teveel mensen te snel over op shanks. Paarden die dan leuk lijken te lopen, maar nog waardeloos spinnen.

Als je echt nadenkt is het hele bit verhaal natuurlijk onzin. Geen 1 paard dat geboren wordt denkt; als ik straks groot ben, krijg ik een bit in mn mond en ga ik luisteren. Het is hoe je traint en dat zou ook achterste voren kunnen zijn, als wij dat onszelf hadden aangeleerd dat dit normaal is.

En idd, ontzettend veel western ruiters rijden met contact als ze trainen en een moutshutter. Een paard dat in training weleens pijn in zijn mond heeft, maar er niet van weg kan, gaat echt niet op show opeens met zijn mond wagen wijd lopen. Dat durven ze niet. Paarden zijn niet zo dom als mensen denken. En als je ziet hoeveel er nog mis gaat bij het warm rijden, de pwu etc

Iemand zei over controle? Dat is er bij de DRHA juist wel. Naar mijn mening nog veel te weinig bij het warmrijden, maar dat die dingen geaccepteerd worden, hoort voor sommigen bij de sport helaas.

Laatst bij de all round onderdelen elders hadden ze van mij ook mogen optreden. Ik moest me omdraaien, maar het werd van langs de kant aangemoedigd, want wat was een paard toch lastig........Ja, hij kon geen kant op, had last van de ruiter etc etc.

Overigens is goede zorg niet altijd inpakken en bij elk pijntje een osteopaat laten komen. Die zou bij goed trainen niet eens nodig moeten zijn. Ik word uitgelachen als ik ze 24/7 buiten laat lopen, er 3 zonder deken laat lopen, veel meer in bos rij etc etc. Want dan doe je niks, vraag je niks etc. Maar een paard is en blijft een paard. Ik train wel degelijk in het bos. Mooie lange brede paden waar je van alles op kan doen.
Maar ze mogen ook paard zijn en vrij bewegen, sociaal contact etc.
Genoeg paarden komen van een box alleen naar een (kleine ) paddock/wei alleen, de bak in en weer op de box. Ja, logisch dat je dan van alles uit de kast moet halen om ze gezond te houden.
Bij de all round laatst zakte een paard gewoon door zijn voegen, omdat de ruiter er al een halve dag bovenop zat.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:50

Ben een beetje misselijk %) :r Ben gaan googlen op twisted wire bitten afbeeldingen, echt welke sadisten vinden dit soort "bitten" uit _-:( Nachtmerrie materiaal. Vooral de ophaal varianten :x Ik ben niet snel onder de indruk, maar dit ..... |(

Niet voor tere zieltjes!!

https://www.google.nl/search?q=twisted+ ... 49#imgrc=_

Staan overigens ook veel bitten tussen die ik in de draf"sport" ook gebruikt heb zien worden. Zelfs paarden met die zooi in moeten spannen. -:(-

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:20

Goed om te horen dat er in de westernsport discussie is over het trainen van te jonge paarden.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:27

Natuurlijk zijn niet alle western ruiters hetzelfde en is er discussie. Het lastige is dat er door dergelijke discussies wereldjes ontstaan.

als vb; Iemand traint bij Trainer A. Die trainer zegt; Rij maar even met een twisted wire, want....... Dan zegt de klant; Ja, maar dat is gemeen en ik hoorde of las dat zus en zo.....Zegt trainer A; Laat die mensen lekker banketstaaf, die zitten nooit op een paard. Of; die hobbelen alleen in het bos.

Dat er mensen zijn die verder kijken en denken, vertellen ze er niet bij.

Ik ben er echt bij geweest dat een bepaalde trainer mensen dingen wilde laten doen tijdens een clinic die ze niet wilden. Ik hoorde mensen onvriendelijk praten over die trainer en ze waren niet heel tevreden over de clinic. Die meneer wint een en ander en ze liggen aan zijn voeten.

