Bit twisted wire discussie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HopeMyDay

Berichten: 1276
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:41

bruintje123 schreef:
Nee bij mijn tinker nog niet. Die heb ik niet ver genoeg opgeleid door mijn lichamelijke klachten. Mijn vorige paard zeker wel
Op een gewoon bit. Dressuur is wat dat betreft niets anders dan western.
30 kilo aub zeg. Als ik wil fitnessen ga ik wel naar de sportschool.
En ga ik wat "zwaar" zitten staat hij stil.
Geen sliding stop maar braaf halt. Mijn Tinker bedoel ik dan.
Dus misschien toch eens leren hoe je een paard echt aan de hulpen maakt.
Dan heb je zeker weten deze rommel niet nodig.
Nee het is dan geen quick fix methode.
Maar een paard ook sterk maken en in balans.
Maar dat is altijd fijn wil je geen blessures.


_/-\o_

Liever geen slidingstop trouwens, ik zie hier in Utrecht zat ex-westernpaarden binnenkomen met versleten achterbenen/kruisverlamming.. toch gek dat je veel meer jonge westernpaarden tegenkomt vanwege kruisverlamming dan dressuurpaarden op leeftijd.. iets met de tijd die genomen word om te beleren en door te rijden gok ik?


quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:44

Waar staat dat het pijnlijk afgestraft wordt als hij niet reageerd?
Met onze teugellengte kom je nog niet direct in z'n mond met 2cm, ook niet met 10. Het is de beweging van de teugel die signaal geeft aan de mond en ideaal gezien al de gevraagde reactie geeft.
Reageert hij niet, ga je naar 4 dan 6 dan 8 cm, komt er dan nog geen reactie DAN ga je corrigeren.

Ook wij willen geen paard dat bang is voor het bit en 'achter het bit kruipt'. Dan heb je namelijk niks meer en kun je ook geen signalen doorgeven.

Een paard leert niet goed door angst. Dat is ook zeker niet het doel.
En ja, ik weet ook dat dit ook voorkomt. Maar dat ligt niet aan het bit waarin hangt maar aan de ruiter.

En tuurlijk, ieder paard is anders, en wat het ene paard een fijn bit vind, vind de ander niet fijn. Daar hou je rekening mee.

Uiteindelijk wil je een paard dat het bit ACCEPTEERD dat wil zeggen, als je oppakt zegt 'ok, ik snap wat je bedoeld en ik doe het'.
Niet eentje die zegt 'ik ben lekker sterker dan jij' en ook niet eentje die zegt 'auwa auwa doe me geen pijn'.
Deze laatste 2 zullen namelijk niet resulteren in een 'willingly guided horse' , het ultieme doel in de reining/western.

100% Reiner

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:47

Als dit bit geen auwie auwie deed reageerde ze er ook niet op door er af te blijven maar precies als op een gewone snaffle.

Op een bit als dit gaat een paard geen vertrouwen krijgen in een ruiterhand.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:50

HopeMyDay schreef:
bruintje123 schreef:
Nee bij mijn tinker nog niet. Die heb ik niet ver genoeg opgeleid door mijn lichamelijke klachten. Mijn vorige paard zeker wel
Op een gewoon bit. Dressuur is wat dat betreft niets anders dan western.
30 kilo aub zeg. Als ik wil fitnessen ga ik wel naar de sportschool.
En ga ik wat "zwaar" zitten staat hij stil.
Geen sliding stop maar braaf halt. Mijn Tinker bedoel ik dan.
Dus misschien toch eens leren hoe je een paard echt aan de hulpen maakt.
Dan heb je zeker weten deze rommel niet nodig.
Nee het is dan geen quick fix methode.
Maar een paard ook sterk maken en in balans.
Maar dat is altijd fijn wil je geen blessures.


_/-\o_

Liever geen slidingstop trouwens, ik zie hier in Utrecht zat ex-westernpaarden binnenkomen met versleten achterbenen/kruisverlamming.. toch gek dat je veel meer jonge westernpaarden tegenkomt vanwege kruisverlamming dan dressuurpaarden op leeftijd.. iets met de tijd die genomen word om te beleren en door te rijden gok ik?


Wat hebben specifieke blessures er nu mee te maken? Iedere sport heeft zijn eigen specifieke blessures. Bij dressuur is dat (bijvoorbeeld) meer peesblessures, bij reining is dat meer achter knieën.
Dit voorkom je door juiste training, juiste bodem, juist beslag (plates) en tijdig checken en behandelen van je paard indien nodig.
Dat niet iedereen dat doet is natuurlijk zo.
Maar er zijn ook andere blessures die jij in Utrecht regelmatig zal zien bij bv springpaarden, die je bij de reiners weer niet/amper tegenkomt.

100% Reiner

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:53

quarterH schreef:
bruintje123 schreef:
Wat ik me dan steeds afvraag, hebben deze mensen dan nooit een fijn licht nageeflijk paard gereden op een normaal bit?
Want dan wil je dat toch helemaal niet op "een andere manier" voor elkaar krijgen.

Ik krijg zelfs zonder gedoe mijn speknek tinker fijn los in zijn mond en kaak en daardoor ook lijf. (of eigenlijk andersom)
Dan moet dat bij andere rassen toch ook lukken?
Nee zo fijn als mijn vorige volbloed zal hij nooit worden, wil ik ook niet want daar heeft hij het lijf niet voor en zou oneerlijk zijn omdat wel te willen.
Maar van voren lekker licht en fijn op het been kan elk paard. Niet meer gewicht dan wat de teugels wegen.


Sorry, naar bovenstaande maakt voor mij duidelijk dat wat jij 'zacht' en van het bit af vind, een hele andere dimensie is dan die van sevke en mij.
Ons uiteindelijke doel bij een westernpaard is, dat hij door de teugels eenhandig, met slechts 2 vingertjes 2 CM om te tillen (eigenlijk dus enkel een minimale beweging van je pols) direct reageerd, zich rond maakt en nageeft.
Sorry, maar ik weet heeeeeel zeker dat alsik dit bij jou tinker probeer, ik niet de reactie krijg die ik wil/verwacht.

Juist omdat we met minimale hulp en zo groot mogelijk resultaat/reactie willen, zijn dit soort bitten hulpmiddelen. Je maakt ze zacht en zorgt dat je met MINIMALE hulp (2 cm) de gewilde reactie krijgt. Niet omdat het paard bang is, maar omdat hij zo fijn gereden is.

Liever een iets scherper bit en reactie bij 2 cm beweging, dan een milder bit maar er met 30kg per arm in moeten gaan hangen.


Ik lees dit topic al even mee maar puur uit interesse; is het niet zo dat een paard zo reageert op ieder bit juist omdat hij fijn gereden is? In plaats van een paard "fijn krijgen" door dit bit erin te hangen? Om in dressuurtermen te blijven; is dressuur voor het paard of paard voor de dressuur? Mijn inziens zijn beide opties niet goed; een scherp bit of mild bit zou niet uit moeten maken bij een goed gereden paard. Overigens niet aanvallend bedoeld maar ik begrijp de redenering gewoon niet. Het heeft toch geen enkele zin om een paard zo fel te krijgen op een bit in plaats van dat het vanuit goed rijden komt?

HopeMyDay

Berichten: 1276
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:57

[/quote]

_/-\o_

Liever geen slidingstop trouwens, ik zie hier in Utrecht zat ex-westernpaarden binnenkomen met versleten achterbenen/kruisverlamming.. toch gek dat je veel meer jonge westernpaarden tegenkomt vanwege kruisverlamming dan dressuurpaarden op leeftijd.. iets met de tijd die genomen word om te beleren en door te rijden gok ik?[/quote]

Wat hebben specifieke blessures er nu mee te maken? Iedere sport heeft zijn eigen specifieke blessures. Bij dressuur is dat (bijvoorbeeld) meer peesblessures, bij reining is dat meer achter knieën.
Dit voorkom je door juiste training, juiste bodem, juist beslag (plates) en tijdig checken en behandelen van je paard indien nodig.
Dat niet iedereen dat doet is natuurlijk zo.
Maar er zijn ook andere blessures die jij in Utrecht regelmatig zal zien bij bv springpaarden, die je bij de reiners weer niet/amper tegenkomt.[/quote]

Sommige specifieke blessure's zijn beter terug te leiden naar sport en trainingsmethodes dan anderen. Ik heb het hier bijvoorbeeld over de specificatie van de snelheid waarmee we onze jonge(re) paarden opleiden en hoe dat zich terugkoppelt in bepaalde eigenschappen van blessure's.

Bij jonge springpaarden zie je voornamelijk verwondingen die voortkomen uit energiek gedrag buiten de trainingen om (tenzij ze gebarreerd zijn) en bij dressuurpaarden ook vaak meer trauma incidenten dan blessure's opgelopen door training.
Bij jonge reining paarden zie je hierin vaak terug dat velen op 3, 4 en 5 jarige leeftijd al klachten krijgen met achterbenen, dit is een opvallend fenomeen dat terug te leiden is naar een specifieke oefening in een specifieke tak van de sport.

Gini
Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:55

sevke schreef:
Gini schreef:
sevke, het paard mag niet bang gemaakt worden voor het bit, maar tegelijkertijd zeg je dat een paard door de twisted wire leert niet op het bit te hangen. Hoe denk je dat dat proces verloopt? De werking is dan toch zo dat het bit ongemak/pijn veroorzaakt wanneer het paard er wel op gaat hangen?


Het veroorzaakt ongemak als hij erop gaat hangen, meer niet. En ja, op het bit hangen is onwenselijk. Hoe kun je een paard ooit verzamelen als hij niet van het bit af is? Leg mij dat eens even uit. Wij kunnen niet met contact rijden, vergeten jullie dat niet. Het paard moet bij het minste signaal nageven, en dat bereik je niet door ze op de voorhand te laten hangen en de teugels los te gooien, wat door de meeste klassieke ruiters als 'western' wordt gezien.


Een paard moet van de hand af gereden worden door de kunde en rijtechnische capaciteiten van de ruiter, niet door een bit dat ongemak veroorzaakt.
Het is onlogisch om te denken dat een dier (eender welk dier) ook maar iets gaat accepteren dat door het dier als ongemakkelijk ervaren wordt.

sevke schreef:
Wat denken jullie dat een neusriem doet ? En dan zeker die dubbele aansnoerdingen die in de klassieke sport heel gebruikelijk zijn? Die veroorzaken ongemak als het paard probeert van het bit af te komen door zijn mond open te doen. Ook een probleem mee, dan? Of mag dat dan wel? Omdat het meer gekend is? Omdat iedereen het normaal vindt? Ik zou niet graag een twisted in mijn mond hebben, maar ik zou ook niet graag mijn gezicht dichtgesnoerd hebben door een ganse riempjesconstructie.


Waarom deze afleiding naar de neusriem? Uiteraard zijn neuzen zonder doorbloeding door een strakke neusriem ook pure dierenmishandeling. Maar in dit topic gaat het over de twisted wire. Alle attributen die het paard ongemak of pijn bezorgen enkel omdat de mens te lui is om zich als ruiter te ontwikkelen, zijn quick fixes en zeker niet uitgevonden met het welzijn van het paard vooropgesteld.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:08

Gini: jouw onderstaande zin gaan dan toch ook juist over bv neusriemen? En trouwens ieder bit, spoor, zweepje, touwhalster enz enz.

Een neusriem is gemaakt om te voorkomen dat het paard zijn mond kan opendoen en daarmee zijn ongenoegen voor de ruiterhand te tonen en kan zich daardoor minder sterk maken op het bit dan zonder neusriem.

In de Westernsport zijn neusriemen verboden. Waarom? Omdat het paard zijn verweer moet kunnen laten zien als hij dat heeft.
Als al die paarden met die 'veel te zware bitten' en 'angst voor het bit' dit echt hadden, zouden ze allemaal (ok, de meesten) dit minimaal laten zien door hun mond open te sperren als je eraan komt. Want dat kunnen ze gewoon zonder die neusriem.
Het feit, dat de meeste paarden op hoog niVeau die ik zie, dit niet doen en ook niet panisch achter het bit duiken als de ruiter eraan komt, zou misschien kunnen betekenen dat ze helemaal niet zo bang voor die bitten zijn (met de juiste hand) als hier wordt gezegt.
Je kan een paard immers moeilijk dwingen z'n mond dicht te houden zonder neusriem...

Hoe dan ook komen we er steeds op uit, een bit is zo scherp als de hand van de ruiter...
En daarnaast heeft ieder paard zijn voorkeuren. Ik ken paarden die veel liever lopen op bv een hoge boog, dan op een simpele snaffle. Maar ook paarden die een hekel hebben aan een hoge boog.
Ook daar moet je gewoon rekening mee houden en dat gebruiken waar het paard het fijnste (ontspannen) op loopt, en jij als ruiter het beste mee overweg kunt.

100% Reiner

Sunnda

Berichten: 7838
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:35

quarterH schreef:
bruintje123 schreef:
Wat ik me dan steeds afvraag, hebben deze mensen dan nooit een fijn licht nageeflijk paard gereden op een normaal bit?
Want dan wil je dat toch helemaal niet op "een andere manier" voor elkaar krijgen.

Ik krijg zelfs zonder gedoe mijn speknek tinker fijn los in zijn mond en kaak en daardoor ook lijf. (of eigenlijk andersom)
Dan moet dat bij andere rassen toch ook lukken?
Nee zo fijn als mijn vorige volbloed zal hij nooit worden, wil ik ook niet want daar heeft hij het lijf niet voor en zou oneerlijk zijn omdat wel te willen.
Maar van voren lekker licht en fijn op het been kan elk paard. Niet meer gewicht dan wat de teugels wegen.


Sorry, naar bovenstaande maakt voor mij duidelijk dat wat jij 'zacht' en van het bit af vind, een hele andere dimensie is dan die van sevke en mij.
Ons uiteindelijke doel bij een westernpaard is, dat hij door de teugels eenhandig, met slechts 2 vingertjes 2 CM om te tillen (eigenlijk dus enkel een minimale beweging van je pols) direct reageerd, zich rond maakt en nageeft.
Sorry, maar ik weet heeeeeel zeker dat alsik dit bij jou tinker probeer, ik niet de reactie krijg die ik wil/verwacht.

Juist omdat we met minimale hulp en zo groot mogelijk resultaat/reactie willen, zijn dit soort bitten hulpmiddelen. Je maakt ze zacht en zorgt dat je met MINIMALE hulp (2 cm) de gewilde reactie krijgt. Niet omdat het paard bang is, maar omdat hij zo fijn gereden is.

Liever een iets scherper bit en reactie bij 2 cm beweging, dan een milder bit maar er met 30kg per arm in moeten gaan hangen.

:') ik moet niet vaak hardop lachen om een serieus antwoord. Maar dit is toch wel ernstig.

Fijn gereden en het bit uit de openingspost? Serieus? Goed geconditioneerd zal je bedoelen.

Mijn springpaard is ook binnen no time uiterst fijn te rijden op minimale hulpen over hele hoge sprongen als ik met een stok op zinn buik sla als ie over de hindernis springt en hem raakt.

Ik denk dat je 'dimensie' even opnieuw beoordeelt moet worden want er zit iets in wat niet helemaal klopt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:19

HopeMyDay, dat weet je nooit zeker hoe een paard aan zijn blessuure komt als het niet een ongeluk is waar je bij staat.
Als er iets gebeurt tijdens de training, is dat niet altijd direct te zien. En veel ruiters herkennen een blessure niet eens altijd direct. Paarden komen weinig buiten, gaan rondom ingepakt naar buiten en breken dan de boel af, omdat ze bomvol energie zitten. Lekker makkelijk om te zeggen dat dit blessures geeft. Maar mensen rijden slecht los, stappen te kort uit en de paarden worden rondom dik ingepakt. Mensen rijden ook op slechte bodems, vragen heel veel etc etc.

Een ongeluk of open wond, oke. Maar blessures in het lijf, kunnen echt door het rijden komen. Het zou ook te gek zijn als gezonde paarden geblesseerd raken van een beetje gek doen buiten. Dat komt voor, maar niet bij elk paard.

Jammer dat het weer bijna uitdraait op western vs dressuur, want ik zie zo ontzettend veel ellende in de dressuur dat ik niet eens begrijp dat mensen het daar nog voor opnemen. Daarbij is die sport nog zoveel groter, dus meer paardenleed.

Ik heb een quarter die met 2 is ingereden. Benen zijn nog goed, maar mond is al jaren kapot. Was ook te moeilijk te trainen. Een groot gebrek van trainers, maar die werken nog steeds. Dat zegt dus genoeg over hoe de klanten zijn. Zonder klanten die alles klakkeloos accepteren, kunnen ze deze praktijken niet uitvoeren.
En mensen geloven echt alles.....Vooral als het om presteren en erbij horen gaat, mag er heel veel.

Als mensen niet weten hoe je een paard correct traint is dat gewoon een gebrek. Het voorbeeld komt vaak van bovenaf, maar de klant bepaald.

IK vind veel paarden niet fijn gereden. Zijn echte robots en doen echt alleen het trucje.

Natuurlijk kunnen niet alle paarden top niveau bereiken en willen mensen dat wel, dus gaan ze soms ver. Veel trainers kunnen ook niet echt goed lesgeven en dan worden belangrijke zaken overgeslagen. Maar er is wel geld mee gemoeid. Een trainer wil geen slecht paard showen. En ook geen klanten hebben die een flater slaan op de shows. Ze hebben er vaak ook nog belang bij als jij je leuke paard verkoopt en bij hun een betere quarter koopt. En als je dat allemaal doet en volgt, kan het allemaal mooier lijken dan het is.

spatter

Berichten: 14450
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 00:35

Ik vind het wel grappig dat er zo gezeurd wordt over neusriemen.
Bijna iedere westerntrainer gebruikt ze zelf ook, liefst met minstens een pittig bitje in.

Dat ze die op wedstrijd niet om mogen doen is weer wat anders.
Dat is dan even 5 minuten niet want vaak zie je ze bij het losrijden nog wel om.

Zolang winnen, wedstrijd resultaten en geld belangrijker zijn als goed horsemanship, zullen er mensen blijven die allerlei hulpmiddelen gebruiken die tegen dierenmishandeling aan zitten.

Er worden nog steeds paarden met de kop hoog opgebonden op stal.
Er zijn nog steeds ruiters die constant met de sporen in hun paard rijden, vooral pleasure ruiters.
De meest gekke bitten ben ik toch echt tegen gekomen in de westernsport, niet in de dressuur, die snoeren de mond van een paard gewoon zo dicht dat je minder zwaar nodig hebt.
Al blijf ik me verbazen over het feit dat juist het hoogste niveau, het meeste ijzerwerk nodig heeft, dat blijft heel krom bij mij.

Twisted wire is om koeien achter het draad te houden en nergens anders voor, zelfs niet om paarden op het land te houden.
Dat er mensen zijn die zo beroerd rijden dat ze zoiets nodig hebben om hun paard onder controle te houden is alleen maar triest.
Een goed trainer zou de ruiter scholen inplaats van smerige dingen aan te raden maar hey, ze moeten met 4/5 jaar wel een reiningproef afleggen, liefst wel met een 70 .

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Cer

Berichten: 30004
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 06:30

Het is helaas nogal offtopic want dit is nu een wijs-topic geworden... maar goed.. vort maar dan.

Ik weet niet precies waar de veronderstelling vandaan komt dat westernpaarden met lange teugel gereden worden.. Ik heb zojuist even een rondje youtube gedaan, en div clinics, scholingsvideo's etc aangeklikt.. En ik zie vnl paarden die met een korte teugel achter de loodlijn gereden worden. In een beetje clinic ook nog op een shank met twee handen...
dat 10cm teugellengte vind ik dan niet echt een overtuigend argument..

Overigens, inderdaad ook de neusriemen... wie beweert dat in 'de westernspport' geen neusriemen gebruikt worden, let niet goed op :)
En dan heb je nog de gewone leren, én de rawhide mouthshutter, welke ik persoonlijk ook alleen nog gezien heb in de westernsport.. ik vind dat best een pittig dingetje :j

Verder heb ik moeit met het onderscheid tussen willingly guided en lamgeslagen.. maar dat is omdat ik niet zoveel inzicht heb in paarden taal denk ik. Verder vind ik willingly guided met minimale hulpen ook nog wel meevallen als ik zie welke hulpen er gegeven worden bijv op een snelle volte.. dat is niet minimaal, dat kan een blinde nog wel zien 8-)

maar daar gaat het hier niet over..

Dat mensen lachen om een twisted wire, vind ik best wel kwalijk en vreemd :\

Een beetje zoals: Ik zoek dit beslag, hoe kom ik eraan?
Afbeelding

Maar goed, ook in de westernsport zitten fijne trainers natuurlijk :j

En ik heb ook nog steeds het nut van stang/trens niet begrepen.
En ook binnen de dressuur vallen er nog wat overwinningen te boeken natuurlijk..
Maar daarom is het van belang dat men kritisch blijft kijken naar de eigen sport.

En vergeet niet de druk van de publieke opinie die, oa door social media, steeds sterker wordt... Mensen die met dieren werken, moeten echt een beetje op gaan letten. Als je dat niet doet is dat denk ik wel je kop in het zand steken en wachten tot de PvdD echt voet aan de grond krijgt..

Leo

Berichten: 50010
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:38

Sommige opvattingen heb ik echt met open mond gelezen. Er komen voorbeelden voorbij die de opvatting: 'waar paardensport begint houdt paardenwelzijn op' prima staven. Sowieso is dit bit daar een goed voorbeeld van.
Natuurlijk wil ik niet over een kam scheren en natuurlijk vinden in iedere sport mistanden plaats. Er zijn vast ook sportbeoefenaars die wel nadenken over wat ze doen en waarom ze het doen. En welke uitwerking hetgeen ze doen (en waarmee) op het paard heeft.
Maar toch lijkt het er steeds weer op uit te komen dat presteren in de sport begint waar welzijn ophoudt.
Dat onderstreept gebruik van dit bit of een van de willekeurige andere martelwerktuigen die in dit topic voorbij komen. Dergelijke bitten (mag de naam bijna niet hebben) zijn op geen enkele wijze bedoeld om het paard in zijn welzijn te ondersteunen, ze zijn puur en alleen om de ruiter/trainer te 'helpen' hun doel te bereiken binnen afzienbare tijd. Het paard trekt aan het kortste eind.
Iemand hier schreef al heel mooi: het bit is een communicatiemiddel. Niet meer en niet minder. En communicatie met paarden, of het nu om dressuur, springen, western, vrijheidsressuur, vul maar in gaat: Less is more.

Dit topic doet me weer erg beseffen hoe naief ik ben, maar ik hoop dat ik zo naief mag blijven zo lang ik maar nadenk over wat er met mijn paard gebeurt, hoe en wat de "hulpmiddelen" zijn die ik inzet. Op het moment dat iemand me iets als dit bit aan zou raden, zou ik hard wegrennen met paard en al.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:42

Ik lees al een behoorlijke tijd mee en ondanks dat het echt heel erg off topic is, en TS zich zelf niet mengt ion deze discussie, wil ik toch even reageren.

Top (paarden) sport gaat om geld, dat zou iedereen toch met me eens moeten zijn. En aangezien tijd geld is, worden er in de top (paarden) sport allerlei fratsen uit de kast gehaald om snel de beste prestatie neer te kunnen zetten.

In alle takken van de paardensport gebeuren dingen die echt niet door de beugel kunnen. De westernsport is daar niet anders in. Wat ik jammer vind, is dat er gelijk vanalles bij gehaald wordt en er allemaal open deuren worden ingetrapt in dit topic. Dat wil niet zeggen dat het niet erg is, maar ik zie alleen maar mensen naar elkaar wijzen en dat is volgens mij niet het doel van Bokt en zeker niet het doel van dit topic.

Het enige wat ik erover wil zeggen is dat ieder bit in een harde hand een martelwerktuig is. Iedereen is verantwoordelijk voor wat er in de mond van zijn/haar paard komt. Dat er daarbij in de ogen van anderen verkeerde keuzes worden gemaakt, is een tweede. Dit is een beetje een welles nietes discussie aan het worden waar je je uiteindelijk ook bij kan gaan afvragen of je überhaupt wel op een paardenrug moet gaan zitten, of een vis in een kom moet houden.

Persoonlijk zou ik een twisted wire nooit, maar dan ook nooit gebruiken. Dat geldt ook voor een slof, stang/trens en een niet te noemen hoeveelheid trainingsmethodes. Ik heb mijn paard voor de lol en ik vind het niet nodig om te gaan quick fixen. Maar er zullen vast wel wat mensen steil achteroverslaan van het feit dat ik de Clinton Anderson methode op de grond heel fijn vind om te gebruiken.

Onenigheid zal je altijd houden :j

neemt niet weg dat ik methodes zoals soring, rollkür en het opbinden van welk lichaamsdeel dan ook van een paard sterk afkeur en verafschuw. Hopelijk gaat daar eerst iets aan gedaan worden

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:46

Maar nu hebben we het over top.
Maar ik behoor daar niet bij, Ts hoort daar niet bij, ik ken jullie alle niet, maar ik vermoed ook niet.
Wij verdienen er dus geen geld mee. Kost alleen :+
Waarom zouden wij willen quick fixen?
En ja dat mag je je af vragen bij meerdere dingen, maar hier gaat het toevallig over dat bit.
Iedereen met een beetje inlevingsvermogen richting het paard toe weet dat het niet vriendelijk is.
Waarom wil je voor de hobby je maatje, je lieve paard dit aan doen?

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:48

bruintje123 schreef:
Maar nu hebben we het over top.
Maar ik behoor daar niet bij, Ts hoort daar niet bij, ik ken jullie alle niet, maar ik vermoed ook niet.
Wij verdienen er dus geen geld mee. Kost alleen :+
Waarom zouden wij willen quick fixen?
En ja dat mag je je af vragen bij meerdere dingen, maar hier gaat het toevallig over dat bit.
Iedereen met een beetje inlevingsvermogen richting het paard toe weet dat het niet vriendelijk is.
Waarom wil je voor de hobby je maatje, je lieve paard dit aan doen?


Dat is precies wat ik bedoel. Voorbeeldje: ik fiets voor mijn hobby (wielrennen). Het zou toch heel gek zijn als ik ineens EPO ga gebruiken of niet?

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Cer

Berichten: 30004
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:59

Nou ja GS, ik heb me dat in andere topics ook al eens afgevraagd en nooit een sluitend antwoord gekregen (dat is er volgens mij ook niet). maar waarom zou een Benelux-ruiter bepaalde methodes willen gebruiken om een hogere score te rijden, want volgens mij valt er voor de gemiddelde hobbiest niet veel te verdienen met wedstrijden en kost t alleen maar geld..
Ik weet niet hoeveel trophy reiningshows er nog georganiseerd worden, maar dat valt wel mee denk? En of er nog geld zit in de gemiddelde NRHA show.. ?
#edit, even op de DRHA dite gekeken... 4 meerdaagse shows per jaar, dus dat kan het niet zijn. En het promo filmpje op de site ook zijdelings even bekeken 8-)

Overigens, het argument dat trainers niet anders kunnen wegens de vraag van de klant, vind ik ook kul :+ dan hadden ze een andere baan moeten zoeken...

_Reneee

Berichten: 5779
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:02

bruintje123 schreef:
Maar nu hebben we het over top.
Maar ik behoor daar niet bij, Ts hoort daar niet bij, ik ken jullie alle niet, maar ik vermoed ook niet.
Wij verdienen er dus geen geld mee. Kost alleen :+
Waarom zouden wij willen quick fixen?
En ja dat mag je je af vragen bij meerdere dingen, maar hier gaat het toevallig over dat bit.
Iedereen met een beetje inlevingsvermogen richting het paard toe weet dat het niet vriendelijk is.
Waarom wil je voor de hobby je maatje, je lieve paard dit aan doen?


Omdat er heel veel mensen zijn die wel graag in die "top" willen meedraaien en gigantisch gefrustreerd raken als het niet lukt. Er is een gigantisch deel van de ruiters die niet hoog in de sport rijden, maar hun paard wel voor het grootste deel hebben voor de prestaties. Die beginnen wellicht als paardenvriend maar raken gaandeweg steeds meer verslingerd in de sport en dan worden de prestaties belangrijker dan het welzijn.

Ik zie hoe hier in de basissport gereden wordt en dat is te schandalig voor woorden. Bokt is wat dat betreft echt geen afspiegeling van hoe het er in het veld aan toe gaat.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:03

Ik denk dat je niet eens break even draait als je op een meerdaagse show van de nrha allround champion wordt. Alles bij elkaar genomen kost zo'n weekend toch al gauw 700/800 euro.

Het wordt pas interessant als je op Europees niveau gaat rijden. Maar (en even heel eerlijk, ik hou zielsveel van mijn pony :+ ) met mijn huis-tuin-en-keuken quarter ga ik daar nooit komen. Met of zonder twisted wire

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:05

_Reneee schreef:
bruintje123 schreef:
Maar nu hebben we het over top.
Maar ik behoor daar niet bij, Ts hoort daar niet bij, ik ken jullie alle niet, maar ik vermoed ook niet.
Wij verdienen er dus geen geld mee. Kost alleen :+
Waarom zouden wij willen quick fixen?
En ja dat mag je je af vragen bij meerdere dingen, maar hier gaat het toevallig over dat bit.
Iedereen met een beetje inlevingsvermogen richting het paard toe weet dat het niet vriendelijk is.
Waarom wil je voor de hobby je maatje, je lieve paard dit aan doen?


Omdat er heel veel mensen zijn die wel graag in die "top" willen meedraaien en gigantisch gefrustreerd raken als het niet lukt. Er is een gigantisch deel van de ruiters die niet hoog in de sport rijden, maar hun paard wel voor het grootste deel hebben voor de prestaties. Die beginnen wellicht als paardenvriend maar raken gaandeweg steeds meer verslingerd in de sport en dan worden de prestaties belangrijker dan het welzijn.

Ik zie hoe hier in de basissport gereden wordt en dat is te schandalig voor woorden. Bokt is wat dat betreft echt geen afspiegeling van hoe het er in het veld aan toe gaat.


Ik zie ook genoeg gebeuren. Zelfs bij de wran. Punt is dat professionals weten wat ze doen. Dan nog keur ik niet alles goed, maar daarom zijn het profs. Ik moedig ambitie aan, maar je moet wel realistisch blijven.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Cer

Berichten: 30004
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:16

Gimme_Spurs schreef:
Punt is dat professionals weten wat ze doen.

Dát is misschien nog wel het meest kwalijk... dat die het opzettelijk doen..
De gemiddelde amateur die braaf doet wat de instructie zegt, is dan minder kwalijk te nemen.. maar iemand die zonder blikken of blozen dit soort dingen staat te verkopen, das eigenlijk te erg..

DubbelFun

Berichten: 88417
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:29

En ik denk dat een hoop 'professionals' ook niet weten wat ze doen, wat dat labeltje krijg je al opgeplakt als je een beetje geld verdiend met lesgeven/trainen.

_Reneee

Berichten: 5779
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:37

Bij professionals is het ook geen pretje. Juist zij zijn de ergste denk ik. Ik kom weleens kijken bij trainingen van mensen die gewoon echt hoog op de wereldranglijst staan en dat is niet om aan te zien. En dan inderdaad tweejarigen die gewoon al zadelmak worden gemaakt. Ik denk juist wel dat ze weten wat ze doen en dat is het kwalijke. Maar ik vraag me oprecht af of je er wel komt als je niet met die gekte meedoet. Dat is eigenlijk hetzelfde als het dopingverhaal, als je niet meedoet kom je niet eens in de buurt van de top. Als je niet op je tweejarige gaat zitten loop je straks niet mee met het niveau van de rest.

Er worden echt foute dingen gedaan op topstallen. Niet alleen in de westernsport. Als ik verhalen hoor van mensen die op springstallen hebben gewerkt, daar gaan je oren van klapperen... Dat is echt pure dierenmishandeling.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:39

sevke schreef:
Ik heb alleen @ gebruikt naar superpony en DD, maar goed.
En ik ben het met jouw uitleg niet eens, dat een paard pijn zou hebben gewoon bij het inleggen van dit bit. Er zitten geen scherpe randen of kanten aan.
Ik heb even een aantal plaatjes opgezocht van bitten die wél pijn doen bij het inleggen imo. (IK BEN GEEN VOORSTANDER HIERVAN!!!!)
Spoiler:
Ik vermeld het ff duidelijk, vooraleer ik weer dingen in de mond gelegd krijg...



[ [url=m/4zSI2y.png]Afbeelding[/url] ]
lifesaver mondstuk


[ [url=m/uMSBN0.jpg]Afbeelding[/url] ]
ketting


square twisted
[ [url=m/W1Ao5b.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9nTxtF.jpg]Afbeelding[/url] ]
ophaal square twisted

en vinden jullie deze dan vriendelijk? Wordt algemeen aangenomen als hét vriendelijke snafflebit : de Myler (vind ik persoonlijk geen fijn bit, maar iedereen hier op bokt zweert erbij). Heeft ook geen glad monstuk, toch?
[ [url=m/ONFmKh.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jeetje.. ik krijg het spaansbenauwd van die afbeeldingen.
Gerum die paarden waarbij dit in de mond gehangen word :(:)
Vraag me ook de naam 'lifesaver' bij het eerste bit af..

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:01

Askja schreef:
Bruintje, wat je zegt. Ik kan mijn IJslanders (en dat zijn zacht uitgedrukt meestal ook niet de meest functioneel gebouwde paarden) ook prima nageeflijk rijden op een gewoon trensje.

Hoi,
Las een beetje door dit topic tijdens mijn ochtend koffie ( niet een slangennest waar ik in zou stappen overigens ;) ) en deze uitspraak viel me op. Ik vraag me af wat je bedoelt met "functonele bouw", en waarom ijslanders dit niet zouden hebben.
Hier in ijsland gebruikt tegenwoordig het overgrote deel van de ruiters tegenwoordig gelukig ook simpele watertrensjes, ipv de absurde (traditionele) IJslandse stangentrens.
Mvg, Kuggur.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker