Bit twisted wire discussie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 14:46

Ik zeg ook niet dat de discussie niet gevoerd mag worde. Ieder staat daar vrij in!

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper


Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:57

Mijn reactie was meer in het algemeen en helemaal niet op wat jij geschreven had Gimmi spurs :-)


Een paar dingen die ik las en me afvraag:
Wat is er trouwens niet zo goed aan de galopsprong van gunners?
En wat is 'flossen'?
Laatst bijgewerkt door Hobbyhorse op 09-12-17 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:58

Oooow hahaa ik voelde me weer eens aangesproken... sorry :')

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 16:05

superpony schreef:
Ik zeg altijd; ga eens bij de DRHA kijken. Maar als ze bij de betere ruiters staan te kijken, zeggen ze achteraf dat ze niet mee kunnen doen met hun huis, tuin, keuken paard. Maar als ze naar GAG gaan kijken, hebben ze soms een iets mindere indruk, ondanks dat ze zelf ook beginners zijn.


Nog meer vragen :D Wat is is GAG ?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 16:21

Green as grass. Je mag aan die klasse meedoen met welk ras dan ook en welk niveau dan ook. Ook ruiters die niet eigenaar zijn van het paard waar ze op rijden mogen meedoen

Edit:

Deze DRHA klasse wordt uitgeschreven op onze DRHA On Tour shows en is toegankelijk voor elke Non Pro ruiter die bij aanvang van het showjaar niet meer dan € 135,- heeft gewonnen in de reiningsport of niet meer dan 25 Youth points heeft. Voor het paard geldt geen age restrictie. Ruiter en eigenaar van het paard dienen lid te zijn van de DRHA dan wel in het bezit te zijn van en DRHA on Tour startkaart. Het paard hoeft niet in bezit te zijn van de ruiter. Paarden hoeven geen NRHA Competition License te hebben. Alle proeven mogen verreden worden op elk legaal bit op 1 of 2 handen. Als de combinatie de arena heeft betreden mag er niet meer van 1 naar 2 handen veranderd worden of gewisseld worden van linkerhand naar rechterhand en omgekeerd. Een paard mag slecht éénmaal fysiek in de klasse te worden uitgebracht, deze regel is ook van toepassing als de Green as Grass class in class wordt verreden met een andere klasse.

Bron: drha.eu

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Cer

Berichten: 30150
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:23

Ik vind het vooroordeel over engelse ruiters wel heel erg zwart-wit hoor...Mijn ervaring is juist heel anders. Juist de westernkant wil niet veranderen en blijft in een soort vast stramien hangen. In tegenstelling tot de dressuurruiters, of misschien niet zo zeer de dressuurruiters maar de semi-recreanten die zich bijv verdiepen in centered riding, ander soortige optomingen, en dressuurruiters die meer gaan kijken naar het stretchen, het voorwaarts-neerwaarts rijden op lengte of ruiters die juist iets heel anders gaan doen zoals de WE of speed trail, meer het workinghorse gerichte rijden :j

En dat is echt niet omdat ik nou zo nodig negatief moet doen over de westernsport maar het is gewoon wat ik zie, als ik op facebook een filmpje geplaatst zie worden van een western-topruiter waar ik dan naar kijk en denk "auch, dat kan niet goed zijn" .. mijn dressuurrijdende vrienden en kennissen zien die filmjes ook en ik kan er geen goed verhaal bij houden..

Vroeger werden wij met demonstraties juist open ontvangen, omdat we inderdaad met die ontspannen teugel reden in tegenstelling tot de, toentertijd zogenaamde rijg-en-drijfgemeenschap. Nu heeft de dressuurruiter meer kennis en vaak meer verdieping dat ik 'de ontspannen' westernsport niet meer kan verkopen.. En eerlijk? Ik vind dat echt superjammer... Ik vind het namelijk helemaal niet leuk om negatief te doen, ik ben ooit begonnen als westernruiter met een sport die ergens voor stond, anders was.. En ik ben dat kwijtgeraakt doordat ik meer kennis kreeg... Dat is niemands schuld, dat is gewoon mijn ervaring en wat ik ervan vind, en dat mag ik vinden :j
Net zoals ik de starre houding van een aantal ruiters/trainers onbegrijpelijk vind.. (zowel western als andere takken) .. de mens, en mede ruitersporter kan je niet zoveel meer op de mouw spelden, ze kunnen zelf ergens info vandaan halen en dingen afwegen..

En om weer over de essentie van dit topic te beginnen. Een TW is in mijn ogen nooit een optie. Niet in een kundige hand (want waarom?) en al helemaal niet in een onkundige hand. En een ieder die anders beweert mag dat doen, maar mijn mening verandert daardoor in ieder geval niet. Neem het ding in je hand, en alleen het gewicht ervan op je handpalm, met de randen van de wire maakt dat ik het nooit of te nimmer in een zachte paardenmond zou hangen... het idee echt.. %)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 03:12

Die mening kan ik echt niet delen. Ik sta al jaren op engelse stallen en zie zoveel ellende bij engelse ruiters, dat ik ook echt er weleens voor verhuisd ben. Niet alleen het rijden, ook de omgang en het management is een compleet drama soms. Ik zie veel spanning, hele eigenwijze mensen, paarden die weinig tot niet buiten komen, vol brok gestopt worden en ruiter er daarop niks meer mee kan of durft. Paarden die dagelijks met slof gereden worden. Mensen die continu hun paard afzeiken en van alles hun paard de schuld geven.

Nee, sorry, heb op westernstallen dan echt veel prettiger gestaan. Zelfs als ze dan iets te weinig buiten kwamen imo, of verkeerd gevoerd, dan was er daar tegenover toch meer goeds en prettig.

Ik ben destijds gestopt met engels, omdat ik niet van de pony's naar de paarden wilde en inmiddels 19 was. Ik kreeg een vriendje en heb mn laatste pony verkocht toen. Ik miste de paarden en zag een adv. Toen zijn we samen ergens gaan lessen. Daarna kwamen er weer paarden. Ik ben nog kort terug gegaan naar de engelse sport, maar uiteindelijk toch aan de western blijven plakken.

Ook ik vond van de western de sfeer, de paarden etc mooier en fijner. Als ik vergelijk wat ik 25jr geleden openbaar en als ''normaal'' zag, zie ik echt wel ontwikkeling en dat vele malen minder. Dat zie ik niet terug op pensionstallen met engelse ruiters.

Natuurlijk heb je overal goede en slechte. Maar de engelse sport is hier nog steeds veel groter en de ontwikkeling die er is, bereikt nog lang niet iedereen. In de western is het nog steeds een klein beetje, ons kent ons en komen nieuwe dingen toch sneller door.

Er zijn gewoon heel veel mensen die het nooit gaan leren. Kopen goeie paarden, nemen goede lessen, maar zullen het nooit gaan begrijpen of voelen. Doe je echt niks tegen, want die mensen bereik je vaak niet. Dat merk je al aan de manier van praten, omgang etc.

Normaliter heb ik een grote mond en zeg ik te snel wat ik denk en ben ik behoorlijk eerlijk. Dat kan in deze maatschappij niet echt. Ik kan niet tegen een beetje bekende trainer zeggen; ik ben het niet met je eens, of kijk eens hoe die ruiter zit en doe daar eerst eens iets aan bijv. Heel veel accepteren vrijwel geen commentaar en al helemaal niet van ''zomaar'' iemand. De ontwikkeling moet echt van de nog betere trainers en ruiters komen en als die ontwikkelen gaat het vaak best snel met doorgeven.
Maar heb je eenmaal een slechte naam, of een minder filmpje op i-net geplaatst, is het dubbel zo moeilijk om daar vanaf te komen.

Omgeving speelt denk ik ook mee. Ik woon hier nu 6jr en de mensen zijn hier enorm stug en zullen als laatste ontwikkelen en mee gaan met hun tijd denk ik. Daarvoor 3jr in het Noorden en daarvoor altijd in Amsterdam en Almere. Dat zijn echt werelden van verschil is mijn ervaring.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 09:47

Nu je het zegt, Superpony, ik heb nog nooit een westernruiter horen schreeuwen tegen zijn/haar paard. Op mijn vorige stal was dat (bij Engelse ruiters) schering en inslag. Sommige paarden waren zo slecht opgevoed en denderden gewoon door je heen. Op mijn huidige stal zijn zelfs de veulens opgevoed en gaan ze met een por opzij. Mijn jaarling is daarop geen uitzondering. Dat daar dan op jonge leeftijd al wat training voor nodig is, gaat er bij veel (Engelse) ruiters niet in.

Ze zeiden het zelfs in Utrecht. In de opvoelbox, buikpunctie, echo en opvoelen en dat allemaal met 18 maanden. Ze gaf geen kik. De arts zei: "er staan hier kwpn-ers van 15 die de boel eerder kort en klein slaan".

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 10:05

Gelukkig ken ik dit soort stallen dan weer niet.
Dus echt geen normale gang van zaken gelukkig.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 12:17

Ik vraag me ook af wat flossen is!? Nog nooit dat ik tijdens een les van welke trainer dan ook gehoord heb ga maar even flossen!!
En de galop van een Gunner anders?? Mijn Gunner galoppeerd net als elke andere Quarter. Ware het niet de ene Quarter wat ruimer zal lopen dan de andere loopt een Gunner echt niet specifiek ,,vreemd,, feit is wel het het enigste paard bij mij op stal is met een vrij stugge mond. Het is helemaal een vrij stug paard. Dominant ook. Nog nooi zo een stug paard gereden eigenlijk!

Ik l*l niet met de wind mee nee...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:11

flossen is me het bit door de mond heen zagen. Tenminste zo ken ik de term.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:08

Gimme-spurs, nou dat inderdaad. Onze paarden zijn vrijwel altijd braaf en relaxed, ook bij hoefsmid, veearts en tandarts bijv.
Op de stallen waar we hebben gestaan, ook veel angstige en gespannen ruiters die overal hun paard de schuld van geven. Niks kan, want hun paard dit en dat....Enige dat ze altijd zeggen; ja, maar die van jullie zijn braaf. Nou hebben wij een new forest, shet en 2 quarters. Die NF en shet zijn net zo braaf en ''cool'' zo gezegd als quarters, maar mn NF heeft echt wel een paar keer te koop gestaan vroeger. Dat heeft bloed, zweet en tranen gekost soms.

Bruintje123, ik zeg eerlijk dat wij door het land nu paar keer zijn verhuisd en echt meerdere keren van stal. Ik geef al 25jr les, dus kom ook weleens ergens en zie het echt vrijwel overal. Het valt mij vast ook meer op, omdat ik het niet gewoon vind.

Popstra, er zijn wel enkele trainers die Gunners een slechte galop vinden hebben. Maar men vergeet de inbreng van merries kant bijvoorbeeld. Ik heb op eentje gezeten die niet eens voelde als een quarter.....Maar op elke merrie maar iets met Gunner te zetten vanwege de naam of het witte koppie, is natuurlijk niet altijd de beste match.
Dat stugge in de mond kan wel komen door wat mindere gangen, andere bouw etc. Maar paarden met karakter zijn vaak ook paarden die hard voor je willen werken als je ze goed aan de praat krijgt.

Het is voor geen enkele trainer om zijn leerling te laten zagen of te zagen waar mensen bij zijn. Zeker in de huidige tijd met smartphones letten mensen wel op wat ze openbaar doen natuurlijk. Maar om een mond kapot te rijden, moet je wel flink aan de voorkant bezig zijn geweest, om het even met welk bit.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:23

Ik vind het ook niet gewoon.
Ik hou ook van opgevoede paarden zonder idiote mensen met paarden. Zowel onder het zadel als er naast.
Mijn tweeënhalf jarige geven ook al twee jaar braaf de voetjes. Zo maar als voorbeeld. Dat is basis opvoeding.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Cer

Berichten: 30150
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 09:12

Ik doelde met mijn eerdere opmerkingen op een wat groter geheel ..
als ik zie wat er voor discussies aan de gang zijn in de "engelse" sport, over van alles en nog wat. Over bitten, rijstijl, jurering etc en andere methodes dan lijkt het wel alsof daar veel meer gesproken wordt over vernieuwing en verandering. Niet dat dat dan direct ook lukt maar men lijkt er in ieder geval wel over na te denken :j

Dat mis ik bij western.. de discussie over de pleasure is naar mijn idee verstomt, over reining lijkt nog nooit wat gezegd... wat dat betreft lijkt het wel echt amerikaans.. "wij doen het op onze manier en verder heeft niemand er verstand van"..

Misschien is dat met springen ook wel zo, dat weet ik niet. Dat ze daar niet echt veranderen.
Overigens, over dat opgevoede paarden... als ik op grote internationale springwedstrijden kom zijn de paarden echt wel poepbraaf hoor, dat is niet voorbehouden aan een zgn western-opvoeding..
met dressuurrilkikkers heb ik ook een beetje moeite :') maar zelfs daar werkt TT erg aan de weg lijkt het..

Zelfs de ren- en drafsport is aan het veranderen en heeft intern discussies over hoe het anders moet omdat ze zelf ook lijken in te zien dat de publieke opinie ertoe doet...

Maar misschien is er binnen de AQHA / NRHA ook wel een discussie gaande, dat zou kunnen :j

En deze:
Citaat:
Paarden die dagelijks met slof gereden worden. Mensen die continu hun paard afzeiken en van alles hun paard de schuld geven.
Dat is weer zo'n rare 'ja maar zij doen het erger' verwijzing... Drawreins aan shanks is ook redelijk gangbaar ...
En je paard afzeiken is mens-eigen, niet gerelateerd aan een bepaalde discipline.. die mensen moeten gewoon gaan tennissen ofzo...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:25

Nou, in de western zijn bij wedstrijden juist heel veel regels. En ik weet niet waar en wanneer je bent wezen kijken, maar er is qua inrijden een groot verschil met nu of 25jr geleden wat je ziet bij de reining in ieder geval.

Ik keur nog veel af en vind ook dat je niks kan zeggen tegen de topruiters en trainers. Maar ik snap het wel. Waarom zouden zij luisteren naar iemand van langs de kant? Dan kunnen ze wel naar iedereen gaan luisteren en zitten ze straks achterste voren op hun paard met het zadel op hun hoofd.

Deze zomer stond ik te kijken bij de AQHA trail, pleasure etc waar ik echt al langere tijd niet naar had gekeken en vond het niet geweldig. Mensen die hun paard te grof aanpakte om het aanpakken en van de kant ook werden aangemoedigd. Tja........Dan heeft reining de naam zeggen ze, maar dit had ik toch al langere tijd niet gezien.

Wat ik wel zie bij de reining is dat er nog maar een enkeling tekeer durft te gaan op zo een show met inrijden, omdat de rest zich netjes gedraagt en je dan juist negatief opvalt.

Nee, niet, zij doen het erger. We voeren een discussie en ik geef als voorbeeld wat ik dagelijks vele jaren heb gezien op pensionstallen, omdat werd aangegeven dat anderen dit niet herkenden. Ajb eerst even goed lezen in welk verband iets geschreven is.

Springsport was jaren mijn ding en ik keek nog graag, maar vind de bitten en aangesnoerde neusriemen, het gehak en getrek daar echt vreselijk. Ik zie paarden ook niet veel terug krijgen voor hun inspanningen. Bij reiners zie je ook heel veel ontspanning teruggeven aan hun paard en een hele duidelijke beloning. Hoe je dat doet maakt niks uit, paard voelt dat altijd.

Cer

Berichten: 30150
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:52

Ik weet niet zo goed hoe ik het nog anders moet uitleggen..
Ik heb het over het grotere plaatje, de informatie zoals die op internet te vinden is. Ik ben nergens wezen kijken :)
Ik zie trainingsvideo's van de bekende trainers, clinic video's van de bekende trainers, filmpjes van de worldshows .. dat soort dingen.. Dus gewoon wat in Amerika gebeurd. De groten der aarde zeg maar, want de rest is (volgens een aantal mensen) absoluut niet belangrijk... Dus ik spits mijn stukje van de discussie toe op de mensen die het voorbeeld (zouden moeten) zijn.

Geen lokale trainers, niet wat ik zelf wel of niet gepresteerd heb. Maar gewoon mijn mening over wat ik en íedereen kan vinden op het internet, en wat géén obscure fimpjes zijn, maar gewoon promotie materiaal :j

En ik had het niet over het tuigage van de springpaarden maar meer over de gedragingen op het losrij terrein. De optuiging is wéér een ander verhaal, ik kan ook niet alles in 1 post aangeven :')

Er gaan nu heel wat discussielijnen door elkaar wat het een beetje verwarrend maakt, en uiteindelijk denk ik dat het altijd op hetzelfde neerkomt: gelukkig vind de meerderheid een TW niet kunnen. Een kleine minderheid vind het prima, en een nog kleinere minderheid vindt dat je nergens wat van mag vinden.. Dat is al bij al ook vooruitgang denk :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers