Bit twisted wire discussie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
troi
Berichten: 16981
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-17 08:11

Sommige bitten, zoals deze, zijn juist ontworpen om niet fijn voor de mond van het paard te zijn. Op deze manier gaat het paard niet erop hangen of tegen de druk in. Dat doet namelijk pijn.

Je kunt je afvragen of dit bit geschikt is voor de meeste ruiters maar ik hoop dat mensen dat zelf mogen bepalen?

Beetje respect voor elkaar zou mooi zijn :)

Moderatoropmerking:
Deze discussie is afgesplitst uit het topic [WN-TR] Bit twisted wire in ponymaat?.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 12-10-17 23:46, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Modopmerking toegevoegd


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 08:22

Tja, respect ... eerlijk gezegd heb ik ook geen respect voor ruiters die zo respectloos .et hun paard omgaan dat ze zoiets in hun mond willen hangen. Lijkt wel een stuk weideomheining. Zelfs zonder druk erop al onprettig in de paardenmond.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 08:23

Nav de opmerking van Troi heb ik dan even een vraag aan de 'kenners'...

Dit bit is rond op de lagen en twisted in het midden.
Als er dus niet 'geragd' wordt blijft het ronde buitendeel op de lagen liggen (waar geen kiezen zitten). Als dit bit is tegen het vastpakken van het bit, moet het paard dus eerst het bit naar achteren werken naar het deel waar in de lagen wél kiezen zitten. Dan zitten die dus nog steeds op het rondere deel, want in het midden van het bit zitten geen kiezen :)
Hoe komt nu de opmerking van Troi in werking?? Want om het gedraaide deel in werking te laten treden moet er dus wel degelijk 'geragd' worden ??

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 08:30

Een paard zal dit bit nooit aannemen.
Want hij heeft ook gevoel op zijn tong. Het gaat niet alleen om de lagen natuurlijk.
Hij zal er alles aan willen doen om ze min mogelijk contact te krijgen. Wat voor sommige ruiters die niet weten hoe echte nageeflijkheid voelt zal aanvoelen als een los paard.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 08:40

Als je geen vragen over het gebruik van het bit wilt, dan geef je daarmee aan dat er 'toch iets mee is' lijkt me. Anders zou je als ruiter toch juist geïnteresseerd zijn naar de ervaringen en resultaten met zo'n bit, als je dat voor het eerst gaat gebruiken.
Laatst bijgewerkt door simodi op 07-10-17 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Love - language - leadership

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 08:43

Ik vind het er ook niet vriendelijk uitzien... reltopic

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Billy

Berichten: 20690
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 08:49

sevke schreef:
:roll: :O
Here we go again...
*pakt popcorn erbij*

mensen, dit is niet zo erg als het eruit ziet. Een twisted wire is gemaakt om te voorkomen dat een paard zich vastzet op het bit. Niet meer, niet minder. Het is vriendelijker dan de S&T ijzerwinkel die ze in de hogere dressuur in een paardenmond kwakken. Zeker het exemplaar van de foto, waar het twisted gedeelte zich enkel in het midden bevindt. Je hebt er ook waar het gehele mondstuk twisted is, en ook in gedraaide vierkante versie.

AUB, als je er geen verstand van hebt, geef dan geen commentaar.

als westernruiters dit niet onvriendelijk vinden, ben ik blij dat ik daar nooit aan begonnen ben.......
als je denkt dat je er wel verstand van hebt kun je er blijkbaar ook naast zitten ;)

Goedgekeurd onderschrift :)

Leo

Berichten: 50009
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:40

Gelukkig zijn er ook westernruiters die dit wel uitermate onvriendelijk ijzerwaar vinden. :j hoort thuis in een gereedschapskist, niet in een paardenmond. Natuurlijk is een bit zo (on)vriendelijk als de handen die het gebruiken, maar de vorm en daarmee werking van dit bit suggereren een symptoombestrijding voor een rijtechnisch probleem. :)

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Mizora

Berichten: 18059
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:45

sevke schreef:
:roll: :O
Here we go again...
*pakt popcorn erbij*

mensen, dit is niet zo erg als het eruit ziet. Een twisted wire is gemaakt om te voorkomen dat een paard zich vastzet op het bit. Niet meer, niet minder. Het is vriendelijker dan de S&T ijzerwinkel die ze in de hogere dressuur in een paardenmond kwakken. Zeker het exemplaar van de foto, waar het twisted gedeelte zich enkel in het midden bevindt. Je hebt er ook waar het gehele mondstuk twisted is, en ook in gedraaide vierkante versie.

AUB, als je er geen verstand van hebt, geef dan geen commentaar.


Het is een zeer dun bit met nog minder oppervlakte op de tong. Het is wel degelijk zo erg als dat het eruit ziet en vastzetten op het bit is een rijtechnisch of medisch probleem, en in beide gevallen is het dus symptoombestrijden ten koste van het paard.

Als je het met hogere dressuur wilt vergelijken en een S&T, dan moet je de westernvariant van een S&T pakken. Namelijk deze:
Afbeelding

Welke harder inwerkt dan de S&T. Je hoort een trens met een snaffle te vergelijken en een stang met een shank.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:58

Dit soort bitten worden ook in de draf"sport" gebruikt. En dan is dit nog een "zacht" model. :( Heb verschillende modellen zien gebruiken.
Daar hangt dan 99 van 100 keer een (meestal niet lichte) pikeur aan de leidsels.
Geeft nog meer druk dan een dressuurruiter die flink aan de teugels hangt.

Met western rijden heb je nog minder druk op het bit (zo heb ik het in ieder geval geleerd) dan met dressuur en springen. Veel meer last dan een gewoon enkel gebroken bit/snaffle bit zal er bij correct gebruik niet zijn.

Oogt het vriendelijk? Nee.
Is het gewoon te koop? Ja bijna elke western winkel/shop heeft ze wel of kan ze bestellen.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:02

Mij is ook geleerd met dressuur dat het gewicht wat je voelt niet meer mag zijn dan het gewicht wat een teugel weegt. Helaas lijkt dat tegenwoordig niet meer geleerd te worden.
En dan is voor sommige ruiters die dan overstappen naar western ineens een openbaring. Die ik dan nooit begrijp. :)
Zonde van de sport.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:04

Die losse teugel is het eindplaatje ;) de weg er naar toe verloopt vaak anders...

Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:05

Ik heb wel eens met zon bit gereden, had inderdaad geen gewicht in de handen want paard dook er zo voor weg. Doodsonde.

Zou dan liever voor een gewone snaffle of een billy allen en wat lessen gaan :o

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:07

DubbelDun schreef:
Die losse teugel is het eindplaatje ;) de weg er naar toe verloopt vaak anders...

Ik zie de overstappers dan ineens alles losgooien. Helemaal geen contact meer hebben en dan Halleluja roepen want hij is zo licht.
Nou dat kan met dressuur ook hoor :D
Lekker op die voorhand en alles los flikkeren.

Ik vraag me soms echt af waar de tijd gebleven is dat we met een contact teugel rijden en leren een paard goed op de hulpen te reageren.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Leo

Berichten: 50009
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:17

Gelukkig krijg ik nog wel op die manier les. :) de basis van western verschilt, als het goed is, niet zo veel van dressuur.

Dat je dressuurruiters vaak met een westernles meteen de teugels los en in een hand ziet pakken klopt wel. Maar dat is toch het beeld wat heerst. Een goede instructeur gaat daar echter op een goede manier mee om en licht toe waarom je iets doet en wanneer.

Overigens geldt volgens mij, ongeacht discipline, less is more. En dan doel ik niet op bit vs bitloos (want dat vind ik niet zo interessant) maar op druk in de breedste zin van het woord. (En met 'less' bedoel ik ook geen "geen" ;) )

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Mizora

Berichten: 18059
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:23

Ik heb ook al aardig wat zaagwerk door westernruiters gezien, dus wat het ideaalplaatje is, is voor mij niet zo leidend. Daarnaast hebben mensen die echt goed kunnen rijden niet dit soort bitten nodig om hun paard op orde te krijgen.

Hoewel ik er voor in de drafsport ook geen fan van ben, hoeven die paarden geen ingewikkelde stuurdingen te doen. Het is voornamelijk gewoon de baan volgen en een rem hebben. Dat maakt in mijn ogen een groot verschil.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Punz

Berichten: 8547
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:31

DubbelDun schreef:
Die losse teugel is het eindplaatje ;) de weg er naar toe verloopt vaak anders...



Precies dat..

Paarden hebben vaak een heel goede reden om van het bit af te willen, of heeeel snel te reageren op een heel minieme hulp..

Dat is er dan wel "ingetraind" ja...

Met barreren krijg een een springpaard ook mooi voorzichtig....


Kortom:
Hier nogal een kater tov de methodes van de westernsport, waar dit bit voor mij weer een voorbeeld van is .......( maar ook een kater vaak van de methodes binnen de dressuursport waar bekent ruiter/trainer zijn niet het zelfde is als horsemanship, eb vaak meer (onfair) "trickmanship' betekent..)


Iedereen een Connemara!!


.

Cer

Berichten: 30004
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 14:23

ik kan me alleen bedenken dat je het overweegt bij een te sterke kinderponnie die niet door een volwassene te corrigeren is :?

@bruintje, het is ook inderdaad niet 'alles losgooien' maar wel proberen gedragenheid te creeeren met minimale aanleuning. of geen aanleuning maar het principe van op je eigen benen lopen (even heel kort door de bocht) maar het verschil zit m dan denk ik in wel of geen voorwaartse stuwing (ofzoiets)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 14:24

Ik weet wat het is cer, ik weet dat ik dat niet zie :)

Bij die sterke kinderpony zou ik er eerder een stooteugeltje aan doen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Cer

Berichten: 30004
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 14:30

ja dat is ook zo :')
dat is het 'makkelijke' van de westernsport... als dressuur te lastig is, gooi je er andere optoming op, gaat sukkelen en klaar ben je :D

ja of een kleine thiedeman of slofje oid?

Punz

Berichten: 8547
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 14:49

Precies dat


Iedereen een Connemara!!


.

Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 14:51

Vandaag 6 drachtige ijslander merries gescoord voor 20.000 en een average quarter hengst.
Leuke kleurtjes en een ster ertussen, nu nog die krengen van een PRE merries kwijtraken :+

Billy

Berichten: 20690
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 18:16

Azmay schreef:
Vandaag 6 drachtige ijslander merries gescoord voor 20.000 en een average quarter hengst.
Leuke kleurtjes en een ster ertussen, nu nog die krengen van een PRE merries kwijtraken :+

En dat past in deze discussie omdat?

Goedgekeurd onderschrift :)

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 18:26

Okee, leuk deze discussie maar daar heeft TS niks aan. TS, ik woon in Canada en hier zijn heel veel van dit soort bittten verkrijgbaar. Ik vlieg woensdag naar Nederland, als je wilt dat ik er een meeneem moet je even een PB sturen. Ik kan dan nog voor je gaan shoppen!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 18:44

Billy schreef:
Azmay schreef:
Vandaag 6 drachtige ijslander merries gescoord voor 20.000 en een average quarter hengst.
Leuke kleurtjes en een ster ertussen, nu nog die krengen van een PRE merries kwijtraken :+

En dat past in deze discussie omdat?

Wauw, erger in het verkeerde topic gaat bijna niet. Sorry :o


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 3 bezoekers