En geloof me dat het onvriendelijk gaat soms, maar het effect telt. Als jij tijdens het trainen ergens tegenaan loopt en je paard dingen niet kan, is het echt niet goed dat een trainer je paard over pakt en het in 10minuten fixt met even doorpakken. Dat heeft effect op de spieren, want dat is het paard normaal niet gewend en het is vaak teveel in 1x. Maar het resultaat telt.

En je haalt gewoon een osteopaat of fysio erbij, gooit er wat supplementen in en het is klaar. Dan kun je het voor jezelf en de mensen om je heen verantwoorden.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:53

Superpony, dat fenomeen zie je in alle geledingen van de paardensport. De winnaar heeft gelijk, en vindt dat zelf uiteraard ook. Het paard heeft daarin geen stem (toch handig dat ze niet kunnen praten).

(Kuggur, ik heb je n.a.v. je post hierboven een pb gestuurd)

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:00

Askja schreef:
Goed om te horen dat er in de westernsport discussie is over het trainen van te jonge paarden.

:j

@superpony : in mijn ervaring zijn het de trainers die zelf geen deuk in een pakje boter rijden, waarvan ik soms denk : hmmmm....dit lijkt mij niet de juiste methode. We zijn zelf klant bij verschillende trainers. Ik loop niet achter één iemand aan, elke trainer heeft zijn specialiteiten en mankementen, en soms klikt de combinatie trainer/paard niet, en verhuizen we het paard van trainer. Van iedereen kun je wat leren, maar als je zelf een tijdje meedraait in het 'wereldje', leer je ook voor jezelf denken en jezelf een mening te vormen. Wél een feit is dat de keuze in Be en NL héél beperkt is wat deugdelijke trainers betreft. Het handjevol goede trainers heeft dan meestal ook een wachtlijst, waardoor nieuwe mensen in de sport dan bij de mindere goden terechtkomen, met alle gevolgen vandien. En dan zie je toestanden op shows die jammer zijn, vooral voor het paard.
Toch zijn het de trainers die respect hebben voor hun paarden, die ze niet onnodig pijn doen, en al zeker niet bang maken, die het meest succes hebben op shows. De anderen worden er automatisch vantussenuit gefilterd. Jammer genoeg zijn er op die weg meestal slachtoffers : eigenaren met een zak euros minder, en paarden die om zeep zijn.

@Cer : de westernsport is meer dan alleen het prijzengeld. Het is de fun, het plezier, de verslaving om het te doen. Verder zit er ook een economisch kantje aan : als je merries hebt, waarmee je later de fok in wil, of dekhengsten die je wil ter dekking aanbieden, is het wenselijk dat deze wat dollars op hun naam hebben staan. Huis-tuin-en-keukenquarters worden er genoeg gefokt. Je wil als fokker ook je producten in de kijker rijden. Daarom is het belangrijk aan de grotere shows deel te nemen.
Trouwens : wij gaan hé-le-maal niet tot het randje, hoor. Onze paarden zijn blij en happy, niet mishandeld, lopen elke dag op de wei en worden tiptop verzorgd, preventief medisch opgevolgd en met respect getraind. Veel beter dan het modale paard van de modale recreant. Niks sielughs aan. Een paard met een gebroken geest zul je nooit een goede proef zien rijden.

Born to slide, forced to work

Cer

Berichten: 30004
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:12

Citaat:
@Cer : de westernsport is meer dan alleen het prijzengeld. Het is de fun, het plezier, de verslaving om het te doen.

Ik hoop dat dat voor de meesten ook zo is... échter (en ik ben net een grammofoonplaat die blijft hangen), de trainers die hoog aangeschreven staan en waar ik video's van heb gezien, en fotos die ik heb gezien van mensen die trainen bij die lui, of op eigen houtje trainen, en methodes gebruiken zoals een highport met mouthshutter, twisted wires, inrijden van 2jarigen, headsetters, snocking en pulling en weet ik veel wat.. als iemand dat voor de fun en het plezier en de verslaving doet, dan heeft iemand rare prioriteiten..
Dan zou ik het excuus 'ja het draait om geld' nog eerder semi begrijpen dan 'nou, ik vind t gewoon leuk'..

Citaat:
Onze paarden zijn blij en happy, niet mishandeld, lopen elke dag op de wei en worden tiptop verzorgd, preventief medisch opgevolgd en met respect getraind.

Geen idee, als jij dat zegt dan zal dat wel :)

Citaat:
Veel beter dan het modale paard van de modale recreant.

dat is een onaardige veronderstelling :)
wie bepaald voor wie wat er beter is?

Citaat:
Niks sielughs aan. Een paard met een gebroken geest zul je nooit een goede proef zien rijden.
Dat is ook niet bewezen...
Als ik een halve dooie op de x zie staan, met een ruiter erop met het parkinson syndroom (no offense) die vervolgens helemaal schuin met eerst enkele sidepassen (en overduidelijke hulpen) van x weggereden wordt met zn hoofd tussen zn knieeen (en een ruiter die in de beugels staat, maar dat terzijde) weet ik niet of dat paard een gebroken geest heeft of niet...

En wat is een gebroken geest nou precies? Dat weet ook niemand zeker...

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:43

Ik vind dat hier inderdaad nogal wat aannames worden gedaan... Hoezo beter dan het modale paard? Daar kan je toch niet blind vanuit gaan?

En ik wil met mijn "modale" quarter ook een goed product fokken, een verbetering aanbrengen in de bloedlijn.

En er is wel degelijk discussie over de leeftijd van beleren inderdaad. Ik keur dat ook zeker af. Een paard is met 2,5 niet volgroeit en het slechtste wat je kan doen is er dan op gaan zitten.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Cer

Berichten: 30004
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:50

Ik vind het overigens wel verdacht in hoeverre dit topic off-topic mag gaan >;)

En uiteindelijk is het eigenlijk ook geen discussie... je houdt voors en tegens die (nog) niet tot elkaar komen, en zolang dieren bezit zijn, mag een ieder tot op zekere hoogte zelf weten wat die ermee doet. En dat is soms wel goed en soms niet goed.
maar de hele 'paardensport' zal zich op t hoofd moeten krabben en na moeten denken in hoeverre ze nog bestaansrecht hebben (maar dat is weer een heel ander verhaal).

Social media aandacht over jong inrijden, aansnoerneusriemen, spoor en zweepmisbruik en twisted wires gaat echt niet helpen om de publieke opinie gunstig te stemmen... denk ik?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:53

Cer schreef:
Ik vind het overigens wel verdacht in hoeverre dit topic off-topic mag gaan >;)

En uiteindelijk is het eigenlijk ook geen discussie... je houdt voors en tegens die (nog) niet tot elkaar komen, en zolang dieren bezit zijn, mag een ieder tot op zekere hoogte zelf weten wat die ermee doet. En dat is soms wel goed en soms niet goed.
maar de hele 'paardensport' zal zich op t hoofd moeten krabben en na moeten denken in hoeverre ze nog bestaansrecht hebben (maar dat is weer een heel ander verhaal).

Social media aandacht over jong inrijden, aansnoerneusriemen, spoor en zweepmisbruik en twisted wires gaat echt niet helpen om de publieke opinie gunstig te stemmen... denk ik?


Zoals ik al eerder zei, dit wordt een welles nietes discussie waar niemand ooit uitkomt. En verder off topic dan dit kan bijna niet of we moeten het over paarse vliegende tuinkabouters gaan hebben. Ik weet één ding héél zeker: mijn modale huis-tuin-en-keuken quarter komt nooit in de buurt van een twisted wire. Punt. Danku allemaal, GS has left the building :evaw:

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:16

Citaat:
Ik hoop dat dat voor de meesten ook zo is... échter (en ik ben net een grammofoonplaat die blijft hangen), de trainers die hoog aangeschreven staan en waar ik video's van heb gezien, en fotos die ik heb gezien van mensen die trainen bij die lui, of op eigen houtje trainen, en methodes gebruiken zoals een highport met mouthshutter, twisted wires, inrijden van 2jarigen, headsetters, snocking en pulling en weet ik veel wat.. als iemand dat voor de fun en het plezier en de verslaving doet, dan heeft iemand rare prioriteiten..
Dan zou ik het excuus 'ja het draait om geld' nog eerder semi begrijpen dan 'nou, ik vind t gewoon leuk'..


ik train niet op eigen houtje en ik modder niet zomaar wat aan, en ik experimenteer al zeker helemaal niet met de bovengenoemde methodes.

Citaat:
dat is een onaardige veronderstelling :)
wie bepaald voor wie wat er beter is?


Wordt elk recreatiepaard standaard elke zes maand volledig preventief onderzocht door een DA? Worden van elk recreatiepaard standaard elk seizoen de bloedwaardes nagekeken? Komt bij elk recreatiepaard standaard elke zes maand een tandarts die ook DA is? Wordt elk recreatiepaard opgevolgd of er pijntjes of problemen zijn, of het nog rechtgericht loopt, nagezien door de ostheopaat, dit allemaal preventief? Sommige ongetwijfeld wel, maar ik durf er iets liefs op in te zetten dat dit bij de meerderheid niet zo is.

Citaat:
Dat is ook niet bewezen...
Als ik een halve dooie op de x zie staan, met een ruiter erop met het parkinson syndroom (no offense) die vervolgens helemaal schuin met eerst enkele sidepassen (en overduidelijke hulpen) van x weggereden wordt met zn hoofd tussen zn knieeen (en een ruiter die in de beugels staat, maar dat terzijde) weet ik niet of dat paard een gebroken geest heeft of niet...

Bewijzen kun je zoiets nooit. Maar ik heb het hier over een goede proef. Hetgeen jij beschrijft is voor mij geen goede proef. Een paard met een gebroken geest is een robot. Een robot zal niet zijn hart leggen in zijn proef. En dat uit zich in de score.


Citaat:
En ik wil met mijn "modale" quarter ook een goed product fokken, een verbetering aanbrengen in de bloedlijn.


dat kan, en dat siert je, dat je wil verbeteren en niet vermeerderen, maar wij willen enkel fokken met proven performers of proven producers. En daarvoor moeten ze in de sport. Dat is dan onze keuze.

trouwens : echt wel, hé, hoe dit topic offtopic mag gaan :D *\%/*

Ik vind het trouwens wel een echt interessante discussie, maar het is jammer dat er zo snel overgegaan wordt naar termen als "dierenmishandeling" "niet kunnen rijden", enz, zonder je best te doen zich te verdiepen in het hoe en waarom...

Born to slide, forced to work

Cer

Berichten: 30004
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:29

sevke schreef:
ik train niet op eigen houtje en ik modder niet zomaar wat aan, en ik experimenteer al zeker helemaal niet met de bovengenoemde methodes.
Nou dan gaat het niet over jou in deze.. :)
Maar wat zijn jouw instructeurs of stromingen dan?

Citaat:
Wordt elk recreatiepaard standaard elke zes maand volledig preventief onderzocht door een DA? Worden van elk recreatiepaard standaard elk seizoen de bloedwaardes nagekeken? Komt bij elk recreatiepaard standaard elke zes maand een tandarts die ook DA is? Wordt elk recreatiepaard opgevolgd of er pijntjes of problemen zijn, of het nog rechtgericht loopt, nagezien door de ostheopaat, dit allemaal preventief? Sommige ongetwijfeld wel, maar ik durf er iets liefs op in te zetten dat dit bij de meerderheid niet zo is.

nou ja, ik weet ook niet of dat nodig is :?
ik ga niet voor de kat zn viool de hele santekraam laten nakijken als er niks aan de hand is.
Maar dat is voor hogere sportpaarden geen overbodige luxe inderdaad, en alleen maar te prijzen :j


Citaat:
Bewijzen kun je zoiets nooit. Maar ik heb het hier over een goede proef. Hetgeen jij beschrijft is voor mij geen goede proef. Een paard met een gebroken geest is een robot. Een robot zal niet zijn hart leggen in zijn proef. En dat uit zich in de score.

Nou ik zie dat gewoon op youtube bij scores van 72 en hoger hoor... dus hoe kan je nou zomaar zeggen dat het géén goeie proef is?
Of meen jij het beter te weten dan bijv de worldshow judges ... dat zou gek zijn :')

Citaat:
dat kan, en dat siert je, dat je wil verbeteren en niet vermeerderen, maar wij willen enkel fokken met proven performers of proven producers. En daarvoor moeten ze in de sport. Dat is dan onze keuze.
is ook zo, maar dan kies je voor de industrie :j en het is aan iemand persoonlijk hoe ze dat doen..
ik heb ook gefokt met performers/producers en de nakomelingen daarvan hebben vrij lang in de sport gelopen, op goed niveau. T beestje wat het hoogst in de sport liep is het vroegst doodgegaan (ik meen op 6 of 7 jarige leeftijd), en het beestje wat het langst gerecreërd heeft, leeft nu nog, volgens mij is die bijna 30 ofzo.. dus ja ik kan daar verder geen conclusies aan verbinden..

Citaat:
Ik vind het trouwens wel een echt interessante discussie, maar het is jammer dat er zo snel overgegaan wordt naar termen als "dierenmishandeling" "niet kunnen rijden", enz, zonder je best te doen zich te verdiepen in het hoe en waarom...

Het is een enorm interessante discussie :j en op zich vliegt ie niet eens heel erg uit de bocht :P

maar op een paar punten, en dat is bijv. de twisted wire, blijf ik bij mn standpunt dat verdiepen echt niet nodig is, je moet m gewoon niet gebruiken, klaar..
(maar de helft van deze discussie staat ook in het topic over Titan en zijn toenmalige trainer en methodes)

Overigens heb ik nu deze post gequote, niet om persoonlijk te worden, maar dat schrijft gewoon makkelijker :j sorry alvast :)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:47

Ik wil ook helemaal niet persoonlijk zijn, hoor ! :D
En absoluut weet ik het niet beter dan een worldshow judge, stel je voor :=
Maar tegenwoordig wordt er tijdens de riders meetings op grote shows echt op ingehamerd dat het extreem intimidated uitzien van een paard streng zal afgestraft worden. En dat doen ze ook echt. Vriendin van mij reed met haar paard voor het Belgisch landenteam tijdens de FEI. Haar score was echt veel en veel lager dan het eruit zag. Ze heeft toen één van de judges aangesproken en die zei : jouw paard loopt extreem laag. Dat ziet er te intimidated uit, dat beeld willen we eruit. Nu is dat voor haar erg jammer, want ze heeft dit paard uit de USA, en hij loopt altijd zo en heeft ook altijd zo gelopen. We weten natuurlijk niet wat er in de USA met hem is gebeurd, maar hier wordt hij écht niet geïntimideerd, wel integendeel. En een dooie is het ook helemaal niet }>
Maar dat geloven ze niet zomaar meer. En op zich kan ik dat alleen maar toejuichen. Het is in elk geval een stap in de goede richting!
Want dat er dingen gebeurd zijn, en waarschijnlijk nog gebeuren, die niet door de beugel kunnen, dat is ongetwijfeld waar. Maar het dierenwelzijn wordt wel meer en meer belangrijk, mensen beginnen over dingen na te denken als bv de driejarige futurities, en dat is alleen maar goed.
Alleen vrees ik dat Amerika niet mee zal willen, en zolang Amerika zijn been stijf houdt kan Europa alleen maar op de hete plaat druppelen. Ze nemen het ook in het hele dopingverhaal in Amerika niet zo nauw, en dat is ook al een kwalijke zaak.

Born to slide, forced to work

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:50

nog even @Cer : ik heb verschillende instructeurs, maar ik volg niet echt een stroming. Momenteel hebben we paarden bij drie verschillende trainers staan, die elk hun eigen methodes volgen en ik leer van iedereen wat. Ik vind het niet zo netjes om die mensen hun namen op internet te gooien, zodat er kan over gespeculeerd en gediscussieerd worden, maar iedereen die het wereldje kent kan deze informatie makkelijk opzoeken, of kent mij van op show.
En als ik een echt goede heb, dan gaat hij naar Italië, en ga ik er niet zelf op zitten klooien ;)

Born to slide, forced to work

DubbelFun

Berichten: 88415
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:18

Ik ben altijd benieuwd naar de Worldshow om te zien of die mooie regels over de lope en laag lopen nu eindelijk eens zichtbaar worden. Tot nu toe ijle hoop iig...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:02

sevke, ik vind juist de zogenaamde A trainers niet fijn. Maar als niet show ruiter, mag je ondanks vele jaren paarden ervaring en verdieping niks zeggen.

Dat er een aantal B trainers ( noem het maar even zo ) niet zo geweldig presteren, zegt me niks. Ik kies iemand die me aanstaat.

Die top trainers van Nederland en Belgie hebben naam en worden veel teveel op een voetstuk gezet, wat ze ook doen. En mensen vinden get geweldig als hun paard wordt uitgebracht en scoort. Maar zoals ik al eerder zei; ik heb er eentje staan met een kapotte mond en zulke mensen krijgen mijn fiets nog niet eens mee.

Wannabe heeft niet eens met presteren te maken, maar meer met een grote mond en mensen beinvloeden. Wij hadden een jong paard met behoorlijke schade die ooit ergens is ontstaan. Maar mensen zijn allemaal zo goed voor hun paard, zeiken andere trainers en eigenaren af etc etc. Je kan niks zeggen, want o wee als ze op fouten worden gewezen.

Mensen moeten gewoon eerlijk zijn dat alles draait om geld en aanzien. Heel veel verdwijnt in de doofpot en dat wordt ook geaccepteerd.

Hoe kan het anders dat mensen een trainer helemaal geweldig vinden en na x periode wordt afgezeken en een hele club mensen overstapt naar een andere? Je kan toch meteen zien wat en hoe iemand traint?
Het is niet alleen de schuld van de trainers, maar de klanten en de fans die ze zo hoog plaatsen.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:37

Toevallig nu een discussie met een Amerikaan op Facebook die een twee jarige quarter rijd.
Hij vind het prima en heeft er geen problemen mee, ook is hij het er niet mee eens dat de paarden op vroege leeftijd al kapot gereden zijn..

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden, gevalletje bord voor de kop?

storrum

Berichten: 2157
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:39

DubbelDun schreef:
En ik denk dat een hoop 'professionals' ook niet weten wat ze doen, wat dat labeltje krijg je al opgeplakt als je een beetje geld verdiend met lesgeven/trainen.


Of i.a.g. achter hun naam hebben staan.... (In Amerika Geweest)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 09:32

Goh, ja, Superpony, ik begrijp wat je zegt, hoor. We hebben ons die bedenkingen ook al gemaakt. Vandaar dat we onze paarden spreiden over verschillende trainers.
Je zult nooit uit mijn mond horen komen dat reining goed en gezond is voor een paard, maar dat is topsport nooit en als je wilt dat je paard lang meegaat kun je er het beste mee in het bos gaan rijden. Maar wie dan toch voor topsport kiest, heeft ook de keuze dit zo diervriendelijk en verantwoord mogelijk te doen. En dat proberen wij in elk geval.

Born to slide, forced to work

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:32

Maar in mijn ogen kan het allebei. Wel serieus trainen en goeie manouvres laten zien. Maar misschien minder hard en ver sliden. Misschien minder hard spinnen, maar gewoon correct. Goede speed control laten zien, nette wissels, mooie cirkels en veel meer aandacht aan nette roll backs. Ook de back up mag van mij een stuk gecontroleerder. Dat kei en kei hard achteruit en op de staart lopen, doet me pijn als ik er naar kijk.

Het zal allemaal iets langer duren en de punten telling zal anders worden. Ga terug naar die 70 bij alles correct. Alleen echt plussen als het echt goed is. Niet omdat het publiek bij bepaalde namen het hardste joelt.

In het bos rijden kan ook heel intensief zijn. Ondergrond is vaak ongelijk, mensen maken vele km's etc etc.

Als je uit gaat van een paard dat paard mag zijn en allemaal een beetje normaal ermee omgaat, kan het veel leuker en dichterbij elkaar.
Show ruiters praten heel veel goed; wij rijden nooit buiten, want zijn wedstrijd paarden. Die van ons staan nooit in de regen, want zijn wedstrijd paarden. Ik ben goed voor mn paard, want ik laat er elke x aantal maanden een osteopaat/fysio bij. etc etc.

En dan mensen die recreatief rijden, maar hun paard goed verzorgen belachelijk maken....Die van ons hoeven inderdaad niet naar een osteopaat, want ze hebben altijd vrije beweging. Ze zijn relaxed omdat ze altijd samen lopen. Maar ook wij hebben wensen en willen rijden. Ik laat ze niet als een giraffe rondhobbelen. Ik praat ook mijn fouten goed en er gaat echt weleens wat mis.

Maar je moet gewoon eerlijk blijven naar je paard, jezelf en elkaar.

Durf vooral tegen de trainers in te gaan als iets je niet aanstaat. Ik heb geleerd; ik betaal, dus ik bepaal. Laat je niks wijsmaken en blijf altijd kritisch.

Die paar A trainers die er zijn, worden niet kritisch genoeg bekeken en kunnen echt ver gaan. Ze hebben genoeg paarden en prijzen, dus durven ook wat te zeggen.

De B trainers krijgen nog wat minder goede paarden, moeten zich zelf bewijzen, maar dat is moeilijk als alle echt goeie paarden naar de A trainers blijven gaan. Waar ik denk dat een B trainer soms veel netter met de paarden om zal gaan.

En zelfs de C trainer die heel graag wil en zijn uiterste best zal doen.

En hebben de trainers wel een goed management? Ik zie veel stallen met beperkte buiten ruimte. Als je paard daar dus maanden en maanden in pittige training staat en maar beperkt buiten komt, wat effect heeft op de spieren en het skelet, zou ik er al niet voor kiezen.
Er is ok weinig afwisseling. Een keer een lekkere buitenrit, recht toe, recht aan zou voor velen enorm goed zijn.
Sowieso lekker de benen strekken. En dan bedoel ik niet een stapmolen.

Om on topic te gaan; Mijn ruintje voelde ik altijd voor, hoe hij achter er aan toe was. Niet elk probleem los je op met een bit. Dat lijf moet gewoon goed getraind en klaar zijn voor de gevraagde oefeningen. Dat is ook zoiets; Trainers die niet losstappen, kort trainen en zo weer wegzetten. Hebben vaak veel paarden staan, lessen te geven etc. Maar dat goed losrijden en uitstappen kan een wereld van verschil maken. Ik zie het te weinig goed gebeuren en dat rechtstreeks uit stal en weer in stal is echt niet goed.

Een stijf, of stug paard aan de voorkant, komt echt vaak uit het lijf. Rij 10min slangevoltes en je voelt een wereld van verschil.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 17:02

Superpony : ik doe helemaal niet denigrerend over recreanten. Ik zie alleen heel veel recreatiepaarden, die in de binnenbak eens komen rijden, of ik kom ze tegen op buitenrit, of ik zie hun topics hier op bokt, en dan zie je paarden die niet helemaal goed in shape zijn, of veel te mager, of onregelmatig lopen, scheefgericht zijn, enz enz en dan denk ik : onze paarden hebben het best goed. Worden correct gereden, met goed passend tuig, regelmatig preventief medisch opgevolgd,... Ik ga niet veralgemenen, maar je ziet het best dikwijls.
Verder ben ik het ook niet eens met je stelling : onze paarden hoeven niet naar de osteopaat, want ze lopen lekker buiten. Ze kunnen zich verrokken hebben bij het rollen, bokken, noem maar op. Ik zou de paarden die vast zitten, ondanks dat ze niet intensief gereden worden, niet te vreten willen geven.
Onze trainingspaarden komen elke dag op de wei. Weer of geen weer. Lekker een paar uurtjes paard zijn en rennen, rollen, bokken. Dat zal heus niet overal zo zijn, maar voor ons is dit een must. Wij (mijn man en ik) lopen niet achter een goeroe aan, en zeggen tegen onze trainers : dit wil ik en dit wil ik niet. Wij betalen de rekening, dus is het maar passend als je als eigenaar je mening mag zeggen.
Verder : om op een internationale show een 70+ te rijden kom je er niet met een rustig rondje. Dan moet je knallen. Er wordt in deze tijden niet meer met punten gesmeten op multiple judged shows.
Ik ga mee met je stelling dat er dikwijls achter de A-trainers wordt aangelopen, maar er is ook een reden voor dat de ene een A en de andere een C-trainer is. Helaas zijn wij ook in deze door ervaring wijs geworden.
Een bit lost zeker niet elk probleem op, verre van dat. Maar in sommige gevallen kan het een nuttig hulpmiddel zijn. Ik heb ook al paarden gehad die (tijdelijk) met een tw gereden werden. Niks mis mee. Geen kapotte monden of andere nachtmerrie-achtige zaken die ik hier al gelezen heb.
De recreanten voelen zich aangevallen omdat er gesteld wordt dat er in vele gevallen de paarden maar matig medisch opgevolgd worden, maar de eigenaars en ruiters van showpaarden worden hier ronduit als mishandelaars omschreven en dat vind ik nu ook wel erg verregaand.
Zoals ik al zei : (top)sport is ongezond. Of het nu reining betreft of dressuur of springen of endurance : gezond is het niet en heel belastend is het wel. Maar wij willen ook graag dat onze peperdure showpaarden een paar jaar langer meegaan, en dat we ze niet moeten 'weggooien' als ze zes zijn, omdat ze versleten zijn of showsmart.
Iemand die met beleid showt (of zijn paarden laat showen), doet geen quickfixes, maar maakt dat de paarden er plezier in blijven hebben.
Verleden jaar hebben we één van onze showpaarden uit het circuit teruggetrokken omdat hij er echt geen zak meer aan vond. Hij was het rondjeslopen beu en baalde als een stekker op wedstrijden. Met hem gingen we dan lekker in het bos rijden, en hij hoefde het spelletje niet meer te spelen. Nu, sinds kort, voelt hij zich duidelijk ongelukkig op de wei, staat steeds aan het hek, komt aangerend als we de vrachtwagen laden om op show te gaan, hinnikt dan en volgt ons overal. Ik denk dat hij zijn vakantie beu is, en toch nog eens in de showring wil. Moesten alle wedstrijdpaarden zo vreselijk mishandeld worden, ze zouden dan toch anders reageren denk ik dan.

Born to slide, forced to work


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker